Aihe: DIY Guitar competition 2010!
1 2 3 4 5 6
vrajala
06.11.2009 10:26:14
MPU: Soundikisa on niinikään mielestäni turha, kun siihenkään ei ole yksiselitteistä parhautta.
Marko

Mä olen tästä samaa mieltä. Vaikka se tarkoittaakin, että kaikkein tärkeimmät soimmimen ominaisuudet, eli fiilis, soundi ja soitettavuus jäävät kokonaan arvostelun ulkopuolelle. Mutta kun niitä ei pysty millään ilveellä arvioimaan netin välityksellä. Äänitystilanteessa on melko paljon tekijöitä jotka vaikuttavat sointiin jopa enemmän kuin kitaran oma soundi. Toki harjaantunut korva pystyy jollain tasolla erottamaan kitaran tietyt ominaisuudet kaiken muun seasta, mutta ilman yhtenevää äänityskokoonpanoa on arviointi mielestäni melkoista hakuammuntaa.

Tuosta yksiselitteisestä parhaudesta olen siinä mielessä eri mieltä, että ei kai tässä muutenkaan voida hakea mitään yksiselitteistä parhautta. Ensinnäkin, kuten jo totesin, kaikki tärkeimmät jäävät väkisin arvostelun ulkopuolelle. Toiseksi, ainoastaan työn laatu on sellainen kohta jota voidaan arvioida jossain määrin objektiivisesti valokuvien perusteella. Siinäkin on väkisin jonkun verran subjektiivisuutta mukana, koska toiset pitävät näitä juttuja tärkeämpinä, toiset taas nuita toisia.

Eli mahdollisia ääritapauksia lukuunottamatta tästä tulee kuitenkin täysin mielipidepohjalta arvosteltava kisa. Ja ehkä juuri siksi mielenkiintoinen.
pop
Teijo K.
06.11.2009 11:23:23

Jotkut tykkää helmiäisupotuksista ja mitä enemmän sen kommeempaa. Toiset tykkää puhtaasta otelaudasta. Toisiin soittimiin ne upotukset ei edes kuulu. Joittenkin mielestä pitää olla perinteisen mallinen perinteisellä puulajilla. Joku tykkää villistä muotoilusta ja eksoottisista kansista.

Eli kai tässä olisi turvallista lähteä siitä, että tämä on puhtaasti subjektiivinen arvostelulaji. Työn laatu nyt on yksi, mutta edes se ei ole kokonaan objektiivisesti mitattavissa oleva asia kun se mitä asioita soittimessa pitää olla on kuitenkin makuasia.

Mitä mä nyt yritän ehdottaa on, että pidettäisiin tämä enemmän leikkimielisenä eikä lähdettäisi edes esittämään mitään muuta. Soittimet valmistetaan ja kuvataan. Jengi sanoo niistä oman mielipiteensä. pim. Kaikilla on hauskaa.
"80-lukuinen Tuomari Nurmio putosi tyhjään kaivoon ja jalat katkes"-soundi. -Jannu
MPU
06.11.2009 13:55:11
Mitä mä nyt yritän ehdottaa on, että pidettäisiin tämä enemmän leikkimielisenä eikä lähdettäisi edes esittämään mitään muuta. Soittimet valmistetaan ja kuvataan. Jengi sanoo niistä oman mielipiteensä. pim. Kaikilla on hauskaa.

Just noin. Ei kaikkia asioita tartte pystyäkään laittamaan paremmuusjärjestykseen. Ulkonäkö tässä kuitenkin tulee se ratkaiseva seikka olemaan ja sen kauneus on ihan jokaisen omassa silmässä.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Seba
06.11.2009 20:58:39

Ainoa luokkajako joka tulisi mieleen on ns. puoliammattilaiset ja täysamatöörit :)

No ei, ihan sama. Tuo voisi vihdoinkin sysätä oman ensimmäisen bassoprojektin käyntiin :)

Saako apuna käyttää cnc-koneita :)
Kumiankka
06.11.2009 21:31:09
Kyllä munsta olisi hyvä jos olisi korkeintaan kolme osanottajaa pers sarja, jolloin voisi hävinnyt sanoa että itse sai äärrimmäisen kovassa kisassa kunniakkaan kolmannen sijan ja se toiseksi tullut kusipää jäi häpeällisesti viimeistä edelliseksi ja voittaja sucker oli ny vaan kolmanneksi viimeinen, who cares.

Hyvät sarjat voisi olla

paras rautalankakeppi
-"- heavy metal keppi
komein palikoista/rakennussarjaosista tehty
yleisön suosikkikeppi
vaihtoehtoiset materiaalit ja hyvät ideat/lohdutuspalkinnot
tonicaster
06.11.2009 21:53:49
... Eikö alussa lukenut:
:Just for fun...=)

Mutta olen silti sitä mieltä että soundit kehiin! Ei välttämättä kisana vaan vaikka arvuuttteluna, että yhdistä seuraavat soittimet ja soundit ....?

Mutta kisa tulee. Hyvä!
näit on tehty ja teetetty, ja yks on onnistunu.
adretlan
06.11.2009 22:29:22
Mä oon ainakin mukana kisassa! Nyt on eka keppi rakenteilla, joten eiköhän se toinen (tai kolmas) sitten ehdi tuohon kisaan hyvin mukaan.
On kivaa olla kalamies#35 >-)))>
Aakoo
06.11.2009 22:34:08
Pitääkö olla umpi DIY, vai saako käyttää valmiita komponentteja? Missä menee itsetehdyn ja modatun raja?
Les Fender
07.11.2009 00:17:46
Aakoo: Pitääkö olla umpi DIY, vai saako käyttää valmiita komponentteja? Missä menee itsetehdyn ja modatun raja?

Mun mielestä vähintään kaulan ja bodyn pitää olla ite väkästelty. Kaiketi muut osat voi olla valmiita komponentteja... Tai ainakin ite ajattelen noin kitaran jos sitä pitää/kehtaa _omaksi_ tekeleeksi kutsua. Pelkän bodyn tai kaulan pyöräyttäminen on (yllätys;) vaan puolet huvista.
"Living is easy with eyes closed!"
Jymi
07.11.2009 09:59:43 (muokattu 07.11.2009 10:01:32)
MPU: Minusta yksi sarja olisi hyvä. Kyllä soittimista erottaa, onko soitin tehty hyvin vai vähemmän hyvin. Tosin visuaalisten seikkojen järjestykseen laittaminen lienee mahdotonta.

Minunkin mielestäni yksi sarja riittää. Rohkaisevana esimerkkinä voi pitää vaikka projectguitar.com:n "Guitar of the month" äänestystä. Sekin on ihan leikkimielinen kisa, jossa on bassot, kitarat, mandoliinit, sähköiset, akustiset, täysammatilaisten tuotokset, amatöörien tuotokset ja kaikki muut variaatiot samassa sarjassa. Ja hyvin toimii.

Liikapatti: Mun kitaraprojekti kestää näillä näkymin vielä reippaasti ensi vuoden puolelle. Kai mä sillä saan osallistua vaikka oonki alottanu sen paljon aiemmin? Vai?? Kaikille ei vuosi riitä soittimen valmistukseen.

Tästä pitäisi nyt tehdä selvä päätös yhdessä. Itse olen sitä mieltä, että mielummin vain kilpailuaikana aloitetut työt. Perustelen tätä sillä, että pitkään hartaudella väännetty soitin on etulyöntiasemassa niihin nähden, jotka aloitetaan kilpailuaikana. Toisaalta kisa voisi antaa kyllä jollekin kipinän tehdä soitin valmiiksi.

Minulla keskimääräinen soittimen tekoaika on ollut varmaan jotain 1,5-2 vuotta, joten tiedän että haasteellista se kyllä on yksi tehdä vuodessa, mutta pitää vain miettiä mihin riman laittaa, että ehtii annetussa ajassa tehdä soittimen.

Tietysti voisi kuitenkin olla hyvä tehdä ensimmäisille soittimille oma sarja, jossa voisi käyttää jo ennen kilpailuaikaa aloitettua. Kokeneemmat osaavat kuitenkin paremmin arvioida, minkälaisen ehtii kilpailuaikana tekemään.

Tonicaster: pystytkö päivittämään sääntölistan jossain vaiheessa, että ne olisi kasattuna yhteen paikkaan ?
Jymi
07.11.2009 10:00:31
Les Fender: Mun mielestä vähintään kaulan ja bodyn pitää olla ite väkästelty.

Samaa mieltä. Otelauta voisi olla tosiaan valmis, jos sen kertoo.
tonicaster
07.11.2009 17:52:59 (muokattu 07.11.2009 17:53:12)
Maanantaina tulee uusi sääntökokoelma...=) viimestään..
näit on tehty ja teetetty, ja yks on onnistunu.
JPHe
07.11.2009 21:20:18
Varmaan moni on aloitellut sysksyllä kitaroita, joten olisiko kompromissi kilpailuaikana tai maksimissaan puolivuotta sitten aloitetut. Kilpailuaika alkaen nyt on aika kova rajaus ja tiputtaa monta hyvää ehdokasta varmasti pois. Toisaalta mistä voi oikeesti tietää, onko kitara aloiteltu jo sotien jälkeen, kun siitä ei ole kenellekään kertonut...

Oikeastaan guitar of the month lähestymistapa olisi milenkiintoinen. Tosin arvosteluaika voisi olla pitempikin. Tästä saataisiin enempi jatkuva kilpailu, eikä vain yhtä rajattua tapahtumaa. Sitten voitaisiin kasata hall of famea voittajista.
Little Savage
07.11.2009 21:51:10 (muokattu 07.11.2009 21:55:57)
Tästä pitäisi nyt tehdä selvä päätös yhdessä. Itse olen sitä mieltä, että mielummin vain kilpailuaikana aloitetut työt. Perustelen tätä sillä, että pitkään hartaudella väännetty soitin on etulyöntiasemassa niihin nähden, jotka aloitetaan kilpailuaikana. Toisaalta kisa voisi antaa kyllä jollekin kipinän tehdä soitin valmiiksi.

Ei mua haittaa niinkään jos oma soitin häviää jollekin taideteokselle. Kuin se että kilpailuun ei voi osallistua kun soitinta ole valmistettu jonkun tietyn aikavälin puitteissa. Mitä hienompia soittimia mukaan saadaan sitä parempi se on kisan tason kannalta. Jos nyt pakko on ottaa mallia projectguitar sivulta niin ei sielläkään ole mitään aikarajoja asetettu kitaraprojektin aloittamisajankohdan suhteen.

Voihan asiaa kysyä niinkin päin kenellä kaikilla täällä on mahdollisuudet tehdä kitara valmiiksi alle vuodessa.

Oikeastaan guitar of the month lähestymistapa olisi milenkiintoinen. Tosin arvosteluaika voisi olla pitempikin. Tästä saataisiin enempi jatkuva kilpailu, eikä vain yhtä rajattua tapahtumaa. Sitten voitaisiin kasata hall of famea voittajista.

Valmistuuko kitaroita sitten siihen tahtiin että näin voidaan tehdä ? Ettei tule parin kitaran kaksin kamppailuja tyyliin kumpi teleistä on hienompi.
ÄÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄÄ. Anna sakkoa saatana.
HeNe.334
07.11.2009 22:02:39
minua ei ainakaan haittaa onko kitara alotettu kesällä
vai kilpailu ajan sisällä
Ei se ole viellä pilalla
Wradlin
07.11.2009 22:50:18
Eli pitäskö se nyt tehdä selväksi että voiko kilpailuun ilmoittaa kitaran joka on tehty esim. kesän aikana? Itsellä vaan se mielessä että jos en saa uutta projektia käyntiin (vaikka onkin suunnitteilla) niin voiko tuon kesällä tehdyn Lespan ilmoittaa kisaan?

Ei sillä, parempi melkein jos soitin pitää tehä esim. syksy '09-talvi '10 aikana.
Grunt
08.11.2009 11:16:20 (muokattu 08.11.2009 11:17:22)
Jaa tonicaster ehti ensin..
Fineday
08.11.2009 13:56:33
tonicaster: Laitetaan paljon puhuttuun aloitus ajankohtaan sellainen sääntöpoikkeus; saa olla aloitettu aiemmin, mutta ei saa olla blogeja yms. kuvia julkaistuna, ja mikäli onkin, niin pois ne jakelusta ASAP, mikäli kisaan aikoo osallistua.?

Tämä olisi hyvä. Itsekin pääsisin myös kisaamaan, uutta kun en ehtisi millään aloittaa ja valmistuttamaan vuoden sisään.

Aika aloittelija rakennuspuuhissa olen, mutta ei se voitto vaan osallistuminen! ;)
takape
08.11.2009 23:31:43
hyvä hyvä, tästähän tullee mukavaa ja jännittävää. Aika vapaat säännöt vois olla ekassa kisassa niin saadaan tuulta purjeisiin ja enemmän osanottajia. Jokainen vaan lopussa kertoo miten on omansa tehnyt ja mitä on hankkinut valmiina (esim. otelaudat, rakennussarjat, cnc-koneiden käyttö jne.)

Olis melko mielenkiintoista jos joku ammattirakentaja testais vaikka 5-10 yleisön suosikkia ja valitsis voittajan! En tiedä pystyiskö semmoista järjestää mutta ajatuksena.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)