Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: cubase vs reaper
1 2
akiha
31.10.2009 14:42:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tässä pähkäillyt Reaperiin siirtymistä, kun sitä on niin hehkutettu. Tällä hetkellä käytössä cubase sx3. Mutta lähinnä mietityttää, että ku on kerran oppinut cubasen niksit, niin kannattaako tuota reaperia opetella, siis hyötyykö siitä, esim verrattuna siihen että päivittäis cubasen vaikka cubase 5:seen? Onko reaperi tuohon verrattuna vakaampi ja kevyempi, ja onko cubase 5 paljon raskaampi, mutta vaakampi kuin sx3?
Lähinnä nää uudet ratkaisut mietityttää tuon vakauden, ja tehojen kannalta, ku kuiten tuo sx3:kin aina joskus nykii vaikkei pyöris ku yksi audioraita. Äänikortti on e-mu usb 0404. Koneena HP Compaq 6710b jossa prossuna Core 2 Duo T7500 / 2.2 GHz.
 
Snowblind
31.10.2009 16:09:40 (muokattu 31.10.2009 16:12:08)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Reaper on älyttömän kevyt ja nopea verrattuna cubaseihin. Jos audiokäyttöön lähinnä softaa hakee niin reaper on aika täydellinen, varsinkin hintaansa nähden.
Midipuoli siinä on vielä vähän hakusessa mutta eiköhän sekin korjaannu tulevaisuudessa.
 
Tosiaan kannattaa kokeilla sitä trialia. Siinä on ihan täyden version ominaisuudet ja pyörii 30 päivän jälkeenkin, mutta suosittelen ostamaan jos siitä pitää koska lisenssiehdot on hiton reilut ja halvat (about 50e rajoitetusta lisenssistä, mitä voi kuitenkin käyttää ihan kaupallisiinkin tarkoituksiin pienissä määrin), sekä tollaista softaa tukee mielellään.
 
There are two means of refuge from the miseries of life: music and cats.
sami_sumea
01.11.2009 00:47:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

akiha: Olen tässä pähkäillyt Reaperiin siirtymistä, kun sitä on niin hehkutettu. Tällä h
Lähinnä nää uudet ratkaisut mietityttää tuon vakauden, ja tehojen kannalta, ku kuiten tuo sx3:kin aina joskus nykii vaikkei pyöris ku yksi audioraita. Äänikortti on e-mu usb 0404. Koneena HP Compaq 6710b jossa prossuna Core 2 Duo T7500 / 2.2 GHz.

 
Jos sulla nykii tolla hardwarella Cubase yhdellä audioraidalla niin jossain on jotain pahasti pielessä :)
 
Veikkaan et ongelma on toi USB-äänikortti, ja epäilen ettei ongelma Reaperilla korjaannu siinä tapauksessa.
 
...
 
http://www.adamantiumstudios.com
mos6581
01.11.2009 10:34:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

akiha: Olen tässä pähkäillyt Reaperiin siirtymistä, kun sitä on niin hehkutettu. Tällä hetkellä käytössä cubase sx3. Mutta lähinnä mietityttää, että ku on kerran oppinut cubasen niksit, niin kannattaako tuota reaperia opetella, siis hyötyykö siitä, esim verrattuna siihen että päivittäis cubasen vaikka cubase 5:seen? Onko reaperi tuohon verrattuna vakaampi ja kevyempi, ja onko cubase 5 paljon raskaampi, mutta vaakampi kuin sx3?
Lähinnä nää uudet ratkaisut mietityttää tuon vakauden, ja tehojen kannalta, ku kuiten tuo sx3:kin aina joskus nykii vaikkei pyöris ku yksi audioraita. Äänikortti on e-mu usb 0404. Koneena HP Compaq 6710b jossa prossuna Core 2 Duo T7500 / 2.2 GHz.

 
Mulla joskus nyki cubase sx3, kun hiiri oli usb-portissa kiinni. Nykimiset loppu, kun vaihdoin ps2 porttiin. Rauta on tosin allekirjoittaneella melko muinaisjäännettä jo.
 
samulirask
01.11.2009 11:48:45 (muokattu 01.11.2009 11:49:57)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sami_sumea: Jos sulla nykii tolla hardwarella Cubase yhdellä audioraidalla niin jossain on jotain pahasti pielessä :)
 
Veikkaan et ongelma on toi USB-äänikortti, ja epäilen ettei ongelma Reaperilla korjaannu siinä tapauksessa.
 
...

 
Tosin, eikös tuo sx3 ole jo aika vanha versio Cubasesta? Minulla ainakin vanhat softat uudemman koneen kanssa ovat aiheuttaneet mitä oudoimipia efektejä. Voihan vika olla 0404:ssakin, mutta ainakin minulla toimi Win XP:ssä tuo 0202-kortti aivain moitteetta. Tosin kaikki rauta-softa-lisälaiteyhdistelmät ovat aina tietenkin omia tapauksiaan.
 
Reaperia kannattaisi tässä tapauksessa ainakin testata, jos sen midiominaisuudet riittävät, ja nuotinnusta ei tarvitse. Jossainhan tuota mainostettiin "kevyen sarjan mestarina"...
xulu
01.11.2009 12:20:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä ASIO ajuri tossa cubasessa on käytössä? Muistaakseni käyttää defaulttina jotain yleisajuria, laita EMU ASIO (jos ei ole jo). Ei pitäis kyllä audio raidan nykiä noilla kamoilla. Paitti jos SX3 on joku "try before buy" typpinen ratkaisu...
 
the purity of German electronic music
akiha
01.11.2009 13:36:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytyypä kokeilla ilman hiirtä. Aikoinaan langattoman hiiren kanssa tuli aika moisia jumituksia, joten voihan tämäkin hiirestä johtua. Ajureina on nuo e-mun ajurit joihin hain kuukausi sitten uuden version. Ongelma ei ole ennen häirinny, ku oon tehny kotona musiikkia ja miksaillu, koska tuo nykimenen on kuitenki varsinki kevyillä projekteilla ollut aika harvinaista. Mutta nyt ku oon käyttänyt konetta treenikämpällä taustojen pyörittämiseen, niin sois ettei noita nykimisiä tulis, niin kuin tässä yks kerta yhden audioraidan projekti hyppäs kesken biisin. Ei näillä eväillä ihan keikoille viittis lähtee. Mutta onhan tuo vanha softa, joten vois tässä jonkinlaista päivitystä suunnitella. Tuo reaperi hintansa puolesta kiinnostais, mutta midiä kyllä käytän aika paljon. Ja noita vanhoja cubase-projektejahan sillä ei saa auki. Mutta onko siitä mitään haittaa jos nuo molemmat ohjelmat olis koneella yhtä aikaa?
 
albert18
01.11.2009 19:02:42 (muokattu 01.11.2009 19:05:34)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiks tuosta EMU 0404:stä ole kaksi USB-versiota: Pelkkä USB, joka tukee USB 1.x liikennettä ja sitten USB 2.0 kortti, jolla liikenne on ainakin ravakampaa. Tiedä sitten vaikuttaako nykimiseen.
 
Mulla on tuo EMU 0404 USB 2.0, eikä ole nykinyt minkään kokeilemani softan kanssa (Cubase, Ableton, Sonar) useammallakaan raidalla. Tosin en ole kokeillut kovin raskailla plugareillakaan.
 
Albert
 
PS. Eiks noi taustat kannata yhdistää yhdelle raidalle, ja vielä niin ettei siinä tarvitse plugareita soitettaessa.
 
Avoid activities that can cause damage to your files, your computer or yourself.
sami_sumea
01.11.2009 21:36:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samulirask: Tosin, eikös tuo sx3 ole jo aika vanha versio Cubasesta? Minulla ainakin vanhat softat uudemman koneen kanssa ovat aiheuttaneet mitä oudoimipia efektejä. Voihan vika olla 0404:ssakin, mutta ainakin minulla toimi Win XP:ssä tuo 0202-kortti aivain moitteetta. Tosin kaikki rauta-softa-lisälaiteyhdistelmät ovat aina tietenkin omia tapauksiaan.
 
Kyllä meillä pyörii studiolla SX3 kahdessa Core2-koneessa ilman pätkimisiä ... Vakaampi tuo 3.1.944 on kuin uusin vitonen.
 
...
 
http://www.adamantiumstudios.com
HTMono
01.11.2009 22:20:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nämä ketjut jaksaa aina ihmetyttää. SX3 kuitenkin on aika samperin kallis softa, harvat sitä on noin 'ohimennen' ostanut että miettii parinkympin softiin vaihtavansa. Oiskohan taas asian kanssa tekemistä sillä että tuota softaversiota löytyy laittomana tuolta Ruotsin Piraattilahdelta... ;)
 
If somebody thinks they're a hedgehog, presumably you just give 'em a mirror and a few pictures of hedgehogs and tell them to sort it out for themselves.
kivi
01.11.2009 23:40:14 (muokattu 02.11.2009 05:23:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Edit: Eipä mitään. Anteeksi.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
akiha
02.11.2009 15:45:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

heikkimononen: Nämä ketjut jaksaa aina ihmetyttää. SX3 kuitenkin on aika samperin kallis softa, harvat sitä on noin 'ohimennen' ostanut että miettii parinkympin softiin vaihtavansa. Oiskohan taas asian kanssa tekemistä sillä että tuota softaversiota löytyy laittomana tuolta Ruotsin Piraattilahdelta... ;)
 
Mun sx3 on kaverilta "ns. ikuisessa lainassa", ku kaveri siirtyi reaperin käyttäjäksi. Ja tää on täysin laillinen kaikkinen asennuslevyineen ja tikkuineen. kaveri ainakin kehui
reaperia vakkaammaksi ja kevyemmäksi. Nyt olisin halunnut vähän laajempaa näkemystä eroavaisuuksista eri käyttäjiltä. Voihan olla että nuo toisinaan tulevat nykimiset cubasessa johtuu jonku taustaprosessin käynnistymisestä, mutta virustorjunnan pois kytkeminen ei ainakaan tuohon auta. Mutta olisko tuosta mitään haittaa jos tuo reaper olis samalla koneella kuin cubase, niin vois vähän rinnan testailla ja tehdä päätöksiä ajan kanssa?
 
sami_sumea
02.11.2009 16:27:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta olisko tuosta mitään haittaa jos tuo reaper olis samalla koneella kuin cubase, niin vois vähän rinnan testailla ja tehdä päätöksiä ajan kanssa?
 
Eip. Senkun haet testiin.
 
...
 
http://www.adamantiumstudios.com
L.Ruoska
03.11.2009 21:28:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tehtiin bändin demo kotihommina pira-Cubasella (3.11 SX tjsp) ja siinä oli miljuuna pientä juttuja jotka oli mun mielestä epäloogisia. Tai semmosia "tää asetus ei ole päällä ellet myös enabloi jostain toisesta näkymättömästä menusta tätä asetusta" juttuja. Plus tietysti tarvii niitä dongleja (tai dongle-emulaattoreita...).
 
Testasin huvikseni sitä paljon puhuttua Reaperia keväällä 2009 sen Cubase-projektin jälkeen. Parin viikon pelailun jälkeen päätin ostaa lisenssin joka köyhdytti mua $60 eli joku 43€ sillon. Olen ollut tosi tyytyväinen Reaper-käyttäjä ever since :) Käytännössä Reaper on suoraan Cubasesta kopsittu eli vanhat työtavat enemmän tai vähemmän pätevät sellaisenaan, kaikki on vain jouheampaa ja/tai kevyempää. Paitsi se että joudut lisäämään EQ:n joka raidalle erikseen, Cubasessa se on suoraan jo joka raidassa. Perustelevat sen sillä että se vie monella raidalla turhaa tehoja, parempi laittaa se vain sinne missä sitä tarvitaan (eli joka raidalla anyway:)
 
http://www.kemosabe.fi/biisit/Juluma2.mp3
http://www.kemosabe.fi/biisit/IDMetro2.mp3
 
CPU
03.11.2009 22:55:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leo Lindgren: "tää asetus ei ole päällä ellet myös enabloi jostain toisesta näkymättömästä menusta tätä asetusta" juttuja.
 
Ei ole muuten yhtään tollasta. Et oo ilmeisesti tajunnut oikein miten kyseistä ohjelmaa käytetään.
 
Muutenkin hyvää läpää jätkällä.
pira-Cubasella oli miljuuna pientä juttuja jotka oli mun mielestä epäloogisia.
kunnes
Käytännössä Reaper on suoraan Cubasesta kopsittu eli vanhat työtavat enemmän tai vähemmän pätevät sellaisenaan
 
Joo, tee vaan Reaperilla jos haluat. Kerran testasin, vitun sekava systeemi ainakin jos haluaa tehdä muutakin kun nauhottaa audiota.
 
K.
 
http://www.therepublicofdesire.net/ http://www.myspace.com/protectorateindustrial
Aki
05.11.2009 17:17:41 (muokattu 05.11.2009 17:19:57)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leo Lindgren: Käytännössä Reaper on suoraan Cubasesta kopsittu
 
Ei yhtään sen enempää kuin mikä tahansa muukaan äänityssofta. Digital Performeriin ja Sony Vegasiin on käsittääkseni paljon enemmän yhtäläisyyksiä.
 
Ja mitä midiin tulee, niin Reaperin ainut "miinus" on se ettei siinä mukana tule softainstrumentteja. Niitä tosin löytyy ilmaisena reilusti kattavampia ja parempia kuin mitä Cubase SL3:n mukana tuli.
 
Siirryin SL3:sesta Reaperiin jo ennen Reaper 1.0:aa, ja jo silloin oli ero aika huikea, etenkin käytettävyydessä ja asioiden tekemisen nopeudessa. En ole sittemmin seurannut missä Cubase menee, ei ole kiinnostanut.
 
Voit kokeilla Reaperia ostamatta, joten sillähän se selviää. Mutta manuaalia tai muita ohjeita olisi syytä lueskella, tossa kun on niin paljon tekemistä helpottavia asioita jotka on muiden softien käyttäjälle ihan uusia.
 
Kerran testasin, vitun sekava systeemi ainakin jos haluaa tehdä muutakin kun nauhottaa audiota.
 
Tämä pätee mielestäni jokaiseen äänisoftaan. Jos on aina tehnyt jollain muulla, mikään softa ei aukea ensimmäisellä käyttökerralla.
 
"Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella." -Jucciz, 2008
xulu
05.11.2009 19:31:45
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aki:Ja mitä midiin tulee, niin Reaperin ainut "miinus" on se ettei siinä mukana tule softainstrumentteja.
 
Joko ne on onnistu rumpu editorin saamaan siihe? Mite ulkoiset instrumentit?
 
the purity of German electronic music
JPQ
05.11.2009 19:53:28 (muokattu 05.11.2009 19:53:50)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä se nuotti tuen puute jos on vieläkin on minulle paha juttu myös. os, softa instrumentteja en juuri kaipaa sekvenserin mukaan.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Pop Corn
06.11.2009 06:29:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

heikkimononen: Nämä ketjut jaksaa aina ihmetyttää. SX3 kuitenkin on aika samperin kallis softa, harvat sitä on noin 'ohimennen' ostanut että miettii parinkympin softiin vaihtavansa. Oiskohan taas asian kanssa tekemistä sillä että tuota softaversiota löytyy laittomana tuolta Ruotsin Piraattilahdelta... ;)
 
Ihmetyttääkö todellakin?
 
Kyllä me kaikki tiedetään mikä on maailman meno ja homman nimi "out there" - jos ei olla komerossa eletty.
 
Sähän et ole koskaan mitään laitonta koneellesi ladannut/asentanut, ethän?
 
No hyvä. Pukeudu lumenvalkeaan. Mutta muista, että taivaassa vasta vaan perseet tervataan.
 
.
mobbi
06.11.2009 20:13:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä kaikki kyllä laittomia softia käytä... Tiedän montakin, jotka eivät ikinä ole käyttäneen yhen yhtään laitonta softaa tai plugaria. Tosin kunnollisten softien hinnat menevät niin överiksi nykyään, ettei ihme.
 
Mutta nyt meni niin offtopiciksi, että takaisin asiaan... Itse olen käyttänyt Cubase Sx3:a muutaman vuotta ja ensi vuoden puolella päivitän varmaankin vitoseen. Oma mielipide on se, että se, mitä tulet sillä softalla tekemään, määrää sen, mitä tarvitset. Jos ainut äänityskohde on yksiraitaäänityksenä tehty suihkulauluäänitys, Audacity on ihan ok. Sitten taas jos mennään omien bändien demotasolle paskoilla kamoilla, reaper on tosi jees. Jos vaativampiin äänitysprojekteihin, melkein Cubase tai Pro Tools... Tai noin mä itse ajattelen. Tosin en ole mikään ammattilainen, eli tämä kirjoitus ei ole mikään absoluuttinen totuus. Pointti tuli varmaan kuitenkin selville.
 
www.crimson-sun.org
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «