Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sonar Home Studio 7 XL vai Cubase Essential 5?
1
ipa
27.10.2009 16:31:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve!
 
Olen tähän asti vääntänyt musiikkihommani kankeasti videoeditorilla, joten nyt olisi aika hankkia ensimmäinen kunnon DAW-ohjelmisto kotikäyttöön. Budjettikatto on 150€, joten ihan harrastelijaluokassa pysytään.
 
Käytössä on Roland Juno Stage kiippari, jota on tarkoitus käyttää MIDI-kontrollerina ja käyttää myös sen omia ääniä. Tietysti olisi tarkoitus joskus myös äänitellä mikrofonillakin tavaraa sisään.
 
Olen vertailussani päätynyt kahteen otsikossa mainittuun ohjelmistoon. Voitteko suositella jompaa kumpaa? Tai paremmin muotoiltuna: Mitä merkittäviä eroja ohjelmistoilla on?
 
Cubase vaikuttaa jossakin määrin vakuuttavammalta, ja mukana tuleva efektivalikoima on laajempi ym. Mutta mitä tämä käytännössä tarkoittaa: "Hardware controller support: only Houston, generic+Tascam US-428/224, Mackie Universal, HUI and CC121". Tiedän, ettei Juno Stage ole monipuolisin mahdollinen MIDI-kontrolleri, mutta tarkoittaako tämä, etten voi Cubasen kanssa tehdä sillä muuta kuin syöttää nuotteja?
 
Cakewalk on pääosin Rolandin omistuksessa, joten voisi kuvitella, että Sonarin ja Junon yhteistyö olisi sulavaa. Sonarin mukana näyttää olevan myös yksinkertainen sampleri, joka on mukava lisä. Sonarikin siis varmasti riittäisi käyttööni.
 
Linkkejä:
 
http://www.cakewalk.com/Products/HomeStudio/English/XL.asp
http://www.steinberg.net/en/product … sicproduction/cubaseessential5.html
 
CPU
29.10.2009 12:31:56 (muokattu 29.10.2009 12:33:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ipa: Terve!
 
Cubase vaikuttaa jossakin määrin vakuuttavammalta, ja mukana tuleva efektivalikoima on laajempi ym. Mutta mitä tämä käytännössä tarkoittaa: "Hardware controller support: only Houston, generic+Tascam US-428/224, Mackie Universal, HUI and CC121". Tiedän, ettei Juno Stage ole monipuolisin mahdollinen MIDI-kontrolleri, mutta tarkoittaako tämä, etten voi Cubasen kanssa tehdä sillä muuta kuin syöttää nuotteja?

 
Toi koskee noita kontrollipöytiä, kuten esim. toi CC121. Tolla junolla voit ajaa tod. näk. kaikki samat jutut kuin Cakewalkin kanssa, tämä lähinnä siksi, että toi Juno ei ole mikään studion masterkiippari. Toisin sanoet, et saa mitään integraatioetua (voit lähettää nuotteja) kummankaan softan kanssa, kun toi Juno on mikä on.
 
Niin tossa Cubasessa on kanssa saman tyyppinen sampleri. Uskon, että kyseessä on lähinnä makuasia.
 
K.
 
http://www.therepublicofdesire.net/ http://www.myspace.com/protectorateindustrial
ipa
29.10.2009 19:25:02 (muokattu 29.10.2009 19:25:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CPU: Toi koskee noita kontrollipöytiä, kuten esim. toi CC121. Tolla junolla voit ajaa tod. näk. kaikki samat jutut kuin Cakewalkin kanssa, tämä lähinnä siksi, että toi Juno ei ole mikään studion masterkiippari. Toisin sanoet, et saa mitään integraatioetua (voit lähettää nuotteja) kummankaan softan kanssa, kun toi Juno on mikä on.
 
Niin tossa Cubasessa on kanssa saman tyyppinen sampleri. Uskon, että kyseessä on lähinnä makuasia.
 
K.

 
Kiitos vastauksesta.
 
Yllättäen päädyinkin Reaperiin, enkä kumpaankaan noista kahdesta. Se on halvempi ja sisältää netistä löytämilläni ilmaisilla plugineilla ryyditettynä kaiken mitä tarvitsen. Jossakin suhteessa jopa monipuolisempi kuin nämä isojen firmojen rajoitetut halpaversiot.
 
Kalmo
01.11.2009 17:07:37 (muokattu 01.11.2009 17:07:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minun neuvoni on aina sama:
Hanki niin hyvä äänikortti, kuin lompakko kestää, ja käytä sen mukana tulevaa softaa. Oli softa mikä hyvänsä, niin tietsikoiden integroiduilla "äänikorteilla" ei musanteko kauaa innosta.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
JPQ
01.11.2009 20:58:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ipa: Kiitos vastauksesta.
 
Yllättäen päädyinkin Reaperiin, enkä kumpaankaan noista kahdesta. Se on halvempi ja sisältää netistä löytämilläni ilmaisilla plugineilla ryyditettynä kaiken mitä tarvitsen. Jossakin suhteessa jopa monipuolisempi kuin nämä isojen firmojen rajoitetut halpaversiot.

 
Hienoa että löysit itsellesi soveltuvan ratkaisun enään utelen mitkä plugarit ilmaisina ? no tarkoitan että mitkä ns vastasi laatukäsitystäsi.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
ipa
01.11.2009 23:13:34 (muokattu 04.11.2009 23:44:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Minun neuvoni on aina sama:
Hanki niin hyvä äänikortti, kuin lompakko kestää, ja käytä sen mukana tulevaa softaa. Oli softa mikä hyvänsä, niin tietsikoiden integroiduilla "äänikorteilla" ei musanteko kauaa innosta.

 
Ei ole integroitu äänikortti. Cubase LE tuli kortin mukana. Ehkäpä sekin olisi riittänyt, mutta jostakin tuntemattomasta syystä iski himo hankkia jotakin muuta ;)
 
JPQ: Hienoa että löysit itsellesi soveltuvan ratkaisun enään utelen mitkä plugarit ilmaisina ? no tarkoitan että mitkä ns vastasi laatukäsitystäsi.
 
Olen vielä niin aloittelija, että laatukäsitykseni on vasta muotoutumassa. Tuolta "Parhaat softasyntikat, yms. efektit" keskustelusta minä olen noita mielenkiintoisimpia poiminut. Kaikkia en ole vielä kerennyt testaamaan.
 
Kalmo
04.11.2009 19:33:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ipa: Ei ole integroitu äänikortti. Cubase LE tuli kortin mukana. Ehkäpä sekin olisi riittänyt, mutta jostakin tuntemattomasta syystä iski himo hankkia jotakin muuta ;)

 
Siitäpä fooruminkäyttohjeeseen numero yksi: Kun metsästää neuvoja, kannattaa kertoa mitä vimpaimia ja softia käyttää. Silloin ei tule hukkaposteja ihmisiltä, jotka eivät osaa lukea ajatuksia. Allekirjoitus, joka kertoo käytetyn laite- ja softapaketin, tekee foorumilla asioinnin paljon sujuvammaksi.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
PIM
04.11.2009 22:01:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Minun neuvoni on aina sama:
Hanki niin hyvä äänikortti, kuin lompakko kestää, ja käytä sen mukana tulevaa softaa. Oli softa mikä hyvänsä, niin tietsikoiden integroiduilla "äänikorteilla" ei musanteko kauaa innosta.

 
Mun neuvoni on aina sama:
Unohda korttien mukana tulevat cripplewaret ja hommaa Reaper.
 
Rumpalia tarvittaisiin tamperelaiseen bilerockpop bändiin. Treenit Hatanpäällä n. kerran viikossa. Treenikseltä löytyy Rolandin sähkörummut eli omia kamoja ei tarvita.
JPQ
04.11.2009 22:03:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ipa: Ei ole integroitu äänikortti. Cubase LE tuli kortin mukana. Ehkäpä sekin olisi riittänyt, mutta jostakin tuntemattomasta syystä iski himo hankkia jotakin muuta ;)
 

 
Olen vielä niin aloittelija, että laatukäsitykseni on vasta muotoutumassa. Tuolta "Parhaat softasyntikat, yms. efektit" keskustelusta minä olen noita mielenkiintoisimpia poiminut. Kaikkia en ole vielä kerennyt testaamaan.

 
Olen muuten JPQ en JPG muistaa siitä että JP nimikirjaimista ja Q bondista.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
JPQ
04.11.2009 22:04:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PIM: Mun neuvoni on aina sama:
Unohda korttien mukana tulevat cripplewaret ja hommaa Reaper.

 
No ainakin Cubase :) pointtini siinä Sonarin kevyellä melkein tulisin toimeen varsinkin jos rautasyniä käyttäisin enempi mutta isolta osin softaan olen vaihtamassa. Muutamia juttuja varten jää rautaa koska sopivaa softaa ei ole ja jne.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
JPQ
04.11.2009 22:04:25 (muokattu 04.11.2009 22:04:37)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aargh tupla.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Kalmo
04.11.2009 22:29:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PIM: Mun neuvoni on aina sama:
Unohda korttien mukana tulevat cripplewaret ja hommaa Reaper.

 
Neuvoni painottui siihen "niin hyvä kuin lompakko kestää". Jos ostaa kortin ja lisäksi Reaperin... Jos lompakko ei sen äänikortin jälkeen enää kestä Reaperiä.
 
Reaper on hyvä. Noiden isojen firmojen kevytversioiden etu on päivitysmahdollisuus järeämpiin, jatkuvuus ja tuki (joka valitettavasti ei niin aina tietenkään niin kaksisesti toimi). Reaper on yhden ihmisen hengentuote ja projekti.
Sen jatkuvuus ei ole yhtä varma kuin useimpien muiden.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
ipa
04.11.2009 23:44:24 (muokattu 04.11.2009 23:50:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Siitäpä fooruminkäyttohjeeseen numero yksi: Kun metsästää neuvoja, kannattaa kertoa mitä vimpaimia ja softia käyttää. Silloin ei tule hukkaposteja ihmisiltä, jotka eivät osaa lukea ajatuksia. Allekirjoitus, joka kertoo käytetyn laite- ja softapaketin, tekee foorumilla asioinnin paljon sujuvammaksi.
 
Totta. Pitää olla jatkossa täsmällisempi.
 
JPQ: Olen muuten JPQ en JPG muistaa siitä että JP nimikirjaimista ja Q bondista.
 
Pahoittelut tästä. Tuli tuo JPG jotenkin automaattisesti kuten varmaan ymmärrät :)
 
Kalmo:Neuvoni painottui siihen "niin hyvä kuin lompakko kestää". Jos ostaa kortin ja lisäksi Reaperin... Jos lompakko ei sen äänikortin jälkeen enää kestä Reaperiä.

Reaper on hyvä. Noiden isojen firmojen kevytversioiden etu on päivitysmahdollisuus järeämpiin, jatkuvuus ja tuki (joka valitettavasti ei niin aina tietenkään niin kaksisesti toimi). Reaper on yhden ihmisen hengentuote ja projekti.
Sen jatkuvuus ei ole yhtä varma kuin useimpien muiden.

 
Lompakko riitti Reaperiin ja olisi riittänyt kalliimpiinkin, mutta mitä turhaan tuhlailemaan kun ei ole tarpeen. Reaperiin on ainakin toistaiseksi tullut päivityksiä varsin tiheään tahtiin ja varmaan tulee jatkossakin. Eipä tuo nyt maailmaa kaada jos kehitys/tuki yllättäen loppuu. Ei tuo ohjelma niin kallis ole. Sitten vaihdan johonkin toiseen. Onhan siinä sitten opeteltavaa, mutta pitääpähän mielen virkeänä. Musiikkihommat ovat minulle pelkkä harrastus, joten turha minun on tuota käyttämäni ohjelmiston kehityksen jatkuvuutta liikaa murehtia. Se riittää, että tällä hetkellä on hyvä välineistö.
 
JPQ
05.11.2009 02:35:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei tuo JPG juttu mitenkään ole ongelma tiedän että tahatonta ei kukaan niin typerä ole että tekis sen tahallaan. Mutta onnea ja hienoa että löytyy ilmaisia/lähes ilmaisiakin softia budjetti muusikoille jota oikeasti itsekkin olen.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
HK
05.11.2009 03:13:22 (muokattu 05.11.2009 03:15:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä mitään, meikäläinen myöhässä kuten aina.
 
Peltikorva puupäässä.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «