Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: GHS:n kielet ja niitten katkeilu
1 2
wellu
04.11.2009 01:11:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen melko pitkään käyttänyt GHS:n kieliä,mutta olen alkanut miettimään,olisiko aika vaihtaa merkkiä,kun on tässä n viikon sisällä mennyt kolme kieltä poikki (kaikki eri kitaroista) 2kpl A-kieltä yhdestä D-kieli. Yleensä en kieliä kovinkaan usein katko,joten tällainen tilanne on melkoisen outo. Onkohan käynyt vain huonoa mäihää,vai onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa GHS:ien kanssa?
 
Lyrics.Wasted time between solos.
Icy-Sun
04.11.2009 01:32:45 (muokattu 04.11.2009 01:33:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä tuo eri merkin kokeilu onneksi paljon maksa. Vaihda ja kokeile. Itse käytän ainakin aika randomisti eri merkkisiä kieliä, mutta tunnistan kyllä omasta mielestäni, jos joku tietty satsi on erityisen hyvä. Missä kepissä katkoo kieliä, vai riippuuko yhtään kitarasta? Kaverin Firebirdi ainakin katkoo kieliä minkä kerkeää, vaikka olis mikä merkki ja aikoo tallaa vähän runkkailla.
jra
04.11.2009 01:47:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Icy-Sun: Kaverin Firebirdi ainakin katkoo kieliä minkä kerkeää, vaikka olis mikä merkki ja aikoo tallaa vähän runkkailla.
 
Mulla Firebird katkoi ylä-e:tä siitä kielen nupikan punoksen kohdalta. Stopbarin reiän reunoja piti siistiä ja pyöristää jotta loppui katkominen.
 
Mistä kohtaa aloittajalla katkeilee, ja meneekö aina samasta paikasta?
 
Näitä kieliä on tullut itse viime aikoina käytettyä, soundaavat hyvältä, ovat edullisia ja ovat kestäneet vähintäänkin riittävästi:
http://www.thomann.de/fi/search_dir … kley&sw=Dean+Markley+vintage&pr=0a5
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
wellu
04.11.2009 01:55:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On katkonu Hagströn Super Swedestä ja Vikingistä ja Yamahan eg112 ritsasta. On yleensä A tai D-kieli tallapalan päältä,mutta niissä ei pitäisi olla mitään terävää kulmaa,Swedessä sen tsekkasi soitinkorjaajakin.
Olen miettinyt myös plektran vaikutusta katkeiluun,olen käyttänyt n puoli vuotta Jazz 3 ultex plekuja,ja jotenkin tuntuu että kieliä katkeilee useammin,tai sitten vaan kuvittelen...
 
Lyrics.Wasted time between solos.
kivi
04.11.2009 12:08:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

wellu: On katkonu Hagströn Super Swedestä ja Vikingistä ja Yamahan eg112 ritsasta. On yleensä A tai D-kieli tallapalan päältä,mutta niissä ei pitäisi olla mitään terävää kulmaa,Swedessä sen tsekkasi soitinkorjaajakin.
Olen miettinyt myös plektran vaikutusta katkeiluun,olen käyttänyt n puoli vuotta Jazz 3 ultex plekuja,ja jotenkin tuntuu että kieliä katkeilee useammin,tai sitten vaan kuvittelen...

 
Voi olla. Yleensä soittotatsin muuttuessa tulee joitain ongelmia, ja punotun kielen ydin on melkoisen ohut.
 
Kuitenkin... mä itse käytän GHS:n Boomereita just siks, että mulla ne kestää käyttöä ollen nikkelipitoisempia ja siis melkoisen paljon joustavampia kuin esimerkiksi d'Addariot. Kannattaisko kokeilla jonkinlaista "Heavy Bottom" -satsia seuraavaksi, jos kerran pidät GHS:n soundista?
 
Hikikin voi vaikuttaa kielten katkeiluun jos on esimerkiksi nikkeliallergia. Siihen voi auttaa jos vaihtaa esimerkiksi erilaisiin "Blue Steel" tai "Cryogenically Frozen" -vähänikkelisempiin kieliin joita on monilla valmistajilla, myös GHS:llä. Jos jäykkä soittotuntuma ei haittaa, Martinin kielet on todella kestäviä.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Krice
04.11.2009 12:08:36
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

wellu: Olen miettinyt myös plektran vaikutusta katkeiluun,olen käyttänyt n puoli vuotta Jazz 3 ultex plekuja
 
Tuohan on pieni ja kova plektra, joten vähän kovempi soittaminen voi rasittaa kieliä katkeamispisteeseen asti. Mielestäni kielissä on harvoin se varsinainen ongelma ja jos kitarassakaan ei ole vikaa niin kyllä se "vika" löytyy soittajasta. Jotkut vaan rouhii kovempaa menemään.
 
wellu
04.11.2009 12:39:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Voi olla. Yleensä soittotatsin muuttuessa tulee joitain ongelmia, ja punotun kielen ydin on melkoisen ohut.
 
Kuitenkin... mä itse käytän GHS:n Boomereita just siks, että mulla ne kestää käyttöä ollen nikkelipitoisempia ja siis melkoisen paljon joustavampia kuin esimerkiksi d'Addariot. Kannattaisko kokeilla jonkinlaista "Heavy Bottom" -satsia seuraavaksi, jos kerran pidät GHS:n soundista?
 
Hikikin voi vaikuttaa kielten katkeiluun jos on esimerkiksi nikkeliallergia. Siihen voi auttaa jos vaihtaa esimerkiksi erilaisiin "Blue Steel" tai "Cryogenically Frozen" -vähänikkelisempiin kieliin joita on monilla valmistajilla, myös GHS:llä. Jos jäykkä soittotuntuma ei haittaa, Martinin kielet on todella kestäviä.

 
Juu,tuo hiki kävi myös mielessä,koska hikoilen käsistäni. Tsekkasin soittoasentoani,ja oikea käsi koskettaa usein juuri tuohon a ja d kielen paikkeille,tallanpalojen kohdalla.
Pitänee kokeilla noita blue steelejä ja Cryogenically Frozen settejä...
 
Lyrics.Wasted time between solos.
Kirk_Hammett
04.11.2009 14:08:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni ei GHS:n kielistä ole pahaa sanottavaa. Ei oo katkeillu normaalia helpommin. DR:n kielistä en voi sanoa samaa
 
You know it's sad but true...
McNulty
04.11.2009 14:43:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kirk_Hammett: Itselläni ei GHS:n kielistä ole pahaa sanottavaa. Ei oo katkeillu normaalia helpommin. DR:n kielistä en voi sanoa samaa
 
DR:n laatu onkin parin viimeisen vuoden aikana laskenut kuin lehmänhäntä. Uusimman "huhun" mukaan ko. brändillä ei enää olisi juurikaan omaa tuotantoa, vaan kielet hankitaan useilta eri alihankkijoilta, mistä nyt milloinkin halvimpaan dollariin saa. Tästä johtuu myös epätasainen laatu, niin yksittäisten settien sisällä kuin isommissa myyntierissä.
 
DR:n "lead engineer" loikkasi Dunlopin leiriin. Suosittelenkin kaikkia DR:n käyttäjiä kokeilemaan Dunlopin kieliä. Niissä on se sama mukava tatsi ja soundi mitä oli 5 vuotta sitten DR:ssä.
 
I've spent most of my money on booze, women and guitar gear. The rest I've just wasted.
Tinippa84
04.11.2009 14:54:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kirk_Hammett: Itselläni ei GHS:n kielistä ole pahaa sanottavaa.
 
Sama juttu. Ite oon käyttäny GHS:n kieliä jo useamman vuoden. Mukaan on mahtunu monenlaisia settejä ja koskaan ei ole ollut ongelmia.
 
Retaliation Syndicate - Thrash/Death
Imper
04.11.2009 14:54:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

bonecrusher: DR:n laatu onkin parin viimeisen vuoden aikana laskenut kuin lehmänhäntä. Uusimman "huhun" mukaan ko. brändillä ei enää olisi juurikaan omaa tuotantoa, vaan kielet hankitaan useilta eri alihankkijoilta, mistä nyt milloinkin halvimpaan dollariin saa. Tästä johtuu myös epätasainen laatu, niin yksittäisten settien sisällä kuin isommissa myyntierissä.
 
DR:n "lead engineer" loikkasi Dunlopin leiriin. Suosittelenkin kaikkia DR:n käyttäjiä kokeilemaan Dunlopin kieliä. Niissä on se sama mukava tatsi ja soundi mitä oli 5 vuotta sitten DR:ssä.

 
Vai tosta se johtuikin. Käytin monta putkeen Elixiriä tossa välissä, mutta kesällä kokeilin huvikseni lähes kaikki markkinoilla olevat 11-kielisetit, ja parhaaksi muistamani DR oli suuri pettymys. Mietin, että onko muisti tehnyt tepposet. Täytyykin testata tota Dunlopia, siihen en kesällä törmännyt.
 
Päädyin siis lopulta ostamaan kasan Martinin Darco -kieliä saksanmaalta. Näitä vaihtaa kaikkiin kitaroihini setin samalla hintaa ku yhteen kitaraan Elixirit.
 
Everyone is a per-son
Sessio
04.11.2009 16:38:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytin vuosia d'Addarion kieliä kunnes niitä alkoi mennä kaks kieltä per keikka vauhdilla. Palasin GHS Boomerseihin, joita nyt oon käyttäny taas monta vuotta, eikä ongelmia ole ollut.
 
sickboy
04.11.2009 17:53:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen kokeillut vainna mitä ja vain Ernie Ball (10 - 46)on ollut luotettava mun käytössä. En uskaltaisi muilla kielillä keikalle lähteä.
 
Akkarissa olen ollut tyytyväinen Elixiriin (12 - 52), sähkiksessä Elixirit olivat tosi toivottomia katkeilijoita.
 
speech
05.11.2009 11:31:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ernie Ball on tällä hetkellä se varmin merkki, ainakin itselleni. Boomerseilla sain kieliä monta kertaa katki ihan melkein heti vaihdon jälkeenkin.
 
Äh.
kivi
05.11.2009 11:38:33 (muokattu 05.11.2009 12:00:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mut sitten toisaalta, kysyjä tuskin haluaa vaihtaa Ernie Balleihin koska niissä on todella paljon sitä nikkeliä, jo ihan näppituntumalla.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
McNulty
05.11.2009 12:09:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Mut sitten toisaalta, kysyjä tuskin haluaa vaihtaa Ernie Balleihin koska niissä on todella paljon sitä nikkeliä, jo ihan näppituntumalla.
 
More nickel = better sound...
...ainakin jos haluaa sellaisen 60-luvun meiningin. Pure Nikkeliä, älä Jenkkiä!
 
Eipä kai tuossa mitään... kielet on niin halpoja testailla. Vaikka ostaisi paketin haluamaansa vahvuutta useammalta valtavalmistajalta.
 
Boomerseissa ei ole muuta vikaa kuin se, että ne väsyvät todella nopeasti ja menettävät sointinsa jo viikossa, kotikäytössäkin. Saahan niitä toki 3-4 euroon per setti Saksanmaalta, mutta jatkuva vaihtorumba ei kaikkia miellytä.
 
I've spent most of my money on booze, women and guitar gear. The rest I've just wasted.
wellu
05.11.2009 13:33:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä kai tuossa mitään... kielet on niin halpoja testailla. Vaikka ostaisi paketin haluamaansa vahvuutta useammalta valtavalmistajalta.
 
Näin varmaan teenkin,soittelen (katkon) loppuun nuo GHS setit,ja lähden etsimään uutta suosikkimerkkiä. Tietty voi olla että nyt ei taas katkeile kieliä pitkiin aikoihin,oli vaan tollainen sesonki,tai pahaa karmaa liikkeellä:-P
 
Lyrics.Wasted time between solos.
McNulty
05.11.2009 14:12:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

wellu: Näin varmaan teenkin,soittelen (katkon) loppuun nuo GHS setit,ja lähden etsimään uutta suosikkimerkkiä. Tietty voi olla että nyt ei taas katkeile kieliä pitkiin aikoihin,oli vaan tollainen sesonki,tai pahaa karmaa liikkeellä:-P
 
Kulutustavaraa sano :)
Itse tykästyin Dean Markleyn Vintage Re-Issue kieliin. Löytyi vielä niin sopiva vahvuus (11-52). Ei ole tullut ainuttakaan epäkuranttia tai huonoa kieltä vastaan tähän asti käytettyjen kymmenien settien aikana. Suosittelen kokeilemaan. Saitenkatalog kauppasi hintaan 3,90€/setti.
 
I've spent most of my money on booze, women and guitar gear. The rest I've just wasted.
HeavyMachinery
05.11.2009 14:28:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

bonecrusher:
Boomerseissa ei ole muuta vikaa kuin se, että ne väsyvät todella nopeasti ja menettävät sointinsa jo viikossa, kotikäytössäkin. Saahan niitä toki 3-4 euroon per setti Saksanmaalta, mutta jatkuva vaihtorumba ei kaikkia miellytä.

 
Mun on nyt kyllä oltava itse eri mieltä...
 
No ok Boomersien "terävin särmä" häviää kerta reeneissä mutta sitten jää jäljelle se perus sointi joka kestä itsellä pisimpään. Venymistä ja katkeilua ei ole kyllä juuri havaittavissa ollut.
 
Tietysti mikä on kullakin kielenvaihtoväli itsellä se kerran kuussa.
 
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
ReBeat
05.11.2009 14:35:51 (muokattu 05.11.2009 14:38:33)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

bonecrusher: Itse tykästyin Dean Markleyn Vintage Re-Issue kieliin. Suosittelen kokeilemaan. Saitenkatalog kauppasi hintaan 3,90€/setti.
 
Taannoin kun suosittelit noita niin jäi ajatus kytemään ja tilasin nyt pari settiä kokeeksi. Lisäksi tilasin Dean Markleyn molempia Jimi Hendrix -settejä sekä vielä röyhkeämpiä rahastuskieliä eli niitä Jimi Hendrix merkkisiä :) DM:n Super V:tä vielä myös sekä Optima Goldeja. Kaikki setit samalla paksuudella... pääsee vertailemaan. Varmaan kyllä mielikuvat unohtuu aika hyvin sitä vauhtia kun kieliä käyttää, ellei nyt sitten jotkut erotu ihan karseina. On tullut käytettyä pitkän aikaa Blue Steelejä, mutta ajattelin kokeilla vähän nikkelisempää menoa (paitsi Optimat).
 
e: Ynkkä-kieliä olisin ottanut kanssa mutta just se haluamani paksuus oli tilapäisesti loppu. Cleartonet kiinnosti kanssa mutta en raaskinut laittaa mukaan. Kerly Kuesit kans kiinnostaa mutta niitä ei tuolta saa, mutta pitää vielä joskus tilata muualta.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «