Aihe: Hihnalukot
1 2 3 4 5 6
hapan
29.10.2009 22:53:26
Minä en ainakaan ole onnistunut runnomaan itseäni Flying V:n tai SG:n ja Schallerin epäpyhällä liitolla.

Herkkä hipiä pitää olla että ittensä niillä satuttaa.
dainosaur
29.10.2009 22:55:00 (muokattu 29.10.2009 22:58:22)
Jos haluu olla punk ja sitä rataa ni menee rautakauppaan ja ostaa pari prikkaa (niitä myydään kilohinnoilla joten hintaa muutamalle tulee varmaan sen 0.124 euroa. Sitten kitarasta hihnatapin kiinnitysruuvvi irti, prikka siihen ruuvin kannan ja tapin väliin yhdessä hihnan kanssa eikä lähe irti vaikka kuinka riuhtoo. That's my way.

EDIT: ja jos ruuvin reikä pääsee "löystymään" jos ja kun vaihdat hihnaa niin sinne reikään voi työntää käytännössä mitä vaan täytteeksi ruuvin edelle. Itse olen käyttänyt purkkaa..
dino
Swan
29.10.2009 23:20:07
Grugi: Jos on välystä niin erikeepperiä ja tulitikkua reikään. (kitaraan siis)

Tulitikku on haapaa, joka on aika pehmeää puuta. Hammastikku toimii paljon paremmin, kovaa koivua kun on.
"Once Lady Yuna fixes her hair, we leave!"
>-)))> #26
S.M.A.K.
kingnothing
30.10.2009 02:13:10
Swan: Tulitikku on haapaa, joka on aika pehmeää puuta. Hammastikku toimii paljon paremmin, kovaa koivua kun on.

Oikeen jos haluaa hifistellä niin varmasti toimiva ja pitävä vaihtoehto on porata edellinen reikä kunnolla auki vähän leveämmällä poranterällä ja liimata oikeanpaksuinen leppä, koivu ym. kovaa puuta oleva tappi tilalle ja siihen porata kokonaan uusi reikä. Luulisi pitävän.
www.myspace.com/janesawband
Grugi
30.10.2009 08:25:54
Swan: Tulitikku on haapaa, joka on aika pehmeää puuta. Hammastikku toimii paljon paremmin, kovaa koivua kun on.

No en ole ikinä hifistelly tollasen asian kanssa, helvetin hyvin ne ruuvit on pysyny joten ei kai siinä.
SDMF
joku muu sikko
30.10.2009 09:55:10
Itse ajattelin hifistellä sillä tavalla että kun mulla on Warwick jazzman basso kullatuilla osilla vielä että minähän en siihen mitään kromattuja schallereita laita. Laitoin siis thomann tilaukseen Warwickin omat lukot. Asentaessani niitä huomasin että niiden ruuvithan on vain puolet paksuja ja pitkiä niistä alkuperäisistä. Mietin että alanko tunkea puuta ja eri keeperiä sun muuta fylliä niihin reikiin mutta koska Warwickissä on vielä muoviset sisäkierteet omille tapeille niin päädyin hankkimaan erilliset pitkät paksut ruuvit joiden kannat ei tietenkään mahtuneet niiden Warwick fucking-Original lukkotappien syvennyksiin sillä seurauksella ettää päädyin kihnuttamaan niiden uusien biltema-ruuvien kannat puoleen alkuperäisestä koosta laittamalla ne porakoneenseen ja hiomalla viilaa vasten. Sen jälkeen ne sai sentään kiinni bassoon mutta fitut ne siinä kunnolla vieläkään edes pysy vaan löystyy aika ajoin. Että tämmöinen tarina
Taidan lopulta päätyy "rock" ratkaisuun eli isoin ruuvi mitä löytyy hihnan läpi porakoneella lankkuun ja se on siinä jos varvikki ei ole sitä ennen tullut lapa edellä lattiaan ja hajonnut.
darrell
30.10.2009 10:11:16 (muokattu 30.10.2009 10:12:41)
kingnothing: Oikeen jos haluaa hifistellä niin varmasti toimiva ja pitävä vaihtoehto on porata edellinen reikä kunnolla auki vähän leveämmällä poranterällä ja liimata oikeanpaksuinen leppä, koivu ym. kovaa puuta oleva tappi tilalle ja siihen porata kokonaan uusi reikä. Luulisi pitävän.

Täysin turhaa hommaa, ellei reikä ole holvaantunut niin isoksi, ettei siihen löydy enää hihnatapin läpi menevää tarpeeksi pitkää ruuvia.

Tulitikku tai hammastikku pitää aivan yhtä hyvin. Tärkeintä on saada reikään täytettä niin, että ruuvi ottaa taas kiinni. Kitkalla ruuvi pysyy paikallaan.
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
Krice
30.10.2009 10:27:49 (muokattu 30.10.2009 10:28:01)

Tämä kuuluisi ehkä enemmän ärsyttäviin asioihin, mutta Godinit tulevat valmiina niillä hihnalukko-nysätapeilla, joihin pitää sitten hankkia lukot. Hihna kyllä pysyisi minulla ihan normaaleissa tateissa kiinni.
LaXu
30.10.2009 10:44:35
Grolschin olutpullojen punaiset tiivisteet ovat DiMarzion Clip-lock hihnojen ohella kyllä ainoat joihin itse luotan.

Schallerien ja Dunlopien huonot puolet ovat suunnilleen nämä:
- Vaativat jatkuvaa kiristämistä tai sitten ruuvilukitetta.
- Eivät toimi kovin hyvin paksujen nahkahihnojen kanssa (Schallereissa jää ainakin ihan liian vähän jengoja vapaaksi kun hihna on niin paksu).
- Vaativat modeja kitaraan eli vähintään originaalitapit vaihtoon, Schallereissa vielä usein joutuu täyttämään kolon kun Schallereiden ruuvit on normaalia kapeampia.
- Kitisevät (metalli vasten metallia)

Clip-lockeissa taas huono puoli on lähinnä mahdollisesti pidemmän päälle hajoavat muoviosat ja lisäksi hihnat niissä ei ole mitään kovin mahtavia.

Siispä Grolschin olutpullojen tiivisteet ovat ehdottomasti paras ratkaisu:
- Hinta parille pullolle jotain puolet Schallerien hihnatappien hinnasta
- Ei muutoksia kitaraan
- Toimivat hihnan kuin hihnan kanssa
- Mukana kaksi pulloa bisseä!
hapan
30.10.2009 11:16:53
LaXu: Siispä Grolschin olutpullojen tiivisteet ovat ehdottomasti paras ratkaisu:
- Hinta parille pullolle jotain puolet Schallerien hihnatappien hinnasta
- Ei muutoksia kitaraan
- Toimivat hihnan kuin hihnan kanssa
- Mukana kaksi pulloa bisseä!

Vaan etpä ota hihnaa irti jos tarvis vaatii. Esim. muotocasessa vähänkään tymäkämpi hihna tuottaa ongelmia.

Taisin joskus kirjoittaa aika pitkän sepustuksen hihnalukoista. Mielestäni noi kaljapurkkaviritykset ja jesseteippirähmimiset on vaan säälittäviä. Asioihin niille tarkoitetut tarvikkeet ja sillä hyvä. Tai sitten sitä kitaraa ei heitellä kuin ynkkä.
Kirpsu93
30.10.2009 11:29:11
Hihnalukot? Hmm. Jos nyt ihan oikein (kerrankin) ymmärsin, niin nämä estävät kitaran putoamisen? (sori, alottelija:)
Edellinen kitara putosi hihnastaan, ja tänään olen hakemassa uutta kitaraa.. joten hihnalukotkin pitää ostaa?
Kiinnitin vain tuohon olut merkkiin huomiota, kun jääkaapissa taitaa tuon merkkisiä pulloja olla.. isällä tietysti. :D
Miten noista olut pullon jutuista saa "hihnalukon"? :D
WinterMad
30.10.2009 11:38:40 (muokattu 30.10.2009 11:39:06)
Kuten hapan tuossa yläpuolella sanoi, niin kipaise musiikkiliikkeestä haluamasi väriset Schaller-merkkiset hihnalukot, niin ei tartte kikkailla millään pullonkorkeilla tms.
Tällöin sen hihnan saa myös irti noin kahdessa sekunnissa jos tarve vaatii.
Rämppy
30.10.2009 13:54:18 (muokattu 30.10.2009 13:55:16)
hapan: Vaan etpä ota hihnaa irti jos tarvis vaatii. Esim. muotocasessa vähänkään tymäkämpi hihna tuottaa ongelmia.
ja nitrolakatun kitaran yli tai ali ei kannata laskostaa hihnaa kun laittaa skitan koteloon. Etenkin vaaleanväriseen pintaan voi ajan kanssa jäädä muistoksi hihnan levyinen ralliraita. Mulla Schallerin lukot ovat palvelleet ongelmitta jo iät ja ajat. Silloin tällöin kun tarkastaa mutterin sekä ulosvedettävän lukitustapin kireyden, niin ovat kyllä erittäin luotettavia kapistuksia.
En sitten malttanut olla sanomatta.
kingnothing
30.10.2009 14:26:01
darrell: Täysin turhaa hommaa, ellei reikä ole holvaantunut niin isoksi, ettei siihen löydy enää hihnatapin läpi menevää tarpeeksi pitkää ruuvia.

Tulitikku tai hammastikku pitää aivan yhtä hyvin. Tärkeintä on saada reikään täytettä niin, että ruuvi ottaa taas kiinni. Kitkalla ruuvi pysyy paikallaan.

Tulitikut on kyllä ainakin itellä aina pettäneet, muutama viikko ja taas pitäisi olla vaihtelemassa.
www.myspace.com/janesawband
pekurides
31.10.2009 23:40:12

aalataur: Mitkä olisivat ihanteelliset ja laadukkaat hihnalukot kitaroihini?

- Jackson SL-2 H USA Soloist (Mustat metalliosat)
- Jackson TH1 Professional (Kromi)
- Fender American Deluxe Stratocaster (Kromi)

Entä miten niiden asennus kannattaa hoitaa? Niin ettei ole vaaraa että uusittu reikä alkaisi falskaamaan ajan myötä ja parin tonnin kepukka rämähtäisi lattialle kesken soiton? Kannattanee antaa soitinkorjaajan asennettavaksi että tulee hyvää jälkeä kerralla? Missä hinnoissa tuollainen operaatio yleensä liikkuu?

tästä samasta asiasta on ollut ainakin monta kirjoitusta niin jostain syystä kun kysyttiin vielä asenuksen hinnoista tuli mieleen että ei voi enää olla trolli...

vittu joo.... huhuhu. taidan lähteä paikalliseen vetää naulan päähän! näitä ei enää pysdty....
They see me rollin, they hatin.
aalataur
01.11.2009 12:55:38

pekurides: tästä samasta asiasta on ollut ainakin monta kirjoitusta niin jostain syystä kun kysyttiin vielä asenuksen hinnoista tuli mieleen että ei voi enää olla trolli...

vittu joo.... huhuhu. taidan lähteä paikalliseen vetää naulan päähän! näitä ei enää pysdty....

Ei ollut trolli, eräs soittimia rakenteleva tuttu sanoi että uudet liitokset voi kestää huonommin kuin vanhat ja johtaa jopa kitaran putoamiseen lukoista huolimatta. Ja sen huomannut, että soitinkorjaajien taksat voi pikkutöistäkin olla yllättävän korkeita. Olen sekä kamatietämykseltäni että tee-se-itse -miehen taidoiltani surkea (lintsasin/kulutin aikani jäynien tekoon yläasteen puu/metallikäsityötunneilla) enkä omista paria ristipäämeisseliä hienompia työkaluja. Kitaraa kyllä mielestäni osaan soittaa ihan ok, eikös se näissä hommissa tärkeintä?
Juicy
01.11.2009 14:59:39

Kielten vaihtokin on isompi operaatio, kuin kahden ruuvin ruuvaaminen irti ja takaisin... Nyt hei ihan oikeesti!

Mikäs vika Warvickeissa on, kun sitäkin jotkut dissaa? Basistilla on moiset, ja ihte oon vähän kateellinen kun niissä saa lukot helpommin auki, toisin kuin noissa Schallereissa. Vai lähteekö aukeaako ne sitten helpommin myös vahingossa?
"...pala kaulan yhden elimen, pitkä tappi."
Ukkovaari
01.11.2009 16:12:09
Mikäs vika Warvickeissa on, kun sitäkin jotkut dissaa? Basistilla on moiset, ja ihte oon vähän kateellinen kun niissä saa lukot helpommin auki, toisin kuin noissa Schallereissa. Vai lähteekö aukeaako ne sitten helpommin myös vahingossa?

Noista Warvickeista en mene sanomaan mitään kun ei ole niistä kokemuksia mutta itellä on Schallerit kahdessa kitarassa ja ne on helppokäyttöset eli lukon saa auki vetämällä siinä päässä olevasta nupista ja vetämällä sen hihnalukon tapista, miten tämä voisi olla vaikeaa?.

Itellä ei ole Schallerin lukot ikinä irronneet käytön aikana ja hyvin ovat kiinni pysyneet eikä kitara putoillu kertaakaan.

Strapslockit oli jossain vaiheessa ja olivat muuten ihan hyvät paitti että ne muoviosat hajosi ja sen hihnan pikalukon muoviosat kolisi bodya vasten, joten laitoin huovat niihin, sitten ne muoviosat hajos ja siirryin schallereihin jotka ovat pelittäneet hyvin ilman ongelmia.

Nyt kun mietin vielä sitä, että aiheuttaako noi schallerit esim kitarn pintaan naarmuja niin eivät näin tee, kun se lukitussysteemi ei voi mitenkään osua kitaran bodyyn vaan pysyttelee nätisti siinä tapissaan ilman bodyyn osumista.

Oli nuo lukitussysteemit mitkä tahansa niin jokaiselle niistä varmaan löytyy mieleiset, osa ostaa valmiina ja osa tekee ns. tee se itse viritykset.

Ite tykkään siitä kun soittamisen loputtua voi hihnan kytkeä irti helposti ja nopeasti ja sitten vaan kitara laukkuunsa ilman hihnaa.
McNulty
01.11.2009 16:19:15
Itselläni on jokaisessa skebassa Dunlopin hihnalukot. Hyvin ovat toimineet, kertaakaan ei ole remmi lähtenyt vahingossa irti. Nuita Dunlopin hihnalukkoja kun saa tarvittaessa 4 erilaisella ja -mallisella tapilla niin yleensä soittimen ulkonäkö ei siitä kärsi. Itse tykkään käyttää Traditional-mallia:
http://www.jimdunlop.com/index.php? … id=138&pmh=products/accessories
Žórhati
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)