Aihe: Plektroista..
1 2 3 4 58 9 10 11 12
Mad-Mike
03.11.2009 11:29:34
Itse tykkään käyttää noita Jazz III plektroja ja varsinki ULTEXeja mutta Jazz III Ultexeja en ole löytänyt oikein muualta kuin thomannilta. Onko tosiaan näin ettei niitä myydä muualla suomessa?
-Ei se nopeus vaan se taito-
mipi
03.11.2009 11:34:07
Eb-tuning: Itse tykkään käyttää noita Jazz III plektroja ja varsinki ULTEXeja mutta Jazz III Ultexeja en ole löytänyt oikein muualta kuin thomannilta. Onko tosiaan näin ettei niitä myydä muualla suomessa?

Itsekkin käytän noita Jazz III Ultexeja. Ja Levytukusta niitä ainakin saa.
G# maj Ab
ibnz
04.11.2009 11:40:16
No niin, nyt löytyi Ultex Sharpit lähi(musiikki)kaupasta. Piru että on hyviä plektroja. Eli täsmälleen Jazz III:n profiili mutta normi-Tortexin koko ja Ultex-muovi. Sori vaan sällit, käyn koko lootan (paksuudet .73, .90, 1.14, 1.4 ja 2.0) himaan.
taskumatti
04.11.2009 13:56:55
Käytän tortexeja säröjen kun on vähän enemmän säröä. Mutta pikkurosolla/cleanilla soittaessa jazz3 tai saman plektran ultexia. Ärsyttää vaan kun tuosta tortexista ei saa tarpeeksi atakkia että sillä vois soittaa vaikka bluesia. + Aina saa mattoveitsi kädessä heilua ku plektra katoaa. Täydellisiä plektroja löytyy varmaankin pelkästään saduissa.
"Vanhemmaksi tuleminen on väistämätöntä - aikuiseksi kasvaminen taasen vaihtoehtoista." -Pulju
s8na
04.11.2009 16:18:15

Biitti-Pavel: Kertokaas joku aloittelijalle, mikä idea on alle 0.4mm plekuissa? Ketä tai mitä tyyliä niillä soitetaan? Tuntuu että kielet eivät edes reagoi niin ohuisiin..

Akustisella vetelee nuotiolla. Helppo rempata ku ei leku paa yhtää vastaan. Näin olen nähnyt käytettävän (itse en käytä).
All the stuff I need is here, I just have to invent how to use them -McGyver
aalataur
04.11.2009 19:18:23 (muokattu 04.11.2009 19:20:22)

Ohuilla plektroilla saa semmoista hyvää räpsyvää soundia akkarin harjaukseen, mitä ei jäykemmillä plekuilla ole mahdollista saada. Muuta niillä ei sitten teekään. Alle 0.4 on aika ohut kylläkin jo, itsellä tuollaiseen harjaukseen on Dunlop 0.58 mm tai 0.71 mm.
iWad
04.11.2009 20:31:27
En tiiä, itellä tuntuu että pitää soittaa 'oikeammin' eli enemmän sillä vähäisellä tekniikalla kuin voimalla kun soittelee noilla jäykemmillä/terävämmillä jatsiplekuilla, nyt iso punainen Jazz III vakiintunut käyttöön. Muilla vastaavanlaisia kokemuksia? Ennen tuli käytettyä noita dunlopin tortexeja, totesin liian räpsyviksi omaan makuun.
Mad-Mike
05.11.2009 11:26:03 (muokattu 05.11.2009 11:27:13)
Näkyy löytyvän 6-packeina noita Jazz III Ultexeja strings.fi paikastakin:

http://www.strings.fi/PublishedServ … D=9&itemcode=DUNJazz3Ultex6Pack
-Ei se nopeus vaan se taito-
aalataur
05.11.2009 12:20:04

Mites toi Ultex eroaa materiaalina normi Jazz III:sta?
Björn E. Borg
05.11.2009 12:34:58
aalataur: Mites toi Ultex eroaa materiaalina normi Jazz III:sta?

Ultex on kovempaa ja kestävämpää. Sillä saa tarkan atakin ja hivenen treblempää sointia.

Mun Les Paul-kitaraan ainakin raskaampaan soittoon tuli ihan uudenlaista puhtia ultexilla, vaikka tortexin kannattaja muuten olenkin.
Klapp
05.11.2009 12:37:09 (muokattu 05.11.2009 12:37:37)
Mites toi Ultex eroaa materiaalina normi Jazz III:sta?

On oikeen vaan reilulla kädellä kovempaa materiaalia. Ja se tatsi on aika erilainen. Normi punanen jazzIII tuntuu tuon ultexin rinnalla tosi pehmeeltä. Ja vaikka toisille on varmaan saivartelua väittää näin, niin ainakin mun korvaan noista lähtee ihan erilainen soundi. Punasta käytän enemmän semmosen bop-jass-menoon ja herkistelyyn, ultexia ihan fiiliksen mukaan toisinaan. Molemmat loistokaluja.

E: ja hitahista, matomaista toimintaa.
"Tahdikkuus ja pidättyväisyys ovat aivan paikallaan ihmisten kanssa rupatellessa, mutta ei pidä kierrellä ja kaarrella, kun on kysymys musiikista." -David Mitchell: Pilvikartasto
ibnz
05.11.2009 12:52:29
Guitar Worldin nettisivuilla oli arvostelu Ultex Sharpeista, aika ylistystä sekin. Onko nuo Eric Johnson JazzIII:t kokoluokkaa XL vai normaali muuten?
Björn E. Borg
05.11.2009 12:59:26
Klapp: Ja vaikka toisille on varmaan saivartelua väittää näin, niin ainakin mun korvaan noista lähtee ihan erilainen soundi. .

No jos joku ei ole saivartelua, niin se on plektran materiaali. Lähes kaikkiin muihin saundiparametreihin voi jollain lailla vaikuttaa, mutta ei siihen miten tämä käsi/plektra/kitara-yhteispeli toimii.
HeavyMachinery
05.11.2009 13:00:44

aalataur: Mites toi Ultex eroaa materiaalina normi Jazz III:sta?

Myös ultex tuntuisi pysyvän hikinäpissä paremmin. Siksi itse siirryin täysin niihin. Sekä tietenkin seksikä mummonkalsari väri oli yksi syy :P
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Nytph
07.11.2009 16:21:43 (muokattu 07.11.2009 16:22:33)
Tuli hommattua iso könttä Ultexeja .73 ja .90. Todella hyviltä vaikuttavat ainakin ensituntumalta. Aikaisemmin on tullut käytettyä vähän sekalaisesti Fenkun medium-plekuja ja Dunlopin Tortexeja, ja nopean testailun perusteella siirtyminen Ultexeihin on edessä.
"The sun is the same in the relative way, but you're older - shorter of breath and one day closer to death."
VIPMetal
07.11.2009 19:31:03

Pitkän Dunlop Delrin 1,5 putken jälkeen, päätin testata GW:ssäkin loistavan arvostelun saaneita saman firman Ultex Sharp 1.14 plekuja. On kyllä loistavia, täytyy vielä testata tuo 1.40 kokosena... mut kyllä tässä vaihdos tuli. Soundi parani ja tatsi. Ei oo koskaan nuo Jazz III:set pysyny näpeissä...
Minä lennän, polskin ja uin. Sanon sulle kvaak, ystävälle kvaak, kvaak sanon teille kaikille.
jaspiq
07.11.2009 21:15:50
ibnz: Guitar Worldin nettisivuilla oli arvostelu Ultex Sharpeista, aika ylistystä sekin. Onko nuo Eric Johnson JazzIII:t kokoluokkaa XL vai normaali muuten?

Mulla on noita Johnsonin Jazz III:a ja ne on tavallisen kolmosen kokosia (pieniä), mutta paksuus on mielestäni sama kuin Jazz II:ssa, eli kolmosia ohuempia.
Jyrken
07.11.2009 21:28:43
Kokeilin kaverin kehotuksesta Ibanezin Extra Heavyjä. Paksuuden aiheuttaman ensijärkytyksen jälkeen huomasinkin, että tremolopikkaus on helpompaa. Myös vitossoinnut kuulostavat munakkaammilta kuin aiemmin, mikä on vaikkapa AC/DC:ssä melko tärkeä elementti.
Ai mikä allekirjotus
Kirpsu93
07.11.2009 22:08:30
Huh. Kun porukat käyttää paksuja plektroja. :) Oon koittanu 0,88 soitella, mutta tuntuu paksuilta/hankalilta. :) Joku alle 0,6 on hyvä. :D
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)