Aihe: Gibson SGn valitseminen
1 2 3 4
akuankkakomppi
02.11.2009 11:16:14
Borlag: Frank Marinon pitäisi kuulua kaikkien kitaristien yleissivistykseen

Amen, brother, amen!

Tales of the unexpected - pankaa paremmaks!
Call me a relic, call me what you will. Say I'm oldfashioned say I'm over the hill. Today's music ain't got the same soul, I like that old time rock'n'roll" -Bob Seger
akuankkakomppi
02.11.2009 11:28:28
juki68: Mun mielestä SG on huippukapistut, kevyt ja ergonominen kitara Gibsonilta, jonka ottaa 100 kertaa mielummin syliin esim. olohuonerämpyttelyyn kuin huonosti sylissä istuvan Les Paulin.

Tämänkin allekirjoitan.

En enää ikinä osta kitaraa, missä mikinvalitsin on kaulamikin yläpuolella jossain yläsarven lähellä ("never say never..."). Les Paul on hyvä ja osaavissa käsissä äärimmäisen monipuolinen soitin, mutta se ei vaan sovi mun petetownsendwannabe-soittotyyliin. Niin, ja onhan niitä joitain aika nättejäkin!

SG:stä tykkään kovasti, mutta ei helevata vieköön siinä saa olla mitään Bigsbyjä tai muita vastaavia mielestäni turhia kotkotuksia.
Call me a relic, call me what you will. Say I'm oldfashioned say I'm over the hill. Today's music ain't got the same soul, I like that old time rock'n'roll" -Bob Seger
Estranged
02.11.2009 11:54:25
akuankkakomppi: Les Paul on hyvä ja osaavissa käsissä äärimmäisen monipuolinen soitin, mutta se ei vaan sovi mun petetownsendwannabe-soittotyyliin.

http://www.htzfm.com/files/htzfm/images/pete%20townsend.jpg

No juum. Ymmärrän pointtisi, kyllä minäkin aika usein LP:n kytkintä vahingossa sohin.
"I only know two kinds of people; those who obey me and those who die." -Chuck Norris | Carvin-huone
Jucciz
02.11.2009 13:02:19
juki68: kitarana toi on yksi niistä peruskepeistä jotka vaan yksinkertaisesti pitää kuulua jokaisen itseään kitaristina pitävän arsenaaliin

Aika jyrkästi sanottu. Ite oon tähän asti pärjännyt 22 soittovuotta ilmankin. Mut en mä kyllä pidäkään itteäni erityisen kitaristina. Arsenaalia on kyllä mahdottomasti, mutta SG:t olen tähän asti mieluummin jättänyt muiden soitettavaksi.
fox
02.11.2009 13:08:37

akuankkakomppi: Les Paul on hyvä ja osaavissa käsissä äärimmäisen monipuolinen soitin, mutta se ei vaan sovi mun petetownsendwannabe-soittotyyliin. Niin, ja onhan niitä joitain aika nättejäkin!

Kyllähän Pete aika paljon käytti niit kolmea LP Deluxeakin, vaikka tuulimylly pyöri. Sitä en tiedä, oliko sille mikkiswitchille tehty jompikumpi "kovien huitojien modauksista", nimittäin 1) käännetään mikkiswitchiä 90 astetta, tai 2) ruuvataan se nupikka pois siit kokonaan...
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
p130
02.11.2009 13:13:57

Jucciz: Aika jyrkästi sanottu.

Milloin saa sanoa jyrkästi?

;)
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
akuankkakomppi
02.11.2009 13:22:28
fox: ...ruuvataan se nupikka pois siit kokonaan...

...tai sahataan nupikka poikki ja teipataan kolo umpeen :P

Siis kitarahan on lyömäsoitin, eikö niin?
akuankkakomppi
02.11.2009 13:22:28 (muokattu 02.11.2009 13:22:58)
--- tuplat ---
fox
02.11.2009 13:25:56

akuankkakomppi:
Siis kitarahan on lyömäsoitin, eikö niin?

Meidän äänimies on sitä mieltä, että "Mikseri on lyömäsoitin".. ;)
Enpä tuost tietäisi?? *pohtii asiaa*
msormune
02.11.2009 13:33:26 (muokattu 02.11.2009 13:34:48)
SG-mieheksi ilmottaudun myös minä. Se vaan sopii hyvin käteen, ja pysyy kivasti tasapainossa tämmöisellä pienemmällä 170cm hepulla.

Lisäksi triviatietoja että Iommi ei soita Gibson SG:llä, tai ainakaan ei alunperin.
p130
02.11.2009 13:36:30

msormune: SG-mieheksi ilmottaudun myös minä. Se vaan sopii hyvin käteen, ja pysyy kivasti tasapainossa tämmöisellä pienemmällä 170cm hepulla.

Lisäksi triviatietoja että Iommi ei soita Gibson SG:llä, tai ainakaan ei alunperin.

http://www.tonyiommi.com/equipment.htm
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
Wespa
02.11.2009 13:38:31
msormune: Lisäksi triviatietoja että Iommi ei soita Gibson SG:llä, tai ainakaan ei alunperin.

Tai siis nimenomaan alunperin soitti juuri Gibsonilla, mutta sitten 24-nauhaisen halutessaan teetätti sellaisen englantilaisella soitinrakentajalla. Kyseessä siis se alunperin musta yksilö, joka sitten autoon auringonpaahteeseen unohduttuaan sai nykyisen rujon ruskean ulkomuotonsa. ;)
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
Björn E. Borg
02.11.2009 13:40:58 (muokattu 02.11.2009 13:41:54)
msormune: SG-mieheksi ilmottaudun myös minä. Se vaan sopii hyvin käteen, ja pysyy kivasti tasapainossa tämmöisellä pienemmällä 170cm hepulla.

Tämä ei minusta ollut ihan oikeaan osuva kommentti. Asia taitaa mennä niin, että Black Sabbathin ensi levyä tehtäessä Tonyn ykköskitara hajosi, ja levy tehtiin SG:llä.
Koska se sopi bändin imagoon ja käytettyyn alavireeseen luoden omintakeisen saundin josta tuli tavaramerkki.

edit: Aijaa, siis olikin kyse, ettei soittanut Gibsonilla, ja edellä oleva tiesi paremmin,
fox
02.11.2009 13:41:56

Wespa: Tai siis nimenomaan alunperin soitti juuri Gibsonilla, mutta sitten 24-nauhaisen halutessaan teetätti sellaisen englantilaisella soitinrakentajalla. Kyseessä siis se alunperin musta yksilö, joka sitten autoon auringonpaahteeseen unohduttuaan sai nykyisen rujon ruskean ulkomuotonsa. ;)

Taikka oikeestaan Jaydeeta voi kai jonkinmoisena brittien "Ruokankaana" pitää, teki ihan myyntiin jo 70-luvulla sellasia vähän eksoottisempia kitaroita ja bassoja. ;)
Toinen yrittäjä, John Birch - vissiin nuo Iomminkin mikit siihen Jaydeehen käämi?
Björn E. Borg
02.11.2009 13:43:20
fox: Kyllähän Pete aika paljon käytti niit kolmea LP Deluxeakin, vaikka tuulimylly pyöri. Sitä en tiedä, oliko sille mikkiswitchille tehty jompikumpi "kovien huitojien modauksista", nimittäin 1) käännetään mikkiswitchiä 90 astetta, tai 2) ruuvataan se nupikka pois siit kokonaan...

Pete yritti poistaa switchiä hakkaamalla kitaraa lattiaan, mutta joka kerta yritys epäonnistui ja jouduttiin tilaamaan uusi Deluxe.
J.Hollström
02.11.2009 13:50:24 (muokattu 02.11.2009 13:51:36)
Jucciz: Aika jyrkästi sanottu. Ite oon tähän asti pärjännyt 22 soittovuotta ilmankin. Mut en mä kyllä pidäkään itteäni erityisen kitaristina. Arsenaalia on kyllä mahdottomasti, mutta SG:t olen tähän asti mieluummin jättänyt muiden soitettavaksi.

SG on isojen poikien kitara.

Niin kuin esim. Agnus. 157 cm.
fox
02.11.2009 13:56:14

Björn E. Borg: Pete yritti poistaa switchiä hakkaamalla kitaraa lattiaan, mutta joka kerta yritys epäonnistui ja jouduttiin tilaamaan uusi Deluxe.

Ah, niin totta.. :( Mutta kyllä ne jotkut Deluxet sentään jonkin aikaa kesti.. Oliko sitte 1 ja 3??
Jii-Gee
02.11.2009 14:06:17

Jucciz: SG:t olen tähän asti mieluummin jättänyt muiden soitettavaksi.

Mut Jucciz hei,jos se meneekin niin et SG onkin sellainen aikuisten kitara ??!
..kjäh... ;-D
"Pitäiskö bassoa virittää vai pidänkö tehtaan vireessä niin kuullostaa aidommalta." -poppamies-
Björn E. Borg
02.11.2009 14:11:07
SG oli 60-luvulla hyvin suosittu kitara.

Esimerkiksi Woodstockin kitaristeilla taitaa olla kakkosena heti 335:n jälkeen, joka mun mielikuvan mukaan oli noissa bileissä yleisin, mutta se kai luokitellaan puoliakustisiin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)