Aihe: Putkivahvistinta?
1 2 3 4
Jucciz
04.11.2009 10:52:34
Noin 400 euron hintaluokassa todella hyvä valinta rokki- ja hevihommiin (ei ehkä nykymetalliin ainakaan sellaisenaan) on ilman muuta Hughes & Kettner Edition Tube, se 20-wattinen putkicombo. Torilla niitä pyörii aina välillä.
The Clansman
04.11.2009 12:15:51
Blackstar HT-5 voisi olla kokeilemisen arvoinen.
haluaisin haastaa venäjän kaksintaisteluun!
Simo78
04.11.2009 13:07:43
Toistan vielä että se etuasteputki ei vielä tee kummastakaan sarjasta ns. putkivahvistinta. Paljonko se sitten siellä vaikuttaa ? En osaa sanoa. Tee vertailua täystransistori-vehkeiden suuntaan ja päätä itse onko riittävän maukas soundi.

Mä uskallan väittää että tosta mun marsun 150€ maksavasta trankkupaskasta lähtee paremmat soundit kun laneyn tf200 tai ainakin itse diggaan siitä enemmän... Tosiaan suuntaa vaan reilusti ihan oikeisiin putkivahvareihin, noista "mukapurkareista" ei kande maksaa putkien tuomaa lisähintaa, siis mun mielestä näin.
Aloittelijatuke
04.11.2009 16:08:09
Jucciz: Noin 400 euron hintaluokassa todella hyvä valinta rokki- ja hevihommiin (ei ehkä nykymetalliin ainakaan sellaisenaan) on ilman muuta Hughes & Kettner Edition Tube, se 20-wattinen putkicombo. Torilla niitä pyörii aina välillä.

Ei valitettavasti löydy tuota tästä läheltä soitin liikkeistä (ainakaan nettisivuilla).

Mutta tämmönen löytys:

http://www.thomann.de/fi/laney_vc15_110n.htm

Mitä mieltä?
Iron Horse
04.11.2009 16:38:53
Aloittelijatuke: Ei valitettavasti löydy tuota tästä läheltä soitin liikkeistä (ainakaan nettisivuilla).

Netistä ei löydy, koska tuon valmistus loppui. 20th Anniversary mallia tehtiin tässä vasta, mutta ei enää.
Nyt on 25th Anniversary edition:
http://www.hughes-and-kettner.com/products.php?mode=prod&id=129
`°ºø,øº°`°ºø.,~Iron Horse~,.øº°`°ºø,øº°
Aloittelijatuke
04.11.2009 16:40:36
Iron Horse: Netistä ei löydy, koska tuon valmistus loppui. 20th Anniversary mallia tehtiin tässä vasta, mutta ei enää.
Nyt on 25th Anniversary edition:
http://www.hughes-and-kettner.com/products.php?mode=prod&id=129

Joo siis tuota uutta mallia etinkin, muttei löytynyt läheisistä musakaupoista =)
Iron Horse
04.11.2009 16:41:20 (muokattu 04.11.2009 16:52:34)
E: Ei mitään
`°ºø,øº°`°ºø.,~Iron Horse~,.øº°`°ºø,øº°
McNulty
04.11.2009 16:45:39
Iron Horse: No se on TODELLA uusi, ei varmaan ole vielä tullut mihinkään.

Aijaa... meillä on ollut myymälässä nuita 25th Anniversary comboja jo useamman kuukauden ajan. Tälläkin hetkellä yksi comboständissä valmiina odottamassa testaajaa.
I've spent most of my money on booze, women and guitar gear. The rest I've just wasted.
epi2
04.11.2009 17:49:42 (muokattu 04.11.2009 17:50:18)
Mut mielipiteitä tuosta laneyn vc15:sesta tuleen vaa! =D

Mulla on juurikin tuo vahvistin koti käytössä (tosin meidän talossa pystyy luukkuttamaan :D) ja hyvähän se on. Säröä riittää Les Paulilla sinne moderniin rockiin asti melko hyvin, eli siis ainakin Meidenit menee hyvin tolla.

Särö on luonteeltaan marshall-tyyppinen paljolti. Boostaamalla varmasti menee 'tallicatkin helposti. Ite tulee soiteltua aika paljon rockia vähän laidasta laitaan (enimmäkseen 60-70 lukujen tavaraa ja grungea).
Clean on aika hyvä, mutta että se pääsee kunnolla oikeuksiinsa,niin volumea pitää (stratolla) olla siellä 4 paikkeilla. Les Paulilla ei oikestaan voi edes yli 3 pistää cleania hakiessa, muuten menee jo rock roson puolelle. Päätesärö tuosta saa suht pienillä volumeilla (Les paulilla se alkaa ~3) mutta sitä tässä tuskin ollaan kauheasti hakemassa, jos luukuttaa ei voi.
Särökanava kattaa kaiken puhtaasta äänestä sinne moderneihin rock saundeihin (ei metalli). Myöskään särö kanava ei pääse oikeuksiinsa ennen , mutta kyllä pienemmilläkin volumeilla soittelee. Jos olisi epäherkempi elementti, niin varmaan voisi aueta paremmin.

Juu eli voin suositella tota, mutta suosittelen testaamaan ensin, koska sillon voit arvioida onko vahvistin liian äänekäs.
Celeb
04.11.2009 18:34:28 (muokattu 04.11.2009 18:36:06)
Mullakin on VC15 ja se on hyvä vahvari. Soitan sillä himassa ja kesällä vähän treenikselläkin testasin, missä se toimi bändin kanssa ihan ok, Marshallin 4x12 kaapin kanssa pirun hyvin.

Epi2, en tiiä puhutko säädöistä kellonaikoina vai vahvistimen omina "numeroina", mutta Seymour Duncanin PAF-humbuckereilla cleankanava alkaa mulla säröytymään kutosen paikkeilla, mikä on kyl ihan täysillä jos himas meinaa soittaa.

Särökanavalta saa mun mielestä kaikkeen mahdolliseen särön jos metallia ei lasketa. Se kuulostaa hyvältä kotisoittovolumella (drive täysillä, volume ~2) mutta vieläkin paremmalta kun antaa vähän lisää volaa, ehkä johonki nelosen paikkeille mutta sit on kyllä ihan perkeleen kovalla taas volumet. Oon vaihtanut yhen etuasteputken JJ:n ECC83:een ja gainia tuli pikkasen lisää.

Plussana vielä että vahvarin takana lukee Made in UK. :D

edit: Molemmat kanavat kuulostaa hyvältä kun volume on kakkosen paikkeilla ja sen jälkeen sitä paremmalta mitä enemmän pistää lisää volaa.
Aloittelijatuke
04.11.2009 18:51:02 (muokattu 04.11.2009 18:51:50)
epi2: Mulla on juurikin tuo vahvistin koti käytössä (tosin meidän talossa pystyy luukkuttamaan :D) ja hyvähän se on. Säröä riittää Les Paulilla sinne moderniin rockiin asti melko hyvin, eli siis ainakin Meidenit menee hyvin tolla.

Särö on luonteeltaan marshall-tyyppinen paljolti. Boostaamalla varmasti menee 'tallicatkin helposti. Ite tulee soiteltua aika paljon rockia vähän laidasta laitaan (enimmäkseen 60-70 lukujen tavaraa ja grungea).
Clean on aika hyvä, mutta että se pääsee kunnolla oikeuksiinsa,niin volumea pitää (stratolla) olla siellä 4 paikkeilla. Les Paulilla ei oikestaan voi edes yli 3 pistää cleania hakiessa, muuten menee jo rock roson puolelle. Päätesärö tuosta saa suht pienillä volumeilla (Les paulilla se alkaa ~3) mutta sitä tässä tuskin ollaan kauheasti hakemassa, jos luukuttaa ei voi.
Särökanava kattaa kaiken puhtaasta äänestä sinne moderneihin rock saundeihin (ei metalli). Myöskään särö kanava ei pääse oikeuksiinsa ennen , mutta kyllä pienemmilläkin volumeilla soittelee. Jos olisi epäherkempi elementti, niin varmaan voisi aueta paremmin.

Juu eli voin suositella tota, mutta suosittelen testaamaan ensin, koska sillon voit arvioida onko vahvistin liian äänekäs.

Eli riittäs säröt mun tyyliin, (kai). Tuosta boostaamisesta en varsinaisesti mitään tiedä - jotain pedaali hommia vai? Ku ei oo noista pedaaleista ja sun muista kokeumusta.
Sen puoleen voin soittaa ''isolla'' kun asun omakotitalossa (ainakin kun olen yksin kotona). Mut äiti tuppaa innostuun jos kovin isolla soittaa =)
Tosta boosti hommasta kaipaisin hieman tarkempaa tietoo, ku ei meikäläine tiiä noista!=)
9292
04.11.2009 21:18:50

Aloittelijatuke: Eli riittäs säröt mun tyyliin, (kai). Tuosta boostaamisesta en varsinaisesti mitään tiedä - jotain pedaali hommia vai? Ku ei oo noista pedaaleista ja sun muista kokeumusta.
Sen puoleen voin soittaa ''isolla'' kun asun omakotitalossa (ainakin kun olen yksin kotona). Mut äiti tuppaa innostuun jos kovin isolla soittaa =)
Tosta boosti hommasta kaipaisin hieman tarkempaa tietoo, ku ei meikäläine tiiä noista!=)

Boostaaminenhan on tosiaan yleensä pedaalilla toteutettua, usein jollain miedolla overdrivella (Tubescreamer se yleisin). Pedaali siis kitaran ja vahvarin välissä, jolloin saadaan etuastetta säröytymään lisää. Tavoitteena mahdollisesti tiukempi sointi, tukevampi alapää.

Saa korjata jos aivan väärin olen ymmärtänyt tai selittänyt
epi2
04.11.2009 23:14:25 (muokattu 04.11.2009 23:20:40)
Epi2, en tiiä puhutko säädöistä kellonaikoina vai vahvistimen omina "numeroina", mutta Seymour Duncanin PAF-humbuckereilla cleankanava alkaa mulla säröytymään kutosen paikkeilla, mikä on kyl ihan täysillä jos himas meinaa soittaa.

Vahvarin omilla numeroilla puhuin juum. Aika erikoista että sulla alkaa säröytymään nuin myöhään, kun mulla alkaa stratolla tuleen siinä vaiheessa sellaset pikkusen kovemmat overdrivet (5 kohilla tulee stratolla pikkusen reunasäröä). Mulla on kyllä lespassa mikit aika korkeella, ja voi olla jonkin verran kuumemmat kun noi sun SD:n PAF (mulla on epiphonen stockit siis).

Toi tarkottaa sitä, että vahvarin eteen laitetaan jokin signaalia muuten suht muuttamaton pedaali, mutta joka lisää signaalinen gainiä/driveä niin, että se ajaa etuastetta enemmän särölle. Tähän käy varmaankin hyvin esim, halvalla saatava bad monkey (uutena kai ~40€). Jos kyseessä on siis overdrive-pedaali (kuten bad monkey) niin niille yleensä tehään sillain, että laitetaan drive/overdrive nollaan, ja level täysille, niin se lisää signaalin tasoja.
Aloittelijatuke
05.11.2009 07:39:19
Toi tarkottaa sitä, että vahvarin eteen laitetaan jokin signaalia muuten suht muuttamaton pedaali, mutta joka lisää signaalinen gainiä/driveä niin, että se ajaa etuastetta enemmän särölle. Tähän käy varmaankin hyvin esim, halvalla saatava bad monkey (uutena kai ~40€). Jos kyseessä on siis overdrive-pedaali (kuten bad monkey) niin niille yleensä tehään sillain, että laitetaan drive/overdrive nollaan, ja level täysille, niin se lisää signaalin tasoja.

Joo, pitää vielä haulla katella jotain noista boosti tsydeemeistä=)
Corto
05.11.2009 08:25:36
Ryövään ketjua kun aihe on itsellänikin tapetilla. Eli all-around kompaktia putkipeliä haen, teholuokassa 15-50W. Mieluiten combo (1x10 tai 1x12), nuppikin ok. Budjetin yläraja 800€. Tärkein kaivattu ominaisuus on, että soundin saisi pysymään puhtaana mahdollisimman kovallakin. Eli master volumen säädin pitää löytyä. Maustetaan sitten purnukoilla tarpeen mukaan. Joku Fender Twin olis muuten hyvä, mitä nyt kuitenkin fyysisesti liian järeä peli.

Joku halppis Mesa Boogie tai Koch käytettynä? Torilla pyörii muutama.
Ei ollu minusta stratomieheksi.
Shakata
05.11.2009 11:00:30
Corto: Ryövään ketjua kun aihe on itsellänikin tapetilla. Eli all-around kompaktia putkipeliä haen, teholuokassa 15-50W...

Kuulostais ihan siltä, että hakusessa ois Voxin AC 30. Taitaa sopia vielä hintaluokkaankin.
Kalamies #?
aristoteles666
05.11.2009 11:04:27

Jucciz: Noin 400 euron hintaluokassa todella hyvä valinta rokki- ja hevihommiin (ei ehkä nykymetalliin ainakaan sellaisenaan) on ilman muuta Hughes & Kettner Edition Tube, se 20-wattinen putkicombo. Torilla niitä pyörii aina välillä.

totta.........
Corto
05.11.2009 15:28:20
Shakata: Kuulostais ihan siltä, että hakusessa ois Voxin AC 30. Taitaa sopia vielä hintaluokkaankin.

Muuten AC-30 vaikuttaa lupaavalta, mutta tekninen toimivuus huolettaa. Kiinan reissueissa on forumeilla mainittu joistakin toimintaongelmista (putket ja sulakkeet paukkuu). Vintagemmat brittivehjekset taas maksaa enemmän ja ilmeisesti käy aika kuumana.
Ei ollu minusta stratomieheksi.
Jucciz
05.11.2009 15:32:15 (muokattu 05.11.2009 15:32:53)
Corto: Muuten AC-30 vaikuttaa lupaavalta, mutta tekninen toimivuus huolettaa. Kiinan reissueissa on forumeilla mainittu joistakin toimintaongelmista (putket ja sulakkeet paukkuu). Vintagemmat brittivehjekset taas maksaa enemmän ja ilmeisesti käy aika kuumana.

Mulla on oma ollut vasta noin kuukauden, mutta se on nyt 45-vuotias eikä ilmeisesti koskaan ole vielä hajonnut: putkia toki saa välillä vaihtaa, mutta niinhän kaikissa putkivahvistimissa. Ainakin vanhoissa koneissa tekninen toimivuus ilmeisesti on hyvä ja jos noita nyt tarvitsisikin huoltaa, komponentit ovat selkeästi esillä ja helposti korjattavissa.

Hintaluokka ei tosin ehkä ole miellyttävä ainakaan alkuperäisissä 60-lukulaisissa, mutta mitenkäs esimerkiksi 90-luvun kehutut reissuet?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)