Ziggy Bubba 05.11.2009 23:09:35 | |
---|
jra: Skujun CV telessä ja stratossa, ainakin omissa, on todella hyvin istuvat kaulat ja taskut. Liekö Kiinassa tiukemmat toleranssit kuin Meksikossa? Sama homma omassa Squjun kiinalaisessa Jagmasterissa, taitaa olla Standard-sarjaa tämä. Onneks pääsi valitsemaan mex-telen ihan omin käsin Lontoossa (vasurille harvinaista).... Aika susia siellä oli välissä, nimittäin. |
blues guitar 06.11.2009 08:03:48 | |
---|
Mulla ton Mex Fenkun hyviä ominaisuuksia on soitettavuus ja soundi. Muuten ihan paska :D ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
Veepee 06.11.2009 13:10:00 | |
---|
Kannattaa muuten olla tarkka siitä millä lailla ne tarrat irroittaa. Kaapimalla on vaara, että puuhun tulee lommoja tai naarmuja. Tämä vähentää tutkimusten mukaan sustainia aika paljon. Tarrojen poistoon on saatavilla myös erilaisia litkuja tärpätistä veteen ja label removerista eksoottisempiin aineisiin. Tavallista tärpättiä tai tarranirroitusainetta ei kannata käyttää, sillä se imeytyy puun syihin. Puun syiden eläessä sustain myös mun mielestä heikentyy. Tarrojen irroittamiseen mä oon omissa kitaroissani käyttänyt jenkeistä tilattua guitar label remover -litkua, jota saa muuten eri puulajeille. Kyseinen litku ei ohjeiden mukaan imeydy samalla lailla puuhun, vaan sen on todettu parantavan sitä sustainia ja kyllähän sen kuuleekin. Jos kaulataskua pitää täyttää jollain tai kaulakulmaa muuttaa niin siihen kannattaa käyttää kunnon teippiä. Alumiiniteippi on tähän aika hyvä, mutta kupariteippiä täyttämällä kitaran painoa saa lisättyä ja kupariteippi myös johtaa sähköä, mikä lisää sustainia. MYYDÄÄN: Carvin Nomad 30w putkicombo ja Gretsch electromatic double jet (silver). |
MuzaK 06.11.2009 14:41:09 | |
---|
Vai v****ilua?! Aika hauska kuiteskin! Monet pitää näitä säätöjuttuja korvienvälisenä humpuukina, mutta itse olen huomannut että pikku parantelut siellä ja täällä kumuloituvat selkeäksi parannukseksi. |
blues guitar 06.11.2009 15:03:25 (muokattu 06.11.2009 16:55:27) | |
---|
Ok! Tarrat lähti sitten hiiteen. Kaikkihan alkoi siitä kun kaularauta vaati säätöä ja noissa vintage mallisissa stratoissahan se vaatii kaulan irroittamisen. Samalla päätin vaihtaa satulan kun siinä oli vähän sanomista ja kun kaula oli irti niin viimeistelin myös nauhojen päät viilalla ja hiomapaperilla. Road Wornissa se on helppoa kun ei tarvitse varoa lakkausta : ) Lopuksi vahasin kaulan mehiläisvahalla ja kaula kiinni sekä uudet kielet. Ja hyvä tuli :) ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
Krice 06.11.2009 15:41:03 | |
---|
Otin Squierista sen tavanomaisen hiekkapaperin pois kaulataskusta ja tilalle isohko shimmi puusta, kaulakulmaakin tuli hieman lisää. Kyllähän se kannattaa tehdä varsinkin jos on halpa kitara kyseessä, voi tulla yllättävän paljon lisää sointia kitaraan. |
Crossroad 06.11.2009 16:57:07 | |
---|
Blackmorehan työnsi liimaa kaulataskuun ja väitti sustainin parantuneen merkittavästi ja todennäköisesti niin kävikin.Se on jo aika radikaali toimenpide, kun ne liimaukset on yleensä aika lopullisia. Voi olla, että nuo tarrat/paperipalat oikeasti vaikuttavat jotain ja jos epäilyttää, niin tottakai ne kannattaa silloin poistaa.Ihmetyttää vaan, että miksi niitä sinne liimataan,jos ne olisivat haittana siellä.No tiedä häntä. |
bfoc 06.11.2009 17:17:56 (muokattu 06.11.2009 17:18:24) | |
---|
Veepee: kupariteippi myös johtaa sähköä, mikä lisää sustainia. Hä? Mitäs sillä sähkönjohtavuudella on tekemistä sustainin kanssa? randy rhoads: Blackmorehan työnsi liimaa kaulataskuun ja väitti sustainin parantuneen merkittavästi DIY-liimakaula. Hehe. sutiojrikellA |
blues guitar 06.11.2009 17:27:43 (muokattu 06.11.2009 17:28:52) | |
---|
bfoc: Hä? Mitäs sillä sähkönjohtavuudella on tekemistä sustainin kanssa? Tais olla vitsi koko kirjoitus? Lueppas oikeen ajatuksella niin huomaat että ihan huuhaatahan toi kirjoitus on kokonaan :D ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
bfoc 06.11.2009 17:48:46 | |
---|
blues guitar: Tais olla vitsi koko kirjoitus? Lueppas oikeen ajatuksella niin huomaat että ihan huuhaatahan toi kirjoitus on kokonaan :D Joo sitä alkuosaa en viitsinyt lukea tarkasti kun vaikutti olevan jotain psykoakustiikkaa. sutiojrikellA |
Trendkeel 06.11.2009 17:49:49 | |
---|
Kuoleeko VP:n kielten sustain koskaan? Voiko sustainia lisätä loputtomiin? Onko tässä enää mitään järkeä? Kuuluuko sen äänen mennä poiskin jossain vaiheessa? Eiku nyt mä tajusin. Vähän niinku Kelju K. Kojootti --> Trendi K. Iilimato. Eli oot iilis tästälähtien. -Antti1 |
Trendkeel: Kuoleeko VP:n kielten sustain koskaan? Voiko sustainia lisätä loputtomiin? Onko tässä enää mitään järkeä? Kuuluuko sen äänen mennä poiskin jossain vaiheessa? VP:n kirjoituksesta olin kuulevinani pientä sarkasmia, mutta ei sekoiteta sustainia ja bodyn resonointia keskenään.Itse en ole törmännyt kitaraan missä olisi liian pitkä sustain.sävelen saa kyllä soimaan keinotekoisesti monellakin konstilla kaikissa kitaroissa, mutta oikea kitaran sustain tarkoittaa ihan muuta. |
aristoteles666 07.11.2009 00:55:09 | |
---|
jos sä soitat hiwattilla, sustainilla on jotain tekemistä, mutta nykyisistä vahvistimista lähtee niin paljon gainiä että millä tahansa markan kitaralla ääni soi vaikka tuomio päivään. |
jra 07.11.2009 01:37:45 (muokattu 07.11.2009 01:38:05) | |
---|
aristoteles666: jos sä soitat hiwattilla, sustainilla on jotain tekemistä, mutta nykyisistä vahvistimista lähtee niin paljon gainiä että millä tahansa markan kitaralla ääni soi vaikka tuomio päivään. Nimimerkki blues guitar + kitarana Strato => nykyvahvistimien hurjat gainit? - Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 - |
Guildfinger 07.11.2009 09:32:23 | |
---|
Sustain on yliarvostettu ominaisuus. Välillä on makeeta, kun kitara ei soi itsestään. |
dfer 07.11.2009 11:25:11 | |
---|
Omastani poistin ainakin tarrat ja hioin varovasti lakkaa kaulasta toivoen että suora puukontakti parantaa sointia, ja niinhän se tekikin vaikka eihän näissä mistään kovin radikaaleista muutoksista ole kyse. Sanovathan monet straton takalevyn poisottamisenkin vaikuttavan ääneen mutta sen voi jokainen itse kokeilla paljonko se vaikuttaa. |