Aihe: Fillit edelleen hukassa
1 2 3
eleeton
03.03.2004 22:22:47
kun aloittelija kyselee simppeleitä filliehdotuksia niin aletaan puhua jostain rudimenteista...sana jonka merkitys ei aukea ainakaan minulle. Ehkä akateemisemmalle soittajalle.

Tästä tulee mieleen vaan se että kun on soittanu ihan omin nokkinensa (jos nyt pelkistä rummuista puhutaan) semmosta 4 vuotta, niin se teoria alko lopulta kiinnostamaan ja jokin niin yksinkertainen asia kuin rudimentit toi ihan uutta aspektia rumpalointiin. Niistäkin puolista kukin ottakoon sen mitä itse tarvii..

Nyt vaa pitäis treenata klikkiin. Ihan 4/4. Sitä pari vuotta ni sit ehkä voi jo väittää pysyvänsä taimissa :)
Järvihirviö
03.03.2004 23:40:21
Jaahas peräpään miehiä vai..?

Ohhoh, tulipa taas hajoiltua. Kiitos sinulle. Plussaa perään (pun inteded)
WyW
04.03.2004 09:45:29

Tästä tulee mieleen vaan se että kun on soittanu ihan omin nokkinensa (jos nyt pelkistä rummuista puhutaan) semmosta 4 vuotta, niin se teoria alko lopulta kiinnostamaan ja jokin niin yksinkertainen asia kuin rudimentit toi ihan uutta aspektia rumpalointiin. Niistäkin puolista kukin ottakoon sen mitä itse tarvii..

Aikalailla yks-yhteen tilanteessa olen tässä.
Pööp.
D Guerrero
04.03.2004 10:37:42
pistätä bändin pystöön ja alat paukuttaa ja lyöt semmosen fillin miltä sillä hetkelle tuntuu ja jos menee perseelleen nii otat bändikaverien haukut vastaan ja opit virheistä. Itse oppineet on mun mieleen. Oma soundi ja omat jutut.
acab
04.03.2004 13:54:16
toi niinkun muutkin jo on sanonu et kuuntele musiikkia ja erinlaisista ei pelkkää heviä tai rokkia vaan laidastalaitaan ja nakuttele mukana pöydän laitaan niin ja noi aksentit varmasti auttaa aikapaljon kun jaksaa vaan hioa.
kiitos ja anteeksi
Youni
04.03.2004 16:46:19
Flämit ja tremolot tuo myös oman lisänsä.
jussiohman
04.03.2004 16:49:12
Taas tuo sana ja taas uudessa yhteydessä. Mikä se tremolo on?
Lihava sinkku hakee kontaktia.
MoonDog
04.03.2004 17:43:58
Tremolo on sitä sellaista päristystä jota sirkuksessakin soitetaan. :)
Shit just doesn't happen, it takes effort.
jussiohman
04.03.2004 18:14:24
Tremolo=Pressure roll?
Lihava sinkku hakee kontaktia.
juoni
04.03.2004 18:41:05
Tremolo=Pressure roll?

Sitäkin, mutta itse ainankin soitan tremolot tuplaiskurollina, koska se menee ns. tahdissa, kun taas press rollia on pirun vaikea soittaa tarkasti.
Lahjattomat Treenaa
Paas
04.03.2004 22:03:08
Tremolo on sitä sellaista päristystä jota sirkuksessakin soitetaan. :)

Hyvin selitetty :)
The Mullet: Hairstyle of the Gods
Mako
07.03.2004 22:31:16

Tästä tulee mieleen vaan se että kun on soittanu ihan omin nokkinensa...

Totta tuokin puoli, myönnetään. Itsellä sama juttu mutta melko pirun vähäisesti olen teoriaan tutustunu. Paska on kai tekniikkakin, eipä sillä.

Ja aina voi silti puhua siitä että KUINKA timessa sitä onkaan, voi ainakin livetilanteessa olla just sen verran veks että yhen korvaan käy vaan ei toisen.
Ei paska punniten parane -trad
Mako
07.03.2004 22:33:34

Flämit ja tremolot tuo myös oman lisänsä.

Joo flämit ja virvelin tuplaiskut yleensä, sen jälkeen basaria.. Purplea, Doorsia ja Henkkaa kannattaa kuunnella, ja Sabbathin Rat Salad. Jos luulee osaavansakin jotain..ei vain se soundi/taito/tunne vaan kokonaisuus!
Ei paska punniten parane -trad
gorak
09.03.2004 12:34:02
Yksi klassinen mutta aika harvoin kuultu on tämä (triolina) tomi-tomi-basari tomi-tomi-basari tomi-tomi-basari - siirrytään aina seuraavaan tomiin ja jatketaan niin kauan kuin niitä riittää.

Tuohan on aika jazzahtava filli, Mitch Mitchell vetää tollasen ainakin Hey Joen keskellä.

Kannattaa kuunnella jotain lempparibiisejä ja kirjoittaa vaikka ylös hyviä fillejä. Esim. Zeppelinin tuotannossa on aika paljon inhimillisiä ja hyvältä kuulostavia fillejä. Niin, ja tietysti Kuoppamäki...
True sailing is dead.
hollmi-5
09.03.2004 22:50:56 (muokattu 09.03.2004 22:52:37)
Noita käsienjärjestysharjoituksia voi orkestroida setille. Esimerkiksi perusparadiddle :OVOO VOVV

Sen voi soittaa hyvinkin monella tavalla, mutta aloittaa voi vaikka niin, että ensimmäinen (O) ja viides lyönti (V) virveliin, muut oikean käden lyönnit lattiatomiin ja vasemman käden lyönnit etutomiin. Siitä vain sitten omia muunnelmia kehittelemään.

Mukavia triolifillejä voi kikkailla eri käsijärjestyksillä (neljäsoittain trioleja. Eli 12 iskua 4/4-osa tahdissa):

OVO VOV OVO VOV
OOV OOV OOV OOV
OVV OVV OVV OVV
OVB OVB OVB OVB
JNE...

Triolifillejä voi pyöritellä ympäri settiä minellakin tapaa.
Mika Hollström
juoni
10.03.2004 11:05:28
Noita käsienjärjestysharjoituksia voi orkestroida setille. Esimerkiksi perusparadiddle :OVOO VOVV

Variaatio tuosta: OvvoVoov. Kuulostaa melkeinpä maukkaammalta kun pitää tuon aksentoinnin ihan settiäkin soitettaessa.
Lahjattomat Treenaa
hollmi-5
11.03.2004 14:56:59
Jeps Juoni. Tuo on juuri sitä variointia, josta kirjoitin.

Paradiddlen voi soittaa monella tapaa. Aloitetaankin jostakin toisesta kohdasta perusparadiddlea ja sitten aksentoidaan ja orkestroidaan setille. Aloitus aina seuraavasta nuotista:

OVOOVOVV
VOOVOVVO
OOVOVVOV
OVOVVOVO
VOVVOVOO
OVVOVOOV
VVOVOOVO
VOVOOVOV
Mika Hollström
Drummer666
11.03.2004 15:43:03
ei se soittaminen mitää fillejä tarvi.....eipä.....

mutta ittekkin kiinnostunut pikku hiljaa noista teoria puolista, paska juttu kun tää Siikasten kirjasto hiasee siinä asiassa että en ole vielä musiikki aiheisiin kirjoihin törmännyt...vois ehkä ostaa jonkusen kirjan täs josain.... jazzia soitteleen=D
"" I´ve felt the hate rise up in me... kneel down and clear the stone of leaves... i wonder out where you can´t see.. Inside my shell i wait and beed...
jussiohman
18.01.2005 13:21:10
Tällaista olen alkanut treenaamaan:

VOB (=vasen, oikea, bassorumpu) järjestyksessä soitetaan triolia/sekstolia riippuen temmosta siten, että oikea käsi pysyy lattiatomilla ja vasen vuorottelee snarella ja etutomilla/-tomeilla. Elikkä vasemmalla lähtien pyöritetään tätä nopeasti. Jos on hyvä koordinaatio, saa hyvänkuuloisen plörinän aikaiseksi. Vielä kun päättää tämän snareen ja chinaan yhtäaikaa lyömällä, saa maailman kliseisimmaän metallilikin. Mutta kivalle saundaa.
Red Chevy
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)