Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Yöinen ja synkkä Lapin metsä..
1
Maxwell von Karma
12.09.2009 16:40:58 (muokattu 12.09.2009 16:51:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sain tässä vähän aikaa sitten Finntrollin Aldhisslasta pienen inspan tehdä sellaisen 7-8 minuuttisen kappaleen matkaajasta, joka tarpoo pitkin synkkää Lapin metsää pahuuden seuratessa häntä, ensin hiljaa kaukaa, sitten tullaan koko ajan lähemmäs ja lopulta *nirs*. Ja kysynkin, millaisia instrumentteja olisi hyvä käyttää tällaisessa atmosfäärissä? Ja kun kerran puhutaan Lapista, mitä soittimia silloin sopisi käyttää?
 
PS. Kyseessä on siis metallikappale, tarkemmin folk metallia höystettynä bläkkiksellä.
PPS. Pirun typo tuossa otsikossa...
 
"Juice on legenda! Parhaat kappaleet minusta: Viidestoista yö, katu täyttyy askelista" Jepjep
levesinet
12.09.2009 18:36:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sellaisen 7-8 minuuttisen kappaleen matkaajasta joka tarpoo pitkin synkkää Lapin metsää
Sellot, fagotit, klarinetit, käyrätorvi, aiolifoni...
 
pahuuden seuratessa häntä
Kontrabassot, kontrafagotti, bassoklarinetti, patarummut, tromba-perheen vaskia, efektisymbaaleja...
 
sitten tullaan koko ajan lähemmäs
Kontrabassot ja patarummut voimistuvat.
 
ja lopulta *nirs*
Tutti ff! Perään vielä pari lohdutonta sointua torvilla ja pari lyöntiä kalman kelloilla.
 
PS. Kyseessä on siis metallikappale
Äh.
 
JPQ
13.09.2009 00:45:15 (muokattu 13.09.2009 00:45:55)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noh oboe minusta sopii lappiin jotenkin...
ps. äh tosiaan genreen jollei orkestraalista puolta siihen haetaan. ja itse teen mutulla jutut en millään ns teorialla että se ja se soitin sellainen ja sellainen luonteeltaan...
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Maxwell von Karma
13.09.2009 04:12:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: Noh oboe minusta sopii lappiin jotenkin...
ps. äh tosiaan genreen jollei orkestraalista puolta siihen haetaan. ja itse teen mutulla jutut en millään ns teorialla että se ja se soitin sellainen ja sellainen luonteeltaan...

 
Älkääs nyt tuota metallia väheksykö :D. Ajattelin tätä biisiä tehdä myös tulevaisuuden varalle, jos joskus saan bändin kasattua ja meinataan levyä tehdä.
 
"Juice on legenda! Parhaat kappaleet minusta: Viidestoista yö, katu täyttyy askelista" Jepjep
Thevisa
14.09.2009 10:13:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

levesinet: Äh.
 
Milloinkohan olen ikinä hajonnut näin pahasti? Kiitoksia!
 
Antti90
29.10.2009 13:33:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: Noh oboe minusta sopii lappiin jotenkin...
ps. äh tosiaan genreen jollei orkestraalista puolta siihen haetaan. ja itse teen mutulla jutut en millään ns teorialla että se ja se soitin sellainen ja sellainen luonteeltaan...

 
Englannintorvi. Englundin Valkoinen Peura ja Tunturi ;)
 
"Never give up."
JPQ
30.10.2009 20:44:16 (muokattu 30.10.2009 20:44:54)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En minä metallia väheksy todellakaan mitään genreä en väheksy edellä puhun ihan muusta. ja äh sikäli etten osaa sanoa miten sen kanssa pitää menetelmä näissä tunnelmissa eli en varsin tunne sitä tekijän kannalta.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
JPQ
30.10.2009 20:59:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti90: Englannintorvi. Englundin Valkoinen Peura ja Tunturi ;)
 
jaah mitäs liittyy mulle tulee mieleen kylmäpakkas ilma tunturi maisemista oboesta...
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Kukkis 77
03.11.2009 11:41:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saattaa olla että itse lähestyisin asiaa miettimällä että minkälaisia fiiliksiä Lapin metsä ja siellä vaaniva Hermunen mieleen tuo.
 
Lisäksi nykypäivän tekniikalla ei ole aivan mahdotonta kokeilla kaikenlaista, kuten esimerkiksi kunnon särön ja flangerin ruuvaamista pasuunaan. Tai mitä nyt ikinä.
 
Kokeilemalla olen saanut aina parhaita tuloksia. Mutta toisaalta, onneksi ei enää tarvitse kokeilla kun voi kysyä internetistä.
 
"Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin." -Aki Kaurismäki
JPQ
03.11.2009 15:28:32 (muokattu 03.11.2009 15:29:14)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kukkis 77: Saattaa olla että itse lähestyisin asiaa miettimällä että minkälaisia fiiliksiä Lapin metsä ja siellä vaaniva Hermunen mieleen tuo.
 
Lisäksi nykypäivän tekniikalla ei ole aivan mahdotonta kokeilla kaikenlaista, kuten esimerkiksi kunnon särön ja flangerin ruuvaamista pasuunaan. Tai mitä nyt ikinä.
 
Kokeilemalla olen saanut aina parhaita tuloksia. Mutta toisaalta, onneksi ei enää tarvitse kokeilla kun voi kysyä internetistä.

 
Niin kätevää tarkoitan vain että tosiaan jokainen ehkä mieltää lapinkin erilailla minä kuvien ja likkuvan kuvanpohjalta joku käytyään joku usein käytyään ja lisäksi osa jopa asuttuaan siellä. Eli se mikä synnyttää mielikuvat erilaista onnea kuitenkin aloittajalle ideansa kanssa.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
JOPPA
29.01.2010 21:10:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuosta saisi varmasti mahtavan klassisen biisin. Toisaalta miksei hyvää metallibiisiä? Itse voisin myös vähän samankaltaisella teemalla jotain yrittää.. Mahdollisesti jotain melko "hiljaista", jossain kohtaa jotain kovempaakin ääntä. Jotain jousisoittimia, patarumpuja ja joku oboe voisi olla ihan tähän toimivia soittimia mielestäni.
 
Täytyy katsoa, voisin itsekin koittaa. Todella mahtava idea!
 
E:stä C#:ään
tepeh
14.02.2010 19:30:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos metallia tähän biisiin halutaan, pahuuden lähestyessä voisi olla voimistuvaa, matalaa, vahvasti särötettyä kitaraa. Ja muuten noita edellä mainittuja soittimia. Jotain rumpuja. Kun pahuus on kaukana rummutus on hiljaista ja hidas tempoista. Kun pahuus on lähellä rumpuja hakataan kovaa ja nopeasti. En tarkoita mitään perus rumpusetin rumpuja vaan esim. patarumpuja tai jos mahdollista niin sellainen noitarumpu.
 
Musiikin takia tänne tultiin, rölöjen takia tänne jäätiin.
Charge
26.02.2010 15:12:23 (muokattu 26.02.2010 15:12:58)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saahan tähän tietysti paljon tunnelmaa sanoillakin. Eikä sen nyt tarvi niin lapinpoikajuttua olla, pistät sille jonkun hyvän nimen vaan, tyyliin "Lappi-Lappland: Part 1. Vaino" Tai jottain. Hienoa oli tuollainen lappifolkmetalli, kerro minullekin kun saat biisin valmiiksi. Itse kun näitä lapin tyttöjä satun olemaan.
 
Xena's da bomb
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «