Aihe: Mitäköhä pitäs opettaa
1 2 3
PekKampela
02.03.2004 17:08:06

Itse oon useille kavereille ja joillekin tuttujen lapsille sekä serkkupojille opettanut jotain. Todellakin, ihan avoimista helpoista soinnuista aluksi liikkeelle ja tovin päästä ehkä niiden vaihtoa tuttujen laulujen yhteyksissä. Ränttätänttä-komppi, Ukko Nooan tyylisiä tuttuja melodioita sekä jotain tuttuja riffejä.
Itellä ei kyllä sinnikkyys ja pinna tahdo riittää tommosten opettamiseen. Itseki on vielä niin aloittelija, että eipä senkään puolesta kannattais.

Ei kai sitä tutuilta kehtaa rahaa ottaa, jossei oikeen opettaja ole???
kede
02.03.2004 21:05:28
Mun mielestä jos ei osaa _yhtään_ soittaa, niin joku "improvisointi" tai pentatoninen asteikko ei ehkä kuulu kyllä ihan alkupään meininkeihin.
Halldor
02.03.2004 21:40:13
Mun mielestä jos ei osaa _yhtään_ soittaa, niin joku "improvisointi" tai pentatoninen asteikko ei ehkä kuulu kyllä ihan alkupään meininkeihin.
Ei munkaan mielestä, ei mitään tylsää teoriaa heti vasta-alkajalle.
Man1ac
02.03.2004 22:34:23

Kun katselee melkein mitä tahansa kitaralle soveltuvaa soitto-opasta, niin yllättäen tuo pentatoninen asteikko kummittelee siellä. Käyhän se aluksi vaikka tekniikkaharjoitteluna, soiton edistyessä sitten esim. improvisointia helpottavana. Helpottaahan se myös monen riffin opettelua, kun tietää, millä sävelillä siinä tapauksessa pelataan.

Improvisointi nyt ei kuulu ihan vasta-alkajan ohjelmistoon, mutta kyllä sekin on hyvä aloittaa ajoissa.
Under Construction...
Keny
02.03.2004 22:57:48
Joo mun mielest pitäis pari ekaa tuntii treena pari hyvää jutuu ja sitt puhuu vaik kalastuksesta tai jostain mist se oppilas diggaa.
Pari hyvää juttu oli sellasi kun konsikses opiskelin et välillä kun soitto ei sujunnu tunnilla niin opettajani Katrama sano et menään tohon alas pizzalle ja ne oli hyvii tuntei nekin kun vaan puhuttin basso soitosta.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
85423321
03.03.2004 00:01:55
Eka tunnilla pistä se istumaan itsesi vastapäätä ja soita joku hirveä tilutus. Sitten karju: "Toista!"
Sade on Jumalan pissaa.
mzg
03.03.2004 02:21:53
Eka tunnilla pistä se istumaan itsesi vastapäätä ja soita joku hirveä tilutus. Sitten karju: "Toista!"

ensimmäistä kertaa joudun tämän sanomaan.

HOHO!
hörhö
03.03.2004 13:23:35

Sitten kun nuo perusasiat kuten viritys, soinnut, duuri- ja molliasteikot alkaa olla kunnossa, niin kuunnelkaa myös muiden kitaristien soittoa keskustelkaa niistä. Kehittävää on myös se, että soitettavia biisejä ei harota juostenkusien, vaan työstetään ne oikeasti kuntoon ja tutkitaan kaikki mitä niistä voi saada irti. Komppitreenit ovat myös tärkeitä. Eli kaikkia mahdollisia komppauskuvioita, sointukäännöksiä ja korvauksia sekä ennekaikkea käske treenaamaan ne metronomin kanssa.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
waukku
03.03.2004 20:35:33
Ja vaikka tabulatuureista sen olennaisen, eli mitä ne on ja kuinka niitä luetaan.
lahjattomat treenaa!
Billsner
03.03.2004 21:11:46
IMHO kannatta kysellä mitä kyseinen jäpikkä kuuntelee ja sen mukaan edetä (näin oppilaalla pysyy mielenkiinto yllä). "Nyt soitetaan stairway to heavenia!" "Mikä se o?"
"Go for the eyes Boo, go for the Eyes!"-Minsc
hörhö
03.03.2004 21:25:29

Ja vaikka tabulatuureista sen olennaisen, eli mitä ne on ja kuinka niitä luetaan.

Nuoteista kannattaa jo aluksi lähteä.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
JE
03.03.2004 22:12:05

plussaa!!!
Siirrä A Kohtaan, missä C leikkaa E:n. Taivuta johto B niin, että se koskettaa P:tä. Pistä K J:n lävitse ja yhdistä X A:han. Silloin G Yhdistyy C:hen ja E B:hen, jolloin P panee O:n käyntiin ja pysäyttää Z:n...
rap1ds
04.03.2004 09:39:40
Hinnasta on paha mennä sanomaan, 5 €/tunti?

Hohoh... Halvalla tosiaan lähtee. Vaikket olekaan ammattiopettaja tai ammattimuusikko voit ihan hyvällä omatunnolla pyytää 10e/tunti... ainakin. Itse maksan 20e/45min, mutta eipä mahda mittään ku pikkukaupungista ei halvemmalla saa.
Viina voi pitää ilman hauskaakin!
att0r
04.03.2004 09:45:05
Itse maksan 20e/45min .

huh :(
JE
04.03.2004 16:02:53
Mä maksan pianotunneista 14€/puoltuntii.
Siirrä A Kohtaan, missä C leikkaa E:n. Taivuta johto B niin, että se koskettaa P:tä. Pistä K J:n lävitse ja yhdistä X A:han. Silloin G Yhdistyy C:hen ja E B:hen, jolloin P panee O:n käyntiin ja pysäyttää Z:n...
Melua
04.03.2004 20:30:27
Mä autan yhtä 5-vuotiasta tyttöä viululäksyissä..:) Eli siis tavallaan oon toisena opettajana sille.. Annoin niiden päättää mun palkasta ja saan 7e/45min.. Itse en ole ehdottanut mitään opetusta kellekkään.. Mutta kivaa se on, jos vaan olis aikaa enemmän..
Kitarajeesus
04.03.2004 21:18:27
Mulla on muutama alle 10-vuotias oppilas joille opetin aluksi lähinnä nuotteja ja tekniikkaa.Nyt on tullut kuvioihin mukaan jo muitakin juttuja esim.vibrato jne.Vanhempien oppilaiden kanssa käydään läpi eri tyylejä ja muuta mukavaa.Opettajan olisi hyvä omistaa jonkinlainen aloittelijoiden opas jonka avulla pääsisi alkuun.

Opettaminen on myös oikein hyvä tienesti.Itse olen opiskeleva kitaristi ja pidän hintana 10€/45min ja 8€/30min.Musiikkiopistojen opettajat pitävät hintana yleensä n.25€/45min.Neljä oppilasta on opiskelujen ohessa ihan sopiva määrä ja tunneista saaduilla tienesteillä virkistää maksaa mukavasti joka viikonloppu.
Musiikki on elämä.
funkylord
05.03.2004 11:09:45

On se kyllä hienoa, kun käyt konservatoriolla, niin saat takuula todella hyvää opetusta, mutta kun käyt yksityisellä, niin siellä saattaa ollakkin joku tosi paska soittaja opettamassa. mutta silti yksityiset vetää tosi paljon enemmän rahaa, kun mitä on konsiksen lukukausimaksu.

Itte oon siirtymässä just tohon 10€/tunti, kun sain nyt töitä kahesta kaupungista. (entinen oli 7e/tunti) ja kun opetuksen taso kehittyy, niin minusta hinnankin pitää nousta. jos on tarpeeksi ahne.
PORKKANA!
RainmakeRI
05.03.2004 11:28:56
itsekkin oo ajatellu jotain 10€/tunti
Jos tunnet työn iloa, istahda hetkeksi ja odota että kohtaus menee ohi
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)