Aihe: Sormet vai plektra?
1 2 3 4 511 12 13 14 15 16 17
Teijo K.
12.10.2009 20:19:05

Henko: Läskibassoa ois vähän vaikea soittaa plektralla, ja lankkubassoon en koske.

Joo, läskäriä soitetaan jousella.
80-lukuinen Tuomari Nurmio putosi tyhjään kaivoon ja jalat katkes"-soundi. -Jannu
J.Nikkanen
12.10.2009 21:23:29
Björn E. Borg: ...Itse olen sormisoittoa varten pitänyt hiukan pidempiä kynsiä näppäilykädessä. Kynnet muuten eivät murru niin helposti jos suosii kasvisruokaa ja välttää lihan syöntiä.

Jaa siis niinkuin näppäilet kynsillä samalla tyylillä kuin akustista nylonia klassisessakö, vai mitä ihmettä meinaat. Tosissaskos oot? Ja mitä ruokavalioon tulee, niin kebab ja keppana on ne tärkeimmät.

Tosin tänään söin helvetin hyvää tomaattikeittoa. Eli siis kasvisruokakin voi olla hyvää, jopa parasta?

Mutta takaisin asiaan. Sormin ja plektralla, molemmilla eiköstä juu. Jousella? Tottakai jos osaa ja soitin antaa myöden. Tai vaikkapa katkotuilla rumpukapuloilla jos sikseen tulee. Onko oikeasti mitään väliä millä soittaa ja miten, jos se istuu kappaleeseen täydellisesti. Kaikenmaailman keinoja tulisi koittaa, ja löytää ne oikeat työskentelymenetelmät oikeaan kohteeseen. Moottorisahalla vaikka perkeleh!
Joskus vielä keksin tähän jotain nasevaa.
Walker
12.10.2009 21:38:21
Sormilla, mut voi olla et en ihan heti pysy Raining Bloodin tahdissa näpeillä, tosin en plekulla ole oikeastaan soittanut ollenkaan, pitäisi sekin opetella ekana. Ei vaan tuo pleku jotenkin tunnu hyvälle kädessä.
Ei skulaa ni ei skulaa.
pekezu
12.10.2009 23:07:08

Ton popimman orkesterin kanssa tulee veivattua sormilla, koska sopii musaan paremmin. Rokkitouhuja sitten vähän alkuperäisestä soittotavasta riippuen, Rage Against The Machinea sormilla ja sitten plekulänkytyksiä plekulla.
Kamat kusee, ei ihmiset.
Jerrmu
18.10.2009 11:19:24
Ite en käytä plekua juuri koskaan, mitä nyt joskus tulee vertailtua plekua ja sormia, ja muutaman kerran olen jo tullut siihen tulokseen, että sormet ovat luonnollisemman tuntoiset, nopeammat sekä niillä lähtee kovempi ja parempi ääni.

Te jotka tuskailevat sormien hitauden kanssa, kokeilkaa soittaa (puoli)hitaita biisejä (120 tempo, 8-osia) niin, että käytätte oikealla (tai vasemmalla, jos olet vasenkätinen) sormia järjestyksessä 1,2,1,3,1,2,1,3 jne.
tällä tekniikalla opin ite ainaki melko nopeaa soittaan 240-temmossa 16-osia (lähes)

1=etu 2=keski 3=nimetön
Easy Living
26.10.2009 18:34:23
Itse olen enimäkseen sormilla ja peukulla soitellu ja kun koitti tolla plekulla soittaa , niin meinas hermo mennä kun ei meinaa edes rytmissä pysyä saati että olis soundi miellyttänyt.
Paganfeaster
29.10.2009 20:09:03
Tietäskö joku miten sais sormilla aikaan vähän terävämpää ääntä sormilla soitellen?
Uskonnot tehtiin paikkaamaan tieteen aukot, nykyään uskonnot yrittävät paikata tieteen luomia aukkoja uskostaan
Visakoivu
29.10.2009 20:16:32
Paganfeaster: Tietäskö joku miten sais sormilla aikaan vähän terävämpää ääntä sormilla soitellen?

Tästä mallia http://www.youtube.com/watch?v=dptj4dMuS1w
-"Mikäs mies te oikein olette?" -"Setämies."
Siderocks
29.10.2009 20:17:30

Paganfeaster: Tietäskö joku miten sais sormilla aikaan vähän terävämpää ääntä sormilla soitellen?

Ite paukuttelen jazzimikkien välissä kovaa sormilla kieliin niin että ne kolahtelee otelautaan. Tulee nätisti attackia, erottelevuutta ja aggressiivinen saundi.
"Pullo viinaa päivässä vähentää merkittävästi riskiä kuolla vanhuuteen" -minä itse
pekezu
01.11.2009 21:16:36

Paganfeaster: Olisiko se täysi raiskaus black metal genrelle jos käyttäs sitä soitellessa vaan sormia?

Eiköhän sieltäkin löydy orkestereita joiden basisti vetää sormilla.

Itseasiassa mitä itse olen katsonut paikallisia ja lähialueen bändejä, sormilla soittaminen tuntuu olevan "muodissa", eli yhä useampi veivaa metallia sormenpäät ruvella. Ei siinä tietenkään mitään vikaa ole, mutta se on vain aika jännä ilmiö. Kun mä aloittelin soitteli kaikki uusmetallistit plektralla. Itsekin diggaan plekulla vetää metallia ja rouheampaa rokkia, saa mun mielestä tykimmän saundin.
Kamat kusee, ei ihmiset.
Paganfeaster
01.11.2009 21:30:58
Sanoisikko jonkun BM bändin jossa basisti vetää sormilla?
Örrörrörrör
Rantsula
01.11.2009 21:43:03
Sormilla soitettaessa saa terävämpää ääntä kun jättää kynnet sen verta pitkiksi että voi niitä käyttää soittaessa. Geddykin on sitä sanonut ettei leikkaa "plegu"käden kynsiä kovin usein. Ja voimaa kehiin! Jos hyppysissä ei oo voimaa eikä kestävyyttä ei jaksa pitää kovaa atakkia kovinkaan pitkään.
viltsu-79
02.11.2009 00:07:48
Paganfeaster: Sanoisikko jonkun BM bändin jossa basisti vetää sormilla?

Emperorin basisti soitteli sormilla, mitä sitä vanhaa live-dvd:tä tuli joskus kateltua. Aika rajua meininkiä kaikki tyynni..
Sitä saa, mitä tilaa...
Typhus
02.11.2009 08:02:08

En tiiän kuin BM bändi tää on, mutta Jammu Burgerin basisti vetää sormilla kanssa.
Tissit, bassot, perse, kalija.
jooksja
28.11.2009 08:56:12
Riippuu biisistä. kumpaakin tulee käytettyä
Wanhan liiton mies
JartZA
28.11.2009 16:35:59
Pidän eniten saundista joka syntyy kun sormilla pieksää helvetin kovaa, mutta ei oma kestävyys ja tarkkuus meinaa moneen vähänkään nopeampaan biisiin riittää, joten plekulla tulee vedeltyä enimmäkseen, koska en ole kevyen sormitatsin fani. Treenata pitäis, perkele!
SG - "nicht only for the guys that likeAngus Young or Pete Townsend." -Thomann
St. Bass
28.11.2009 16:56:32
Sormilla tulee vedettyä metalli biisejäkin, kun ei plektaralla osaa...Nyt on kyllä tullut reenattua plekunkin kanssa soittamista. Riippuu tilanteesta ja tähtien asennosta kumpaa käytän, mutta sormia pääasiassa. Oha se siisti vetää tiukkaa biisiä sormilla :)
Fernandes
Rantsula
28.11.2009 23:41:43
Säestyslinjoja soitan pääosin sormin. Jotkut biisit kuulostaa paremmalta plegulla vedettynä. Mutta yhä vain sekasoitto on mukavaa, vaihdan kun siltä tuntuu. Nopeita pyrähdyksiä soittaessani en pääse plegulla yhtä nopiaan ja tarkkaan atakkiin kuin sormilla soittaessani. Demppibassoa soitan tietty plegulla.
klovni
29.11.2009 12:16:11

Nifelheim!

Ja mitä kysymykseen "sormet vai plektra" tulee, niin olen tasaisen surkea molemmissa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)