Aihe: Kitarakaulan käyryys | 1 |
---|
|
Kuinka olette tehneet? Eikös ole niin, että kitaran kaulan pitäisi olla hieman kovera keskeltä ja olisi vielä parempi jos se olisi vielä hieman lisää kovera satulan päästä noin 2. ja 3. nauhan kohdalta. Onko kukaan tehnyt tällaisia? Tehdäänkö kaula siten, että kaulaa hiotaa keskeltä ja satulapäästä jo ennen otelaudan liimausta siis, että se on valmiiksi kovera. Vai onko niin, että kaulan yläpinta kuitenkin aina jätetään suoraksi? |
|
Se käyryys säädetään yleensä kaularaudalla, eli suosittelen tekemään ihan suorista puista kaulasi =) If u work for living, why do u kill urself working? |
|
Eli vaikka teet suorista puista kaulasi, kielten vetovoima vääntää kaulan vinoon. Sen takia on kaularauta, joka vastustaa vetoa. Kaularaudasta säädetään kaulaan sitten sopiva relief, jotteivat kielet särise nauhoja vasten. |
|
Oon mä reliefiä laittanu kaulaan. Ei nyt mitään millin luokkaa mutta silleen että valoa näkyy keskeltä kun laittaa viivaimen kaulan päälle pitkittäin. Se voi olla että nauhojen laitto vähän käyristää kaulaa väärään suuntaan niin sitä voi kompensoida laittamalla vähän reliefiä. Tätä en ihan ymmärrä miksi näin pitäs tehdä. 66leyde: olisi vielä parempi jos se olisi vielä hieman lisää kovera satulan päästä noin 2. ja 3. nauhan kohdalta. ÄÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄÄ. |
Jymi 29.10.2009 21:54:10 (muokattu 29.10.2009 21:54:28) | |
|
Little Savage: Oon mä reliefiä laittanu kaulaan. Ei nyt mitään millin luokkaa mutta silleen että valoa näkyy keskeltä kun laittaa viivaimen kaulan päälle pitkittäin. Ei ole tarpeellista eikä oikein suositeltavaakaan. Kyllä kielet vetävät niin voimakkaasti, että relifiä tulee pakostakin. Mielummin suoraksi vaan se kaula. Jos epäilee ettei kielten vetovoima riitä, niin sitten asian voi varmistaa laittamalla kaksitoimisen kaularaudan, jolla relifiä saa tehtyä jos ei muuten tule. |
|
Joo tuota koverampaa kohtaa satulapäästä.. nii yks kaveri vaan joka on soittanut jo aika pitkään sanoi, että niin sen pitäisi olla. En itekää sellasta ollut kuullut, mutta uskoin kun sanoi. No tehdään sitten suoraa kaulaa ja väännetään se myöhemmin kaularaudalla vinoksi. Kiitos. |
|
Tossa on eräs artikkeli aiheesta: http://www.riffi.fi/riffi993/monttu.htm Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä. |
|
Jäärä: Tossa on eräs artikkeli aiheesta: http://www.riffi.fi/riffi993/monttu.htm Jos kitara tehdään käsityönä, olisi suotavaa, että bassokieliä kohti olisi lievää reliefiä. Standardikitaroissa joutuu tuota puutetta kompensoimaan käyttämällä ohuempia bassokieliä, jotka joudutaan lisäksi säätämään korkeammalla. Tosin varmaan on aika haastavaa hioa otelauta juuri oikealla tavalla, mutta tämä on jonkinlainen ideaali, niin kuin tuossa artikkelissakin sanotaan. |
|
66leyde: Kuinka olette tehneet? Eikös ole niin, että kitaran kaulan pitäisi olla hieman kovera keskeltä ja olisi vielä parempi jos se olisi vielä hieman lisää kovera satulan päästä noin 2. ja 3. nauhan kohdalta. No, ei todellakaan. Pikemminkin 12. ja 13. nauha olisi lähempänä todellisuutta. Etsi nyt ensin se satula alkajaiksi, ratsastetaan sitten lisää. 66leyde: Onko kukaan tehnyt tällaisia? Tehdäänkö kaula siten, että kaulaa hiotaa keskeltä ja satulapäästä jo ennen otelaudan liimausta siis, että se on valmiiksi kovera. Vai onko niin, että kaulan yläpinta kuitenkin aina jätetään suoraksi? Tiettävästi kaula tehdään aina ihan suoraksi. Taipuminen jätetään kielten ja kaularaudan varaan. |
|
Tiettävästi kaula tehdään aina ihan suoraksi. Taipuminen jätetään kielten ja kaularaudan varaan. Jep jep, ja kakstoimisella raudalla varmistetaan että missio onnistuu. "Living is easy with eyes closed!" |
Jymi 31.10.2009 09:55:04 (muokattu 31.10.2009 09:55:41) | |
|
Onko kukaan tehnyt tällaisia? Tehdäänkö kaula siten, että kaulaa hiotaa keskeltä ja satulapäästä jo ennen otelaudan liimausta siis, että se on valmiiksi kovera. Vai onko niin, että kaulan yläpinta kuitenkin aina jätetään suoraksi? Palaan vielä aiheeseen sen verran, että jos tuota monttua tekeekin, niin ei missään tapauksessa kaula-aihioon, vaan siihen otelaudan pintaan sitten. Niin tuossa artikkelissakin puhutaan. Mutta kaikenlaiset montut menee pilalle jo viimeistään siinävaiheessa, kun hiotaan nauhoja tasalle => montun vaikutus häviää. Eli parempi käyttää sitä kaksitoimista kaularautaa. Se on kehitetty juuri tätä ongelmaa varten. Monttujen hionnat on todennäköisesti kehitetty juuri siksi, kun ei ole kaksitoimisesta kaularaudasta tiedetty vielä mitään. |
|
Jymi: Palaan vielä aiheeseen sen verran, että jos tuota monttua tekeekin, niin ei missään tapauksessa kaula-aihioon, vaan siihen otelaudan pintaan sitten. Niin tuossa artikkelissakin puhutaan. Mutta kaikenlaiset montut menee pilalle jo viimeistään siinävaiheessa, kun hiotaan nauhoja tasalle => montun vaikutus häviää. Eikö montun häviäminen nauhojen tasotus hionnassa ole kiinni siitä käyttääkö hionnassa pidempää vai lyhyempää hiomapalikkaa ? Eli parempi käyttää sitä kaksitoimista kaularautaa. Se on kehitetty juuri tätä ongelmaa varten. Monttujen hionnat on todennäköisesti kehitetty juuri siksi, kun ei ole kaksitoimisesta kaularaudasta tiedetty vielä mitään. 2-toimiset raudat on kyl kivoja. Ne on helppo asentaa sillei mutta yksi toimisessa kaularaudassa on omat houkutuksensa. Mahdollisesti paremmalta soundaava kaula ja kaularaudan pystyy tekemään itse. Yksitoiminen kaularauta on melkein ainoa vaihtoehto jos alkaa tekemään Fender tyyppistä yhden palan kaulaa. Kielten veto pistää kaulaa kaarelle mutta mitäs sitten kun ei ole kieliä vetämässä kaulaa tasotus hionnan aikana. Ainakin kovempien puulajien kanssa nauhojen laitto pistään kaulan kaarevaksi väärään suuntaan ja sillon mä tykkään ennakoida tätä laittamalla vähän reliefiä otelautaan. Niin että ilman kaularaudan säätöä mulla on edessä mahdollisimman suora kaula ennen kun alan tasottamaan nauhoja. ÄÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄÄ. |
Jymi 31.10.2009 14:46:15 (muokattu 31.10.2009 14:51:30) | |
|
2-toimiset raudat on kyl kivoja. Ne on helppo asentaa sillei mutta yksi toimisessa kaularaudassa on omat houkutuksensa. Mahdollisesti paremmalta soundaava kaula Tätä en tiennytkään. Mikäs siinä 2-toimisessa on sellaista, joka huonontaa saundia ? ja kaularaudan pystyy tekemään itse. Yksitoiminen kaularauta on melkein ainoa vaihtoehto jos alkaa tekemään Fender tyyppistä yhden palan kaulaa. Tätäkään en tiennyt. Sen takia minulla varmaan ensimmäisen stratoni yksipalakaula onnistui 2-toimisella raudalla. Jos olisin tiennyt, olisi varmaan mennyt pilalle. Toki se 2-toiminen on hieman korkeampi ja ymmärrän, ettei sillä 1-palakaula välttämättä onnistu, jos tehdään hyvin ohutta tilukaulaa, mutta Fenden paksuisissa ei ainakaan minulla ole ollut ongelmaa. Kielten veto pistää kaulaa kaarelle mutta mitäs sitten kun ei ole kieliä vetämässä kaulaa tasotus hionnan aikana. Ainakin kovempien puulajien kanssa nauhojen laitto pistään kaulan kaarevaksi väärään suuntaan ja sillon mä tykkään ennakoida tätä laittamalla vähän reliefiä otelautaan. Niin että ilman kaularaudan säätöä mulla on edessä mahdollisimman suora kaula ennen kun alan tasottamaan nauhoja. 2-toiminen toimii tässäkin. Sillä saa kaulan just suoraksi nauhahionnan aikana. Ei millään pahalla, mutta tuo että aletaan relifiä hiomaan valmiiksi otelautaan kuulostaa menetelmältä, jossa muodostetaan ratkaisua ongelmaan jota ei oikeasti ole. Ja osaamaton saa helposti huonon kaulan aikaiseksi kun yrittää jotain sopivaa refiä hioa arpomalla. Sen takia mielummin annan ohjeeksi tehdä vaan suora siitä. Mitä nyt olen elämäni kohtuu ison määrän kauloja säätänyt, niin poikkeuksetta jos ongelmaa on ollut, niin se on ollut niin päin, ettei raudan säätövara meinaa riittää tarpeeksi pienen relifin saamiseksi. Ei koskaan ole ollut niin päin, että relifiä ei saisi aikaiseksi. Tosin ne joilla on enemmän kokemusta kuin minulla, ovat varmasti tähänkin ongelmaan joskus törmänneet. Siksihän tuo 2-toiminen on kehitetty. Ja jos ongelmaa kaulan teon jälkeen kuitenkin on, niin sen relifin voi hioa sitten niihin nauhoihin. Kaulaa hieman mutkalle väärään suuntaan kaularaudalla ja pitkällä palikalla hio suoraksi. Sitten kun raudan löydää, niin meillä onkin se kaipaamasi relief. Mielummin näin, kun mutkaista otelautaa. Ymmärrän kyllä taustan, miksi tämmöistäkin ratkaisua on joskus kehitetty, mutta en alkaisi ensimmäistä enkä toistakaan kaulaansa tekevälle näitä neuvomaan. Suoraksi tekemällä on kuitenkin suurempi mahdollisuus onnistua. |
|
Jymi: Tätä en tiennytkään. Mikäs siinä 2-toimisessa on sellaista, joka huonontaa saundia ? Kuka nyt mistäkin tykkää.Ainakin konstruktio on erilainen. 1-toiminen kaularauta jättää enemmän tilaa puulle. Tätäkään en tiennyt. Sen takia minulla varmaan ensimmäisen stratoni yksipalakaula onnistui 2-toimisella raudalla. En tykkää siitä ideasta että 2-toiminen kaularauta painaa skunkstripea ulospäin kun rautaa säädetään. 1-toiminen kaularauta ei aiheuta painetta skunktripeä kohtaan ollenkaan. Senpä takia sen kaulaprofiilin voikin veistää hyvin lähelle kaularautaa 1-toimisen kaularaudan kanssa. Tää meni tälläseksi turhaksi raudasta vääntämiseksi, mutta kaikki vaikuttaa kaikkeen. Jos mä lähden 1-toimisella kaularaudalla tekemään yhden palan kaulan erittäin kovasta puusta (eeben,bubinga,tms..) niin muistan laittaa reliefiä koska säätövaraa ei ole toiseen suuntaan.
ÄÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄÄ. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|