Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Biisin opettelusta..
1 2 3 4
hola gibson
05.11.2009 15:43:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Menipäs bänditouhuun pyrkivä kitaristi hämilleen. Minut kutsuttiin erään orkesterin koesoittotilaisuuteen, parin viikon päästä olis sellanen. Bändin johtohahmona toimiva rumpali antoi karkkipaperiin kirjoitetut soinnut, joiden pohjalta paria rallia ois soitella.
 
Mikä mulla nyt meni ohi? En oikein tajunnu koko asiaa enkä hoksannu kysyäkkään kun oli vähän kiire. Miten jostain "soita C, G, Am ja D" voi soittaa jonkun biisin? Kai siinä nyt jotain muutakin pitää tietää, kuten rytmiä, tempoa jne.
 
Mulla ei ole kyseisen tyypin yhteystietoja joten en pääse kysymään, tiedän vaan että olen tervetullut tilaisuuteen.. Mitähän ne tuumaa jos menen soittamaan vaikka nuo kyseiset soinnut, enkä mitään muuta? Kannattaako vaivautua edes paikalle?
 
Numb
05.11.2009 15:46:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heidän omia biisejään?
 
Eihän siinä mitään, menet paikalle, näytät lapun ja sanot että oli tästä vähän vaikea mitään opetella, mutta pelimannin posti kiinnostaa kyl. Sitten katsotte miten edetään.
 
Kaihomielinen ja poissaoleva jahkailija, joka vetäytyy mieluusti musisoimaan.
hola gibson
05.11.2009 16:00:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omia, valmiita biisejä kuulemma. Harmittaa vähän kun ei nyt mitään tolkkua saa tuollasesta. Vastaavanlaisia muutaman soinnun kiertoja oli muitakin, en nyt vaan tajua että mitä sillä haetaan.
 
Paikalle on ilmeisesti tulossa muitakin, hölmöä mennä vaan sekaan näyttämään että nämä soinnuthan voi soittaa monella eri tavalla, eri paikoista otelautaa ja arpeggioina jne. Luulen että se porukka haluaa vähän muuta kuulla...
 
nannne
05.11.2009 17:03:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hola gibson: Omia, valmiita biisejä kuulemma. Harmittaa vähän kun ei nyt mitään tolkkua saa tuollasesta. Vastaavanlaisia muutaman soinnun kiertoja oli muitakin, en nyt vaan tajua että mitä sillä haetaan.
 
Paikalle on ilmeisesti tulossa muitakin, hölmöä mennä vaan sekaan näyttämään että nämä soinnuthan voi soittaa monella eri tavalla, eri paikoista otelautaa ja arpeggioina jne. Luulen että se porukka haluaa vähän muuta kuulla...

 
Onko niillä esimerkiksi interneetissä jotain musiikkipläjäyksiä joista voisit pähkäillä että ahmjuujoo.
 
JamesHetfield
05.11.2009 17:29:14 (muokattu 05.11.2009 17:32:35)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hola gibson: Omia, valmiita biisejä kuulemma. Harmittaa vähän kun ei nyt mitään tolkkua saa tuollasesta. Vastaavanlaisia muutaman soinnun kiertoja oli muitakin, en nyt vaan tajua että mitä sillä haetaan.
 
Paikalle on ilmeisesti tulossa muitakin, hölmöä mennä vaan sekaan näyttämään että nämä soinnuthan voi soittaa monella eri tavalla, eri paikoista otelautaa ja arpeggioina jne. Luulen että se porukka haluaa vähän muuta kuulla...

 
varmaan tää henkilö anto noi sointukulut auttamaan sua niiden biisien plokkailussa? noin ainakin musta kuulostas tapahtuneen.
 
E: tai no, tietysti riippuu että onko riffipohjaista musaa vai antoiko ko. henkilö sulle nämä sointukierrot ja sitten sun pitäis periaatteessa kuunnella biisejä ja vaikka "sovittaa" omat osiosi niihin, ts. bändin jätkät näkee että millasta visioo sulla on niiden musan suhteen (ajatellen sitä että saisit paikan ja tulevaisuudessa tulisit sovittamaan omat soitto-osuutesi)... saatto olla vähän sekavaa pohdintaa mutta niin se aina välillä, just seissyt kyllästysaineen käryisessä tilassa pari tuntia...;)
 
www.myspace.com/mutterimusic www.myspace.com/tipna http://www.myspace.com/damagingfallout
kimurantti1
05.11.2009 18:41:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voit tsekata soinnut etukäteen, paikan päällä sitten kuuntelet että miten biisi menee (juuri se tempo, rytmit ym sovituus), ja että mitä sä voisit sinne soittaa, että kitara palvelee biisiä. Näin mä olen toiminut monessakin prokkiksessa. Tietysti jos on niin, ettet ole sellaista ikinä ennen tehnyt, niin voipi olla, että olet menossa soittamaan vähän itseäsi kokeneempien jamppojen kanssa. Toisaalta tekemällä oppii, ja kaikista eniten oppii silloin, kun pääsee nimenomaan soittamaan itseään vähän parempien soittajien kanssa. Keksi vaikka valmiiksi muutamia komppeja eri tempoissa, jos tuntuu että noita sointuja tarvitsee jotenkin harjoitella.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
hola gibson
05.11.2009 19:59:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Voit tsekata soinnut etukäteen, paikan päällä sitten kuuntelet että miten biisi menee (juuri se tempo, rytmit ym sovituus), ja että mitä sä voisit sinne soittaa, että kitara palvelee biisiä. Näin mä olen toiminut monessakin prokkiksessa. Tietysti jos on niin, ettet ole sellaista ikinä ennen tehnyt, niin voipi olla, että olet menossa soittamaan vähän itseäsi kokeneempien jamppojen kanssa. Toisaalta tekemällä oppii, ja kaikista eniten oppii silloin, kun pääsee nimenomaan soittamaan itseään vähän parempien soittajien kanssa. Keksi vaikka valmiiksi muutamia komppeja eri tempoissa, jos tuntuu että noita sointuja tarvitsee jotenkin harjoitella.
 
No tätä juuri ajattelin kun ei oikein muutakaan voi. Kokeneempia pettereitä ovat kaikki, mutta ei se ota jos ei annakaan.
 
Onko lisää vinkkejä? Miten ne muusikot yleensä rakentelee lauluja, esittelee ideoitaan ja niin edelleen?
 
Johann Onn
05.11.2009 20:18:31 (muokattu 05.11.2009 20:31:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hola gibson: Onko lisää vinkkejä ?
 
Jos siellä muitakin koesoittajia on, ei välttämättä kannatta ekana tunkea soittamaan. Jos siis on epävärma, siitä miten biisit pitäisi soittaa. -> "..234" - "1234 - 1234 1...eiks se ollukaan 4/4 ?" - "Eiku 6/8..."
 
Tietysti, olisi ne ehkä voineet lyödä soinnut, edes tahtiviivojen sisään. Ja laittaa tahtilajit paperiin.
 
Jucciz
05.11.2009 20:25:00 (muokattu 05.11.2009 20:29:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hola gibson: Onko lisää vinkkejä? Miten ne muusikot yleensä rakentelee lauluja, esittelee ideoitaan ja niin edelleen?
 
Jotkut on kuulemma joskus satoja vuosia sitten käyttäny esim. tämmöistä merkitsemistapaa:
http://www.saxuet.qc.ca/TheSaxyPage/Realbook%20C/So%20What.jpg
 
Kitaristeillehan tää ei toki sovi, kun missään ei lue, mistä kohtaa otelautaa pitäis painaa.
 
Karipiirto
05.11.2009 20:46:12 (muokattu 05.11.2009 20:47:49)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vedä parilla kolmella eri tyylillä sitä kiertoa. Alotat vaikka ihan 4/4-peruskompilla, alat hiukan groovata sitä ja vetää sen lopuksi vaikka pariin tahtiin ehtaa mättöä. Onko mitään hajua siitä mitä kaverit olis tekemässä näin niin kuin musatyyliltään? Meteliä? zääziä? pop-rockia? Vedä vähän eri meiningeillä sen mukaan miten irtoaa. Itse ainakin ottaisin mieluusti tyypin joka handlaa vähän monipuolisemmin hommansa ja kykenee varioimaan.
 
Edit. Ja tämä kaikkihan oli jo sanottu paremmin tuolla ylempänä niin että eipä mitn. :)
 
Kulttuurituottajan tunnistaa iloisesta naamasta ja yli 4 promillen lukemista.
Tonski
05.11.2009 20:49:07 (muokattu 05.11.2009 20:49:51)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

E:
Antaa olla :D
 
ihku
VeikkoPeikko
05.11.2009 22:24:52 (muokattu 05.11.2009 22:28:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä bändimuusikko pystyy soittamaan mukana kappaleen kuultuaan ja saatuaan soinnut kappaleeseen. Itse ainakin kun lähden oudompaan porukkaan soittamaan outoa biisiä kysyn vain soinnut ja sovellan mukana. Ne nyt tässä testaa, onko kokelailla jammailutatsia. Tai sitten se rumpali ei osannut tuoda musiikkia julki kirjoitetussa muodossa. Epäilen kyllä ensimmäistä.
 
Kuuntele ja soita mukana. Kyllä se siitä lähtee jos on lähteäkseen. Mikäli olet tottunut soittamaan valmiiksi sovitettuja kappaleita, olisi ehkä aika vähän jammailla. Mikäli se ei tämän porukan kanssa onnistu, ei tämä ehkä ole oikea porukka sinulle.
 
E: Oman näkemykseni bändin koesoitosta on se että yleensä soitetaan bändin kanssa, ei yksin. Eihän tuosta sointukierrosta yksinään ihmeitä irtoa(varsinkaan C G Am D ei mitään elämää suurempaa jännitystä anna. Voihan tapoja olla monia, mutta oma kokemukseni on, että soitetaan yhdessä ja kokeillaan, miten se sujuu yhteen.
 
hola gibson
06.11.2009 12:25:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Jotkut on kuulemma joskus satoja vuosia sitten käyttäny esim. tämmöistä merkitsemistapaa:
http://www.saxuet.qc.ca/TheSaxyPage/Realbook%20C/So%20What.jpg
 
Kitaristeillehan tää ei toki sovi, kun missään ei lue, mistä kohtaa otelautaa pitäis painaa.

 
Hassua. Pientä naljailun makua. Ei paha heitto ollenkaan. Tässä tapauksessa kuitenkin tabulatuurierkintä olis kertonu mulle paljon enemmän kuin pelkät soinnut. Toisaalta tämähän on mielenkiintoista...
 
Empä nyt pääse etukäteen kuuntelemaan noita biisejä, vaikuttaa siltä että tässä punnitaan vähän sitä että mitenkäs pystymetsästä tuleva pelimanni tilanteen hoitaa. Muutamaa eri komppaustyyliä olenkin tässä jos soitellu, katotaan mitä ne siitä tykkää. Musiikkityyli on lyhyesti sanottuna rok.
 
Tonski
06.11.2009 18:49:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hola gibson: Pientä naljailun makua.
 
Aika mautonta toi alkaa olla jo.
 
ihku
Räkkipeli
06.11.2009 21:42:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pientä naljailun makua.
 
Hahahahaha.. :D
 
"Foorumeiden pahimpia trolleja on ne, jotka osaa ja tietää paljon, mutta esittävät mielipiteensä faktoina." -IJarro
gunner
07.11.2009 02:16:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hola gibson: Musiikkityyli on lyhyesti sanottuna rok.
 
Sittenhän se on selkee homma. Soitat jokaista sointua yhden tahdin. Komppaus on 8-osia dempaten ja ilman, jos oikeen intoudut niin ota rytmiikka sweet child o minen lopusta. Ei voi mennä metsään, ainakaan paljoa.
 
Jos pitää soveltaa niin tietty noita murrettuja sointuja voi laittaa ja vähän niillä kikkailla. Tai sit soitella jotain sointuihin soveltuvia melodioita oktaaveilla.
 
Vauhti korjaa virheet
hola gibson
01.12.2009 23:51:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt kävi sitten sillä tavalla, että kyseinen raskasta rokkia soitteleva seurue pyysi minua käymään soittosessioissa useamminkin, eli kitaristin paikka napsahti. Se sointukierto homma meni juuri niin kuin ehdoteltiinkin, eli yksi tahti kyseistä sointua tahdin verran ja kyseessä oli pelkkää jamittelua. Itse asiassa rynttäsin vaan pelkkiä viitos sointuja.
 
No, homma jatkuu. Sain bändin materiaalia kuultavaksi ja opeteltavaksi. Tiesin kyllä että oon tosi huono blokkailemaan mitään (tähän kohtaan Jucciz ehdottaa että tabulatuurit ovat mitä mainioin keino opetella biisejä).
 
Parista opettelukappaleesta, onkin seurannut semmoista, että en oo oppinu soittamaan biisejä, vaan keksiny uusia. Ei mitään pöllömpiä, mutta en kuitenkaan millä opi niitä alkuperäisiä...
 
Kyllä mulla on eväitä siihen blokkailuun, omistan bassonkin jolla voin etsiä niitä perussäveliä, löydän mielestäni sävellajinkin, rytmikin hahmottuu, mutta se kokonaisuus... Hermot menee. Ohdakkeinen on keltanokan tie.
 
Tietenkin voisin kysyä ihan suoraan niiltä biisien säveltäjiltä että näytä ny miten nää soitellaan, mutta kun haluaisin opetella ite. Pientä tönäisyä kaipaisin nyt kokeneemmilta.
 
Wallesmanni88
02.12.2009 04:41:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hola gibson: Nyt kävi sitten sillä tavalla, että kyseinen raskasta rokkia soitteleva seurue pyysi minua käymään soittosessioissa useamminkin, eli kitaristin paikka napsahti. Se sointukierto homma meni juuri niin kuin ehdoteltiinkin, eli yksi tahti kyseistä sointua tahdin verran ja kyseessä oli pelkkää jamittelua. Itse asiassa rynttäsin vaan pelkkiä viitos sointuja.
 
No, homma jatkuu. Sain bändin materiaalia kuultavaksi ja opeteltavaksi. Tiesin kyllä että oon tosi huono blokkailemaan mitään (tähän kohtaan Jucciz ehdottaa että tabulatuurit ovat mitä mainioin keino opetella biisejä).
 
Parista opettelukappaleesta, onkin seurannut semmoista, että en oo oppinu soittamaan biisejä, vaan keksiny uusia. Ei mitään pöllömpiä, mutta en kuitenkaan millä opi niitä alkuperäisiä...
 
Kyllä mulla on eväitä siihen blokkailuun, omistan bassonkin jolla voin etsiä niitä perussäveliä, löydän mielestäni sävellajinkin, rytmikin hahmottuu, mutta se kokonaisuus... Hermot menee. Ohdakkeinen on keltanokan tie.
 
Tietenkin voisin kysyä ihan suoraan niiltä biisien säveltäjiltä että näytä ny miten nää soitellaan, mutta kun haluaisin opetella ite. Pientä tönäisyä kaipaisin nyt kokeneemmilta.

 
Blokkailet sen verran ku kerkeet/jaksat/osaat ja sitte paikanpäällä kyselet loput. Tuskin ne sua lynkkaa :)
 
"In a closed society where everybody's guilty, the only crime is getting caught. In a world of thieves, the only final sin is stupidity."
J_Mikkonen
02.12.2009 14:41:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hola gibson: Nyt kävi sitten sillä tavalla, että kyseinen raskasta rokkia soitteleva seurue pyysi minua käymään soittosessioissa useamminkin, eli kitaristin paikka napsahti. Se sointukierto homma meni juuri niin kuin ehdoteltiinkin, eli yksi tahti kyseistä sointua tahdin verran ja kyseessä oli pelkkää jamittelua. Itse asiassa rynttäsin vaan pelkkiä viitos sointuja.
 
No, homma jatkuu. Sain bändin materiaalia kuultavaksi ja opeteltavaksi. Tiesin kyllä että oon tosi huono blokkailemaan mitään (tähän kohtaan Jucciz ehdottaa että tabulatuurit ovat mitä mainioin keino opetella biisejä).
 
Parista opettelukappaleesta, onkin seurannut semmoista, että en oo oppinu soittamaan biisejä, vaan keksiny uusia. Ei mitään pöllömpiä, mutta en kuitenkaan millä opi niitä alkuperäisiä...
 
Kyllä mulla on eväitä siihen blokkailuun, omistan bassonkin jolla voin etsiä niitä perussäveliä, löydän mielestäni sävellajinkin, rytmikin hahmottuu, mutta se kokonaisuus... Hermot menee. Ohdakkeinen on keltanokan tie.
 
Tietenkin voisin kysyä ihan suoraan niiltä biisien säveltäjiltä että näytä ny miten nää soitellaan, mutta kun haluaisin opetella ite. Pientä tönäisyä kaipaisin nyt kokeneemmilta.

 
Tiedä nyt että olenko kokeneempi, mutta kannattaa lähteä vaikkapa rakenteen plokkaamisesta. Kirjottaa vaikka paperille tyylin intro 8 tahtia, A 16 tahtia, B 8 tahtia jne. Sitten kun sulla on biisin rakenne päässäsi ja paperilla, rupeat systemaattisesti käymään eri osat läpi. Lähde vaikkapa siitä bassoäänien kaivamisesta, ja tämän voi tehdä ihan kitarallakin. Jos sävellaji on tiedossa, voit nopeasti päätellä mitä sointuja siinä ainakin voi olla. Voihan siellä olla lainasointuja toisista sävellajeista tai modulaatioita, mutta korva kyllä aika helposti erottaa ne sieltä perus massasta. Suosittelen hommaamaan Tohtori Toonikan, oiva opus juuri plokkailun harjoitteluun. Ja onpahan tuossa aika läjä teoriaa joka kyllä pitäisi jokasella bändeissä soittavalla kitaristilla olla edes jotenkin hallussa.
 
Ja kyllä, voit kysyä bänditovereita näyttämään kädestä pitäen miten kappaleet menee, tai jopa pyytää tabulatuuria. Mutta onko siitä sitten tulevaisuuden kannalta hyötyä?
 
Tonski
02.12.2009 14:43:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hola gibson:
Tietenkin voisin kysyä ihan suoraan niiltä biisien säveltäjiltä että näytä ny miten nää soitellaan, mutta kun haluaisin opetella ite. Pientä tönäisyä kaipaisin nyt kokeneemmilta.

 
Koeta bloggkailla niitä aina vaan pienempinä ja pienempinä palasina, ettei esim. minuutin pätkää kerralla vaan ne palaset mistä se minuutti täyttyy.
 
ihku
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «