Aihe: Kitara vai Vehvari?
1 2 3 4
Mr. Speed
30.10.2009 13:03:05
sikki-six: Entä jos se helvetin äänekäs putkinuppi tarjoaa just sitä soundia mitä tarvitsee? Vielä jos harrastelee kotistudiohommia (kuten minä), niin se hyvä soundi on todella tärkeä juttu. Monesti noissa pienitehoisissa putkivahvareissa on suht ykspuolinen soundimaailma, joka rajoittuu usein pelkkään puhtaaseen soundiin ja ehkä kevyeen ruttuun. Monille tuommonen kattaus riittää, mutta ei kaikille.

Mutta yleensä se helvetin äänekäs putkinuppi on alunperin hankittu johonkin muuhun kuin himanauhoitteluun. Onhan se totta, että laadukkaasta putkivahvarista saa irti hyvää soundia jo todella pienellä volyymilla. Onhan pienissä putkikoneissa näitä Blackstarin yms tarjoamia laitteita, joista irtoaa sitten jo vaikka mitä. Kyllä 5W on äänekäs täysillä, mutta sen kanssa ei tarvi volapotikkaa säätää pinseteillä toisin kuin joissain vahvareissa.

Vähän nyt tuntus menevän mun pointti kuuroille korville. Tietysti, jos se oma half stäkki tarjoaa kivat pörinät myös kotioloissa, niin sitä haluaa käyttää kotona. Mutta kotiin pelkkään kotisoitteluun yksin sitä on mun mielestävähän turha hankkia. Paitsi jos on tosiaan mahdollisuus pitää vähän reilumpaa volyymin tasoa.
Telecaster ja Flying V ovat rumia kitaroita.
Ziggy Bubba
30.10.2009 13:54:50

Mr. Speed: Vähän nyt tuntus menevän mun pointti kuuroille korville. Tietysti, jos se oma half stäkki tarjoaa kivat pörinät myös kotioloissa, niin sitä haluaa käyttää kotona. Mutta kotiin pelkkään kotisoitteluun yksin sitä on mun mielestävähän turha hankkia. Paitsi jos on tosiaan mahdollisuus pitää vähän reilumpaa volyymin tasoa.

Omaa 50 wattista Orangea käytän noin 80% ihan himassa, loput sitten treeniksellä, nauhoituksissa yms. Mielestäni ainakin tämä nuppi kärsii pienistä volyymeistä varsin vähän, vaikka kyllähän siinä on jo sen ison äänenpaineen takia oma fiilis kun pääsee luukuttamaan.

Lähinnä kotona soitteluun tämän hankin, enkä ole kokenut hankintaa missään nimessä turhaksi. Himassa sitä pääsee nautiskelemaan niistä hyvistä soundeista ihan eri tavalla kuin usein kehnosti akustoiduissa treenikämpissä. Soundia ehtii myös ruuvailemaan ihan eri tavalla, sekä testailemaan eri efektilootia. Treeniksellä ei muiden maltti taitais ihan tommoseen kunnon ruuvailuun riittää.

Se volumen säätäminen sopivaksi voi tosiaan olla haastavaa himaoloissa, mutta itellä kun on XT Live efektilenkissä tiputtamassa sopivasti äänenpainetta ei tuo ole ongelma ollenkaan.
The Crookmachine Project
Mr. Speed
30.10.2009 18:47:51
artha61: Mä ymmärrän tän oikein hyvin. Olen itsekin etsinyt monipuolista ja pienempää putkivahvistinta (joka tarvittaessa toimisi kevyemmällä treenivolallakin),
mutta kyllä nuo pienet ovat yleensä aika niukasti varusteltuja - Blackstar HT-5 mukaan lukien. Menemättä nyt yksityiskohtiin...

Eipä auta muu kuin säästellä pikkuhiljaa Mesan Mark V:sta varten - ei lopu ominaisuudet ihan heti - on jopa liikaakin =).

Onhan se ihan fakta, että yleensä isommissa vahvareissa on paljon säätövaraa. Tohon Mesaan kommentoiden, että varmasti on monipuolinen laitos kyseessä, mutta kannattaa muistaa ettei se, että etupaneeli on täynnä switchejä ja potikoita, tee vielä vahvistimesta monipuolista :)

Jo sillä saadaan todella monipuolinen vahvistin, että se reagoi hyvin dynamiikkaan, ja että gaini- ja eq-säädöt oikeasti tekevät jotain.
Telecaster ja Flying V ovat rumia kitaroita.
Vapour
30.10.2009 19:11:46
artha61: Mä ymmärrän tän oikein hyvin. Olen itsekin etsinyt monipuolista ja pienempää putkivahvistinta (joka tarvittaessa toimisi kevyemmällä treenivolallakin),
mutta kyllä nuo pienet ovat yleensä aika niukasti varusteltuja - Blackstar HT-5 mukaan lukien. Menemättä nyt yksityiskohtiin...

Eipä auta muu kuin säästellä pikkuhiljaa Mesan Mark V:sta varten - ei lopu ominaisuudet ihan heti - on jopa liikaakin =).

Vastaus on Bluetonen Harryn asentama/ esikoottu VVR:
http://www.bluetone.fi/
If the real jesus christ were to stand up today, He'd be gunned down cold by the c.i.a. -TheThe.
loner
30.10.2009 19:48:28
Jucciz: Nyt rupesi kiinnostamaan. Jatka ihmeessä.

Niin, että kun paasaat siitä kirjakielestä, niin muista myös itse kirjoittaa etiikan mukaan.
Jucciz
30.10.2009 20:07:23
loner: Niin, että kun paasaat siitä kirjakielestä, niin muista myös itse kirjoittaa etiikan mukaan.

Kuten Miikathebest jo ansiokkaasti totesi:
http://www.funnyforumpics.com/forums/fail/3/fail~2.jpg

Kirjakielestä poikkeaminen ei oo ikinä haitannu mua, mutta esim. yhdyssanoista oon aika tarkka. Samoin välimerkkejä ois suotavaa käyttää edes joskus, ne kun selkeyttää ilmaisua ehkä miljoona prosenttia.
artha61
30.10.2009 20:09:35 (muokattu 30.10.2009 20:25:51)
..että etupaneeli on täynnä switchejä ja potikoita, tee vielä vahvistimesta monipuolista :)
Tästä samaa mieltä - sikälihän se Mark V hiukka huono esimerkki.
Taannoin meilailin Cornell:in suuntaankin, mutta lopettivat mokomat Rambler-mallin valmistuksen (se 40W olis kiinnostannu). Olisi ollut kohtuuhintainenkin.
Onhan siellä toki muitakin malleja:
http://www.dc-developments.com/
Testaamaan pääsy vaan hiukka haasteellista...
torilla oli yksi combo - tuli ja meni.

Vapour: Vastaus on Bluetonen Harryn asentama/ esikoottu VVR:
http://www.bluetone.fi/

Jeps - on Bluetonea aiemminkin ehdoteltu ja niitä jo kattellu, joten sinne suuntaan se saattais mennä, jos talous kohonee kunnolla joskus.

Nimittäin - paljonkohan tulis hintaa, jos vaikkapa seuraavat ominaisudet:
- väh. 2-kanavainen tai kolme - tai ainakin kolme "modea": clean, crunch, high-gain
(välirosot tietty kitaran volaa ruuvaamalla).
- kanavakohtaiset tehonpudotukset esim. A-luokassa 2W/10W ja AB 50W, jotta vois olla esim. Clean-kanavalla 10W ("puhdasta" headroomia) ja 2W särökanavlla.
Nämä asetukset silloin, kun hiljempaa soittelee. Vastaavasti 50W/clean ja 10W/säröllä, mutta tietty myös muut variaatiot.
- putkireverb ja voishan siinä olla delaykin (analogisena - nauhakaiku styrkkariin integroituna olis hiukka hassu =) ja vaikkapa tremolo (choruksesta en niin perusta).
- ei sais olla liikaa nappuloita !? Juurikin näin - ei monipuolisuus vaadi aina niin montaa nuppia/kytkintä, mutta ei aika ja tila riitä sen asian speksaamiseen tässä.
- fx-loop
....sata riviä myöhemmin...
- persoonallinen ulkonäkö - ei nyt toki ihan näin persoonallinen: http://www.arkamps.com/

Mutta ei mikään tavanomainen laatikkomalli. Jotenkin tähän tyyliin - jahka sitten ajan kanssa oikein huolella miettis.

Notta taitaisi hintaa tulla, mutta vähän niinkin, että jos kerta ihan henk. koht. räätälöityä boutique-mallia päätyis tilaamaan, niin teettäis siihen sitten kaikki ne itselleen tärkeimmät ominaisuudet, joita ei muuten saa.
Ja tulisipa samalla tuettua vielä kotimaista osaamista =).

ps. ai-niin.
Piti kommentoimani tuo Twin: http://www.bluetone.fi/27
Hiukka modattuna - efektiluuppi jne. niin aikas lähelle.
Ja tuo VVR vaikuttaa hyvältä idealta - ja stereo - mikä ettei. Plussaa (ja Harrylle myös)
En allekirjoita - kunhan totean
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)