Aihe: Elektroniikan jelppikerho
1 2 3 4 5163 164 165 166 167421 422 423 424 425
Mr.Sit.com
30.10.2009 19:01:19
Mulla olis tämmöinen http://www.thomann.de/fi/behringer_ … ss_bdi21_analog_modeling_preamp.htm särki, siinä oli joku vastus ilmeisesti kärähtänyt, sukulainen vaihtoi sen mutta tyri jotenkin ja nyt on piirilevystä se kalvo irti, missä ne metalliliuskat kulkee. Kannattaako yrittää korjata vai vaihtaa piirilevy? Ja olisikohan joku halukas ottamaan tälläisen sorminäppäryysharjoitukseksi, itse sain rikkinäisenä kaupanpäällisiksi, ja kun uudenkin saisi tuolla hinnalla niin postit voisin maksaa ja vaikka kahvit tarjota jos ehjäksi saa. Jos ei niin saa tekijä ainakin kokeilukomponentteja millä ei niin väliä ole.
Zeeboo
30.10.2009 19:06:02
Mr.Sit.com: Mulla olis tämmöinen http://www.thomann.de/fi/behringer_ … ss_bdi21_analog_modeling_preamp.htm särki, siinä oli joku vastus ilmeisesti kärähtänyt, sukulainen vaihtoi sen mutta tyri jotenkin ja nyt on piirilevystä se kalvo irti, missä ne metalliliuskat kulkee. Kannattaako yrittää korjata vai vaihtaa piirilevy? Ja olisikohan joku halukas ottamaan tälläisen sorminäppäryysharjoitukseksi, itse sain rikkinäisenä kaupanpäällisiksi, ja kun uudenkin saisi tuolla hinnalla niin postit voisin maksaa ja vaikka kahvit tarjota jos ehjäksi saa. Jos ei niin saa tekijä ainakin kokeilukomponentteja millä ei niin väliä ole.

Sen kuparifolion saa korjattua kupariteipillä tai sähköä johtavalla lakalla. Siis jos se piirilevy ei ole ihan tolkuttoman rihmainen. Yksi konsti on vetää irronneen folion tilalle komponentin jalasta toiseen hyppylanka tuollaisella wire-wrap langalla.

Eikuvvaan itte yrittämään...
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
Zeeboo
31.10.2009 09:37:41
azo: ...Vahvarin ollessa puhtaalla hurinaa on vähän(miltei huomaamaton) kun kosketan kieliä eli maadoitan kitaran itseni kautta. Kun taas en kosketa on hurina melko voimakas.

..............

Kuuluuko hurinan olla siis voimakas aina kun en pidä kielistä/jostakin muusta metalliosasta kiinni?

Pikkuisen pelkistämällä: single-coilit hurisee aina jonkin verran, humbuckerit ei. Mutta tuohon kysymykseen lyhyesti: Ei.
Jos soittokoneiden maadoitus on kunnossa "valtakunnan maasta" soittimelle, ei hurinaa pitäisi olla (siis on varmasti vähän, mutta ei voimakasta, eikä pitäisi voimistua jos metalliosiin ei kosketa)

Plektrasuojassa on alumiininauhaa säätimien ympärillä eli ei mitää faradayn häkkiä tosiaankaan.

Ei ole vaikea modata itse. Kannattaa.

Onko normaalia että hurinan määrä riippuu siitä missä asennossa kitara on vahvistimeen nähden?

Ei/ Kyllä. Hurinaahan ei pitänyt olla... Kitaran mikka pelaa tavallaan antennina hurinalle, elikkä se mikki on verkkotaajuuden tahdissa muuttuvassa magneettikentässä ja siihen mikkiin indusoituu sen magneettikentän vaikutuksesta jännite. Kun mikin käämi on samansuuntainen sen häiriön lähteen kanssa, on indusoituva jännite (hurina) voimakkaimmillaan, 90 asteen kulmassa jännite on pienimmillään.

Onko pieni "napsahdus" normaali kun maadoitan kitaran kielien kautta?

On. Jo vahvistinta ei ole maadoitettu, on kielet jännitteelliset ja kielien ja maan välillä on siis jännite.ero. Kun kosket kieliin, tämä jännite-ero tasaantuu, eli kielet maadoittuvat kauttasi. Sormet toimivat kytkimenä, ja se napsahdus on ihka tavallinen kytkimen napsu.

Se, että jännite soittimen ja maan välillä tasaantuu soittajan kautta EI ole ollenkaan suotavaa. Jos vahvistimessa on käynyt kaputti, niin pahimmillaan kielien ja maan välillä on 230V AC. Tämä vastaa suunnilleen tilannetta, jossa mennään sörkkimään pistorasiaa sukkapuikolla.

Kannattaa käydä lukemassa jäsen Fox:in laatima FAQ life-saver madauksesta. Niin, ja tehdä se modaus omaan soittimeen.

Voiko tuo häiritsevä hurina johtua putkivahvistimen huonoista putkista tai huonosti maadoitetusta pistorasiasta(vanha kerrostalo) ennemmin kuin kitarasta?

Melko varmasti. Vaikuttaa siltä, että sen hurinan alku ja juuri on maadoituksen puuttumisessa. Vahvistin maadoitettuun rasiaan, niin pitäisi oireiden lievittyä

Tänks!

Eipä kestä
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
azo
31.10.2009 13:16:42 (muokattu 31.10.2009 13:38:53)
Zeeboo: On. Jo vahvistinta ei ole maadoitettu, on kielet jännitteelliset ja kielien ja maan välillä on siis jännite.ero. Kun kosket kieliin, tämä jännite-ero tasaantuu, eli kielet maadoittuvat kauttasi. Sormet toimivat kytkimenä, ja se napsahdus on ihka tavallinen kytkimen napsu.

Se, että jännite soittimen ja maan välillä tasaantuu soittajan kautta EI ole ollenkaan suotavaa. Jos vahvistimessa on käynyt kaputti, niin pahimmillaan kielien ja maan välillä on 230V AC. Tämä vastaa suunnilleen tilannetta, jossa mennään sörkkimään pistorasiaa sukkapuikolla.

Kannattaa käydä lukemassa jäsen Fox:in laatima FAQ life-saver madauksesta. Niin, ja tehdä se modaus omaan soittimeen.

Melko varmasti. Vaikuttaa siltä, että sen hurinan alku ja juuri on maadoituksen puuttumisessa. Vahvistin maadoitettuun rasiaan, niin pitäisi oireiden lievittyä

Vaihdoin vahvistimen pistorasiaan joka on maadoitettu.
Nyt hurinassa ei ole tasoeroja ollenkaan vaan se on tasaista, riippumatta siitä maadoitanko kitaraa itseni kautta vai en.

Tuo napsahdus josta puhuin tosin kuuluu edelleen maadoituksen tapahtuessa.

Hurinan taso ei laskenut oikeastaan lainkaan ja on siis edelleen minusta melko voimakasta. Hurinan voimakkuus voi varmana johtua myös huonoista putkista? Ainakin vahvistimen pääteputket vetevät viimeisiään sillä lievää oskillointia on havaittavissa.

Edit: Lisätestausta.
Toinen kitara on Ibanezin hevitikku jossa on H-S-H mikkiyhdistelmä. Siinä keskellä olevalla yksikelaisella mikillä hurisee samalla tavalla kuin straton mikeillä. Tämän kitaran kanssa napsahdusta maadoituksen tapahtuessa ei kuulu.
Evilson
02.11.2009 19:53:44 (muokattu 02.11.2009 20:00:23)
Muutama pikku kysymys OCD:sta:

Löysin tälläisen Fulltone OCD layoutin: http://rapidriotboxes.blogspot.com/2009/02/fulltone-ocd-v4.html

Tossa layoutissa mua hämää HP/LP -kohta piirilevyn oikeassa yläkulmassa. HP/LP on ilmeisesti spdt -vipukytkin, miten se tulisi kytkeä?

http://media.photobucket.com/image/ … hematic/kahelia/pedalia/VLvsOCD.jpg

Ylläolevasta OCD:n kytkiksessä, jonka löysin, näkyy tuon 22K vastuksen jälkeen kytkin, joka valitsee, kiertääkö signaali 33K vastuksen kautta, vai meneekö suoraan volapotikalle. Mä en tosta layoutista kuitenkaan keksinyt, miten tälläinen kytkentä olisi mahdollinen.

Ja mistä johtuu, että parin konkan arvot (HP/LP-kytkimen lähistöllä, 1uF -> 2,2uF sekä 0,047uF -> 0,1uF) ovat eri löytämissäni layoutissa ja kytkiksessä? OCD:stä on 4 versiota, johtuuko erot eri versioista? Millä tapaa noi konkat vaikuttavat soundiin?
päänahka
02.11.2009 20:25:39 (muokattu 02.11.2009 20:29:12)
Evilson: Muutama pikku kysymys OCD:sta:

Löysin tälläisen Fulltone OCD layoutin: http://rapidriotboxes.blogspot.com/2009/02/fulltone-ocd-v4.html

Tossa layoutissa mua hämää HP/LP -kohta piirilevyn oikeassa yläkulmassa. HP/LP on ilmeisesti spdt -vipukytkin, miten se tulisi kytkeä?

http://media.photobucket.com/image/ … hematic/kahelia/pedalia/VLvsOCD.jpg

Ylläolevasta OCD:n kytkiksessä, jonka löysin, näkyy tuon 22K vastuksen jälkeen kytkin, joka valitsee, kiertääkö signaali 33K vastuksen kautta, vai meneekö suoraan volapotikalle. Mä en tosta layoutista kuitenkaan keksinyt, miten tälläinen kytkentä olisi mahdollinen.

Ja mistä johtuu, että parin konkan arvot (HP/LP-kytkimen lähistöllä, 1uF -> 2,2uF sekä 0,047uF -> 0,1uF) ovat eri löytämissäni layoutissa ja kytkiksessä? OCD:stä on 4 versiota, johtuuko erot eri versioista? Millä tapaa noi konkat vaikuttavat soundiin?

Mun mielestä tossa skemassa on virhe. Leiskan perusteella näyttäisi, että tuo 33k vastus kytkeytyy 22k:n rinnalle, ei sarjaan. Myös nimitys HP/LP on vähän hämäävä, kytkin muuttaa vain lowpass-filtterin rajataajuutta.

Volapotikan ykköspinni tulee siis tuohon oikeanpuolimmaiseen reikään, ja siitä kaksi seuraavaa tulevat kytkimelle, joka kytkee ne yhteen.

E: Ja nuo komponenttien arvojen vaihtelut liittynevät tosiaan eri versioihin. 1 uF vähentää alapäätä 2,2 uF:iin verrattuna. Tone-konkan pienentäminen nostaa tonen säätöaluetta ylemmäs, eli ei leikkaa niin paljon.
Hanene lailaa lailaa luua.
Evilson
02.11.2009 20:36:59
päänahka: Mun mielestä tossa skemassa on virhe. Leiskan perusteella näyttäisi, että tuo 33k vastus kytkeytyy 22k:n rinnalle, ei sarjaan. Myös nimitys HP/LP on vähän hämäävä, kytkin muuttaa vain lowpass-filtterin rajataajuutta.

Volapotikan ykköspinni tulee siis tuohon oikeanpuolimmaiseen reikään, ja siitä kaksi seuraavaa tulevat kytkimelle, joka kytkee ne yhteen.

Aivan! Enpäs hokannut, että ne vastukset kytketään rinnakkain.

E: Ja nuo komponenttien arvojen vaihtelut liittynevät tosiaan eri versioihin. 1 uF vähentää alapäätä 2,2 uF:iin verrattuna. Tone-konkan pienentäminen nostaa tonen säätöaluetta ylemmäs, eli ei leikkaa niin paljon.

Selvä juttu. Mä taidan aluksi kokeilla layoutin konkan arvoilla, muuttelen sitten jos soundi ei miellytä.

Kiitokset avusta!
tarzan
02.11.2009 22:54:02 (muokattu 02.11.2009 23:01:54)
Haudi!

Haluttais saada AB-boksi, jossa olis tuner out. Projektihan ei ole hankala, mutta jotenkin nyt kädettää että en löydä valmista kytkistä/osaa sitä tehdä. Eli siis valittavissa jalkakytkimellä signaali joko paikkaan A tai B ja viritin aina päällä.

Piirtäkkee vaikka miulle jos ei valmiina löydy, olen avuton käsi.
Ja sieltä se taas tuli.
Aki
03.11.2009 09:17:37

tarzan: Haluttais saada AB-boksi, jossa olis tuner out.

Jos sun virittimessä ei ole läpipäästöä kun viritin on päällä (kuten Korg Pitch Black), tarvitset viritinlähdölle pienen bufferin. Helpoin tapa olisi siis varmaan hankkia tai tehdä erilliset splitteri sekä A/B-boksi.

Jos sulla on Bossin viritin, käytä "bypass"-lähtöä ni ääni kuuluu aina.
"Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella." -Jucciz, 2008
tarzan
03.11.2009 12:04:09
Aki: Jos sun virittimessä ei ole läpipäästöä kun viritin on päällä (kuten Korg Pitch Black), tarvitset viritinlähdölle pienen bufferin. Helpoin tapa olisi siis varmaan hankkia tai tehdä erilliset splitteri sekä A/B-boksi.

Jos sulla on Bossin viritin, käytä "bypass"-lähtöä ni ääni kuuluu aina.

Pitch Black on tosiaan kyseessä, siitä tämä ongelma vähän johtuukin. Pitääpä sompailla aihetta. tavallaan turhake tuo laite olis, aavistuksen elämää muuttaisi mukavemmaksi kuitenkin :D
Ja sieltä se taas tuli.
päänahka
03.11.2009 19:02:44 (muokattu 03.11.2009 19:05:05)
päänahka: Mikähän tossa mun rakentamassa putkivahvistimessa nyt on? Mun mielestä se toimi jonkin aikaa ihan normaalisti (en mene takuuseen tosin), mutta nyt kun kääntää volaa bänditreenitasolle, niin tulee ilkeän kuuloista särinää. Kaikki putket on kokeiltu vaihtaa, lukuunottamatta tasuria. Konkat näyttäisivät toimivan normaalisti, eikä jännitekään putoa mitenkään epäilyttävästi kovaa murjottaessa (nelisenkymmentä volttia mittasin tuossa äsken kun keinokuorman kanssa räimin menemään).

Särinä tulee siis ainoastaan silloin kun päätteestä tosiaan ottaa kunnolla hönkää irti, joten vika lienee pääteasteessa tai virtalähteessä. Yksi volumepotikka löytyy efektilenkin edestä ja toinen vaiheenkääntäjän edestä, ja kumman tahansa (tai gainin) kääntäminen tarpeeksi pienelle poistaa särinän. Tahtoisin kuitenkin soitella ilman mikitystä treeneissä.

Pääteaste on lähes identtinen tämän kanssa: http://www.drtube.com/schematics/marshall/78331-2.gif paitsi että pääteputkina on 6L6GC:t (kokeilin myös 5881-paria), ohjaushiloilla 2k2 vastukset, ja R19 on 15k 10k:n sijaan. C13 pois.

Tutkimus jatkuu. Lainasin koululta skooppia, ja mittasin B+ -pisteen jännitettä AC-asennossa, tarkoituksenani katsoa tuleeko särinän mukana transientteja jännitelähteeseen. Ja näyttäisi tulevan, tosin sitä on vaikea erottaa n. 0,6 voltin rippelin seasta. Mutta pieniä piikkejä sinne tosiaan tuli, kun volaa käänsi isommalle. En voinut mitata suoraan OT:n ensiökäämistä, koska koulun mittapäät kestävät korkeintaan 400 V.

Idea tuli mieleen, kun koulussa puhuttiin muuntajan raudan kyllästymisestä. No tuossahan on alimitoitettu päätemuuntaja, niin kuin UralTonella neuvotaan. Kyllästystilanteessahan ensiön induktanssi tippuu nopeasti, jolloin pääteputki hörppää yhtäkkiä enemmän virtaa, mistä tulee tuo piikki B+ -pisteeseen.

Nyt kun tutkin ilman kaiutinta, pelkän keinokuorman kanssa, niin tuolta muuntajan suunnalta kuuluu tuo särinä läpi. Normaali soitto sieltä ei kuulu. Taitaa olla OT:n vaihto edessä (ja palautetta samalla UralTonelle tuosta neuvosta)?

E: Ja tässä välissähän olen myös vaihtanut tasurin laadukkaampaan.

E2: Mittauksessa syötin vahvistimeen 80 Hz:n kanttia, jos se nyt jotakuta kiinnostaa.
Ptlepha
04.11.2009 13:04:56
Taas kyselen tyhmiä, mutta..

Olen värkkäämässä patterikäyttöistä minivahvaria (transistori) mihin maahan lähtevät johdot olisi paras laittaa, ts. mihin kytken maat. Laitteen olen tehnyt muovinpalalle johon olen porannut reiät komponenttien jaloille ja yhdistänyt ne tavuttamalla koskemaan toisiaan ja pienillä johdonpätkillä (Siis juottamalla oon kiinnittänyt).
Mutta vielä huvittavampaa on nähdä flanellipaitainen liimatukka, jolta flanellipaidan alta pilkottaa Iron Maiden -paita. - -Cale
päänahka
04.11.2009 19:22:53
kitaratyyppi96: Taas kyselen tyhmiä, mutta..

Olen värkkäämässä patterikäyttöistä minivahvaria (transistori) mihin maahan lähtevät johdot olisi paras laittaa, ts. mihin kytken maat. Laitteen olen tehnyt muovinpalalle johon olen porannut reiät komponenttien jaloille ja yhdistänyt ne tavuttamalla koskemaan toisiaan ja pienillä johdonpätkillä (Siis juottamalla oon kiinnittänyt).

Laita siihen "piirilevylle" yksi piste, johon yhdistät kaikki maat. Sitten kun koteloit tuon laitteen metallikoteloon, niin yhdistät tuon maapisteen esim. volumepotikan runkoon.
Ptlepha
04.11.2009 19:29:15
päänahka: Laita siihen "piirilevylle" yksi piste, johon yhdistät kaikki maat. Sitten kun koteloit tuon laitteen metallikoteloon, niin yhdistät tuon maapisteen esim. volumepotikan runkoon.

joo kiitti noin aattelinkin..
Mutta vielä huvittavampaa on nähdä flanellipaitainen liimatukka, jolta flanellipaidan alta pilkottaa Iron Maiden -paita. - -Cale
varakeef
06.11.2009 10:25:20
Pikkuvahvistimesta tämäkin...

Minulla on pari todella vanhaa, pientä ja kaunista Philipsin stereokaiutinta ja sitten minulla pyörii jaloissa myös Podi. Haluan näistä todella pienitehoisen stäkin.

Podihan on esivahvistin, joten mieleeni juolahti ajatus pienen, yksinkertaisen päätteen virittelystä tuohon väliin.

Voiko tällaisia käyttää:
http://www.bebek.fi/kauppa/index2.php

... ja tarvitseeko tuohon muuta varustusta kuin tasavirtaa vaikka ysivolttisesta paristosta? Siis piuhat podista tuohon ja sieltä eteenpäin kaiuttimille. Eikö volume säädy podista?
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
s151669
06.11.2009 11:27:45

varakeef:
Voiko tällaisia käyttää:
http://www.bebek.fi/kauppa/index2.php

Linkkisi on rikki.

... ja tarvitseeko tuohon muuta varustusta kuin tasavirtaa vaikka ysivolttisesta paristosta? Siis piuhat podista tuohon ja sieltä eteenpäin kaiuttimille. Eikö volume säädy podista?

Volumea voi säädellä podistakin - mutta vahvaria vallan tuntematta en kyllä käyttäisi mitään 9V patterilla. Kalliiksi käy. Verkkolaitetta väliin, taikka sitten vähintään AA-koon pattereita / akkuja.
Antikitarasankari
varakeef
06.11.2009 11:32:44
Pahoittelen linkkiä... tällaisesta Kemon modulista oli kyse. Niitähän on monen tehoisia.

http://www.kemo-electronic.de/en/module/m031n/index.htm

Mutta lähinnä sitä aprikoin, että toimisiko systeemi ilman mitää vastusten sun muitten härveleitten juottamisia?

Varmaan jonkun vanhan virtalähteen siihen välliin laittaisin, ysivolttinen patteri oli nyt lähinnä esimerkkinä virranlähteenä.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Jaskanpoika
06.11.2009 12:05:16
Haluaisin rakentaa keinokuorman, jotta voisin ottaa signaalin vahvistimen preamp outista tietokoneelle. Vahvistin on Peavey 6505 ja tätähän pitää luukuttaa jos haluaa preamp out signaalia tarpeeksi suurelle, mutta asiaan...

Onnistuuko keinokuorman rakentaminen niinkin yksinkertaisesti, että ostan esimerkiksi 3 kpl näitä tehovastuksia (http://uraltone.com/kauppa/product_ … p;XTCsid=dmipqqi10j25p1fmv7svih7ng4) ja kytken ne sarjaan jolloin saan 8,1ohm ja 150w eikös? Sitten kolvaan vain monojakin ja kytken vahvistimeen.

Tuleeko ongelmia vastaan?
¯ (°_o)/¯
s151669
06.11.2009 12:13:30

varakeef: Mutta lähinnä sitä aprikoin, että toimisiko systeemi ilman mitää vastusten sun muitten härveleitten juottamisia?

Juu, periaatteessa toimii. Voi olla, ett joudut lisäämään tuohon volumepotikan luokkaa 50kOhm väliin - tuon purkin herkkyys kun speksien mukaan on 80mV niin podi saattaa tuupata liikaa ulostuloa -> podin volumepotikan säädöstä pääsee käyttäämään ekaa 1/20 osaa.

Puskaradion mukaan nuo kemon vehkeet eivät sitten ole mitään maailman parhaita noin muutenkaan. Tiedä sitten - omaa kokemusta ei ole.
Antikitarasankari
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)