Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Käyttääkö joku fonissa sordiinoa?
1 2
Tiina E
19.02.2008 13:35:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon tässä pohtinu että toimiiko sordiino miten fonin kanssa, tai tehdäänkö/sopiiko ne siihen ylipäätään? Itselläni on alttoversio.
(Naapurit ei oo kyllä edes vielä valittanu, joten en tiedä tarvitaanko kapistusta edes.
Oon vaan miettiny mahdollisten ongelmien ennakkoeliminointia tässä.. ;) )
 
Yritin ettiä aikasempaa ketjua mutta en löytäny ainakaan suoraan..
 
funkylord
19.02.2008 13:40:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No semmonen kotelomallinen sordiino on olemassa. Järettömän epäkäytännöllinen ainakin minusta. Siinä pistetään foni melkein kokonaan koteloon ja käjet sinne perässä, ja näin poispäin.
 
Foniahan ei voi normaalilla kellosordiinolla tukkia, kun se ääni tulee vähän kaikkialta missä vaan reikiä on.
 
Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita
Tiina E
19.02.2008 13:56:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, sellasen tuolla ketjussa näinkin... Enpä tullu tosiaan oiken ajatelleeksi että ääntä tulee paljon muualtakin.
 
Ootko sattunu ite kokeilemaan, että onko siitä kellosordiinosta mitään hyötyä, että vaimentaako siis todellisuudessa yhtään?
 
Deltta
19.02.2008 14:55:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, sellasen tuolla ketjussa näinkin... Enpä tullu tosiaan oiken ajatelleeksi että ääntä tulee paljon muualtakin.
 
Ootko sattunu ite kokeilemaan, että onko siitä kellosordiinosta mitään hyötyä, että vaimentaako siis todellisuudessa yhtään?

 
- Aikanaan kerrostalossa soittelin fonia ja vaimennin oli villasukat kellossa, siis torven suuremmassa päässä!
-Alaäänissä tietysti huono, mutta toimi muuten.
 
Sax-pappa
19.02.2008 15:30:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kerran Pietarissa näin paikallisen ravintolaorkesterin alttofonistin tunkevan soittimensa kelloon jonkinlaisen vaimentimen tapaisen. Kauempaa katsellen se näytti lähinnä isolta ananasrenkaalta. Lähempää en päässyt materiaalia ja rakennetta tutkimaan. Lienee kai ollut kuitenkin jonkinlainen sordiino.
 
Klezberg
19.02.2008 16:52:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nuo renkaanmuotoiset mutet on käsittääkseni enemmän jotain soundillisia jippoja kuin vaimentimia.
 
Enimmäkseen on noita laukkuja/kasseja, joiden sisällä foni on soitettaessa.
 
F-musicissa on näkynyt jotain vaimennussarjaa, joka koostuu fonin sisään eri paikkoihin laitettavista paloista. Vaikea uskoa että olisi kovin tehokas.
 
Jotain pehmeää kelloon on helpoin tapa lähteä liikkeelle, vaihtoehtoja on muitakin kuin ne villasukat. Sitten ei vain soiteta enää alas asti.
 
varmaan lopetan tämän urputtamisen ja tyhjänjauhamisen kun löydän soittoporukan
Tiina E
19.02.2008 16:58:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitokset vaan aktiivisuudesta! Itse asiassa mulla olikin villasia vaatekappaleita jossain vaiheessa kokeilussa, mutta olin ihan unohtanu koko jutun. ;)
 
Kokeillaan sitä ainakin siihen asti kun parempi löytyy! Ehkä helpointa olis siis vuorata joku huone harrastukselle sopivaksi.. Tälläsiä ei tarvinu paljon huilun kanssa miettiä..
 
enary
19.02.2008 21:35:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitokset vaan aktiivisuudesta! Itse asiassa mulla olikin villasia vaatekappaleita jossain vaiheessa kokeilussa, mutta olin ihan unohtanu koko jutun. ;)
 
Kokeillaan sitä ainakin siihen asti kun parempi löytyy! Ehkä helpointa olis siis vuorata joku huone harrastukselle sopivaksi.. Tälläsiä ei tarvinu paljon huilun kanssa miettiä..

 
AIka kalliiksi tulee huoneen vuokraaminen soittamista varten:) Eiköhän tuosta kovaäänisyydestä ilman häätöä selviä kun soittaa sellasieen aikaan kun muutkin meluavat. Itse asun kerrostalossa ja soittamisen hoidan klo 12-20 ja mitään ongelmia ei ole tullut.
 
''missä täällä on sitä ilmasta viinaa muuten tää on pelkkää piinaa''
Klezberg
19.02.2008 22:03:25 (muokattu 19.02.2008 22:04:00)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiköhän tuosta kovaäänisyydestä ilman häätöä selviä kun soittaa
sellasieen aikaan kun muutkin meluavat. Itse asun kerrostalossa ja soittamisen hoidan klo 12-20 ja mitään ongelmia ei ole tullut.

 
Kun aloitin fonin soiton, asuin paritalossa ja toinen puoli oli tilapäisesti tyhjänä. Sitten kun omistaja alkoi myydä sitä, hän kävi aina pyytämässä että älä nyt soita. Sitten muutin itse rivitaloon, ja ennen muuttoa jaoin lähimmille naapureille paperin jossa kerroin harrastuksesta ja pyysin tulla puhumaan suoraan jos on ongelmia.
 
Muuton jälkeen aika pian seurasi soiton alettua kovaa koputusta seinään. Siitä vähän säikähdin ja soittohalut heikkenivät. Muutaman kuukauden jälkeen hankin klarinetin, se oli kyllä muutenkin kiehtonut mieltä. Fonia soittelin aika harvoin.
 
Nyt kesällä oli taloyhtiön juhlat ja lupauduin soittamaan, nimenomaan fonia kun se tuntui sopivammalta. Soitto meni aika huonosti, mutta väki tuntui pitäneen, ja kun siinä sitten oli juttua niin eipä kukaan tunnustanut että olisi häiriötä ollut. Tuo klarinettikin sentään soi aika kovaa kun menee ylemmäs.
 
Jaa niin, itse olen pitänyt iltayhdeksää takarajana.
 
varmaan lopetan tämän urputtamisen ja tyhjänjauhamisen kun löydän soittoporukan
Varie
31.10.2009 12:54:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ole pokkaa soittaa kerrostalossa saksofonilla.
Harjoitustiloihin ei pääse aina silloin kun itselle parhaiten sopisi.
Mitä ratkaisuksi?
 
Onko kokemuksia tästä?
http://www.saxmute.com/saxmute_reduce_noise_saxophone_clarinet.html
 
Vähentääkö ääntä tarpeeksi?
Kärsiikö sointi kuinka paljon?
Kuinka paljon vaatii lisää voimaa puhallukseen?
Mitä muuta kokemuksia?
 
Pyyhkeet ja muut soittimen kelloon on kokeiltu, mutta se ei ole hyvä ratkaisu.
 
NeliX4
01.11.2009 23:58:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varie: Ei ole pokkaa soittaa kerrostalossa saksofonilla.
Harjoitustiloihin ei pääse aina silloin kun itselle parhaiten sopisi.
Mitä ratkaisuksi?
 
Onko kokemuksia tästä?
http://www.saxmute.com/saxmute_reduce_noise_saxophone_clarinet.html
 
Vähentääkö ääntä tarpeeksi?
Ei juurikaan
Kärsiikö sointi kuinka paljon?
Kärsii
Kuinka paljon vaatii lisää voimaa puhallukseen?
Mitä muuta kokemuksia?
 
Pyyhkeet ja muut soittimen kelloon on kokeiltu, mutta se ei ole hyvä ratkaisu.
Tuommonen löytyy laatikosta. Ei toimi. Voin myydä omani, jos haluat kokeilla.
 
NeliX4
01.11.2009 23:59:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sax-pappa: Kerran Pietarissa näin paikallisen ravintolaorkesterin alttofonistin tunkevan soittimensa kelloon jonkinlaisen vaimentimen tapaisen. Kauempaa katsellen se näytti lähinnä isolta ananasrenkaalta. Lähempää en päässyt materiaalia ja rakennetta tutkimaan. Lienee kai ollut kuitenkin jonkinlainen sordiino.
 
Olisikohan kuitenkin keikkapalkkioksi lipastettu viinapullo? :)
 
NeliX4
02.11.2009 00:02:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

funkylord: No semmonen kotelomallinen sordiino on olemassa. Järettömän epäkäytännöllinen ainakin minusta. Siinä pistetään foni melkein kokonaan koteloon ja käjet sinne perässä, ja näin poispäin. Foniahan ei voi normaalilla kellosordiinolla tukkia, kun se ääni tulee vähän kaikkialta missä vaan reikiä on. Komppaan 100%.
 
Varie
15.11.2009 22:12:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varie: Ei ole pokkaa soittaa kerrostalossa saksofonilla.
Harjoitustiloihin ei pääse aina silloin kun itselle parhaiten sopisi.
Mitä ratkaisuksi?
 
Onko kokemuksia tästä?
http://www.saxmute.com/saxmute_reduce_noise_saxophone_clarinet.html
 
Vähentääkö ääntä tarpeeksi?
Kärsiikö sointi kuinka paljon?
Kuinka paljon vaatii lisää voimaa puhallukseen?
Mitä muuta kokemuksia?
 
Pyyhkeet ja muut soittimen kelloon on kokeiltu, mutta se ei ole hyvä ratkaisu.

 
Vastaanpa tässä itse omaan kysymykseeni, eli jaan lyhyen testauksen jälkeen kokemukseni tuosta saxmutesta. Päätin ottaa riskin ja ostin saxmute sordiinon alttofoniin.
 
Ääni vaimenee, mutta kuinka paljon, prosenteissa vaikea sanoa, ja tuo luvatun 50% arviointi äänenvoimakkuudesta on vaikeaa, tuksin kuitenkaan niin paljon vaimentaa. Kerrostalossa edelleen vielä hieman hirvittää soittaa, mutta pystynee jotenkuten muita häiritsemättä soittelemaan keskellä päivää, jolloin muutakin melua on ympärillä. Soitto varmasti kuuluu edelleen poraskäytävään, ja todennäköisesti myös muihin asuntoihin vaimeasti.
 
Soundi muuttuu hieman pehmeäksi ja tunkkaiseksi. Vaimennin ottaa ehkä parhaiten kaikkein terävimmät äänet ja resonointia pois.
Puhallusvoiman tarve ei mielestäni kasvanut paljoa.
 
Yksi juttu mitä mietin, että mitenkähän pitkäikäisiä nämä sordiinon osat ovat...
 
Janus
16.11.2009 11:26:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites kerrostalotreenaamisessa toimisi tällainen kikka, josta oma fonimaikkani kertoi vanhempien kollegoidensa käyttäneen aikoinaan: jokin tarpeeksi paksu n. 80cm leveä patja nostettuna pystyyn johonkin nurkkaan (teipattuna seinään reunoilta tms.) ja soittaminen aivan patjan edessä kasvot nurkkaan päin?
 
Klezberg
16.11.2009 11:31:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: Mites kerrostalotreenaamisessa toimisi tällainen kikka, josta oma fonimaikkani kertoi vanhempien kollegoidensa käyttäneen aikoinaan: jokin tarpeeksi paksu n. 80cm leveä patja nostettuna pystyyn johonkin nurkkaan (teipattuna seinään reunoilta tms.) ja soittaminen aivan patjan edessä kasvot nurkkaan päin?
 
Veikkaisin että tuo vähentää vain sitä itse kuultua meteliä (koska heijastuva ääni vaimenee), mutta ei naapureille kuuluvaa (koska äänieristys vaatii massaa).
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
NeliX4
16.11.2009 23:31:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: Mites kerrostalotreenaamisessa toimisi tällainen kikka, josta oma fonimaikkani kertoi vanhempien kollegoidensa käyttäneen aikoinaan: jokin tarpeeksi paksu n. 80cm leveä patja nostettuna pystyyn johonkin nurkkaan (teipattuna seinään reunoilta tms.) ja soittaminen aivan patjan edessä kasvot nurkkaan päin? Varmasti ainoa käyttökelpoinen keino ja kyllä tuo demppaa sitä naapureille kuuluvaakin ääntä.
 
Murgo
17.11.2009 05:59:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: Mites kerrostalotreenaamisessa toimisi tällainen kikka, josta oma fonimaikkani kertoi vanhempien kollegoidensa käyttäneen aikoinaan: jokin tarpeeksi paksu n. 80cm leveä patja nostettuna pystyyn johonkin nurkkaan (teipattuna seinään reunoilta tms.) ja soittaminen aivan patjan edessä kasvot nurkkaan päin?
 
Vaatekomerossa soittamista kuulemma myös jotkut harrastavat, saattaisi toimia patjaa paremmin mikäli komero/vaatehuone on täynnä raskaita talvitakkeja tms. Muutenkin kannattanee valita kämpästä se huone jolla on mahdollisimman vähän yhetisiä seiniä naapureiden kanssa, itsekin olen joskus puolivakavissani miettinyt ylimääräisen vessan eristämistä soittokopiksi, se on keksellä asuntoa, tosin yksi seinä on rappukäytävää vasten. Tässä paksuseinäisessä vanhassa tiilitalossa saattaisi onnistuakin kun rakentaisi "kelluvan" lattian ja alaslasketun katon sekä eristäisi seinät.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Tiina E
22.11.2009 18:54:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitkästä aikaa paikalla. Ostin tässä syksyllä Cup Muten, ja ihan ok sillä on soitella ja ääni on ihan eri luokkaa. Vähän painava se on, mutta valjaat auttaa yläselkää. Eihän soitto saa naapureiden takia loppua. Alaäänet tosin on vähän huonoja, mutta kuitenkin harrastus säilyy.
 
Follow the unexpected.
Varie
22.11.2009 19:49:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tiina E: Pitkästä aikaa paikalla. Ostin tässä syksyllä Cup Muten, ja ihan ok sillä on soitella ja ääni on ihan eri luokkaa. Vähän painava se on, mutta valjaat auttaa yläselkää. Eihän soitto saa naapureiden takia loppua. Alaäänet tosin on vähän huonoja, mutta kuitenkin harrastus säilyy.
 
Mistä hommasit cup muten foniin? En ole löytänyt muita kuin tuon Magilanck sax muten ja sitten sen ison valkoisen kotelon johon laitetaan koko foni.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «