Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kombot ja lisäkaapit
1 2
Vladi
30.10.2009 19:15:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pahoittelen jos on typerä kysymys, mutta olen asiaa useaan otteeseen pohtinut enkä vahvistimia tekevien firmojen sivuilta löydy asiasta oikein mitään mikä on sinänsä ihmeellistä kun myyvät komboillensa lisäkaappeja.
 
Eli kuinka kombo ja nimenomaan putkikombo toimii lisäkaappien kanssa? Mykistyykö silloin kombon oma ämyri? Mitäs järkeä siinä tapauksessa on 1x12 lisäkaapissa? Vai pystyykö useampaan vahvistimen ulostuloon lykkäämään yhtäaikaa piuhan?
 
Ehkä tämä kysymyssarja olis kuulunut vaikkapa tonne aloittelijat-palstalle mutta menköön. Saa avautua jos ottaa päähän.
 
Viikonloppuja vaan kaikille!
 
Kyllä se siitä.
Jucciz
30.10.2009 19:53:44 (muokattu 30.10.2009 19:54:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisäkaappia voi aina käyttää sekä combon oman kaiuttimen tilalla että sen kaverina. Joskus lisäkaappiliitäntä löytyy combosta valmiina, joskus puolestaan joutuu rakentelemaan erilaisista liittimistä ja piuhoista sopivanlaiset kytkennät, mutta kyllä kaikkien combovahvistimen kanssa voidaan lisäkaappia käyttää.
 
Ainut muistettava asia on se, että combon näkemä impedanssi muuttuu, jos vahvistinosan perässä onkin oman kaiuttimen lisäksi lisäkaappi, joten impedanssikytkin pitää asettaa oikeaan asentoon - aina tämä ei ole mahdollista ja joudutaan ajelemaan "sovittamattomalla kuormalla".
 
Esimerkiksi, jos vahvistimen oma kaiutin on 8-ohminen ja kaiuttimen rinnalle kytketään 8-ohminen lisäkaappi, on kokonaisimpedanssi 4 ohmia: vahvistimen valitsin neljän ohmin pykälään ja rokki soimaan. Jos 4 ohmin valintaa ei löydy, mutta 16 ohmin valinta on tarjolla, pitää kuorma rakentaa kytkemällä samaiset combon oma kaiutin ja lisäkaappi sarjaan, jolloin tuoksena on 16 ohmin kuorma.
 
Jos sopivia lähtöjä on vahvistimen päässä vain yksi, haaroitus voidaan tehdä missä vaan sen jälkeen: joko haaroituspiuhalla tai vaikkapa sellaisella kaapilla, jossa on kaksi rinnankytkettyä liitintä: tällöin voidaan vetää ensimmäinen kaappipiuha combon perästä lisäkaappiin ja lisäkaapin toiseen liitäntään kytketään combon oma kaiutin.
 
Kokonaiskuorma voi joskus olla hyvä tarkistaa yleismittarilla ennenkö vahvistimen kytkee päälle, ihan kaiken varalta. Joissain vahvistimissa ei ole impedanssikytkintä, vaan suoraan eri-impedanssisia lähtöjä (esim. 8 ohm lähtö ja 16 ohm lähtö), mikä on toki sama asia kuin yksi ainut lähtö sekä impedanssivalintakytkin.
 
Hyvää viikonloppua sinnekin!
 
jumara
30.10.2009 19:55:34 (muokattu 30.10.2009 19:56:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Pahoittelen jos on typerä kysymys, mutta olen asiaa useaan otteeseen pohtinut enkä vahvistimia tekevien firmojen sivuilta löydy asiasta oikein mitään mikä on sinänsä ihmeellistä kun myyvät komboillensa lisäkaappeja.
 
Eli kuinka kombo ja nimenomaan putkikombo toimii lisäkaappien kanssa? Mykistyykö silloin kombon oma ämyri? Mitäs järkeä siinä tapauksessa on 1x12 lisäkaapissa? Vai pystyykö useampaan vahvistimen ulostuloon lykkäämään yhtäaikaa piuhan?
 
Ehkä tämä kysymyssarja olis kuulunut vaikkapa tonne aloittelijat-palstalle mutta menköön. Saa avautua jos ottaa päähän.
 
Viikonloppuja vaan kaikille!

 
Yleensä lähtökohta on se, että kombon oma elementti ei mykisty, vaan soi yht'aikaa lisäkaapin kanssa (eli vahvistimen useampaan kaiutinlähtöön voi kytkeä useamman kaiuttimen yhtä aikaa). Perusajatuksena on laajentaa ääntä tuottavaa elementtipinta-alaa, jolloin saadaan lisää kantavuutta ja myös marginaalisesti lisää mökää. Lisäksi voidaan täydentää kombon soundia käyttämällä erilaisen elementin tai rakenteen omaavaa lisäkaappia. Kun kytketään lisäkaappi kombon oman kaapin kanssa, tulee ottaa huomioon muutokset kaiutinyhdistelmän impedanssissa. Lisäksi lisäkaapin tulisi olla impedanssiltaan yhtäläinen kombon elementin kanssa (tästä impedanssiasiasta löytyy paljon juttua tältä keskustelualueeltakin).
 
Huomioi kuitenkin, että joissain tapauksissa (esim. Koch Studiotone) kombon vahvistinosan pääte on toteutettu siten, että ulostulomuuntajalle ei ole impedanssikytkintä, vaan eri impedansseille on oma kaiutinlähtönsä. Tällöin lisäkaappia ja kombon omaa elementtiä ei voi käyttää yht'aikaa ilman jonkinlaista splitter boxia tai piuhaa - eri impedansseille varattuja lähtöjä voidaan käyttää siis vain yksi kerrallaan. Mikäli ulostulomuuntaja on toteutettu näin, asiasta yleensä varoitetaan manuaalissa.
 
E: Ja joku muukin avulias ehti jo - viikonloppuja!!!
 
En käytä rahojani amerikkalaisiin kitaroihin, kun japanilaisiakin saa.
Vladi
30.10.2009 20:02:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paljon kiitoksia teille kummallekkin. Tuossa tulikin vastaukset myös niihin kysymyksiin jotka unohdin alkuperäisestä postista. Viikonloppuja uudelleen vaan :)
 
Vladi
 
Kyllä se siitä.
jumara
30.10.2009 20:05:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Paljon kiitoksia teille kummallekkin. Tuossa tulikin vastaukset myös niihin kysymyksiin jotka unohdin alkuperäisestä postista. Viikonloppuja uudelleen vaan :)
 
Vladi

 
Pole tänu väärt.
 
En käytä rahojani amerikkalaisiin kitaroihin, kun japanilaisiakin saa.
Ptlepha
30.10.2009 20:44:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lainaanpa ketjua kun osui sopivasti..
 
Olen mahdollisesti hommaamassa pientä putkicomboa (epiphone valve jr/ HB GA-5 tai fender champion 600, tms.) eli kun noista useimmista löytyy vain yksi 4 ohmin kaappiliitäntä jossa oman kajarin johto on kiinni, pystyykö noihin kytkemään lisäkaapin mykistämättä kiinteää, ja miten nuo tulisi kytkeä (4 tai 8 ohm) kaappi? Aluksi aioin ostaa vain kombon ja jos tulee laajempia bänditouhuja niin kaapin rinnalle myöhemmin.
 
Mutta vielä huvittavampaa on nähdä flanellipaitainen liimatukka, jolta flanellipaidan alta pilkottaa Iron Maiden -paita. - -Cale
Jucciz
30.10.2009 21:05:45 (muokattu 30.10.2009 21:11:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kitaratyyppi96: Lainaanpa ketjua kun osui sopivasti..
 
Olen mahdollisesti hommaamassa pientä putkicomboa (epiphone valve jr/ HB GA-5 tai fender champion 600, tms.) eli kun noista useimmista löytyy vain yksi 4 ohmin kaappiliitäntä jossa oman kajarin johto on kiinni, pystyykö noihin kytkemään lisäkaapin mykistämättä kiinteää, ja miten nuo tulisi kytkeä (4 tai 8 ohm) kaappi? Aluksi aioin ostaa vain kombon ja jos tulee laajempia bänditouhuja niin kaapin rinnalle myöhemmin.

 
Vähän hankalaksi menee, jos ainut kelvollinen kokonaiskuorma on 4 ohmia. Periaatteessa combon oma 4 ohmin kaiutin rinnankytkettynä 16-ohmisen lisäkaapin kanssa antaisi 3,2 ohmin kokonaiskuorman, joka saattaisi olla riittävän lähellä - mitä muut ovat mieltä? Tuon suuruusluokan heitto ei yleensä ole hengenvaarallinen vahvistimelle.
 
Käytännössä tuo toteutettaisiin esim. niin, että johonkin "matkan varrelle" combon kaiutinliitännän ja kaiuttimen väliin juotettaisiin ylimääräinen jakki, johon voitaisiin kaappipiuhalla sitten kytkeä lisäkaappi. Toki, jos lisäkaapissa on kaksi rinnakkaista liitäntää, voidaan signaali vetää ensin combon perästä lisäkaappiin ja sen toisesta rööristä combon kaiuttimelle.
 
8 ohmin lisäkaapin kanssa kokonaiskuorma olisi enää 2,66 ohmia ja neljän ohmin kaapilla vaivaiset 2 ohmia. Vahvistin joko ei tykkää tai sitten ei ole moksiskaan, mutta turvallisinta olisi kytkeä impedanssiltaan mahdollisimman iso kaappi combon oman ämyrin kaveriksi, jolloin kokonaisimpedanssi ei heitä niin pahasti.
 
Kannattaa toki muistaa, että kaiuttimien määrän lisääminen ei lisää vahvistimen tehoa: se sama teho vaan leviää isommalle kaiutinpinta-alalle, mikä saatetaan joissan tilanteissa aistia soundin isontumisena.
 
Antti1
30.10.2009 21:21:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa myös miettiä, että mitä noi kurkkupurkkien sekundakajarit huonoissa koteloissaan tarjoaa paremman kajarin kaverina. Huonoa soundia? Halutaanko sitä välttämättä mukaan, jos se lisäkaappi on jo muutenkin harkinnassa? Kannattaako ko. vehjettä ylipäätään ostaa, jos tietää tarvitsevansa jotain muuta siihen kaveriksi?
 
Tämmösiä ajatuksia vaan ilmoille mietittäväksi, ettei tuu hankittua väärää vahvaria omiin tarpeisiin. Olkoon kuinka halpoja vaan, mutta rahaa se on sekin.
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
humppahanuristi
30.10.2009 22:27:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kitaratyyppi96: Lainaanpa ketjua kun osui sopivasti..
 
Olen mahdollisesti hommaamassa pientä putkicomboa (epiphone valve jr/ HB GA-5 tai fender champion 600, tms.) eli kun noista useimmista löytyy vain yksi 4 ohmin kaappiliitäntä jossa oman kajarin johto on kiinni, pystyykö noihin kytkemään lisäkaapin mykistämättä kiinteää, ja miten nuo tulisi kytkeä (4 tai 8 ohm) kaappi? Aluksi aioin ostaa vain kombon ja jos tulee laajempia bänditouhuja niin kaapin rinnalle myöhemmin.

 
Championissa et häviä mitään mykistämällä sen alkuperäisen elementin. Siihen vaan joku 2x12" kaappi perään 4Ohm kytkettynä ja rokki soi, aika kovaa vielä.
Kyllä se 8Ohm kaapillakin pelaa. Taidettiin vielä ohjeessa antaa lupa 16Ohm kytkeä.
 
Humpasta rautalankaan...
Jii-Gee
30.10.2009 22:49:24
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jumara: lähtökohta on se, että kombon oma elementti ei mykisty, vaan soi yht'aikaa lisäkaapin kanssa
 
Mites tällaisessa keississä ne kajareiden herkkyydet,tai siis lähinnä herkkyys erot ??
Esim pikkucombo jossa hyväsoundinen laadukas & herkkä 10",ja siihen kaveriks esim ny vaikka 12" ei niin herkkä pömpeli jolla siis haetaan lisää ääntä toistavaa kaiutinpinta-alaa & lisää jynkkyvä botneen.
Karkaako vahvarin höngä siis sinne herkemmälle kajarille,ja se ei herkempi osasto 'jää ilman'/vähemmälle..kö..??
Ja em esimerki siis kuitenkin niin että ohmien mätsäys kohdallaan jo.
 
"Pitäiskö bassoa virittää vai pidänkö tehtaan vireessä niin kuullostaa aidommalta." -poppamies-
jii.haanpaa
31.10.2009 00:30:40 (muokattu 31.10.2009 00:38:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sekoitetaan nyt soppaa sen verran, että muistutetaan sellaisesta pikkuseikasta, että kajauttimen persiissä lukevä ohm-määrä on sen "nimellisimpedanssi". Tämän härvelin määrittelemisessä kaiutinvalmistajat voivat toteuttaa omia näkemyksiään niin kuin haluavat. Kaiutin kun on siitä typerä keksintö, että sen vaffarille aiheuttama kuorma on taajuuden funktio (impedanssi siis muuttuu kun taajuus muuttuu). Periaatteessa on aivan mahdollista, että 8 ohmin kaiuttimen impedanssi kitaralle tyypillisellä taajuusalueella vaihtelee välillä esim 4-12 ohm ja toisen valmistajan vekottimella vaihtelu on sitten mahdollisesti jotakin muuta. 3.2ohm on aivan varmasti riittävän lähellä 4ohmia ja vahvarin pitää olla melko apeaa tavaraa, jos tuo osottautuu sille kohtalokkaaksi :)
 
En löytänyt parempaa kuvaa aiheesta, vaikka kuukeloinkin kiivasti pari sekuntia: http://www.aracom-amps.com/images/info/graph1a.jpg
 
Edit. Tuossa joku Jensenin toistin: http://www.usspeaker.com/jensen%20p15n-graph.gif
 
Jucciz
31.10.2009 01:08:18 (muokattu 31.10.2009 01:08:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jii.haanpaa: Noinhan se menee. Siksi uskalsinkin heittää tuon, että 4 ohmin kaiuttimen kaveriksi rinnan heitetty 16 ohmin kuorma ei vielä kokonaispakettina dramaattisesti poikkea toivotusta. Ja impedanssi on siitä vekkuli suure, että se tosiaan on taajuusriippuvainen, mutta pakkohan kaiuttimille joku nimellisohmilukema on antaa, jotta tyhmempikin osaa ostaa edes suht oikeanlaisen kaiuttimen kaupasta. :)
 
Ptlepha
31.10.2009 10:07:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo kiitoksia vastauksista.
 
Tidän kyllä ettei se lisäkaappi sitä volumea tuo lisää (ainakaan paljoa). Mutta paremman soundin se antaa ainakin suuremmilla volumeilla, tai ainakin mitä noita pieniä vahvareita olen testannut, olen tuon huomannut.
 
Mutta vielä huvittavampaa on nähdä flanellipaitainen liimatukka, jolta flanellipaidan alta pilkottaa Iron Maiden -paita. - -Cale
Jucciz
31.10.2009 12:56:43 (muokattu 31.10.2009 12:57:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Monesti pikkucombojen pullonkaula on juuri niiden 6", 8" tai 10" kaiutinelementti, joka yksinkertaisesti ei soundaa kauhean hyvältä, vaan lopputulos on enemmän tai vähemmän pahvisen/laatikkomaisen/kurkkupurkkimaisen kuuloinen. Jos vahvistimen soundi sinänsä on toimiva, voidaan kokonaisuus pelastaa juurikin oikeanlaisella lisäkaapilla. Itse kytkisin tässä tilanteessa kaapin suosiolla combon oman ämyrin tilalle - mitäpä sitä pahvista pikkutötteröä edes ottamaan mukaan pilaamaan soundia. Näin paketti on kaikista järkevin: kotona nyplätessä combo välttää sellaisenaan, mutta treenkämpällä/keikalla voidaan tuutata ison kaapin läpi, jolloin kaappia ei tarvitse kotona edes säilyttää. Tämä siis, jos asumismuoto on kerrostalo tai vastaava, jossa yleensä ei pahemmin luukutella.
 
jumara
31.10.2009 15:00:11 (muokattu 31.10.2009 15:01:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JAKRGUS: Mites tällaisessa keississä ne kajareiden herkkyydet,tai siis lähinnä herkkyys erot ??
Esim pikkucombo jossa hyväsoundinen laadukas & herkkä 10",ja siihen kaveriks esim ny vaikka 12" ei niin herkkä pömpeli jolla siis haetaan lisää ääntä toistavaa kaiutinpinta-alaa & lisää jynkkyvä botneen.
Karkaako vahvarin höngä siis sinne herkemmälle kajarille,ja se ei herkempi osasto 'jää ilman'/vähemmälle..kö..??
Ja em esimerki siis kuitenkin niin että ohmien mätsäys kohdallaan jo.

 
Teho jakautuu tasan elementtien keskelle, jolloin tosiaankin elementtien keskinäisen suhteen määrää lähtökohtaisesti elementtien herkkyys. Herkkyydessä voi olla melkoisia eroja, vaikka elementit olisivat samankokoisetkin, esimerkkeinä hyvin yleiset Jensen C12Q vajaat 94dB (1W/1m) ja Celestion V30 n. 100dB. Herkempi elementti voi alkaa luonnollisesti domimaan äänikuvaa, joten erilaisia elementtiyhdistelmiä etsittäessä herkkyys tulisi ottaa ainakin jossain määrin huomioon.
 
Elementtien herkkyys ei kuitenkaan ole ihan näin yksioikoinen asia, sillä eri elementtien yhdistelmien lopulliseen tulokseen vaikuttaa myös elementtien erilaiset taajuusvasteet - ihmiskorvan anatomia kuulee eri taajuusalueita eli tavalla, jolloin vahvan preesensalueen omaava epäherkempi elementti saattaakin de facto olla hallitsevampi meidän korviimme.
 
En käytä rahojani amerikkalaisiin kitaroihin, kun japanilaisiakin saa.
LaMotta
31.10.2009 15:54:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fenderin hotrodeissa lisäkabinetti ainakin kytkeytyy sarjaan, jolloin impedanssiarvo ei pienene vaan kasvaa. Itse huomasin myös sellaisen ilmiön että kyseisten combojen volumepotikaa linearisoituu, eli alkaa toiminaan tasaisemmin lisäkabinetin kanssa.
 
Mitään lisäarvoa soundiin en kabinetin käytöllä sisätiloissa ole bändikäytössä huomannut 1x12 tai 2x12 comboilla. Yleensä suljettu kabinetti lisää vain kitaran bassotoistoa, mikä on ei-niin-toivottua.
 
Gibson Les Paulin ja Fender Stratocasterin tärkein ero on siinä, että Stratocaster palaa kuumemmalla liekillä, mutta Les Paul palaa pitempään - Hikipedia
monotone
31.10.2009 22:35:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Monesti pikkucombojen pullonkaula on juuri niiden 6", 8" tai 10" kaiutinelementti, joka yksinkertaisesti ei soundaa kauhean hyvältä, vaan lopputulos on enemmän tai vähemmän pahvisen/laatikkomaisen/kurkkupurkkimaisen kuuloinen. Jos vahvistimen soundi sinänsä on toimiva, voidaan kokonaisuus pelastaa juurikin oikeanlaisella lisäkaapilla.
 
Tämä juurikin totta tuon Champ 600'en kohdalla. Oma kaiutin toimii vain hiljaisilla puhtailla soundeilla. Perään kiinni (esmes) 1x12 ja tilanne on aivan toinen. Lähtee hyvät Keith Richardsit/Joe Walshit aivan itsestään.
Manasse
01.11.2009 02:28:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Monesti pikkucombojen pullonkaula on juuri niiden 6", 8" tai 10" kaiutinelementti, joka yksinkertaisesti ei soundaa kauhean hyvältä, vaan lopputulos on enemmän tai vähemmän pahvisen/laatikkomaisen/kurkkupurkkimaisen kuuloinen. Jos vahvistimen soundi sinänsä on toimiva, voidaan kokonaisuus pelastaa juurikin oikeanlaisella lisäkaapilla. Itse kytkisin tässä tilanteessa kaapin suosiolla combon oman ämyrin tilalle - mitäpä sitä pahvista pikkutötteröä edes ottamaan mukaan pilaamaan soundia. Näin paketti on kaikista järkevin: kotona nyplätessä combo välttää sellaisenaan, mutta treenkämpällä/keikalla voidaan tuutata ison kaapin läpi, jolloin kaappia ei tarvitse kotona edes säilyttää. Tämä siis, jos asumismuoto on kerrostalo tai vastaava, jossa yleensä ei pahemmin luukutella.
 
Minulla on Voxin VT15 ja nyt kun takuukin alkaa umpeutua, olen suunnitellut kaapin rakentamista tavoitteena vähän isompi ja avonaisempi soundi. VT:ssä on 4:n ohmin 8":n elementti, joten 2x8 ohmin elementit rinnakkain olisi varmaan ratkaisu. Kytkimellä valittaisiin joko combon oma kaiutin tai kaappi. Omakoti-soitteluun tuo 15W
riittää minulle, mutta kovin epäherkät elementit ei innosta. Toisinaan on nimittäin mahdollisuus vähän ajaakin mökää ulos.
 
Mutta 2x10" vai 2X12" ?. Onko koolla merkitystä? Tässä siis soundillisesti, toistaako 10 tuumainen sävyjä herkemmin ja eloisammin? HiFi-kaiuttimissa suuntaus on näyttänyt basso-keskiäänielementeissä olevan yhä pienempään suuntaan, osaksi varmaan myös suuntaavuus/stereokuvan takia.
Noita Eminencen ämyreitä Uraltonen sivuilta olen tutkinut, mutta pitäisi tuo koko päättää ensiksi.
 
Lähinnä vintage-tyylistä, (aika neutraalia kuitenkin) soundia tavoittelen. Voxia ajan Fender ja AC mallinnoksilla enimmäkseen. Hinta max 75€/tötterö. Suosituksia?
 
jumara
01.11.2009 10:10:20 (muokattu 01.11.2009 10:21:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Manasse: Minulla on Voxin VT15 ja nyt kun takuukin alkaa umpeutua, olen suunnitellut kaapin rakentamista tavoitteena vähän isompi ja avonaisempi soundi. VT:ssä on 4:n ohmin 8":n elementti, joten 2x8 ohmin elementit rinnakkain olisi varmaan ratkaisu. Kytkimellä valittaisiin joko combon oma kaiutin tai kaappi. Omakoti-soitteluun tuo 15W
riittää minulle, mutta kovin epäherkät elementit ei innosta. Toisinaan on nimittäin mahdollisuus vähän ajaakin mökää ulos.
 
Mutta 2x10" vai 2X12" ?. Onko koolla merkitystä? Tässä siis soundillisesti, toistaako 10 tuumainen sävyjä herkemmin ja eloisammin? HiFi-kaiuttimissa suuntaus on näyttänyt basso-keskiäänielementeissä olevan yhä pienempään suuntaan, osaksi varmaan myös suuntaavuus/stereokuvan takia.
Noita Eminencen ämyreitä Uraltonen sivuilta olen tutkinut, mutta pitäisi tuo koko päättää ensiksi.
 
Lähinnä vintage-tyylistä, (aika neutraalia kuitenkin) soundia tavoittelen. Voxia ajan Fender ja AC mallinnoksilla enimmäkseen. Hinta max 75€/tötterö. Suosituksia?

 
Kymppi- ja kakstoistatuumaisten välille on mahdotonta tehdä vedenpitäviä yleistyksiä, mutta sanoisin, että omien kokemusten perusteella suurin ero on attackissä ; kymppituumainen syttyy hieman nopeammin ja on siten napakampi. Taajuusvasteissa on toki eroja riippuen elementtien mallista, kakstoistatuumaiset ulottuvat yleensä hieman alemmas, mutta sillä ei tositilanteessa ole kovinkaan suurta merkitystä (ehkä poislukien alaviremättö), koska kitaran ydintaajuudet ovat muualla kuin alataajuksilla.
 
Lyhyesti tuosta kaappiasiastasi: perinteisesti Fender on käyttänyt omissa suosikkimalleissaan Jensenin elementtejä, kun taas legendaariset Voxit ovat käyttäneet Alnico-tyyppisiä. Mallintavan kohdalla tuo elementtien valinta ei ole välttämättä kovin yksiselitteinen. Mallinnuksethan perustuvat siihen, että emuloidaan esikuvavahvistimien aallonmuodostusta, taajuusvasteita ja dynamiikkaa näiden sisällä. Näin ollenhan jo mallinnuksessa otetaan huomioon esikuvan alkuperäisen elementin taajuusvaste ja käyttäytyminen..!
 
Voisin kuvitella, että mallintavan vahvistimen suunnitteluprosessissa otettaisiin jotenkin huomioon tehdasasenteisen elementin taajuusvaste tai vaihtoehtoisesti koitettaisiin valita ensiasennuselementti siten, että se pystyy toteuttamaan tyydyttävästi mahdollisiman monta mallinnusta? Se, miten tällaisen elementin korvaaminen onnistuu, lienee aika arpapeliä. Lähtisin ekaksi kokeilemaan eri lainakaapeilla, miten omat suosikkisoundit toimii ja tekisin johtopäätöksiä sitten.
 
En käytä rahojani amerikkalaisiin kitaroihin, kun japanilaisiakin saa.
LaMotta
01.11.2009 11:36:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Manasse: HiFi-kaiuttimissa suuntaus on näyttänyt basso-keskiäänielementeissä olevan yhä pienempään suuntaan, osaksi varmaan myös suuntaavuus/stereokuvan takia.
 
Menee ehkä off-topiciksi, mutta elementtien pienenemisen syy lienee se että yhä pienemmistä elementeistä saadaan irti yhä matalampaa taajuutta nykyään -> elementtien laatu on parantunut.
 
Suuntaavuuteen taasen vaikuttaa enemmän kaiuttimen säteilykuvio -> dipoli ja koaksiaali periaate on suljettua koteloratkaisua, sekä "perinteistä" 2 tai 3 elementtiratkaisua suuntaavampi.
 
Gibson Les Paulin ja Fender Stratocasterin tärkein ero on siinä, että Stratocaster palaa kuumemmalla liekillä, mutta Les Paul palaa pitempään - Hikipedia
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «