Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Onko Neumann TLM 103 hintansa arvoinen?
1 2
harbapapa
29.10.2009 16:09:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli harkitsen ko. mikin hankintaa ja käyttötarkoitus olisi lähinnä rumpuoverina (x2).
 
Mitäs sanotte te joilla on kokemusta? Onko siis hintansa veroinen? Jos TLM103 on hyvä tai huono, niin miksi?
 
Olisiko jollakin vertailevaa mielipidettä johonkin muuhun saman hintaluokan mikkiin?
 
Itsellä on kokemusta C414B-XLS ja SM81 mikeistä ko. käytössä ja niistä pidän paljon. TLM103 on ilmeisesti noita (varsinkin C414:ää) kirkkaampi. Kirkkaus ei ole pahasta jos pellit yms. tulee kivasti.
 
Kallekorvola
29.10.2009 17:41:06 (muokattu 29.10.2009 17:43:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harbapapa: Kirkkaus ei ole pahasta jos pellit yms. tulee kivasti.
 
Jos kirkasta, värittymätöntä ja suoraa yläpäätä on haussa, katselisin mieluummin noita pienikalvoisia konkkia... Pienempi kalvo ei väritä yleensä niin pahasti. Esim. Neumannin 184 tai AKG C451 olis listalla...
 
Henk.koht. en tosta 103:sta ole hirveen innoissani, vaikka hyvä se hintaisekseen on kyllä...
 
Jos pitää olla laajakalvo, kattoisin myös Audio-Technican kataloogista. Siellä on paljon hyviä sieppoja. AT4040 ja AT4047 tulee ekana mieleen...
 
HTMono
29.10.2009 18:00:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Allekirjoittanut on tuota rummuissa käyttänyt. Overina ei aiheuttanut suurta innostusta, tilamikkinä poimimassa koko settiä toimi ihan hyvin. 414:een nähden sitä yläpäätä kyllä on, joidenkin etusten kanssa voi tuntua jopa hieman karskilta. Ainakin Control 24:ssä olevien Focusritejen kanssa tuo oli vähän halvan kuuloinen...
 
Toinen paikka jonne tuota tuli käytettyä oli tummaääninen mieslaulu, tuossa hommassa toimi aika kivasti.
 
If somebody thinks they're a hedgehog, presumably you just give 'em a mirror and a few pictures of hedgehogs and tell them to sort it out for themselves.
koopop
29.10.2009 18:05:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samalla hinnalla saa ehkä parempaakin. Tilamikkinä toiminut mulla oivasti, mutta laulussa/speakeissa puukotus on aika hurja.. Etsipä jostain KM184 pari, suosittelen!
 
Mikael
29.10.2009 19:25:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täältä myös ääni KM184:sille ja jos isokalvoisuus on vaade niin AT4047 tai C414 olis mulla listalla ennen 103:sta.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
kivi
29.10.2009 20:01:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Täältä myös ääni KM184:sille.
 
Samoin. Niihin voi vaikka tottua. Varsinkin Glyn Johns -asettelulla alkaa ihmetellä, et mitä me syötiinkään ennen kuin oli tätä kissanrasvaa...
:-D
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
harbapapa
29.10.2009 20:11:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia kiitoksia!
 
Voisiko joku vielä vertailla KM184:a esim. SM81:een ja C451B:hen?
 
AT4047:sta on muuten tulossa vaihdettavalla suuntakuviolla varustettu versio: AT4047MP (Pallo - hertta - kasi).
 
kardaani
29.10.2009 20:58:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuolta pdf: http://www.neumann.com/?lang=en&id= … rrent_microphones&cid=km180_reports
 
HateHalon
29.10.2009 21:48:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entä onko kuinka kriittistä ostaa mahdollisimman identtiset versiot tuota c414 taikka at4047? Mulla on pari tlm 103 eri paikoista ostetut ja toimii hyvin stereona mutta vähän turhan kirkas munkin makuun. Ja sit on tuo c414 uls (varmaan joku 20 vuotta vanha). Jos meinaa ostaa toisen pariksi niin pitäis ostaa suuninpiirtein samalla alkava sarjanumero?
 
koopop
29.10.2009 23:56:09 (muokattu 29.10.2009 23:59:12)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harbapapa: Kiitoksia kiitoksia!
 
Voisiko joku vielä vertailla KM184:a esim. SM81:een ja C451B:hen?
 
AT4047:sta on muuten tulossa vaihdettavalla suuntakuviolla varustettu versio: AT4047MP (Pallo - hertta - kasi).

 
Voisi;
 
SM81 on kivan pehmeä ja avoin, sitä on tullut käytettyä peltien lähimikkinä. Melkein sanoisin että saundi on "kylmä" vaikkakin tasapainoinen ja siksi ei sovellu kaikkeen. Voi johtua kyllä siitä että oon aina käyttäny sitä leikkurin kanssa. Hyvä mikki, ei jokapaikan höylä.
 
451 on mukavan terve yläpäästä, mutta kaikista näistä pistemäisin. Sopii juuri siksi moneen, esimerkiksi akustiseen kitaraan, haitsulle. Mikillä äänitettyä matskua on helppo käsitellä ja siirrellä äänikuvassa pistemäisyyden takia. Pistemäisyys johtuu "huonosta" off-axis -käsittelystä, jolloin mikki ei sovellu kovin hyvin esim. rumpuoverheadiksi. Ellei halua pistemäistä erottelua, vaikka metallisetistä.
 
Sanoisin että KM184 on kaikkien näiden mikkien parhaat ominaisuudet + vielä vähän lisää. En ole vielä keksinyt mihin KM EI soveltuisi. Kerran teippasin sen viisseiskaan kiinni ja pistin parallel -mikityksen 4X12 kaappiin. Tuli nannaa.. KM184 -parilla oon tehny parhaimpia rumpuoverhead -äänityksiäni, parempaa on tullut vain isokalvoisella (U89/U87) joka kuuntelee vähän laajemmin heijastuksia ja huonetta. KM on mielettömän hyvä jousisoittimille, sellolle, kontralle, siinä riittää alakertaa eikä yläkerta mene tukkoon tai ole liian kireä.
 
Oliko hyvä myyntipuhe? :)
 
loosah
30.10.2009 00:22:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

koopop:.. mutta laulussa/speakeissa puukotus on aika hurja..
 
Oon sen verran outo keikari, että tykkään käyttää TLM 103:sta useinkin ihmisäänen kanssa, vaikka vaihtoehtona olis mitä. Siinä on valmiiksi jo niin julmetusti preesenssiä, että se tunkee mummon telkkarista ja vaarin putkiradiosta niin hyvin läpi, ettei mitään rajaa.
 
Stereoäänityksissä melkein millä tahansa äänilähteellä suosin kuitenkin tuota KM184-paria (neutraalimpi) tai joskus harvemmin 451B-paria (rapsakampi), koska ne tuntuvat olevan paljon paremmin suuntaavia, hallitumpia ja "luonnollisemman" kuuloisia siinä tarkoituksessa. 103-parilla stereokuvan hakeminen tuntuu olevan paljon vaikeampaa, koska ne poimii niin paljon enemmän.
 
GIGO
koopop
30.10.2009 09:48:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

loosah: Oon sen verran outo keikari, että tykkään käyttää TLM 103:sta useinkin ihmisäänen kanssa, vaikka vaihtoehtona olis mitä. Siinä on valmiiksi jo niin julmetusti preesenssiä, että se tunkee mummon telkkarista ja vaarin putkiradiosta niin hyvin läpi, ettei mitään rajaa.
 
Aivan, tossa hommassa varmasti toimiikin..
 
Raimo
30.10.2009 13:34:01 (muokattu 30.10.2009 13:35:05)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en pidä 103:sta juuri minään mutta osittain kyseesä lienee kieltoreaktio kun se oli oppivuosina joka "studion" se "hyvä laulumikki" :D
 
*Jok tap useimmissa äänilähteissä mä koen 103:n "kylmänä". Paljolti tuo yläpää mutta on siinä muutakin. Kanske V/O- hommaan siinä voisi olla järkeä (en ole kokeillut) mutta laulussa mä en vaan diggaa, enkä myöskään useimmissa akustisissa soittimissa enkä rumpuovereina.
 
Jos sen saa käytettynä halvalla niin ei se umpipaska ole mutta uuden hinnalla saattaisi löytyä jokunen tsekkaamisen arvoinen vaihtarikin. Nää on sit kyllä makusasioita.
 
womb.mixerman.net
Cape
30.10.2009 14:07:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TLM103 on rumputilamikkinä mielestäni oikein toimiva. Sopivan raikas myös hieman muhjuisemmassa huoneakustiikassa. Flyygelissä TLM103 on hieman kolkko ja kireän oloinen, mutta viuluun ja akustiseen kitaraan se on toiminut hämmästyttävän hyvin.
 
Uuden hinnalla saa myös monikäyttöisempää kamaa. Tällä on se tietty ominaissoundi joka toimii tai sit ei... Yksi ok vaihtoehto monien muiden hyvien mikkien joukossa.
 
I hope we dont end up as an electronica-metal world with simulated/sampled/impulsed everything.
loosah
31.10.2009 00:15:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Raimo: Mä en pidä 103:sta juuri minään mutta osittain kyseesä lienee kieltoreaktio kun se oli oppivuosina joka "studion" se "hyvä laulumikki" :D
 
*Jok tap useimmissa äänilähteissä mä koen 103:n "kylmänä". Paljolti tuo yläpää mutta on siinä muutakin. Kanske V/O- hommaan siinä voisi olla järkeä (en ole kokeillut) mutta laulussa mä en vaan diggaa, enkä myöskään useimmissa akustisissa soittimissa enkä rumpuovereina.
 
Jos sen saa käytettynä halvalla niin ei se umpipaska ole mutta uuden hinnalla saattaisi löytyä jokunen tsekkaamisen arvoinen vaihtarikin. Nää on sit kyllä makusasioita.

 
Noinhan se menee. Äänityshommathan on ihan täysin makuasioita ja fiiliskysymyksiä. Sen lisäksi niihin vaikuttaa paljon se, mitä isot pojat isoilla foorumeilla sanovat tai se, kuinka paljon korvissa on milloinki vaikkua tai onko juonu kahvia liikaa jne.
 
Joskus joku SM-57 jollain paskan neliraiturin etuasteella ajaa asian ehdottomasti parhaiten.
 
"Paras" ja kallein ei todellakaan ole aina paras. Fiiliksen ja haetun lopputuloksen mukaan täytyy mennä.
 
Yleispariksi suosittelen ehdottomasti tuota KM-184-paria. Niillä ei voi mennä pieleen.
 
GIGO
harbapapa
31.10.2009 08:44:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kardaani: Tuolta pdf: http://www.neumann.com/?lang=en&id= … rrent_microphones&cid=km180_reports
 
Kiitos, tuo artikkeli oli hyvä. Mielenkiintoista kyllä KM184 voitti vertailun selvästi. Neumannit eivät siis vain soundaa hyvältä, vaan niiden speksit on myös hyviä (se ei toki aina ole niin tärkeää).
 
Ajattelin aikaisemmin tota KM184 paria, mutta ajattelin että niissä ei ole paljoa eroa muihin vastaaviin, mutta ilmeisesti eroa on paljonkin. Taidan päätyä KM184:iin.
 
Olen muutenkin viimeaikoina siirtynyt käyttämään "studiostandardi" -kamaa. Jotenkin paljon kehutut halpamallit ovat tuottaneet lopulta pettymyksen. Toki ne ovat halvempia, mutta kaikissa lehtiartikkeleissa niitä kehutaan pilviin ja siitä saa sen käsityksen että halvalla saa hyvää. Toki joka mikille on oma käyttötarkoituksensa. C414B-XLS mikkien hankinta avasi korvat. Lisäksi SM81, C451B, D112 eivät ole tuottaneet pettymystä.
 
Tuntuu että rumpujen äänittäminen on mikeille aika haastavaa. Lisäksi omat tavoitteet on aika korkealla.
 
Master Fader
31.10.2009 13:43:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Satakolmosta en suosittelisi kenellekään ainoaksi isokalvoiseksi. Sen verran kirkas se on. Ei se muuten ole huono mikki. Kestää kovia tasoja muun muassa. Se kannattaa lykätä sellaiseen paikkaan, johon tarvitaan se ekstra 4dB lisää yläpäätä. Ei siis lauluun eikä rumpuoveriksi. Sen sijaan se toimii vaikka bassokaapin äänityksessä, kontrabassossa ja jopa bassarissa, jos sitä soitetaan iisiisti ja jos siinä on liian tuhnu soundi. Poppipianokin toimii. Sähkökitaroihin en ole kokeillut, mutta periaatteessa se voisi toimia hyvinkin. Laitetaanhan sitä vahvistimen eteen varsin usein se 57, joka nostaa vielä enemmän yläpäitä.
 
Master Fader
31.10.2009 13:56:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Palaisin vielä, että 184 ei sitten taas ole mikään varsinainen maailman stadardi rumpuoverimikkinä, mitä vaikkapa U87 on.
 
studiokekkonen
31.10.2009 16:23:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos haluut about tolla budjetilla monikäyttöisen, hyväsoundisen parin isokalvoisia joka toimii rumpuovereina hyvin, AKG:n C414:t on ehdottomasti paras vaihtoehto. Valitsisin ne milloin vaan 103:sten sijaan.
 
Mä en siis myöskään kauheesti pidä 103:sta. Kyllä sitä hätätilassa voi käyttää moniin juttuihin, viimeks oli jazz-basarissa ja sähkiksessä (kakkosmikkinä) ja toimi ihan hyvin. Overeiksi en laittaisi kuin äärimmäisen pakon edessä ja laululle... No, ehkä se sopii joillekin. Mä en vaan tykkää siitä yläpäästä.
 
studiokekkonen
31.10.2009 16:26:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Master Fader: Palaisin vielä, että 184 ei sitten taas ole mikään varsinainen maailman stadardi rumpuoverimikkinä, mitä vaikkapa U87 on.
 
Tässä puhutaan hyvin erilaisista ja hyvin erihintaisista mikeistä.
 
Ja jos palataan vielä "TLM103 vastaan maailma"-kysymykseen, laittaisin useimmissa tilanteissa mielummin 184:t overeiksi kuin satakolmoset. YMMV.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «