Aihe: Voimaa ja kuuluvuutta ääneen (huutamatta). Vinkkejä, kiitos!!
1 2 3
sielunvihollinen
20.02.2004 16:40:32 (muokattu 20.02.2004 16:41:03)
Ongelma : Kun laulan hiljaa korkealta puolifalsettia (tai mikälie headvoice onkaan) äänen hallinta on helppoa ja soundi miellyttävä ja pehmeä. Siis TODELLA hiljaa. Tämä ei siis ole se ongelma, mutta kun alan voimistaa ääntä normaalimpaan rock-laulu voluumiin, äänensävy muuttuu täysin, pehmeästä ja paksusta ärsyttävän kuuloiseen kitinään. Tällöin myöskin äänen hallinta korkealta vaikeutuu, rintaääni ei muutu enään falsettiin portaattomasti (hiljaa laulaessa hallitsen muutoksen aijka hyvin), vaan en esim pysty "slaidaamaan" ääntä matalimmasta korkeaan vaan rekistereiden rajalla ääni kuolee.
Selvästikin voi päätellä ettei tekniikkani ole kunnossa.
Miten tulisi menetellä että oppisin vahvistamaan tämän hiljaisen ääneni kovemmaksi äänensävyn pysyessä samanlaisena?
IKÄVÄ KYLLÄ EI OLE MAHDOLLISUUTTA MENNÄ LAULUTUNNEILLE

Olen kiitollinen kaikista mahdollisista vinkeistä.
Guitar69
02.03.2004 23:09:46
Mulla oli joskus samantapanen ongelma, mut siitä on vuosia...

Siis kun laulat, niin ole rennosti, äläkä kummemmin jännitä kroppaasi, ja se kovuus tulee mun mielestä automaattisesti, kun mennään korkeemmalle. Siis, laulajan _täytyy_ laulaa kovempaa ylärekisterissä..

Testaa vaikka vetää ihan jotain asteikkoa, tai pelkkiä nuotteja vaan sieltä täältä, ja ota se ääni koko kropasta..

Toivotaan et toi jollain tavalla autto, mutta ilmottele tässä threadissa, miten edistyy, ja kysy lisää, ni katotaan!:)

rok
sielunvihollinen
03.03.2004 14:14:19
laulajan _täytyy_ laulaa kovempaa ylärekisterissä..

Tätä minä ihmettelen kun kaikki sanoo samaa mutta itsellä on lähinnä toisinpäin. Voihan se olla että sitten alitajuisesti jänitän kurkkua/kroppaa kun yritän laulaa kovempaa.
Sillä tavalla pystyn laulamaan tolla samalla "hiljaisella" äänellä että tavallaan puhallan ilmaa ja sillä teen sitä volumea, mutten saa silti aikaan kovin kovaa ääntä. Äänenlaatu on silloin kuitenkin parempi kuin silloin kun normaalisti laulan.
Oisko tuo se oikea tekniikka ? En siis liikuta tossa kurkkua oikeestaan ollenkaan vaan ulospäinhengityksellä teen sitä ääntä. Miten siihen sais sitä volumea treenattua lisää ? Oon kyllä aika heikossa kunnossa, pitäs varmaan alkaa hölkkää tai jotai
marke-
04.03.2004 09:52:14
Laitan tähän linkin, jossa Mark
Baxter kertoo miten homma hoituu.
Voisin toki itsekki kertoo miten se
onnistuu, mutta ku oon ite noudattanu
ko. kaverin oppeja ja todennu ne hyväksi,
niin menis vähän plagioinniksi.

www.getsigned.com/rebaxt39.html

Kato myös noi muut artikkelit johon kaveri on vastaillu.
näistä on ollu mulle itselleni TODELLA suuri apu..
no joo,mutta ykkösjuttu on se, että älä laita liikaa
painetta kurkunpäähän. Todella monen laulajan ongelmat
johtuu siitä että ne vetää ns. väkisin (liikaa ilmanpainetta)..
liika paine saa vaan äänihuulet tönköksi ja pihinä jatkuu jne..blablaa
Lue noi baxtrerin artikkelit!! :D
No chiefs, all indians.
Guitar69
04.03.2004 20:09:08
Jooh, voisin itsekin Baxterin artikkeleita katsoa..

Juu, itse oon urheilija, että happea sitä kautta riittää:)

Jeps, sitten kun ketjun aloittaja kommentoi noita baxterin juttuja, niin jatketaan!
Angie
05.03.2004 22:40:45 (muokattu 05.03.2004 22:42:38)
Muutama todella simppeli ja ennalta-arvatavissa oleva keino tuohon ongelmaan on kunnollinen äänenavaus ja kylki-, selkä-, niska-, kaula- ja kasvolihasten lämmittely ja venyttely ennen laulamista. Ja oikealla hengitystekniikalla saa jo ihmeitä aikaan, siis hengitä ihan alas vatsaan, niin että voit kädellä tuntea, kuinka alavatsa pullistuu, kun hengität sisäänpäin. Yritä olla jännittämättä ja juo paljon vettä, ettei kurkku kuivu.
Näillä pääsee jo pitkälle, vaikka varmaankin kuuluvat jo rutiineihin kaikki nämä jutut(?)... :)

(Jos tupakoit, lopeta se.)

Mun eräs laulumaikkani neuvoi mua koukistamaan polvista, kun tulee korkea ääni. Siis ääni menee ylös ja sinä alas. Toimi jostain syystä.
Sitä ei vaan kehtaa keikalla tehdä, mutta jos se toimii sulla, niin voihan sen kanssa treenata.

.....

Vähän asian sivusta: Kaikkihan tietää sen ällöttävän äänen, jota uhmaikäiset lapset aina tekee; avaavat suunsa ja päästävät kurkusta sellasta iljettävää narinaa.
Jos pystyt tekemään sen äänen, niin siitä tietää että äänihuulet on kunnossa. Jännä juttu.
You've got that rainbow feel but the rainbow has a beard.
sielunvihollinen
10.03.2004 13:12:54
Noita ohjeita olen nyt noudattanut mutta ei se ääni vaan parane. Oon ihan mukavasti saanut treenattua sen pää-äänen ja rintaäänen rajan umpeen kohtalaisella voimakkuudella, mutta eipä oo suurta hyötyä kun lopputulos on heikohko. Falsetissa kai se korkea ääni menee. Korkeat äänet kuulostaa nyt King Diamondilta (joka on hyvä laulaja muttei se tyyli mihin pyrin) vaikka tavoite olisi vähän täyteläisempi soundi kuten Dickinson, Plant, Coverdale, Dio jne. Ajattelin että olisi järkevää treenata aluksi pelkät puhtaat kuntoon ja alkaa sitten vasta katsomaan säröjä. Eli Dream Theater / Helloween / Stratovarius osastolle eka määränpää.
Eli miten muutan King Diamondin Kiskeksi ? Mikä ero näissä tekniikoissa on?
marke-
11.03.2004 13:42:57
se avain on siinä falsetissa.. en kyllä osaa kertoa miten falsetin muuttaminen onnistuisi ääneksi, mutta ero ei ole kovin suuri. Ilma vaan menee vähän eri paikkaan (Korkeiden äänien vetäminen tuntuu siltä kun menis paljon ilmaa nenään vaikkei sitä todellisuudessa menekään). Sitä kannattaa vaan kokeilla rennosti ja muistaa, että jos sattuu / joutuu väkisin vetään, niin pitää keskeyttää ja kokeilla toiste eritavalla.

Ja tosta säröstä. Älä opettele sitä ennen kuin osaat perushommat hienosti.. tosi iso-osa laulajista tekee sen luonnostaan väärin. (Joillain käy tässä todellakin säkä, kun ne keksii sen heti, mutta se ei tarkoita, etteikö sitä voisi opetella.) Avain on kuitenkin jälleen kerran siinä ilmanpaineen vähyydessä. Eli pitää kokeilla kuinka pienellä ilmanpaineella sen saa aikaan. Pieni paine, pieni rasitus.

Ja noista tuloksista. Ei kannata odottaa vielä mitään merkittävää muutosta viikon aikana. Tiedän kokemuksesta, että ei millään malttaisi odottaa, mutta se on pakko. Ei kitaraakaan opi soittamaan viikossa.

JA VIELÄ NÄISTÄ PALLEAJUTUISTA. Pallea on lihas jota EI VOI kontrolloida. Ei sitä ääntä sieltä kannata koittaa saada. Se on vaan lähinnä kuvainnolista tää pallea läppä. Toki ei kurkunpäästäkään saa laulaa..
No chiefs, all indians.
sielunvihollinen
11.03.2004 20:27:47
se avain on siinä falsetissa.. en kyllä osaa kertoa miten falsetin muuttaminen onnistuisi ääneksi, mutta ero ei ole kovin suuri. Ilma vaan menee vähän eri paikkaan (Korkeiden äänien vetäminen tuntuu siltä kun menis paljon ilmaa nenään vaikkei sitä todellisuudessa menekään). Sitä kannattaa vaan kokeilla rennosti ja muistaa, että jos sattuu / joutuu väkisin vetään, niin pitää keskeyttää ja kokeilla toiste eritavalla

Miltä sen pitäisi tuntua kurkussa ja missä asennossa suuta, päätä ym pitäisi pitää ?
Paljonko ilmaa ulos?
Eikö periaatteessa jokaisen äänen jonka vetää falsetissa voi laulaa myös oikealla äänellä?
Voitko antaa jotain tunnettuja rock/metal laulajien nimiä ja vähän selventää heidän tekniikkojensa eroja että tiedän suunnilleen miltä mikäkin kuulostaa
Oon lukenut kaikki Mark Baxter jutut nyt sekä getsignedistä että www.voicelesson.com :ista.

JA VIELÄ NÄISTÄ PALLEAJUTUISTA. Pallea on lihas jota EI VOI kontrolloida. Ei sitä ääntä sieltä kannata koittaa saada. Se on vaan lähinnä kuvainnolista tää pallea läppä. Toki ei kurkunpäästäkään saa laulaa..

Tietääkö sitä että laulaa kurkunpäästä muusta kuin soundista ja mahdollisesta kivusta?
marke-
12.03.2004 11:06:21
Miltä sen pitäisi tuntua kurkussa ja missä asennossa suuta, päätä ym pitäisi pitää ?

'Oikea' laulaminen tuntuu siltä kuin ääni vaan menisi läpi.
Eli siis laulamista ei pitäis huomata muutaku että ääni vaan kuuluu..niinku periaatteessa. Päätä voi pitää hiukan yläkenossa, mutta ei liikaa ettei kieli 'valu' kurkkuun. Suuta voit harjoitellessasi pitämää ikäänkuin 'kapeasti'.. eli ei sais avata koko suuta ihan auki. Leuan pitäisi myös olla rentona.
Pidä kuitenkin mielessä, että nää asennot auttaa vaan (ehkä)
ymmärtämään oikeata äänenmuodostusta.. Sitten kun asiat hoksaa, ne tulee reflekseistä ja ei tarvi näyttää ankalta keikan aikana :)

Paljonko ilmaa ulos?

Vähän. Liika ilmanpaine tappaa äänen. Tai sitten jos vaan päästät ilmaa liikaa, laulu kuullostaa hönkimiseltä.

Eikö periaatteessa jokaisen äänen jonka vetää falsetissa voi laulaa myös oikealla äänellä?

Kyllä.

Voitko antaa jotain tunnettuja rock/metal laulajien nimiä ja vähän selventää heidän tekniikkojensa eroja että tiedän suunnilleen miltä mikäkin kuulostaa Hmm no tämä on vähän vaikeaa kun oma tekniikkanikin on vasta kehitys asteella. :D
Mutta hmm.. vaikka Chris Cornell (Soundgarden, Audioslave)
ja Jorn Lande (Beyond Twilight jne.) käyttävät hyvin samankuuloista säröä äänessään, joka saadaan aikaan (luultavimmin) antamalla äänen särkyä ja käyttämällä mahdollisimman pientä ilmanpainetta (pienempi rasitus).

Tietääkö sitä että laulaa kurkunpäästä muusta kuin soundista ja mahdollisesta kivusta? Soundista sitä ei välttämättä tiedä. Kivusta kyllä viimeistään.. sen tietää yleensä siitä, että laulaminen ei ole fyysisesti kovin kevyttä. Esimerkiksi jos laulat 3-4 biisiä, kurkkua alkaa tavallaan kiristämään. Eli siis ei satu, mutta se alkaa tuntua tönköltä tms. Tähän voi olla syynä liian huono äänenavaus tai se, että laulaa kurkunpäällä.

Mutta joo.. toivottavasti oli jotain apua.
Oon itsekkin todellakin vasta opetteluasteella tässä touhussa, mutta voihan tätä threadia jatkaa sitämukaan kun lisää tietoa kertyy aiheesta. Ja sitten kun loppujenlopuksi joskus ehkä opin, aion ainakin itse heitää kaikki tämmöset teoriat romukoppaan ja keskittyä siihen musiikkin.
No chiefs, all indians.
18is9
12.03.2004 12:13:42 (muokattu 12.03.2004 12:14:09)

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … c=37&t=27137&o=0&co=240

Ja kannattaa uskoa mitä d-iivil sanoo, se osaa nimittäin aivan oikeastikin laulaa eikä vain teoriassa. Myös hänen suosittelemansa kirja "Pro secrets of heavy metal singing" kannattaa typerästä nimestään huolimatta hankkia jostain. Sieltä selviää se, että kukaan noista kovista jannuista (Tate, Dickinson, Chuck Billy jne.) ei ole selvinnyt ilman laulutunteja.
"Snoochie boochies, or whatever the fuck we use to say" - Jay
sielunvihollinen
12.03.2004 12:37:59 (muokattu 12.03.2004 12:38:26)
Nyt kävi kummasti, kun rupesin tekemään skaaloja, tällä kertaa ääni ei mennytkään falsettiin siinä missä yleensä vaan säilyi samana kuin matalalta, ehkä vähän "ilmavan" (kuulosti melkein tytön ääneltä) kuuloinen, vaikea selittää, muttei kuitenkaan ontto falsetti joka mulla on osi ohut ja tuntuukin aivan erilaiselta kuin oikea ääni.
Onnistumisen tunne oli hieno, ei tehnyt mieli lopettaa skaaloja vaan piti veivata niitä melkein tunti. Kuitenkin kun yritin voimistaa ääntä niin taas meni falsetin puolelle korkeimilta nuoteilta. Pitää ilmeisesti uskoa baxteria ja hidastaa tahtia ja alkaa voimistamaan ääntä kärsivällisyydellä. Hienoa silti!
Eniten auttoi tuo Heroinin ohje että ero on siinä ilman kulkemisessa, yritin sitten ohjata sitä ilmaa vähän eri paikkaan ja se oli siinä
sielunvihollinen
12.03.2004 12:46:33
Sitä tässä vielä mietin että kuinka kova volumi pitäisi sitten saavuttaa ? Olen saanut sellaisen kuvan että heviä pitää laulaa aivan helvetin lujaa, (Dickinson esim.) Kuinka lujaa oikeat laulajat laulavat verrattuna puheääneen?
18is9
12.03.2004 13:32:11

Kuinka lujaa oikeat laulajat laulavat verrattuna puheääneen?

Oma käsitykseni on että yleensä laulajat laulavat aika hemmetin lujaa verrattuna puheääneen. Kyse ei ole siitä, että laulajat huutaisivat, vaan pikemminkin siitä että ääni resonoi laulettaessa todella voimakkaasti.

Geoff Tate sanoi jossain haastattelussa että sen lauluvolyymi on hyvin lähellä puheääntä, mutta en osaa tätä sen kummemmin varmentaa kun en ole koskaan herran kanssa soittanut samoissa treeneissä. Mitä olen heavy-laulajia livenä (siis vahvistamattomana) kuullut niin kyllä ne ovat poikkeuksetta kovaa laulaneet.
"Snoochie boochies, or whatever the fuck we use to say" - Jay
Vilhelmus
12.03.2004 14:31:58

Sitä tässä vielä mietin että kuinka kova volumi pitäisi sitten saavuttaa ? Olen saanut sellaisen kuvan että heviä pitää laulaa aivan helvetin lujaa, (Dickinson esim.) Kuinka lujaa oikeat laulajat laulavat verrattuna puheääneen?

Suomen huipuista kun tuota Aholaa on todistanut vahvistamatta useasti metrin päästä niin ääntä tulee aivan helvetisti - ja kuten edellä sanottiin, huutamatta.
Guitar69
13.03.2004 18:41:20
Mun koulun musamaikka (huippu-ammattilainen) sanoi, että kun olivat olleet joillakin isoilla festareilla stratovariusta katsomassa eturivistä käsin, niin kotipellon ääni oli ollut niin kova, että korvatulpat ois tarvinnu jo pelkästään sen takia..

Kyllä se lauluvolyymi on puhetta paljon korkeampi..
Guitar69
19.03.2004 10:39:49
Btw: kuka ahola???!:=)
d-iivil
19.03.2004 19:27:59 (muokattu 19.03.2004 19:28:58)
Kuinka lujaa oikeat laulajat laulavat verrattuna puheääneen?
Tämä on hiukan yksilökysymys. Lyyriset laulajat tuppaavat päästämän vähempi meteliä siinä missä dramaattinen sellainen päästää palosireeniä desibeleiltään vastaavaa mökkälää.

Mistä tämä "meteli" sitten syntyy? Huutamisesta ei ainakaan, paikahtan siinä vaan särkyy. Avainsana kaikkeen on RESONOINTI. Ihmisen kehossa on aikamoinen läjä luita mitkä tosiaan resonoivat äänen vaikutuksesta ja juuri näitä oman kehon "äänenvahvistimia" pitää oppia käyttämään jotta saadaan aikaan munakas, voimakas ja vieläpä rennon kuuloinen lauluääni.

Äänellään kannattaa ihan kaikessa rauhassa leikkiä ja etsiä niitä omia resonointipisteitä, yleensä mitä ylemmäs mennään, niin sitä enempi tämä resonointi kohdistuu kallossa oleviin luihin (mm. tästä nimitys head voice).

Ota vaikkapa E-vokaali ja lähde hönkäämään sitä luonnoliselta tuntuvasta nuotista ihan sellaisenaan. Yritä "liikuttaa" nuottia syvälle kurkkuun (ns. manne-tyyli) ja sitten onkia se sieltä pois aivan kitalaen etuosaan, jolloin äänestä tulee hyvin nasaali.
Tältä väliltä kun haarukoi, niin ennenpitkää löytyy "se oikea" paikka missä sinun äänesi resonoi parhaiten ja pienimmällä ilmanpaineella. Se on siinä! Vaihda nuottia, pyri pitämään ääni juuri samassa kohtaa, liiku varovasti ylös alas skaalaa ja tunnustele koska ääni "karkaa" pois tästä mukavasta spotista, siinä on paikka mitä pitää vaan treenata, ajan myötä sen oppii hallitsemaan.

Tuommoista oman äänensä tutkintaa kannattaa harrastaa paljon ja hartaasti, siinä löytää itsestään aivan uusia (ja välillä uskomattomia) soundeja ;)
Harjoitusta pitää tietysti sitten jalostaa vaihtamalla vokaalia, yrittää vääntää sanoiksi jne.

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … c=37&t=27137&o=0&co=240
Ja kannattaa uskoa mitä d-iivil sanoo, se osaa nimittäin aivan oikeastikin laulaa eikä vain teoriassa.

Hehheh, kiitos kiitos :P
sielunvihollinen
19.03.2004 19:53:12
Kuinkas kova meteli D-iivilistä lähtee?
Maidenhellissä ja Enforcessa etenkin laulu kuulostaa oikein hyvältä :)!
Jos vertaat puheääneen niin kuinka paljon kovempi ääni tulee studio-olosuhteissa laulaessa?
btw, sun falsetti kuulostaa aivan kotipellolta!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)