Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikä fender olisi hyvä vahvistin minulle?
1 2 3 4 5 6 7
Degas
29.10.2009 22:20:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi,
Kävin kaupassa kokeilemassa eri styrkkareita ja ihastuin fender 65 deluxe reverbiin. Ajattelin vain varmuuden vuoksi kysyä olisiko syytä valita joku yllä mainitun tai sitten 65 twin reverbin tai 65 princton reverbin. Specsit olen vertaillut.
Soitan bändissä joten ihmettelen onko princtonissa tarpeeksi ääntä?
 
Twinkle
29.10.2009 22:38:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voi olla nahkeaa kyllä että princeton riittää bändikäyttöön. Itse duunasin sellaisen kloonin itse tuossa viikko-pari sitten ja vaikka se onkin hyvän kuuloinen ritsa, niin se kyllä kovin kauaa pysy puhtaana kun volumea kääntää. Siinä kun ei ole mastervolumea niin volume tarkoittaa suoraan säröä, maksimiasetuksilla se särkee yllättävän paljon jopa.
 
Toki tuon vahvarin riittävyys riippuu paljon olosuhteista, mm. siitä että mitä kaikkea bändissä on, soittaako rumpali kuinka raivolla ja siitä, että haluaako tuon menevän säröille.
 
Degas
29.10.2009 23:31:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meinaat siis princtonia? Veikkaisin että muut pärjäävät jopa kovissa olosuhteissa, jopa puhtaina? Pitääkö paikkansa että kaiku on parempi deluxessa?
 
Twinkle
30.10.2009 01:49:59 (muokattu 30.10.2009 01:54:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Degas: Meinaat siis princtonia? Veikkaisin että muut pärjäävät jopa kovissa olosuhteissa, jopa puhtaina?
 
Pakko todeta ensin, että minä en näistä Fendereistä pahemmin tiedä, kokemuksia bandmasterista, Twinistä, omasta princetonista ja sitten yhtä deluxea olen kuullut. Nämä kaikki oli sitä paitsi klooneja tuota twiniä lukuunottamatta, mutta kytkennät on hyvin samat. Näistä ehdottomasti parhaimman kuuloinen on tuo deluxe vahvistimena, mutta se oli ihan viimeisen päälle duunattu.
 
Ymmärrtääkseni Deluxe Reverb menee ymmärtääkseni aikalailla samaan kokoluokkaan tuon Princetonin kanssa, se on kaiulla varustettu deluxe. Se möykkää kohtuullisesti enemmän, se on kumminkin 22 wattinen vs. tuo Princeton Reverbin 12W.
 
Twin sitten taas on astetta tyrnimpi peli ja se huutaa kuin eläin, yhtä uutta twiniä olen kuullut ja tehopuolituksenkin jälkeen se on aivan järjetön helvetinkone ja se todennäköisesti ei jää kovin herkästi järkevissä volumeissa jalkoihin.
 
Pitääkö paikkansa että kaiku on parempi deluxessa?
 
Vaikea sanoa, deluxea en ole kuullut kaiun kanssa. Princetonista lähtee kumminkin varsin kiva kaiku, vaikkakin siinä on se ongelma että sen alueesta yli puolet on turhaa. Potikka nelosen paikkeilla se on semmoinen käyttis tilaefekti mutta siitä eteenpäin en ole kauheammin järkevää sovellusta moiselle keksinyt. Ei se tarkoita kumminkaan että se on käyttökelvoton, minä en sitä vaan osaa soveltaa.
 
SirElwood
30.10.2009 08:07:46 (muokattu 30.10.2009 08:11:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Degas: Meinaat siis princtonia? Veikkaisin että muut pärjäävät jopa kovissa olosuhteissa, jopa puhtaina?
 
Princeton tuskin riittää bändin kanssa jos (täysin) puhdasta soundia haluaa saada. Joissain tilanteissa jopa deluxella voi olla siinä ja siinä. Twini taas tappaa talossa ja naapurinkin puutarhassa, joten siitä taas ei säröjä enää niinvaan saakkaan. Kyllä tuo deluxe olisi ehdottomasti oma valintani noista sekä tehon että ominaisuuksiensa puolesta.
 
Pitääkö paikkansa että kaiku on parempi deluxessa?
 
No ainakin se on sähköiseltä kytkennältään sama kuin princetonissa. Joten jos jotain eroa on, niin se johtuu sitten jostain muusta. Kaikki "black face" ajan vahvistimet ovat hyvin samanlaisia. Ainoat merkittävät erot löytyy päätteestä ja kaiutinvalinnoista. Twinissä (se oli aikanaan lippulaivamalli) löytyy sitten middle potikka ja "bright" kytkin vielä etusesta.
 
Tsugu Way
30.10.2009 08:59:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Degas: Moi,
Kävin kaupassa kokeilemassa eri styrkkareita ja ihastuin fender 65 deluxe reverbiin. Ajattelin vain varmuuden vuoksi kysyä olisiko syytä valita joku yllä mainitun tai sitten 65 twin reverbin tai 65 princton reverbin. Specsit olen vertaillut.

 
Minulla on Deluxe Reverb. Kirjoitin siitä pari viikkoa sitten ketjuun "käyttäjäkokemuksia Fender-vahvistimista" seuraavasti:
 
"Minulla on ollut jonkin aikaa Fender Deluxe Reverb. Olen ollut siihen aivan helvetin tyytyväinen. Aiemmin minulla oli Engl Screamer-combo. Bändimme soittaa kuitenkin nykyisin enimmäkseen bluesia ja roots-rokkenrollia, joten vaihto oli mielestäni miltei pakollinen. Ja kyllähän se muutos olikin melkoinen. Fenderin putkivahvistimien puhdas sointi on mielestäni aivan järjettömän hieno! Useinhan säröpuoli saattaa olla näissä ongelmallisempi, varsinkin jos etsii jotain heavysärötyyppistä sointimaailmaa. Deluxe Reverbissä ei olekaan särökanavaa lainkaan. Tehoja on kuitenkin "vain" 22w, joten sitä voi treeneissäkin soittaa jo aika lujalla. Silloin alkaa makeasti vahvistimen oma putkisoundi säröytyä ja tuloksena on ns. aito putkisärö. Harvoin kuitenkaan voi koko aikaa luukuttaa niin täysillä, joten olen säröttänyt monesti soundia Tubescreamerilla tai Bluesdriverilla. Tosi maukkaasti näyttää soveltuvan kyllä ko. vahvistimen ja Stratocasterin väliin em. tyyppiset säröpedaalit. Soitin muuten vahvistimellani ekan keikan pari viikkoa sitten yksissä synttäribileissä. Ja kyllä soi upeasti!"
 
Jos se ei svengaa, se ei ole minkään arvoinen. (Duke Ellington)
Degas
30.10.2009 10:10:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ok, kiitoksia. Eli joko deluxe tai twin. Mutta miten saan selville säröileekö deluxe liian paljon tai twin liian vähän kun soitan bändini(broidini) kanssa? Kitarakaupassa tuskin selviää. Kiitos tiedosta että nämä kaksi ovat hyvin samanlaisia.
 
offtopiccina kysyisin miten "the twin" sijoittuu näiden sekaan. On varmasti muita eroja kuin se 100W?
 
slapvete
30.10.2009 11:01:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Twiniä saa ajaa todella vihalla ennen kuin menee särölle. Toisaalta, se syö speduja todella tyylikkäästi, eli hyvän od:n kanssa säröttäminen ei ole ongelma.
 
51% motherfucker, 49% son of a bitch
Jucciz
30.10.2009 11:05:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehkäpä oikein suunnattu (ja kenties mikitetty) Deluxe Reverb ois ratkaisu. Se on kuitenkin siksi kiva kone, että siitä saa myös ruttua ilman että tapetit irtoaa seinistä ja amalgaamit hampaista.
 
rijnswand2
30.10.2009 11:18:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

offtopiccina kysyisin miten "the twin" sijoittuu näiden sekaan. On varmasti muita eroja kuin se 100W?
 
Möykkää lähtee käsittämättömän paljon. Tehot puolitettuna, kaksi pääteputkea irti eikä silti pysty kotioloissa käyttämään. Volume ykkösellä alkaa taulut putoilemaan.
 
Liitäntöjä ja säätömahdollisuuksia runsain mitoin. Näitä saa halvemmalla kuin twinejä toistaiseksi, mutta kannattaa kokeilla nuo tehot. Sitä ei meinaa uskoa kun kuulee.
 
Päätesäröt voi käytännössä unohtaa.
 
rjnswnd
 
Rämppy
30.10.2009 14:11:28 (muokattu 30.10.2009 14:11:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pääasiassa Twin Reverbillä on tullut soiteltua viimeiset 12 vuotta. Puhdasta headroomia on riittävästi, ei mene kyykkyyn kovaäänisessäkään toiminnassa. Toisaalta soundaa hyvältä hiljaisellakin volumella, ihan kakkosellakin tulee välillä soiteltua ja oikein hyvin toimii. Pelkkään kotisoitteluun ei kuitenkaan paras vaihtoehto. Erittäin monipuolinen laite: laitat vaan eteen haluamasi efektipedaalit, niin aina toimii. Laitteessa on itsessään hyvä reverb ja tremolo. Ja tosiaan hyvät säröt irtoaa laittamalla eteen 1-2 kpl OD-pedaaleja. Tämä vahvistin tosiaan tykkää pedaaleista. Ominaissoundi on kirkas mutta lämmin.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
Chemo
30.10.2009 14:31:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Degas: säröileekö deluxe liian paljon tai twin liian vähän
 
Mä käytän surf-instrumentaalitouhuissa nyt Fender "Custom" Vibrolux Reverbiä, joka 40 Watillaan sijoittuu noiden välimaastoon.
 
Vahvistin poikkeaa jonkun verran siitä mitä Vibroluxit aikanaan olivat. Mutta mä tykkään kuin hullu puurosta. Alunperin tuon piti olla lainakone yhdelle keikalle, mutta joutui toteamaan että tämä saa jäädä. Aiemmin käytin Quad Reverbiä vuodelta '77, sama kone kuin saman ajan Twin Reverb, mutta 4x12" kaiutinelementeillä.
 
Vahvistin reagoi soittoon todella kivasti, ja soundi sopii ainakin mun käyttööni just eikä melkein. Sen saa murollekin, toisaalta ihanan lämpimät puhtaat saa bändivolallakin (Deluxe Reverbiä lainatessa tää on ollut hiinä ja hiinä).
 
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
McNulty
30.10.2009 14:45:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Chemo: Mä käytän surf-instrumentaalitouhuissa nyt Fender "Custom" Vibrolux Reverbiä, joka 40 Watillaan sijoittuu noiden välimaastoon.
 
Hitto kun tuosta olisi olemassa joku 10-15W versio niin ois passeli meikäläiselle. 40W on vähän turhan palio, vaikka voisihan sitä keinokuormalla kuorruttaa.
 
Žórhati
sound of blues
30.10.2009 15:28:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Deluxe on kyllä hyvä vaihtoehto. Jos puhdasta headroomia haluaa vielä lisää, niin ainahan voi vaihtaa herkemmän kaiuttimen (esim. Eminence Swamp Thang). Tietysti myös pääteputket vaikuttavat asiaan.
 
"You don't find a style...a style finds you. - Keith Richards"
tommi3
30.10.2009 16:43:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lainaan ryöhkeästi tätä topiccia.
 
Entäs Super Reverb? 40 wattia tehoa, eli olisi kanssa sitä Deluxen ja Twinin välimaastoa. Mitenkä riittää puhtaat bändisoitossa jne?
 
Tällä hetkellä itsellä on 50 wattinen Bassman Ten, mutta haluaisin ehkä hieman pienempitehoista peliä. Tuntuuko tuo 10 watin pudotus missään? Houkuttaisi kovasti tuo Super Reverbiin vaihto kaiun ja vibraton sekä hieman pienemmän tehon takia.
 
Toisaalta tuo Deluxe Reverb voisi olla myös varsin hyvä vaihtoehto. Selkeästi vähemmän tehoa ja hieman kompaktimpi koko. Mutta tässä arveluttaa tuo puhtaan headroomin riittävyys suht raskaskätisen rumpalin kanssa.
 
:I
Jucciz
30.10.2009 17:48:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ragai: Tällä hetkellä itsellä on 50 wattinen Bassman Ten, mutta haluaisin ehkä hieman pienempitehoista peliä. Tuntuuko tuo 10 watin pudotus missään?
 
Jos vaan kytkentä muilta osin on samanlainen, tehonpudotus 50 watista 40 wattiin on äänenvoimakkuuden kannalta aika lailla mitätön. 50 -> 25 wattia - pudotuskin tiputtaa mökää vain 3 desibeliä.
 
TurtleWax
30.10.2009 18:45:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pistetään nyt samaan putkeen kans tuleen eli mitä mieltä ootte 15W Bj:stä ja 40W HRD.stä, onko noilla pahemmin eroa jos soitetaan kotioloissa pienellä volumella?
 
antnis
30.10.2009 18:49:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TurtleWax: Pistetään nyt samaan putkeen kans tuleen eli mitä mieltä ootte 15W Bj:stä ja 40W HRD.stä, onko noilla pahemmin eroa jos soitetaan kotioloissa pienellä volumella?
 
Ongelmana lienee enempikin sen pienen volumen saaminen HRD:stä kun se volumepotikka on vähän on/off-tyylinen.
 
Taustasta fiilistä ja SRV-likkejä päälle paskalla soundilla.
Degas
30.10.2009 21:37:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kummassa on fenderisempi ääni: "the twin" tai "twin reverb"? Heh, ja kummassa parempi?
 
Dunga
30.10.2009 21:49:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Degas: Kummassa on fenderisempi ääni: "the twin" tai "twin reverb"? Heh, ja kummassa parempi?
 
Millainen on fenderisempi ääni?
 
War... war never changes.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «