Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Duncaneiden humbuckereiden napapalojen säätöruuvit
1 2 3 4
Midrange
05.11.2009 23:09:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenkä paljon nuo duncaneiden humbuckereiden napapalojen säätöruuvit (eli ne 6 kappaletta) kestää käyttämistä päivästä toiseen? Onko se ruuvipesä ihan vaan se muovinen humbuckerin kuori vai onko siellä sisällä jotain vahvemmasta materiaalista tehtyä pesää?
 
Tulee meinaan aika usein tehtyä pientä hienosäätöä jolla saa yllättävän hyvin säädettyä soundia mutta ei kuitenkaan olis tarkoitus värkätä niiden kanssa liikkaa ettei jää ruuvit vaan käteen loppuen lopuksi..
 
Jucciz
05.11.2009 23:32:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinka hiton paljon niitä sit tarvii säätää, mietin vaan? Mun pitää mennä vuosia taaksepäin tilanteeseen, jossa on tarvinnut napapaloja säätää mihinkään suuntaan. Tai sit Sheptonet on säädetty jo valmistajan toimesta kohalleen. ;)
 
Midrange
05.11.2009 23:41:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Kuinka hiton paljon niitä sit tarvii säätää, mietin vaan? Mun pitää mennä vuosia taaksepäin tilanteeseen, jossa on tarvinnut napapaloja säätää mihinkään suuntaan. Tai sit Sheptonet on säädetty jo valmistajan toimesta kohalleen. ;)
 
Tähän provoon en mene. Jokainen tehkööt tyylillään.
 
hapan
05.11.2009 23:41:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heh, ite en oo huomannu niiden ruuvaamisella olevan mitään oleellista vaikutusta mihinkään. Tai sitten noi Seymour Duncanit, Dimarziot, Teslat, Fralinit ja vaikkapa Kent Armstrongit on jo valmiiksi säädetty niin hyvin.
 
Jucciz
05.11.2009 23:44:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Midrange: Tähän provoon en mene. Jokainen tehkööt tyylillään.
 
Ei ollu provo. Ihmettelen, kuinka hiton olennaisesti saat soundin muuttumaan - ja kun se hyvä asento niille napapaloille löytyy, miks niitä pitää vielä ruuvata lisää? Et kai säädä napapaloja joka biisin mukaan erikseen.
 
Kuulostaa ihan hupsulta mun mielestä ainakin.
 
Midrange
05.11.2009 23:48:48 (muokattu 06.11.2009 01:20:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Ei ollu provo. Ihmettelen, kuinka hiton olennaisesti saat soundin muuttumaan - ja kun se hyvä asento niille napapaloille löytyy, miks niitä pitää vielä ruuvata lisää? Et kai säädä napapaloja joka biisin mukaan erikseen.
 
Kuulostaa ihan hupsulta mun mielestä ainakin.

 
Riippuu ehkä tietysti vähän mikistä. Mutta noita säätämällähän saa hieman lisättyä outputtia per kieli, se nyt on yleistietoa joka sinunkin pitäis tietää ;)
 
Duncanin Custom on siitä tunnettu mikki että reagoi erittäin hyvin korkeuden ja napapalojen säätöön. Ja ihan mukavasti tuolla Alnico II Prollakin saa alapäätä lisättyä kun nostaa niitä ruuveja a ja e kieliltä, ainakin high-gain soittojutuissa.
 
Ziggy Bubba
05.11.2009 23:51:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Midrange: Riippuu ehkä tietysti vähän mikistä. Mutta noita säätämällähän saa hieman lisättyä outputtia per kieli, se nyt on yleistietoa joka sinunkin pitäis tietää ;)
 
Ihan salettiin tuo on kaikkien tiedossa, mutta itellä ei ainakaan ikinä ole ollut tarvetta juuri noita humpparin ruuveja säädellä - tai siis tarkemmin ottaen ei ikinä. Olen keskittynyt enemmän soittimien soittamiseen ja tarvittaessa pikkausvolyymin muuttamiseen. Kyllä noi nykysetit on jo tehtaalta aikas hyvin balanssissa.
 
The Crookmachine Project
Midrange
05.11.2009 23:56:41 (muokattu 05.11.2009 23:57:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sikki-six: Kyllä noi nykysetit on jo tehtaalta aikas hyvin balanssissa.
 
Perus suomalainen asenne. Mitäs sitä säätämään.... Ja ei perussuomalainen. Se on kyllä hyvä puolue jota on tullut itsekin äänestettyä.
 
Omassa skebassa tarvitsee ainakin nostaa ns. bassokielten ruuveja jotta kielten välisen soundin/volumen saa tasapainoon
 
Jucciz
05.11.2009 23:58:59 (muokattu 05.11.2009 23:59:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Midrange: Omassa skebassa tarvitsee ainakin nostaa ns. bassokielten ruuveja jotta kielten välisen soundin/volumen saa tasapainoon
 
Jeps, mutta kun sä saat ne tasapainoon, niin onko sun oikeasti tarve vielä jatkaa säätämistä, vai minkä takia olet huolissasi siitä, kestävätkö mikit napapalojen ruuvaamista?
 
P.S. Oot ihan oikeasti ensimmäinen tyyppi, jonka oon kuullut miettivän tämmöistä asiaa - ja siis ilmeisesti toistuvasti säätävän mikkien napapaloja eessuntaas. Onnittelut siitä.
 
hapan
05.11.2009 23:59:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Midrange: Perus suomalainen asenne. Mitäs sitä säätämään....
 
"If it ain't broke don't fix it" on perinteinen anglosaksinen sanonta. Joten se siitä suomalaisuudesta.
 
Midrange
06.11.2009 00:01:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Jeps, mutta kun sä saat ne tasapainoon, niin onko sun oikeasti tarve vielä jatkaa säätämistä, vai minkä takia olet huolissasi siitä, kestävätkö mikit napapalojen ruuvaamista?
 
P.S. Oot ihan oikeasti ensimmäinen tyyppi, jonka oon kuullut miettivän tämmöistä asiaa - ja siis ilmeisesti toistuvasti säätävän mikkien napapaloja eessuntaas. Onnittelut siitä.

 
Eikö meidän "aikuiselle" soittajalle oo ikinä tullu mieleen että välillä tulee skeban kanssa vaihdettua virettä suuntaan sun toiseen, ja musatyylikin voi vaihtua. Samat säädöt ei päde joka paikassa.
 
Ziggy Bubba
06.11.2009 00:02:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Midrange: Perus suomalainen asenne. Mitäs sitä säätämään.... Ja ei perussuomalainen. Se on kyllä hyvä puolue jota on tullut itsekin äänestettyä.
 
Juu ei ole hjuva puolue, mutta se siitä :)
 
Itellä on tapana laskea ihan sitä mikin "bassopuolta" hilppasen alemmaksi, varsinkin kaulamikistä, jotta soundissa säilyy tasapaino. Väitän, että mikit saa soimaan varsin tasapainoisesti koskematta noihin mikkien omiin ruuveihin laisin. Tai sitten olen vaan puukorva ja mitälie.
 
The Crookmachine Project
Midrange
06.11.2009 00:06:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sikki-six: Juu ei ole hjuva puolue, mutta se siitä :)
 
Itellä on tapana laskea ihan sitä mikin "bassopuolta" hilppasen alemmaksi, varsinkin kaulamikistä, jotta soundissa säilyy tasapaino. Väitän, että mikit saa soimaan varsin tasapainoisesti koskematta noihin mikkien omiin ruuveihin laisin. Tai sitten olen vaan puukorva ja mitälie.

 
Juuh. Mulla oli neljä vuotta kaikki humbbarit ilman että koskin noihin ruuveihin. Mut kandee kokeilla nimittäin joidenkin mikkien kohdalla niiden säätäminen todella muuttaa soundia. Ja custom kielisettejä käyttäessä tuo on erittäin kätevä juttu.
 
Tässäkin on tietty kaksi koulukuntaa. Meidän "aikuinen" soittaja - ei vaikutusta soundiin - ja sit osa jotka noiden kanssa värkkää silloin tällöin kuten minä nykyään :)
 
McNulty
06.11.2009 00:09:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Midrange: Eikö meidän "aikuiselle" soittajalle oo ikinä tullu mieleen että välillä tulee skeban kanssa vaihdettua virettä suuntaan sun toiseen, ja musatyylikin voi vaihtua. Samat säädöt ei päde joka paikassa.
 
Meillä AIKUISILLA on sitä varten useampi soitin. Voidaan vaihtaa vaikka joka biisiin uusi luuttu kouraan, kuin ruveta napapaloja säätelemään tms.
 
Huomattavasti suurempi merkitys on mikrofonin korkeussäädöllä. Napapalojen säätelyllä on murto-osan vaikutus kokonaisuuteen. Kun nostat E-kielen napapalaa, niin se poimii aivan varmasti myös A-kielen värähtelyä jne. Saman tuloksen saat nostamalla koko mikin "bassopuolta" tai vaihtoehtoisesti laskemalla treble-puolta.
 
Myös suurempi merkitys soundiin on mikin ja napapalojen lokaatiolla (olettaen että kuumemman kelan napapalat ovat säädettävät). Kokeileppa joskus kiepsauttaa mikki siten, että se kuumempi puolisko humbuckerin keloista on suoraan pikkauskohtasi alapuolella, tai niin lähellä sitä kuin mahdollista.
 
Loppuu se napapalojen ruuvailu kun huomaa että saman säädön ja paljon enemmänkin voi tehdä helpommin :)
 
I've spent most of my money on booze, women and guitar gear. The rest I've just wasted.
jussimus
06.11.2009 00:10:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä oo kyl koskaan käynyt mielessäkään lähteä ruuvailemaan napapaloja. Kitaramaailmassa on mun mielestä todella paljon turhaa hifistelyä, ja tää menee kyllä mun turhuuslistan kärkipäähän..
 
Jucciz
06.11.2009 00:11:00 (muokattu 06.11.2009 00:11:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on mennyt täysin mielenkiinto johonkin soundin kannalta niin epäolennaiseen seikkaan kuin napapalojen korkeussäätö (kompit jussimussille) - tai sit oikeesti kyse on siitä, että AIKUISTEN mikeissä napapalat on valmiiks oikealla korkeudella. Ei mulla yhtään Duncania ole missään kitarassa, joten ei toisaalta ihmekään, että kiinnostus napapalojen ruuvailuun = 0.
 
Ziggy Bubba
06.11.2009 00:12:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Midrange: Tässäkin on tietty kaksi koulukuntaa. Meidän "aikuinen" soittaja - ei vaikutusta soundiin - ja sit osa jotka noiden kanssa värkkää silloin tällöin kuten minä nykyään :)
 
Älä nyt enää Juccizta kiusaa :) Toki noilla voi hienosäätää soundia tiettyihin suuntiin, mutta omassa käytössä tuolle ei ole ollut tarvetta. Vaikka itekin vaihtelen vireitä (lähinnä normi E:stä drop C:hen yms.) en ole juuri huomannut kielten yksittäisille säädöille tarvetta.
 
Kuten jo sanoin, pikkausvoimakkuudella voi kummasti reagoida mahd. volyymiheittoihin kielten välillä.
 
The Crookmachine Project
Ziggy Bubba
06.11.2009 00:13:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Ei mulla yhtään Duncania ole missään kitarassa, joten ei toisaalta ihmekään, että kiinnostus napapalojen ruuvailuun = 0.
 
Meinaatko rivien välistä, että kuraa myyvät Duncanilla? ;)
 
The Crookmachine Project
Jucciz
06.11.2009 00:17:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sikki-six: Meinaatko rivien välistä, että kuraa myyvät Duncanilla? ;)
 
No se oli tämmönen kevyt keskiyön letkautus - onhan Duncanilla ihan hyviä mikkejä. Mulla on itelläkin muutamia ollut joskus vuosia sitten, eikä niitä ole koskaan tarvinnut napapaloistaan ruuvata. Mikin korkeussäädöllä oon aina saanut tehtyä tarvittavat säädöt tilanteeseen kuin tilanteeseen, ikinä ei ole yksittäisiin napapaloihin vielä tarvinnut puuttua.
 
McNulty
06.11.2009 00:19:10 (muokattu 06.11.2009 00:20:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Mulla on mennyt täysin mielenkiinto johonkin soundin kannalta niin epäolennaiseen seikkaan kuin napapalojen korkeussäätö (kompit jussimussille) - tai sit oikeesti kyse on siitä, että AIKUISTEN mikeissä napapalat on valmiiks oikealla korkeudella. Ei mulla yhtään Duncania ole missään kitarassa, joten ei toisaalta ihmekään, että kiinnostus napapalojen ruuvailuun = 0.
 
Miulla on tuossa Skujun teenager Telessä ja DIY Palacaster "Telessä" Duncanin singlecoilit. Ei säädettäviä napapaloja lainkaan... vaikka ymmärtäisin säädettävät napapalat paremmin singlecoil-mikkien kohdalla kuin humbuckereissa. Humbuckerien luonne ja monesti ulostuloteho tekevät napapalojen korkeussäädön ja olemassaolon käytännössä tyhjäksi.
 
Verratkaapa joskus vaikka humbucker-kokoisen P90-mikin napapalojen korkeussäätelyä vs. jokin hot/vintage hot perus-humbuckerin napapalojen korkeussäätely. Singlecoil-mikissä napapalojen korkeussäätö vaikuttaa jyrkemmin lopputulokseen. Kuten tuossa yllä totesin... humbuckerien kohdalla mikin kokonaisetäisyys kielistä on ratkaisevampaa soundin kannalta kuin yksittäisten napapalojen säätely. Kappas kun siellä kelojen alla on palkkimainen (bar) magneetti, toisin kuin monessa singlecoil-mikissä onpi rodit, eli sauvat, eli yksittäiset magneettiset navat.
 
I've spent most of my money on booze, women and guitar gear. The rest I've just wasted.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «