Aihe: Pätkiä aikuisten vahvistimista aikuisten kitaroilla soitettuna
1 2 3 4 59 10 11 12 13
Ziggy Bubba
05.11.2009 15:12:08

Jucciz: Tämmösessä aikuisten vahvistimet eivät olis pahitteiks. "Rouhea" on sanana kaikessa subjektiivisuudessaan kokenut melkoisen inflaation..

Toi on kyllä ihan totta, mutta ajattelin tossa kohtaa sen lähinnä "sileän" vastakohtana. Eli vähän isompia rakeita säröihin :)

Monelle bändille nuo modernit soundit toki sopivat (esim. Meshuggah, Fear Factory, Machine Head), mutta liika on liikaa.
The Crookmachine Project
Numb
05.11.2009 15:14:36

Jucciz: Tämmösessä aikuisten vahvistimet eivät olis pahitteiks. "Rouhea" on sanana kaikessa subjektiivisuudessaan kokenut melkoisen inflaation, mutta silti nykymetallikitaristien top5-vahvistimista on kyllä mun havaintojen mukaan täysin mahdotonta saada oikeasti rouheaa soundia. Tai sitten ne säädetään joka kerta tahallaan päin haitaria.

Mastodonilla on kauniit soundit. Mun mielestä. Sitäpaitti tuo Oblivion on aivan kuningasbiisi http://www.mastodonrocks.com/videos
Kaihomielinen ja poissaoleva jahkailija, joka vetäytyy mieluusti musisoimaan.
krk
05.11.2009 15:29:38

Hyvät klipit ja jutut - "nuoret aikuiset keskustelevat aikuisuudesta". Sitä vaan että elkää musta ikälopusta vanhuksesta välittäkö, mutta mulle ei kyllä tule aikuisesta sähkökitarasoundista ensimmäisenä mieleen kovinkaan massiivinen särö, pikemminkin mieleen tulee joku sen tapainen soundi, jonka Teemu Viinikainen loihti Kitaraklubissa (Gibson ES-175 '54 ja Fender Deluxe Reverb '64). Eli se lienee aika lähellä soundia, joka olisi jo vuonna 1964 määritelty "aikuiseksi".

En tiedä onko sillä tossa sitä Deluxe Reverbiä mutta sataseiskafemma on:

http://www.rockway.fi/opettajat/Teemu+Viinikainen/

Roposeni aikuisuuskeskusteluun.
Björn E. Borg
05.11.2009 15:32:13
Jucciz: Tämmösessä aikuisten vahvistimet eivät olis pahitteiks. "Rouhea" on sanana kaikessa subjektiivisuudessaan kokenut melkoisen inflaation, mutta silti nykymetallikitaristien top5-vahvistimista on kyllä mun havaintojen mukaan täysin mahdotonta saada oikeasti rouheaa soundia. Tai sitten ne säädetään joka kerta tahallaan päin haitaria.

Suurin ongelma on se, että musiikkia kuunnellaan nykyään paskoilla laitteilla. Tietokoneelta, korvalapuilla, autossa, televisiosta. Kaikki täytyy kompressoida ja ekvalisoida harakoille täydellisen äänitapetin tuottamiseksi. Kaikki muu on hälyä, joka häiritsee, ja siitä tulee turhia tuotantokuluja, muttei -tuottoja.
s8na
05.11.2009 15:32:32

Miten tulikin tästä mieleen tämä Entisten nuorten sävellahja radio-ohjelma.
All the stuff I need is here, I just have to invent how to use them -McGyver
Björn E. Borg
05.11.2009 15:38:59
s8na: Miten tulikin tästä mieleen tämä Entisten nuorten sävellahja radio-ohjelma.

No kerro miten.
Jucciz
05.11.2009 15:46:02
Björn E. Borg: No kerro miten.

Ni. Tää on keskustelufoorumi, joten sana on vapaa.
dropD
05.11.2009 16:00:37

Numb: Mastodonilla on kauniit soundit. Mun mielestä. Sitäpaitti tuo Oblivion on aivan kuningasbiisi http://www.mastodonrocks.com/videos

Kaihoro on aika rouheeta kamaa http://www.myspace.com/kaihorofinland
vain banjo puuttuu...
Painajaismainen
05.11.2009 16:15:42
Numb: Mastodonilla on kauniit soundit. Mun mielestä. Sitäpaitti tuo Oblivion on aivan kuningasbiisi http://www.mastodonrocks.com/videos

Mut siellä onkin JCM800 ja JMP 2203 sekä Fenderiä käytössä. =) Hartwallilla Billin läjässä oli kyllä KK-versiokin JCM:stä.
"Palkkapäivä iskee kuin miljoona GASia" - Kivijalka
Crossroad
05.11.2009 16:16:40
krk: Hyvät klipit ja jutut - "nuoret aikuiset keskustelevat aikuisuudesta". Sitä vaan että elkää musta ikälopusta vanhuksesta välittäkö, mutta mulle ei kyllä tule aikuisesta sähkökitarasoundista ensimmäisenä mieleen kovinkaan massiivinen särö, pikemminkin mieleen tulee joku sen tapainen soundi, jonka Teemu Viinikainen loihti Kitaraklubissa (Gibson ES-175 '54 ja Fender Deluxe Reverb '64). Eli se lienee aika lähellä soundia, joka olisi jo vuonna 1964 määritelty "aikuiseksi".

En tiedä onko sillä tossa sitä Deluxe Reverbiä mutta sataseiskafemma on:

http://www.rockway.fi/opettajat/Teemu+Viinikainen/

Roposeni aikuisuuskeskusteluun.

Sait plussaa.
s8na
05.11.2009 16:17:35 (muokattu 05.11.2009 16:20:46)

Björn E. Borg: No kerro miten.

Noh, nykyiset "aikuisten kamat" oli ennenvanhaan nuorten kamoja, sillo ku sitä rokkia alettiin soittamaan. Vähän sama efekti kun tuossa radio-ohjelman formaatissa. Näin niinkuin rautalangasta väännettynä.

Kyllähän silloinkin vanhemmat ihmiset mesos ku nuorten musiikki on sellasta rämppää. Mikään ei oo muuttunu.

Ite on varmaan jämähtäny musassa ja soundeissa hitusen sinne HIM:in alkuajoille jne.
All the stuff I need is here, I just have to invent how to use them -McGyver
Crossroad
05.11.2009 16:31:09
Minullakin oli 80-luvulla lähinnä aikuisten kitaroita ja vahvistimia. Nykyään sillä ei ole niin merkitystä,lasten ja nuortenkin laitteet käy, kunhan ne tuntuu luontevilta soittaa. Itse aiheesta toteaisin, että asiallisia klippejä kaikinpuolin.
Midrange
05.11.2009 17:03:48 (muokattu 05.11.2009 17:03:56)
sikki-six: Kuten Jucciz totesi, se Death Magnetic soundien ja koko tuotannon osalta oli vaan täysi floppi. Soundien tuhoaminen liiallisella limitoinnilla ei tainnut oikein ketään ihastuttaa (bändin ulkopuolella). Metallican parin viime levyn sekoiut soundiensa kanssa eivät anna kovin hyvää kuvaa nykymetallista :)

Varsinkin Suomessa se nakuttava basari, sileät ja konemaiset komppikitarat alkavat olla jo vähän turhankin säännönmukaisia hevimusassa. Veikkaisin, että tuo kliininen soundi alkaa kohta vedellä viimeisiään - ei tarvita kuin se yksi komeasti ja rouheasti potkiva metallilevy (hyvillä myynneillä) niin trendi kääntyy.

Puhut ihan kuin suurin osa kuuntelijoista olisi hifistejä jotka tommosia asioita jaksavat pohtia päivät pitkät. Mut toivossa on hyvä elää ei siinä mitään,

Muutaman tonefriikin (johon itsenikin luen) sana ei paljon paina nykyisessä musiikin tuotantokoneistossa, valitettavasti.
Ziggy Bubba
05.11.2009 17:16:42 (muokattu 05.11.2009 17:18:03)

Tuosta Death Magneticista älähtivät kyllä muutkin kuin soundifriikit, sen verran härskisti oli vedetty soundi kuralle. Joutuihan bändi ja managementti vastailemaan jatkuvasti haastiksissa noita soundeja koskeviin kysymyksiin, eli ainakin toimittajia tuo kiinnosti. Eiköhän tuosta keskusteltu myös joka ikisellä fanifoorumilla.

En usko että tommosia enää juuri lisää tulee, ainakaan Metallican esimerkin myötä.
The Crookmachine Project
Numb
05.11.2009 18:22:33

Painajaismainen: Mut siellä onkin JCM800 ja JMP 2203 sekä Fenderiä käytössä. =)

My hidden point ;D
Kaihomielinen ja poissaoleva jahkailija, joka vetäytyy mieluusti musisoimaan.
aristoteles666
05.11.2009 19:43:53

Björn E. Borg: Suurin ongelma on se, että musiikkia kuunnellaan nykyään paskoilla laitteilla. Tietokoneelta, korvalapuilla, autossa, televisiosta. Kaikki täytyy kompressoida ja ekvalisoida harakoille täydellisen äänitapetin tuottamiseksi. Kaikki muu on hälyä, joka häiritsee, ja siitä tulee turhia tuotantokuluja, muttei -tuottoja.

niin, ennen sitä kuunneltiin putkiradioista ja sitten stereoista, ja ihmiset sijoitti kauheasti rahaa kalliisiin laitteisiin ja samalla Ylen lähetysketju pistää lähetyksen poikki 15kilon kohdalla nips naps.
J.Hollström
05.11.2009 20:21:13
juki68: Täällä on pari pätkää junnujen el cheapo-vahvistimesta rumilla kitaroilla soitettuna: http://juki.1g.fi/mp3/BH5H/

Lisäsin pari skebaa el cheapo-osastolle.
JCM
05.11.2009 20:22:30

Jucciz: Mää oon kyllä tässä kohtaa vahvasti eri mieltä. Harvalla musiikin osa-alueella ollaan mun mielestä tällä hetkellä soundillisesti yhtä pahasti umpikujassa kuin nykymetallissa - ainakin jos yritetään edelleen tehdä vaan jyräävämpää ja aggressiivisempaa tuotantoa. Se polku alkaa olla kaluttu ja puhuisin kehityksen sijasta korkeintaan paikallaan polkemisesta, ennemmin suoranaisesta taantumisesta. Tämä siis ottamatta kantaa itse bändeihin tai heidän sävellyksiinsä, vaan pelkästään soundipolitiikkaan. Ei ehkä sais yleistää, mutta mulla ainakin tulee välittömästi inhoreaktio toinen toistaan tasapaksumpia nykykitarasoundeja kuullessani: "jaa, taas tätä samaa jöötiä". Sama pätee valitettavasti rumpusoundeihin.

Niin, nuorisomusaa on toki paljon muutakin, mutta aika iso osa "nuorisomusaa" tuntuu tänä päivänä oleva metallia, koska metalli on poppia.

Esim. Megadethin Countdown to Extinctionin alkuperäispainoksella (ei remasterilla) on mun mielestä oikein asialliset metallisoundit.

Täsmälleen samaa mieltä Juccizen kanssa. Kaikesta tästä.
Terry Pantheras
05.11.2009 20:36:45
Björn E. Borg: Suurin ongelma on se, että musiikkia kuunnellaan nykyään paskoilla laitteilla. Tietokoneelta, korvalapuilla, autossa, televisiosta. Kaikki täytyy kompressoida ja ekvalisoida harakoille täydellisen äänitapetin tuottamiseksi. Kaikki muu on hälyä, joka häiritsee, ja siitä tulee turhia tuotantokuluja, muttei -tuottoja.

Juu... Aijaijai! Vieläkin muistelen kaiholla niitä aikoja kun kirjoituspöydän kulmassa mesosi Luxorin mankka Kissin tahdissa kun piirtelin Ritariässä-sarjiksia! Kasetitkin oli nauhoitettu välipiuhalla tai kajarit toisiaan vasten. Myöhemmin kuvioihin tuli Toshiban tuplapesänen! Aijaijai...

Takki, matkalaukku, kuivalihaa ja nutukkaat ->
MASTEROID ~~ stoner rock - doom - heavy - death metal ~~
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)