Aihe: Gibson SGn valitseminen
1 2 3 4
LesPaul70
02.11.2009 14:17:32
JAKRGUS: Jep.
Iommin Straton tallamikki hajos,toimivasta varaosapalvelusta ei hajuakaan..ja tietty mahoton giirus päällä tehdä levy parissa pvässä.
Eikun SG kehiin,ja loppu onkin ns 'historiaa'...

Hyvin tiedetty, ja tarkennetaan vielä, että kyseessä oli ihan tarkalleen tämä kitara:
http://www.tonyiommi.com/equipment/gibson_red_sg_aka_monkey.htm
Punainen Gibson SG Special alkujaan.

Mitä tohon SG:n ulkonäköpuoleen tulee, niin makujahan on monia, mutta mun mielestä lasitaloissa asuvien ei kannata heitellä kiviä eikä kenelläkään, jonka mielestä Telecaster näyttää hienolta, ole varaa dissata SG:n ulkoasua.

Mulle SG:n ulkonäkö on oikeastaan sivuseikka. Kitaran parhaat puolet ovat soundi (mahonkisen tumma, mutta särmikkäämpi ja rokimpi kuin LP) ja ylivertainen soittoergonomia verrattuna useimpiin muihin F- ja G-pajojen klassikkomalleihin.
Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan
Björn E. Borg
02.11.2009 14:31:56
Jucciz: Älä unohda tärkeintä: http://teppo.tv/rmj2004/mamba/mamba1b.jpg

Mamban musiikki ja SG:n ulkonäkö luovat mun mielestä täydellisen kokonaisuuden. Siinä ei riitele mikään, päinvastoin: sekä kuulo- että näköaisti saavat keskenään hyvin koherenttia informaatiota. Toi ei oo silti syy omaan SG-inhooni, vaan ihan puhtaasti kitaran esteettiset ominaisuudet - tai niiden puute, miten vain. :)

Voi olla, että kymmenen vuoden päästä en ymmärrä yhtään tämänhetkistä mielipidettäni SG:stä - vielä 90-luvulla mun mielestä Telecasteritkin olivat rumia, mutta onneksi huomasin olleeni pahasti väärässä.

Satun tuntemaan tän Teron ja kysyin siltä aikanaan että miksi ihmeessä se osti SG:n. Sanoin, että tästä tulee vielä pahaa vittuilua sulle...ja nyt, 23 vuotta myöhemmin, asia kävi toteen!

Valintaan vaikutti se, että SG on kovassa keikkarumbassa aika käyttökelpoinen soitin, pistävä ääni on helppo saada kuuluviin, ja soittimen käsittely on miellyttävää.
mvirta
02.11.2009 14:50:17
Mun mustan SG:n (omakuvassa) lempinimi on muuten "Musta Mamba", pojat sen keksi..
Shut Up 'n Play Yer Guitar
Borlag
02.11.2009 15:57:06

NoPainNoGain: Tippuuko SG kaulan kautta lattialle? Eli ovatko kovinkin kaulapainoisia?

Verrattuna Stratoihin ja muihin vastaaviin, monet pitävät noita kaulapainoisina lähinnä omien tottumusten perusteella. Eli todellisuudessa Gibsonit tuppaavat olemaan aika pitkälti tasapainoisia kaulan ja bodyn suhteen, painopisteen ollen kuitenkin selkeästi lähempänä kaulaa kuin vaikkapa juuri stratoissa. Muiden valmistajien kepeistä en osaa sanoa juuta enkä jaata, Epiphoneja muutamalla soitellut pidempääkin eikä nekään kyllä kaulapainoisia olleet sen enempää kuin Gibsonitkaan.
Terry Pantheras
02.11.2009 16:08:40 (muokattu 02.11.2009 16:34:39)
Gibson SG'61 reissue on ainaskin melko kaulapainoinen, johtuen kaulaliitoksesta, joka on ulompana kuin stankussa. Eli kannattaa ekaks juosta tai punnertaa ittensä hikeen ja soittaa ilman paitaa nahkahinalla, ni ei luista... Aika miehekästä!
MASTEROID ~~ stoner rock - doom - heavy - death metal ~~
Kiinankeisari
02.11.2009 18:08:39
Jucciz: Joo, veteleehän nuo isot kihot vaikka millä ja vaikka mitä.

takerrutaan vielä tähän juttuun vaikka ei varsinaisesti aiheeseen kuulukkaan, tuossa pelkästään High & Mighty-levyn äänittämiseen käytettyjä kepakoita, muissa bändeissä mies vetää sitten osittain eri kitaroilla.

http://www.youtube.com/watch?v=zzNOC5Lk8e0

ja jos SG-mallisista jotain pitää sanoa niin musta ne maestro-vibralla varustetut on kaikista hienoimpia, ja sen takia niissä on varmasti myös paras saundi :) sattumoisin mulla on just semmonen. ja vintage-henkisillä mikeillä saundi on mun korvaan jopa lähempänä ES-335sta kun LPtä??? semmonen jännä tönk-tönk.
My pedal concept is a pedal that will only produce out of tune pentatonic blues bends. The input will be stamped "Strat here" and the other side will say "Connect to Tubescreamer".
jaakonam
02.11.2009 18:09:48

Björn E. Borg: SG oli 60-luvulla hyvin suosittu kitara.

Clapton, anyone?
"Basso on yksinkertaisten miesten monimutkainen instrumentti."
Wespa
02.11.2009 18:15:07
Terry Pantheras: Gibson SG'61 reissue on ainaskin melko kaulapainoinen, johtuen kaulaliitoksesta, joka on ulompana kuin stankussa.

Juu, näin kaulapainoinen: http://muusikoiden.net/dyn/users/57500.jpg
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
jra
03.11.2009 02:56:20
akuankkakomppi:

En enää ikinä osta kitaraa, missä mikinvalitsin on kaulamikin yläpuolella jossain yläsarven lähellä ("never say never..."). Les Paul on hyvä ja osaavissa käsissä äärimmäisen monipuolinen soitin, mutta se ei vaan sovi mun petetownsendwannabe-soittotyyliin. Niin, ja onhan niitä joitain aika nättejäkin!

Keefhvihän on siirrättänyt omassa mustassa ES-355:ssä mikkikytkimen ylhäältä yhden potikan paikalle(?) Juurikin sen takia kun kytkin on tiellä kun hiplaa plektralla sieltä kaulan päältä.

Ihme porukkaa kun Tele ja SG ovat muka rumia, ergonomisia ja kauniita kuin mitkä. Tai, kyllä SG oli noista klassikkomalleista ehkä se joka tökki pisimpään, ja edelleen psykologisesti hieman se "hutera" kaulaliitos.
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
oamkbonor
03.11.2009 07:27:11
Kiinankeisari: takerrutaan vielä tähän juttuun vaikka ei varsinaisesti aiheeseen kuulukkaan, tuossa pelkästään High & Mighty-levyn äänittämiseen käytettyjä kepakoita, muissa bändeissä mies vetää sitten osittain eri kitaroilla.

http://www.youtube.com/watch?v=zzNOC5Lk8e0

ja jos SG-mallisista jotain pitää sanoa niin musta ne maestro-vibralla varustetut on kaikista hienoimpia, ja sen takia niissä on varmasti myös paras saundi :) sattumoisin mulla on just semmonen. ja vintage-henkisillä mikeillä saundi on mun korvaan jopa lähempänä ES-335sta kun LPtä??? semmonen jännä tönk-tönk.

Sanoiko Haynes sen viimeisen olevan Gibson RG? Tässä kohtaa on kyllä "sivistyksessäni" aukko. Hauskan näköinen peli jokatapauksessa.
Kalm
03.11.2009 07:43:19
oamkbonor: Sanoiko Haynes sen viimeisen olevan Gibson RG?

Njet. RD.
http://www.zuitar.com/guitars/Gibson/Solid_Body/RD/
Terry Pantheras
03.11.2009 10:16:26
Wespa: Juu, näin kaulapainoinen: http://muusikoiden.net/dyn/users/57500.jpg

Niin noh, tuo kuva ei kuitenkaan todista sitä mitä mun soittokokemus todistaa... :)
Kiinankeisari
03.11.2009 13:27:50
oamkbonor: Sanoiko Haynes sen viimeisen olevan Gibson RG? Tässä kohtaa on kyllä "sivistyksessäni" aukko. Hauskan näköinen peli jokatapauksessa.

joo RD standard tosiaan, lainassa tuottaja Gordie Johnsonilta. livenä juurikin nuo RDllä soitetut biisit Warren veti sitten tolla SGllä joka tais muuten peräti olla Gordie Johnson-signature. ja tuo esittelijä on muuten kitarateknikko Brian Farmer, ei Warren itse.
My pedal concept is a pedal that will only produce out of tune pentatonic blues bends. The input will be stamped "Strat here" and the other side will say "Connect to Tubescreamer".
Väsykäsi
03.11.2009 16:00:09 (muokattu 03.11.2009 16:01:23)
Kiinankeisari: joo RD standard tosiaan, lainassa tuottaja Gordie Johnsonilta. livenä juurikin nuo RDllä soitetut biisit Warren veti sitten tolla SGllä joka tais muuten peräti olla Gordie Johnson-signature. ja tuo esittelijä on muuten kitarateknikko Brian Farmer, ei Warren itse.

Tuli muuten mieleen Puistobluesista. Kitarateknikko Farmer tuli lavalle säätään kamoja ja yleisöstä alettiin huuteleen että Warren you're the man! yms... =D
"elämänhalu katoaa bläkkistä kuunnellessa", "kusi nousee päähän jazzia soittaessa", "vitutus nousee muusikoiden.nettiä lueskellessa", "tilin saldo kasvaa humppaa soittaessa" yms yms.
gator
03.11.2009 17:09:37
Borlag: Verrattuna Stratoihin ja muihin vastaaviin, monet pitävät noita kaulapainoisina lähinnä omien tottumusten perusteella. Eli todellisuudessa Gibsonit tuppaavat olemaan aika pitkälti tasapainoisia kaulan ja bodyn suhteen, painopisteen ollen kuitenkin selkeästi lähempänä kaulaa kuin vaikkapa juuri stratoissa. Muiden valmistajien kepeistä en osaa sanoa juuta enkä jaata, Epiphoneja muutamalla soitellut pidempääkin eikä nekään kyllä kaulapainoisia olleet sen enempää kuin Gibsonitkaan.

Oma stankku ei o kaulapainoinen. Epin versio aiheesta taas oli viimesen päälle. Ei kauaa mulla ollukkaan.
UKKOMIES
03.11.2009 17:24:46
Normi speciali on omasta mielestä kyl paremman tuntune jotenki ku faded vaikkei nekään huonoja oo, ainaki noista mihi mä oon päässy kaupassa hiplaamaan. Stankusta tykkään reunalistojen ansiosta, mutta ei oma speciali paljo häviä, omassa kuvassa kuvaa ;).

Joskus täytyy kyl hommaa 60-70-luvun SG, ne on niin makeita! http://www.vintage-guitars.se/1970-1971_Gibson_SG_Special.jpg :P
Rohkea rokan syö.
Terry Pantheras
03.11.2009 17:31:04
Kun ois stankku pienellä plexillä, ni se ois mun makuun just passeli.
rheinone
03.11.2009 17:33:21
9292: Onkos kellään kokemuksia SG:stä P90-mikeillä? On vain mielestäni aika maukas soundi tässä klipissä:

http://www.youtube.com/watch?v=ap3izIxqeNY&feature=related

Aika hirvee delay, mut kai se kuuluu asiaan...

Voidilla on tommonen P90 SG.
The night is wild but I'm in control; You're gonna brush your teeth with ROCK'N'ROLL
Dunga
03.11.2009 18:28:18
rheinone: Aika hirvee delay, mut kai se kuuluu asiaan...

Voidilla on tommonen P90 SG.

Jees P90 SG on, mut vähän erilainen, eli tollanen: http://i250.photobucket.com/albums/ … 51/2manyGuitars/Gibson/sg67_005.jpg

Lyhyesti: tajuttoman kova rokkikitara, muut eivät oo mun kirjoissa päässeet lähellekään. Ärhäkkä, terävä ja murea soundi (joo, tulipa jänniä adjektiiveja). Varsinkin tallassa todella hyvä mikkivalinta vaikka tota kaulapositiossa aina hehkutetaan. Perusvarma AC/DC -soundi marsu-tyyliseen vaffariin luukutettuna. Tässä on Gibsonin P90:t, ja kaulamikki on ainakin kliineillä vähän turhan tumma - särösoundilla jees.
War... war never changes.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)