Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Jazz Bass kaularanka?
1 2
judged
29.10.2009 11:20:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajattelin ostaa Jazz Basson tyyppisen. Tokain halpismalli on kokeilussa ja kaikki näyttää hyvältä mutta sitten huomasin että eihän siinä ole kaularangan säätömahdollisuutta!
 
Nopea nettivertailu Fenderin ym. malleilla: osassa on säätökolo, osassa ei ole. Mitäs tämä oikein tarkoittaa? Pysyykö kaula muka suorassa aina? Mulla muissa bassoissa on kaularangan säätömahdollisuus ja olen oppinut säätämään kaulaa.
 
Kannattaako tuollaista ostaa vai pitäisikö ottaa malli jossa on se säätömahdollisuus?
 
JussiKoo
29.10.2009 11:23:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osassa säätö on lavan puolelta satulan juuressa ja osassa sitten kaulan ja bodyn liitoskohdassa.
 
"Who's Zed?" - "Zed's dead, baby, Zed's dead."
pekezu
29.10.2009 11:26:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo säätömahdollisuus on (ainakin mun kokeilemissa tokaissa) bodyn puolella. Perinteisellä mallilla siihen ei pääse käsiksi kun kaulan irroittamalla. Fiksu tekee uran sen kohdalle pleksiin ja puuhun. Tosin kaulan irroittamallakin selviää, itse käytin eilen tuosta GR presarista kaulan varmaan neljättä kertaa irti oman omistukseni aikana, kun asensin shimmin kaulataskuun, eikä mitään ongelmaa ole ollut.
 
Kamat kusee, ei ihmiset.
jars
29.10.2009 11:32:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekezu: Tuo säätömahdollisuus on (ainakin mun kokeilemissa tokaissa) bodyn puolella. Perinteisellä mallilla siihen ei pääse käsiksi kun kaulan irroittamalla. Fiksu tekee uran sen kohdalle pleksiin ja puuhun. Tosin kaulan irroittamallakin selviää, itse käytin eilen tuosta GR presarista kaulan varmaan neljättä kertaa irti oman omistukseni aikana, kun asensin shimmin kaulataskuun, eikä mitään ongelmaa ole ollut.
 
Mulla oli se Japsi Tokai jazz ja siinä säätö onnistui ainakin kun otti vaan pleksin pois edestä.
 
Ruumis päättyy kenkiin. - Anders 5v.
pekezu
29.10.2009 11:42:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jars: Mulla oli se Japsi Tokai jazz ja siinä säätö onnistui ainakin kun otti vaan pleksin pois edestä.
 
Okei, niissä onkin toteutettu se sit vähän helpommin :). Toisaalta kaulan irroittaminen on ehkä melkein jopa helpompaa kuin pleksin.
 
Kamat kusee, ei ihmiset.
J.Hollström
29.10.2009 12:50:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekezu: Okei, niissä onkin toteutettu se sit vähän helpommin :). Toisaalta kaulan irroittaminen on ehkä melkein jopa helpompaa kuin pleksin.
 
Mukavampi se on säädellä kaularankaa silloin kun se on bodyssä kiinni ja kielet soittovireessä. Näkee melko heti menikö säätö kohilleen.
 
JussiKoo
29.10.2009 12:52:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juki68: Mukavampi se on säädellä kaularankaa silloin kun se on bodyssä kiinni ja kielet soittovireessä. Näkee melko heti menikö säätö kohilleen.
 
Totta. Mä tosin otan Presarissa kaulan irti, kun se reikä on niin ahas. En halua murjoa pleksiä ja bodyä sillä kuusiokoloavaimella. Paskasti suunniteltu. Musarissa paras.
 
"Who's Zed?" - "Zed's dead, baby, Zed's dead."
judged
29.10.2009 14:01:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksissa. Pääasia että siinä on säätömahdollisuus. Eihän sitä usein tarvita, mutta kuitenkin.
 
Ostan sen.
 
hollstro
29.10.2009 15:15:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rock-Ola: Totta. Mä tosin otan Presarissa kaulan irti, kun se reikä on niin ahas. En halua murjoa pleksiä ja bodyä sillä kuusiokoloavaimella. Paskasti suunniteltu. Musarissa paras.
 
Näin muuten on, nimenomaan se capstain wheel kaulan juuressa. Sitä voi säätää millä vaan puikolla joka mahtuu reikään. Bulletit tarvitsevat juuri oikean avaimen (tuumasen), ne strippaa helposti ja ne on sit sökönä.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
pekezu
29.10.2009 16:37:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Näin muuten on, nimenomaan se capstain wheel kaulan juuressa. Sitä voi säätää millä vaan puikolla joka mahtuu reikään. Bulletit tarvitsevat juuri oikean avaimen (tuumasen), ne strippaa helposti ja ne on sit sökönä.
 
Toi on nerokkuutta toi musarin innovaatio. Ihme ettei ole enemmälle levinnyt, vai olisko jopa patentin vikaa?
 
Kamat kusee, ei ihmiset.
naakka
29.10.2009 19:44:56 (muokattu 29.10.2009 19:45:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

itse näytin pikkasen pyöreää viilaa oman tokain bodylle ja pleksille. ihan asiallisen näköinen toi silti on, ei ainakaan ole toistaiseksi ruvennut pistämään silmään. kaverin arian vastaavan tyylisessä kopioissa on muistaakseni sellanen muovinen härpäke siinä paikalla, siis valmiiksi tehty syvennys säätämistä varten.
 
Kovaa peliä!
Björn E. Borg
02.11.2009 08:46:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekezu: Toi on nerokkuutta toi musarin innovaatio. Ihme ettei ole enemmälle levinnyt, vai olisko jopa patentin vikaa?
 
Noissa voi olla se probleema, että jos rauta hiukkasenkin jumittaa, niin metalli antaa periksi helpommin kun kuusiokolossa, johon saa hiukan voimaa mukaan. Noita tuollaisia reikämalleja oli ollut jo aiemminkin, mutta MM keksi aikanaan päällystää kaularaudan teflonilla, niin se ei jämähdä niin helposti.
 
Teflonpäällysteinen kaularauta oli siis Music Manin oma patentti.
 
pekezu
02.11.2009 10:49:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Björn E. Borg: Noissa voi olla se probleema, että jos rauta hiukkasenkin jumittaa, niin metalli antaa periksi helpommin kun kuusiokolossa, johon saa hiukan voimaa mukaan. Noita tuollaisia reikämalleja oli ollut jo aiemminkin, mutta MM keksi aikanaan päällystää kaularaudan teflonilla, niin se ei jämähdä niin helposti.
 
Teflonpäällysteinen kaularauta oli siis Music Manin oma patentti.

 
Voi olla toki näinkin. Mun mielestä vaan toi kaularaudan säätö kuusiokololla on auttamattoman kehno innovaatio. Mieluummin olisivat jonkun torx-pään ja kunnollisen avaimen siihen laittaneet vekottimien mukaan. Vaan halvalla pitää tehdä ja blaa blaa.
 
Kamat kusee, ei ihmiset.
Björn E. Borg
02.11.2009 11:30:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekezu: Voi olla toki näinkin. Mun mielestä vaan toi kaularaudan säätö kuusiokololla on auttamattoman kehno innovaatio. Mieluummin olisivat jonkun torx-pään ja kunnollisen avaimen siihen laittaneet vekottimien mukaan. Vaan halvalla pitää tehdä ja blaa blaa.
 
Kyllä olen samaa mieltä. Vähän kyseenalainen systeemi.
 
Seba
02.11.2009 18:14:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro:Bulletit tarvitsevat juuri oikean avaimen (tuumasen), ne strippaa helposti ja ne on sit sökönä.
 
Aika ruosteessa saa olla jos saa stripattua bulletin?
Mulla avaimen virkaa toimittaa ihan perus 8mm (vai oliko 10mm) hylsy eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia säätämisessä, vaikka laite on 12 vuotta rankkaa kohtelua ja tiuhaa säätöä saanut osakseen.
 
Ehkä juuri siksi toimiikin niin hyvin, ja voi olla että 12 vuotta säätämätöntä peliä ei kannata väärällä avaimella koittaa runnoa väkisin :)
 
hollstro
02.11.2009 21:21:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seba: Aika ruosteessa saa olla jos saa stripattua bulletin?
Mulla avaimen virkaa toimittaa ihan perus 8mm (vai oliko 10mm) hylsy eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia säätämisessä, vaikka laite on 12 vuotta rankkaa kohtelua ja tiuhaa säätöä saanut osakseen.
 
Ehkä juuri siksi toimiikin niin hyvin, ja voi olla että 12 vuotta säätämätöntä peliä ei kannata väärällä avaimella koittaa runnoa väkisin :)

 
Bulletti on tollanen, ja se toimii kuusiokoloavaimella: http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/5/1/7/541517.jpg
 
Vanhimmat Bulletit on jo kohta 40 vuotta vanhoja. Siinä iässä saataa olla mennnyt jo kovinkin jumiin.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Seba
03.11.2009 01:50:38 (muokattu 03.11.2009 02:01:15)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Bulletti on tollanen, ja se toimii kuusiokoloavaimella: http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/5/1/7/541517.jpg
 
Vanhimmat Bulletit on jo kohta 40 vuotta vanhoja. Siinä iässä saataa olla mennnyt jo kovinkin jumiin.

 
Aha, ok.
Myös gibsonin kartion mallista tuumakoon hylsyllä säädettävää kartion mallista mutskua olen aina kuullut bullettina puhuttavan.
 
Ilmeisesti kaikki on vaan olleet väärässä, kuten minäkin tähän propagandaan uskoneena. Pahoittelut virheestä.
 
Tällaista tarkoitin joka myös omaa hieman luotia muistuttavaa muotoa, mutta ei ihan sittenkään:
http://www.guitarparts.co.nz/cart/m … /Assets/product_full/LT0660-008.jpg
 
hollstro
03.11.2009 08:57:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seba: Aha, ok.
Myös gibsonin kartion mallista tuumakoon hylsyllä säädettävää kartion mallista mutskua olen aina kuullut bullettina puhuttavan.
 
Ilmeisesti kaikki on vaan olleet väärässä, kuten minäkin tähän propagandaan uskoneena. Pahoittelut virheestä.
 
Tällaista tarkoitin joka myös omaa hieman luotia muistuttavaa muotoa, mutta ei ihan sittenkään:
http://www.guitarparts.co.nz/cart/m … /Assets/product_full/LT0660-008.jpg

 
Bullet Truss Rod Nut on Fenderin 70-luvun alussa lanseeraama termi tuolle luodin muotoiselle kaularaudan säätömutterille jossa on kuusiokolo. Truss Rod Nut on yleistermi ja esim. se Gibsonin käyttämän mutterin tyyppi kulkee tuolla nimellä, Slotted Truss Rod Nut on se Fenderin vintage-mallinen uramutteri ja sitten on tuo Wheel Capstan-tyyppi, nimi tulee rattaan pyörän keskiöstä.
 
Sori, pakko päteä, mutta siitä on apua jos tietää oikeat termit kun on ostamassa uutta kaularaudan säätömutteria tai keskustelee aiheesta nettifoorumeilla.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
J.Nikkanen
03.11.2009 09:23:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Bullet Truss Rod Nut on Fenderin 70-luvun alussa lanseeraama termi tuolle luodin muotoiselle kaularaudan säätömutterille jossa on kuusiokolo. Truss Rod Nut on yleistermi ja esim. se Gibsonin käyttämän mutterin tyyppi kulkee tuolla nimellä, Slotted Truss Rod Nut on se Fenderin vintage-mallinen uramutteri ja sitten on tuo Wheel Capstan-tyyppi, nimi tulee rattaan pyörän keskiöstä.
 
Sori, pakko päteä, mutta siitä on apua jos tietää oikeat termit kun on ostamassa uutta kaularaudan säätömutteria tai keskustelee aiheesta nettifoorumeilla.

 
Ei kai tuo nyt kuitenkaan pätemistä ole? Täälläkin porukka välillä vänkkää ihme asioista kun luulevat puhuvansa samasta asiasta vaikka eivätten näin tee.
 
Termien selventäminenhän on meille tyhmille vaan uuden opettelua, ei sen kummempaa. Kiittää vissiin pitäis. Kiitos.
 
Joskus vielä keksin tähän jotain nasevaa.
JussiKoo
03.11.2009 10:11:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pahaeno: Termien selventäminenhän on meille tyhmille vaan uuden opettelua, ei sen kummempaa. Kiittää vissiin pitäis. Kiitos.
 
Juuri näin. H:lle iso kiitos selvennyksestä. +
 
"Who's Zed?" - "Zed's dead, baby, Zed's dead."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «