Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mallintavalle vahvistusratkaisua
1
JohnJ
05.11.2009 16:02:18 (muokattu 05.11.2009 16:02:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suurena kysymyksenä olisi siis minkä vahvistusratkaisun hankkisi POD X3 Liven kaveriksi. Haulla löytyi jonkun verran kirjoituksia aiheesta, mutta ne on parin vuoden takaa joten ajattelin pistää uutta ketjua kehiin.
 
Pääasiallinen käyttötarkoitus on keikat yleensä melko pienissä paikoissa, mutta myöhemmin sitten samoilla kamoilla toki treeneissäkin. Soitan tällä hetkellä treeniksellä pienen lainacombon läpi ilman POD:in kaappimallinnuksia. Ääni ei ole omasta mielestäni ihan täysin anaalista, mutta eihän se paras mahdollinen ratkaisu todellakaan ole, varsinkaan kun ko. combossa ei edes ole efektilenkkiä eli joutuu vetämään kahden etuasteen läpi..
 
Kriteereinä siis:
a) sopivuus POD X3:n kaveriksi
b) roudattavuus + muutenkin helppous keikkakäytössä
c) hintaluokka mielellään max 500 euroa
Bonuskriteerinä mahdollinen "hätävarajärjestely", eli jos POD sattuu kyrvähtämään niin selviäisi väliaikaisesti myös ilman sitä.
 
Itse olen miettinyt ensimmäisenä vaihtoehtona yhtä tavallista pa-aktiivikaappia. Tämä on sikäli hyvä että soundinhan pitäisi säilyä melko pitkälti samanlaisena kuin vaikkapa kuulokkeilla suoraan POD:ista. Toisena vaihtoehtona on joku kitarakombo, jonka etuaste on ohitettavissa. Tai sitten joku esim. kiipparivahvari. Kolmantena optiona sitten erillinen päätevahvari ja esim. joku kitarakaappi (vaiko passiivi pa-kaappi?). Kaksi ensinmainittua tottakai ovat roudauksen kannalta parempia kuin kolmas, eikä tuo pääte+kaappi välttämättä enää edes mahdu tavoitehintaluokkaan. Kitarakombo puolestaan täyttäisi ainoana tuon bonuskriteerin eli sillä tulisi toimeen myös ilman PODia tarvittaessa.
 
Bändi tulee vetämään rock-keikkoja pääasiassa omilla tod.näk. suht vaatimattomilla aktiivi pa-kamoilla + mikserillä, joista vedetään laulut ja kiipparit. En haluaisi joutua kuormittamaan kamoja enää kitaralla (paitsi ehkä akustisilla keikoilla), ja vaikka niin tekisinkin, monitorointi pitäisi kuitenkin ratkaista jollain lavan puolella seisovalla pömpelillä. Eikä tämä olisi treenikämpillä enää kovin käytännöllinen ratkaisu.
 
Olen muutamaa aktiivikaappia jo katsellut, mutta kenttäkokemusta ei vielä ole yhdestäkään. Jos haluaa keikalla levittää kitaraa vähän myös pa:n kautta, eikö tämäkin onnistuisi yksinkertaisesti viemällä POD:in toisesta lähdöstä piuhan omaan lavalla seisovaan aktiivikaappiin, ja toisesta pa-mikseriin? Tällöin ei tarvis säätää minkään mikityksien kanssa.
 
Pannaan vielä eri ratkaisuista muutamat ehdokkaat joita olen katsellut:
PA-kaapit:
RCF ART 310 A
http://www.thomann.de/fi/rcf_art_310_a.htm
DB Technologies Flexsys f10
http://www.thomann.de/fi/db_technologies_flexsys_f10.htm
Wharfedale EVP-X12P
http://www.musiikkiliike.fi/index.php?target=products&product_id=32906
 
Putkikombo, H&K Edition Tube
http://www.thomann.de/fi/hugheskett … r_edition_tube_25th_anniversary.htm
Löytyy efektilenkki ja tehoa varmasti vähintäänkin riittävästi. Mutta en tiedä miltä putkivehje kuulostaisi POD:in jatkona.
trankkukombo, H&K Edition Blue
http://www.thomann.de/fi/hugheskett … dition_blue_60dfx_gitarrencombo.htm
 
Kitarapääte, Rocktron Velocity 100
http://www.thomann.de/fi/rocktron_velocity100.htm
Kumpi on parempi kaveri POD:ille, kitarapääte vai pa-pääte? Riippuu varmaan siitäkin millaiseen kaappiin ajetaan, mutta jos rajataan että pa-pääte+pa-kaappi tai kitarapääte+kitarakaappi.
 
Entäs sitten tämmöiset spesiaalivehkeet:
http://www.thomann.de/fi/tech_21_power_engine_60.htm
Kellään kokemusta? Tuossahan ei kuitenkaan mitään etuastetta ole (jos ei sitä EQ:ta lasketa). Mutta voisiko tuolla hätätilassa soittaa ilman POD:ia esim. pelkän säröspedun kanssa? Toinen samantapainen lienee Atomic Reactor, mutta se taitaa olla jonkin verran kalliimpi vehje.
 
Ehkä tässä tuli nyt jo liikaakin tekstiä :D Mutta bottom line: kaipaan siis kokemuksia ja suosituksia niiltä, jotka vetävät keikkoja käyttäen pelkkää mallintavaa etuasteena.
 
Metal meets the bone!
M.A.C.H.O. #13 - JUU HÄV PIIN IREISD!!!1
JuSu
05.11.2009 16:19:11 (muokattu 05.11.2009 16:19:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toisena vaihtoehtona on joku kitarakombo, jonka etuaste on ohitettavissa.
 
Tämä.
 
Itse tuossa poukkoilin eestaas Flextonen ja pienen putkicombon välillä. Painava argumentti Flextonen puolesta oli mukiinmenevät soundit kotivolumeilla, kerrostalossa kun asutaan... Mutta sitten ymmärsin, että suunnilleen samalla budjetilla, mitä maksan Flextonesta + potkulaudasta, saan käytettynä varsin kohtuullisen putkicombon ja vielä sen lisäksi jonkun edullisemman pään mallintavan laudan kotikäyttöön.
 
Ei ihan sama tilanne kuin sulla, mutta mun mielestä tuollainen putkicombo + mallintava etunen on varsin kätevä yhdistelmä. Ja jos se hedelmäpeli puhaltaa jackpotin pihalle, keikka hoituu pelkällä combolla. Ehkä joku pedaali voi olla siinä vielä tarpeen, riippuu combosta. Vaihtoehtoisesti, jos combo kyrvähtää, voi vetää mallintavalla suoraan linjaan.
 
Varoituksen sana kuitenkin: Älä hämmästy, jos yhtäkkiä huomaat mallinnuslaudan pölyttyvän nurkassa, ja vetelet pelkällä combolla... =)
 
JuSu
 
Mitäs sulle kuuluu?
LaXu
05.11.2009 18:06:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitarakombo efektiluupilla olisi mun suositukseni.
 
Tuollainen PA-kaappi ei kyllä tule kuulostamaan samalta kuin kuulokkeissa. Itse käytän Axe-Fx:a ja olen käyttänyt sitä kaikenlaisten yhdistelmien läpi. Kaksien eri kuulokkeiden, hifi kaiuttimien, putkinupin ja kitarakaapin ja nyt viimeisimpänä Atomic FR:n kautta. Atomicilla tähän mennessä paras soundi, kakkosena putkivahvari ja kitarakaappi, mutta ne värittivät soundia omaan suuntaansa eikä kaappimallinnuksia voinut käyttää. Atomicin kanssa taas voi ja sen avulla saa monipuolisempaa soundia ilmoille, vaikka putkivahvarikin hyvältä kuulosti.
 
Syyssiivous! Myynnissä Torilla: Egnater Tourmaster putkinuppi, Line6 M13, Uraltone Hotmama keinokuorma, Ibanez Weeping Demon wah, Digitech Bad Monkey, Digitech Digidelay, Uraltone Line-out box
BaldieFarman
05.11.2009 20:17:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oman kokemuksen mukaan paras ratkaisu mallintavien vahvistukseen on tehokas PA-pääte ja kitarakaappi!
 
200-300€ niin saat tarpeeks tehokkaan (200W) stereo-päätteen (saa kaikki kivat efektit stereona, jos omistaa kaks kaappia tai stereokaapin) joka on riittävän "sounditon" (eli transparentti? kuten isot pojat sanoo).
 
En oikeen oo tajunnu, että jos perussoundin luojana on hyvä(makuasia) vahvistinmallinnos, niin miksi se pitäisi ajaa vielä kitaravahvistimen (varsinkaan putkisellaisen) läpi?
 
Tän mun ehdotelman vahvuuksia on tosiaan edullisuus, luotettavuus, helppous ja se, ettei tarvitse miettiä yhteensopivuuksia etusen ja päätteen välillä. Hyvä mallinnus ja hajuton pääte niin lopputulos on hyvä!
 
Noi vehkeethän vois vetää suoraan PA:hankin, koska niissä on kaappimallinnukset, mutta omasta mielestä ihan oikea kitarakaappi on jotenkin must ja niin iso osa soundia, että se on hyvä olla.
 
Toki mallintavissa on eroja ja jotkut saattaa toimia paremmin ihan putkivahvistimen läpikin, mutta esim Tech21 ilmoittaa, että heidän SansAmp-sarjalaiset olis hyvä vahvistaa mahdollisimman transparentilla teholla.
 
Om du vill ha köttbullar... Say YEAH!
JohnJ
05.11.2009 22:25:04 (muokattu 05.11.2009 22:26:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaXu: Kitarakombo efektiluupilla olisi mun suositukseni.
 
Tuollainen PA-kaappi ei kyllä tule kuulostamaan samalta kuin kuulokkeissa. Itse käytän Axe-Fx:a ja olen käyttänyt sitä kaikenlaisten yhdistelmien läpi. Kaksien eri kuulokkeiden, hifi kaiuttimien, putkinupin ja kitarakaapin ja nyt viimeisimpänä Atomic FR:n kautta. Atomicilla tähän mennessä paras soundi, kakkosena putkivahvari ja kitarakaappi, mutta ne värittivät soundia omaan suuntaansa eikä kaappimallinnuksia voinut käyttää. Atomicin kanssa taas voi ja sen avulla saa monipuolisempaa soundia ilmoille, vaikka putkivahvarikin hyvältä kuulosti.

 
Atomic FR vaikuttaa kyllä vakuuttavalta. Hintaakin tosin on sitten kyllä reilusti yli tuon mainitun budjetin. Myydäänkö tuota edes Suomessa, vai mistä itse hommasit? En löytänyt kuin tämän saitin missä noita on tarjolla:
http://www.g66.eu
Pitääpä seurata jos vaikka tulis käytettynä vastaan.
 
Kiitos muistakin näkemyksistä, kaikki tulevat tarpeeseen. Kombo- ja päätevahvari -ratkaisut ovat näköjään myös saaneet kannatusta.
 
Metal meets the bone!
M.A.C.H.O. #13 - JUU HÄV PIIN IREISD!!!1
LaXu
05.11.2009 23:47:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JohnJ: Atomic FR vaikuttaa kyllä vakuuttavalta. Hintaakin tosin on sitten kyllä reilusti yli tuon mainitun budjetin. Myydäänkö tuota edes Suomessa, vai mistä itse hommasit? En löytänyt kuin tämän saitin missä noita on tarjolla:
http://www.g66.eu
Pitääpä seurata jos vaikka tulis käytettynä vastaan.
 
Kiitos muistakin näkemyksistä, kaikki tulevat tarpeeseen. Kombo- ja päätevahvari -ratkaisut ovat näköjään myös saaneet kannatusta.

 
G66:sta hommasin. Nuo on sen verran uusi juttu, että tuskin näkyy käytettynä vielä aikoihin. Voi olla, että kaappisimulaatioiden laatu voi tulla PODilla vastaan Atomicilla. Siinä ei käsittääkseni käytetä konvoluutiota kuten Axe-Fx:ssa kun ei PODin prosessori jaksa pyörittää.
 
Syyssiivous! Myynnissä Torilla: Egnater Tourmaster putkinuppi, Line6 M13, Uraltone Hotmama keinokuorma, Ibanez Weeping Demon wah, Digitech Digidelay, Uraltone Line-out box
JK1
06.11.2009 00:24:45 (muokattu 06.11.2009 00:27:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Line 6-forumilta sain joskus sellaisen kuvan, että todella monien mielestä POD pitää, juuri kuten tässä keskustelussa mainittiin, vahvistaa mahdollisimman "neutraalisti". Tämä siis tarkoittaisi sellaisia vahvistuskeinoja, jotka toimivat hyvin POD:in Studio Direct -outputmoodin kanssa, sillä sen kehittelyyn on taidetty L6:lla käyttää eniten vaivaa.
 
Käsittääkseni tällöin oikea vastaus olisi FR(Full Range)FR(Flat Response)-systeemi eli, PA-vehkeet. Eikös tuo Atomic FR ole pohjimmiltaan putkipäätteellinen PA, joka on suunnitelty kitaralle? En tiedä mahtaako se putkellisuus sieltä kuulua vai ei, mutta luulisi, että tuohon kävisi trankkukin.
 
Eikös tässä tilanteessa ihan kelpo ratkaisu olisi, katu-uskottavuuden kustannuksella, hankkia ihan pelkästään kitaralle vaikkapa 2kpl 12"(kai 10"kin kävis) aktiivi PA-kaappia?
 
Ne sinällään ei kuitenkaan mahdollista pelkiltään soittamista, joten tuo varahommeli täytyisi varmaan toteuttaa jotenkin luovasti. Voihan joko pitämää lisäksi varalla komboa(miinuspuolena lisäroudaus) mukana tai sitten toista, halvempaa mallintajaa.
 
Mitä mieltä?
 
Lisäys: Tuossa, kun oli maininta PA:n kuulokkeiden suoltaman soundin erilaisuudesta, uskoisin kuitenkin, että PA olisi lähimpänä kuulokkeiden tuomaa soundia.
 
Sounds like an angel shittin' in your eardrums.
JuSu
06.11.2009 09:49:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BaldieFarman: Noi vehkeethän vois vetää suoraan PA:hankin, koska niissä on kaappimallinnukset, mutta omasta mielestä ihan oikea kitarakaappi on jotenkin must ja niin iso osa soundia, että se on hyvä olla.
 
Tässä oon kyllä samaa mieltä. Mitä mä oon noita mallintavia testaillu eri yhdistelmillä, niin mun mielestä myös se kitarakaappi on siellä hyvä olla, oli itse vahvistus toteutettu sitten millä tavalla hyvänsä. Luonnollisesti kaappimallinnus pois päältä (ainakin useimmiten).
 
Tuollainen mallinnettu soundi kyllä _kuulostaa_ ihan hyvältä suoraan PA:sta tai muun full range -systeemin kautta, mutta se _tuntuu_ oudolta. Jotenkin oikea kitarakaappi vastaa kitaraan ja soittoon paremmin, siinä on fiilistä ja mojoa eri tavalla.
 
Tää on toki vaan mun kokemus ja mielipide. Mä en myöskään näkisi ongelmaksi pelkän kitaravahvistimen päätteen kautta ajamista, jos puhutaan soundin värittymisestä. Tokihan se pääte soundiin oman osansa tuo, mutta en ole kokenut sitä tällaisessa tapauksessa huonoksi asiaksi.
 
Siksi suosittelen edelleen kitaracomboa. Helppo roudata, ja on back up -osastokin on hansikkaassa, hajosi h-hetkellä sitten combo tai hedelmäpeli.
 
JuSu
 
Mitäs sulle kuuluu?
LaXu
06.11.2009 11:11:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JK1: Eikös tuo Atomic FR ole pohjimmiltaan putkipäätteellinen PA, joka on suunnitelty kitaralle? En tiedä mahtaako se putkellisuus sieltä kuulua vai ei, mutta luulisi, että tuohon kävisi trankkukin.
 
Näin aika pitkälti. Putkipääte tuossa on enemmänkin varmaan sen takia, että Atomicilla oli jo sellainen kehitetty ennen tuota FR pömpeliä. Sinänsä en näkisi, että se olisi ehdottoman tärkeä, soundia värittämättömät kaiuttimet tuossa on se olennaisempi tekijä.
 
Lisäys: Tuossa, kun oli maininta PA:n kuulokkeiden suoltaman soundin erilaisuudesta, uskoisin kuitenkin, että PA olisi lähimpänä kuulokkeiden tuomaa soundia.
 
Ainakin ne luurit mitä mulla on ei ole mitenkään tasaisia soundiltaan. AKG K-400 on keskialueelta littanampi kuin langattomat Sennheiser RS-130:t, joissa taasen on joku ikävä middlepiikki jonka takia en tykkää käyttää niitä kuin musan kuunteluun, Axe-Fx:n kanssa soundi on jotenkin ärsyttävä. Kuulokkeilla säädetyt soundit kuulostavat niin kunnon kajareilla kuin Atomicin kautta huonommilta, kun taas kajareita kuuntelemalla säädetyt soundit toimivat pääasiassa nätisti Atomicilla.
 
Syyssiivous! Myynnissä Torilla: Egnater Tourmaster putkinuppi, Line6 M13, Uraltone Hotmama keinokuorma, Ibanez Weeping Demon wah, Digitech Digidelay, Uraltone Line-out box
JK1
07.11.2009 22:21:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa, kun mainittiin, että PA:n kautta soittaminen tuntuu erilaiselta, kun päätteen ja kaapin kautta soittaminen niin tuntuuko Atomic FR sitten samalta kuin pääte+kaappi? Kyseessä on siis systeemi, joka kuulostaa PA:lta, mutta ei tunnu?
 
Voisiko Atomic FR:n kautta sitten treenissä vetää kitarat ja laulun?
 
Sounds like an angel shittin' in your eardrums.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «