Aihe: Basson soiton aloitus
1 2
Seba
28.10.2009 01:54:11

weelie: Väittäisin että osaat jo kaikki mitä sanoin, jos kerran olet joskus kitaraa soitellut (eli tiedät mitkä ovat soinnun säveliä). Mutta ehkäpä siis selitin huonosti.

Mutta, toki, korvakuulolta soittelu bassotteluun parhaiten sopii. Millaiselta bassolinjan mielestäsi pitäisi kuullostaa, soita niin. Eikä basso-kuvioista kannata tehdä liian monimutkaisia, perusjutut riittävät pitkälle. Itse toki olen kovasti kehno korvakuulolta soittelija, ainakin soinnut haluan kappaleeseen tietää, ja siltä pohjalta alan soittelemaan.

joo kyllä noi varmaan taittuu, ja tarkoitin lähinnä että tuo teoriapuoli tai sen ymmärtäminen on mulla lievästi sanottuna heikkoa kun en sitä ole koskaan treenannut kun aina korvalla ja fiiliksellä vedän :)_
On tuota enemmän ja vähemmän 18 vuoden ajan tullut jo soiteltua mutta vasta viime aikoina kun taas on aktiivisempaan suuntaan tullut lähdettyä, on teoriakin työkaluna alkanut kiinnostaa. Vielä kun olisi aikaa käydä tunneilla opettelemassa noi jaloista pois kun ei itseopiskeluun saa kipinää :)
Lalla
29.10.2009 16:53:37
weelie: Tuo 1-2-3 lienee se, että soitetaan soinnun säveliä (juuri, terssi ja kvintti).
...
Itse suosittelen C duuriskaalan opettelemisen niin että sen sävelet osaat soittaa nauhoilta 0-5. C,D,E,F,G,A,B.

Kiitos weelie! Näillä pääsen hyvään alkuun. :)
Lalla
29.10.2009 16:58:56
mikuli123: Teoriaa olen yrittänyt kesän alusta asti jotenkin miettiä ja opetella, mutta kyllä se hyvin alkeistasolla vielä on. (Hyvä että tajuan molli/duuri terssin vaihtelun aikaansaaman eron -.-)

Epävirallinen opettajakin on ,mutta hänen kanssaan treenaaminen on enemmänkin jamitusta ja muuta soittoa. Kuitenkin selostaa sävelajit jne.

Millä tavalla kannattaa aloittaa? Netistä, kirjastosta, cd-levyiltä?
Vinkkejä, vinkkejä.

T: -m-

Voisin suositella vaikka työväenopiston teoria kursseja, ensin 1/3. Se hyvä puoli noissa on että siellä on kaikki aikuisia. Minä itse istun sellaisten 12 vuotiaiden kanssa samalla kurssilla kun kuuluu viulunsoiton opetuksen hintaan.
Esim Helsingissä
http://haku.opisto.hel.fi/kurssi.php?kk=101653
Ginga
29.12.2018 12:31:50
Ajattelin vain lainata kyseistä ketjua.

Eli:
Voiko kitaran skaaloja käyttää mitenkään basson soiton opettelussa?

Löysin vanhan kitaraskaala-vihkosen, ja ajattelin voisiko beissillä vähän opetalla näitä.
Kiitos.
Funkånaut
29.12.2018 12:44:32

Ginga: Ajattelin vain lainata kyseistä ketjua.

Eli:
Voiko kitaran skaaloja käyttää mitenkään basson soiton opettelussa?

Löysin vanhan kitaraskaala-vihkosen, ja ajattelin voisiko beissillä vähän opetalla näitä.
Kiitos.

Samoja skaaloja hyödynnetään kaikilla soittimilla, joten kyllä: samoja skaaloja voi hyödyntää.
play-along-levyillä sama ilmiö on hauska. "one, two, three"n alla kuuluu jo paskajatsit, ikään kuin ennakkovaroituksena. - Epämuusikko
Ginga
29.12.2018 13:41:43
Funkånaut: Samoja skaaloja hyödynnetään kaikilla soittimilla, joten kyllä: samoja skaaloja voi hyödyntää.

Kiitos nopeasta vastauksestasi.
Eikun vain soittelemaan siis!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)