Aihe: Lankkukitaran puiden valinnasta
1 2 3
jyrki_i
23.10.2009 01:02:30
"Muutama kymppi" menee siis pelkästään siihen kun ajaa Lahteen ja takaisin :-) Kymmenellä eurolla saa Rauta-Otrasta puut, jotka ajaa saman asian - ainakin paremmin kuin joku epämääräinen mänty. Jos on pakko kotimaisesta havupuusta tehdä, niin sitten mieluummin vaikka kuusesta.
Jymi
25.10.2009 02:42:08 (muokattu 25.10.2009 02:42:26)
jyrki_i: "Muutama kymppi" menee siis pelkästään siihen kun ajaa Lahteen ja takaisin :-) Kymmenellä eurolla saa Rauta-Otrasta puut, jotka ajaa saman asian - ainakin paremmin kuin joku epämääräinen mänty. Jos on pakko kotimaisesta havupuusta tehdä, niin sitten mieluummin vaikka kuusesta.

On lähempänäkin Tamperetta kunnon paksua lankkua kuin Lahdessa. Esim. leppää ja saarnia olen ostanut Les Fenderin mainitsemasta Lauta Oy:stä. www.lauta.fi. Oikein hyvää mahonkia ja Vaahteraan on löytynyt Messukylän puukeskuksesta. Eli kyllä niitä perinteisimpiä soitinpuita löytyy oikeinkin hyvin myös Tampereen lähiseuduilta.
jyrki_i
28.10.2009 00:33:32
Jymi: Lauta Oy:stä. www.lauta.fi.
Ihan kiva, mutta silloin kun minä olen siellä käynyt, ei mainittua tavara ole ollut tarjolla. Lauta Oy on tyypillinen maatalousyrittäjien puutavaran toimittaja. Etsikää sieltä optimaalinen tavara pitämään palkintokarjanne aisoissa.

Jokainen laittakoon elämästään likoon niin paljon kuin haluaa, mutta tyhjästä ei puuta ilmesty. Itse olen tehnyt kitarat siitä, mitä on ollut edullisesti saatavilla.

Puhutaanko vielä "muutamasta kympistä"?
Kumiankka
28.10.2009 04:57:42
Toinen tykkää äidistä toinen tyttärestä ja kaverin kaveri vehtasi molempien kanssa

Onhan näissä vaihtoehtoisissa puissa jotain erityisiä ominaisuuksia joihinkin erityistarkoituksiin ja jos esim laudelaudoista laminoi niin saattaa löytää lämpokäsiteltyä puuta ja luulisi vääntyilemisen olevan vähäisempi ja mittojen pysyvyyden olevan stabiilimpi jos tekee useammasta palasta

Itseä alkoi kiinnostaa tuo kotimainen havupuu niin ajattelin testata joskus, jos elämä sallii, että miten k-raudan kertopuuväliseinätolppa toimii runkomateriaalina. Projekti saatta viivästyä mutta palikat on jo sahattu ja liimaustarvikkeita haalittu kasaan.
Jymi
28.10.2009 18:57:01 (muokattu 28.10.2009 19:01:32)
jyrki_i: Ihan kiva, mutta silloin kun minä olen siellä käynyt, ei mainittua tavara ole ollut tarjolla.

Ihan kiva, mutta silloin kun minä olen siellä käynyt, on mainittua tavaraa aina ollut tarjolla. Siis useita kertoja vuosien varrella.

Tämä nyt meni vänkäämisen puolelle, mutta se, ettei jos siellä ei kerran sopivaa puuta ole sattunut olemaan tarkoita sitä ettei sieltä saisi. Kannattaa vaikka soittamalla tarkistaa ennen kuin menee hakemaan.

Tarkoitus ei ole missään vaiheessa ollut teilata ajatusta laudepuista liimaamalla tehdä. Ei varmasti huonoja tule. Kejua lukee kuitenkin muutkin kuin me kaksi, joten halusin kertoa, että myös tarpeeksi paksua puutavaraa saa myös hankittua. Miksi tätä vaihtoehto ei saisi tuoda esille ?

Lauta Oy on tyypillinen maatalousyrittäjien puutavaran toimittaja. Etsikää sieltä optimaalinen tavara pitämään palkintokarjanne aisoissa.

Mitähän tällä yrität sanoa ?

Itse olen tehnyt kitarat siitä, mitä on ollut edullisesti saatavilla.

Niin minäkin.
Les Fender
28.10.2009 21:08:17 (muokattu 28.10.2009 21:09:28)
jyrki_i: Ihan kiva, mutta silloin kun minä olen siellä käynyt, ei mainittua tavara ole ollut tarjolla. Lauta Oy on tyypillinen maatalousyrittäjien puutavaran toimittaja. Etsikää sieltä optimaalinen tavara pitämään palkintokarjanne aisoissa.

Hassua, olen tuolla useasti käynyt ja aina siellä on puuta ollut. Isoina lankkuina mm. saarnia ja leppää. Ihan kaikkea en valitettavasti tuosta siteeraamastani tekstistä ymmärtänyt.

Jokainen laittakoon elämästään likoon niin paljon kuin haluaa, mutta tyhjästä ei puuta ilmesty. Itse olen tehnyt kitarat siitä, mitä on ollut edullisesti saatavilla.

Puhutaanko vielä "muutamasta kympistä"?

Ei ilmesty, mutta esim. tuolta Lauta Oy:stä ostaessa on ollut kyse muutamasta kympistä per kitara. Laudepuu ei olisi tullut ainakaan merkittävästi halvemmaksi. Esim. omissa kuvissa olevista thinlineistä kahden saarnit ovat mainitusta puutavaraliikkeestä. Maksivat muistaakseni n. 20€/kitara.
"Living is easy with eyes closed!"
jyrki_i
31.10.2009 01:10:10
Jymi: Kejua lukee kuitenkin muutkin kuin me kaksi, joten halusin kertoa, että myös tarpeeksi paksua puutavaraa saa myös hankittua. Miksi tätä vaihtoehto ei saisi tuoda esille ?
No niin, nythän meitä on jo kaksi samalla asialla. Minäkin vain halusin kertoa, että epämääräiselle mäntylankulle on mahdollisesti parempikin vaihtoehto.
jyrki_i
31.10.2009 01:30:20
Les Fender: Maksivat muistaakseni n. 20€/kitara.

Juurikin noin. Minä rakennan kitaran nyt ja mahdollisesti vielä toisen ennen kuolemaani :-) Minua ei kiinnosta kustannukset per kitara per elämä vaan mitä rakenteilla oleva kitara tule maksamaan. Varmasti päästään pieniin lukuihin jos kaikki ostetut, rakennetut ja varastetut lasketaan yhteen ja jaetaan jollain vuosiluvulla :-D

Minun pointtini oli se, että jos on tarkoitus rakentaa yksi sähkökitara, eikä halua ottaa riskiä sen suhteen, että projekti menee perseelleen, niin ei ole mitenkään järkevää sijoittaa rahoja puutavaraan tai nähdä hirveästi vaivaa sen eteen, että mistä ne saa. Ensin pitää opetella taidot käsitellä puuta ja vasta sen jälkeen laittaa hillonsa likoon. Minäkin tunnen yhden kitaristin, jolla on ihan oikean kurssin läpikäytynä kelvoton kaula ja runko (männystä).

Sitten kun tietää, että osaa, niin voi valita puutavaran ihan haluamillaan kriteereillään.

Aloittajan ongelmaan liittyen on luultavasti aivan sama, mistä runko on tehty. Kaula on kuitenkin kitarassa tärkein osa. Sitä tuskin kukaan täysipäinen aikoo männystä tehdä.
vrajala
01.11.2009 12:44:55
Minäkin tunnen yhden kitaristin, jolla on ihan oikean kurssin läpikäytynä kelvoton kaula ja runko (männystä).

Jaa minkäköhän kurssin? Tuskin ainakaan ammattitaitoinen soitinrakentaja tuollaista puuvalintaa on puoltanut...

Sitä tuskin kukaan täysipäinen aikoo männystä tehdä.

Njaa, täysipäisyydestä en tiedä. Mä olen tässä kuitenkin pyöritellyt täysin kotomaisista puista rakennettua kitaraa, ja mänty on yksi vaihtoehto. Kyllä kaulan voi rakentaa pehmoisemmastakin värkistä jos sen vaan vahvistaa kunnolla. On niitä kuusestakin tehtyjä kauloja, jopa bassoissa. BunnyBassin sivuilla oli joskus aikanaan kovastikin kohinaa yhdestä kokonaan kuusesta rakennetusta bassosta. En löytänyt tähän hätään.
pop
Jymi
01.11.2009 13:44:57 (muokattu 01.11.2009 13:51:41)
Jymi: Kejua lukee kuitenkin muutkin kuin me kaksi, joten halusin kertoa, että myös tarpeeksi paksua puutavaraa saa myös hankittua. Miksi tätä vaihtoehto ei saisi tuoda esille ?

jyrki_i: No niin, nythän meitä on jo kaksi samalla asialla. Minäkin vain halusin kertoa, että epämääräiselle mäntylankulle on mahdollisesti parempikin vaihtoehto.

Niin teit ja ihan aiheellisesti. Sitten minä toin esille vaihtoehdon, että leppälaudan sijasta ainakin Tampereen läheltä löytyy myös paksumpaa leppälankkua. Ja siitä tässä nyt on sitten väännetty että löytyykö sitä vai ei. Pysyn edelleen kannassani että löytyy ja pidän parempana vaihetoehtona kuin laudoista liimaamalla tarvittavan paksuuden saamiseksi.

Nyt kun tuli tämä mäntyasia uudestaan esiin, niin kerran olen mäntyrunkoista stratoa koittanut. Rungossa ei ollut mitään merkkejä siitä, että olisi liian pehmeää tai taipuisaa. Hyvin pysyi kasassa. Soundi taas oli erittäin positiivinen yllätys. Akustinen ääni voimakas ja dynaamiikka parempi kuin missään leppästratossa mitä olen kokeillut. Sähköillä en kokeillut.

Kaulaan en minäkään mäntyä laittaisi, mutta ketjussa alunperin puhuttiinkin vain mäntyrungon tekemisestä. Ja se varmasti onnistuu, jos vain valitsee palan, joka on hyvin kuivanut eikä ole valmiiksi halkeillut ja on mielellään mahdollisimman tiheäsyistä.

Kuusi taas on arvostetuin kansimateriaali akustisissa kitaroissa. Hyvän paino/jäykkyys suhteensa ansiosta. Itse aion vielä joskus pulttikaulaiseen rungon kuusesta rakentaa.
Les Fender
01.11.2009 16:25:23 (muokattu 01.11.2009 16:28:48)
Minua ei kiinnosta kustannukset per kitara per elämä vaan mitä rakenteilla oleva kitara tule maksamaan.

Kryptisiä lauseita... Ihan samaan hintaan kauppiaat myyvät puuta, osti sitten yhteen tahi viiteen kitaraan, määrät on kuitenkin pieniä. N. 20€ maksavat bodyn puut puutavaraliikkeessä lankusta tehtynä ensimmäiseen ja viimeiseen kitaraan.

Minäkin tunnen yhden kitaristin, jolla on ihan oikean kurssin läpikäytynä kelvoton kaula ja runko (männystä).

Ite tunnen muutaman kymmenen ensimmäistä kitaraa tehnyttä joilla on se ensimmäinenkin onnistunut, useilla jopa erinomaisesti. Opettajat on vaan olleet hommissaan niin päteviä ja materiaalitkin hyviä. Yhtään kelvotonta kitaraa ei ole niillä kursseilla valmistunut joihin olen tavalla tai toisella osallistunut. Useita erinomaisiakin pelejä olen nähnyt. Toki niitä kapuloita on tehdessä mennyt joitakin polttopuuksi, mut nää mokat on olleet siinä puun työstövaiheessa.

Aloittajan ongelmaan liittyen on luultavasti aivan sama, mistä runko on tehty. Kaula on kuitenkin kitarassa tärkein osa. Sitä tuskin kukaan täysipäinen aikoo männystä tehdä.

Vahvasti olen eri mieltä, aloittajan pähkäiltäväksi sitten jää kenen argumenttejä uskoo.
"Living is easy with eyes closed!"
s151669
01.11.2009 17:22:00

Les Fender: Yhtään kelvotonta kitaraa ei ole niillä kursseilla valmistunut joihin olen tavalla tai toisella osallistunut. Useita erinomaisiakin pelejä olen nähnyt.

Juu - jonkinsortin kurssille osallistuminenkaan ei välttämättä olisi ihan poissuljettu vaihtoehto :-) Toisaalta taas valmiin kaulan istuttaminen 'lankunpätkään' ei varsinaisesti ole rakettitiedettä. Ja miksi tehdä asiat helposti jos voi tehdä vaikeasti ?

Vahvasti olen eri mieltä, aloittajan pähkäiltäväksi sitten jää kenen argumenttejä uskoo.

No, sopiva männynpätkä löytyi. Nostin sen lämpimään kuivumaan - eli ihan ensiviikolla ei vielä varmaan tämäkään projekti ala. Raportoin sitten kun on jotain raportoitavaa - eli näillä näkymin tällä vauhdilla ensi vuosikymmenellä,
Antikitarasankari
MPU
01.11.2009 17:34:58
Minun pointtini oli se, että jos on tarkoitus rakentaa yksi sähkökitara, eikä halua ottaa riskiä sen suhteen, että projekti menee perseelleen, niin ei ole mitenkään järkevää sijoittaa rahoja puutavaraan tai nähdä hirveästi vaivaa sen eteen, että mistä ne saa.

Olisin täysin toista mieltä. Puita ei kitaraan saa myöhemmin vaihdettua, kaiken muun saa. Kitara on ihan jokaisen terveillä käsillä varustetun tehtävissä. Malttia vaan, niin varmasti onnistuu. En edes halua kuvitella sitä ketutuksen määrää kun kitaran valmistuttua huomaisin, että muuten oikein hyvä mutta kun tuli tehtyä lastulevystä ja räkämännystä. Ei ne puut kuitenkaan niin paljon maksa jos ihan perus leppä/vaahtera/ruusupuu-linjalla mennään.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Jymi
03.11.2009 09:16:07 (muokattu 03.11.2009 09:48:34)
jyrki_i: Minäkin tunnen yhden kitaristin, jolla on ihan oikean kurssin läpikäytynä kelvoton kaula ja runko (männystä).

Les Fender: Ite tunnen muutaman kymmenen ensimmäistä kitaraa tehnyttä joilla on se ensimmäinenkin onnistunut, useilla jopa erinomaisesti. Opettajat on vaan olleet hommissaan niin päteviä ja materiaalitkin hyviä. Yhtään kelvotonta kitaraa ei ole niillä kursseilla valmistunut joihin olen tavalla tai toisella osallistunut. Useita erinomaisiakin pelejä olen nähnyt. Toki niitä kapuloita on tehdessä mennyt joitakin polttopuuksi, mut nää mokat on olleet siinä puun työstövaiheessa.

Minun kokemusmaailmani kursseilta on jotain tältä väliltä. Niillä kursseilla millä viime vuodet olen viettänyt ovat ensimmäistä kitaraansa tehneet poikkeuksetta onnistuneet. Ammattitaitoinen opettaja on tässä ollut tärkeässä roolissa. Aiemmin tuli käytyä sellaisillakin kursseilla, jossa välillä valmistui myös niitä ei niin hyviä soittimia. Tosin pääasiassa niissä olivat soittimet niitä onnistuneita.
Juzzu
03.11.2009 09:37:07
jyrki_i: Minun pointtini oli se, että jos on tarkoitus rakentaa yksi sähkökitara, eikä halua ottaa riskiä sen suhteen, että projekti menee perseelleen, niin ei ole mitenkään järkevää sijoittaa rahoja puutavaraan tai nähdä hirveästi vaivaa sen eteen, että mistä ne saa.

Mitä helevettiä.

Jos todellakin aiot tehdä vain yhden sähkiksen, sitä suuremmalla syyllä puiden pitäisi olla hyviä kuivia laadukkaita puita, joita on hyvä työstää, jotka eivät elä, ja jotka saavat kitaran soimaan hyvin.

...Vai lähdetkö epäonnistumaan projektissa jo het alusta asti? Paskat puut, paskat osat, paskaa työn jälkeä, paskasti soiva peli, paska mieli soittajalla..? Good for you.
Little Savage
03.11.2009 11:04:20
Minun pointtini oli se, että jos on tarkoitus rakentaa yksi sähkökitara, eikä halua ottaa riskiä sen suhteen, että projekti menee perseelleen, niin ei ole mitenkään järkevää sijoittaa rahoja puutavaraan tai nähdä hirveästi vaivaa sen eteen, että mistä ne saa. Ensin pitää opetella taidot käsitellä puuta ja vasta sen jälkeen laittaa hillonsa likoon.

Niin en minäkään suosittelis alottelijalle kalliita loimuvaahteoroita sun muita kuviollisia puita pilattavaksi. Mutta kyllä vaivannäkö aina kannattaa puita hankkiessa. Halvemmalla löytää mitä enemmän näkee vaivaa. En mä ihan sitä ymmärrä että jotain IKEAan liimapuulevyjä pitää liimata kerroksittain kitaran tarpeeseen.
ÄÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄÄ.
Juzzu
03.11.2009 11:14:15
Little Savage: Niin en minäkään suosittelis alottelijalle kalliita loimuvaahteoroita sun muita kuviollisia puita pilattavaksi.

Ei niitä pilalle saa kun hätäilemällä ja tekemällä asioita ennen kuin miettii.

"ei ole mitenkään järkevää sijoittaa rahoja puutavaraan tai nähdä hirveästi vaivaa sen eteen, että mistä ne saa."

Harrastuksenomainen kitaranrakennus on pelkkää vaivaa alusta loppuun, aikaakin menee pirusti. Ei tuota kannata tehdä ollenkaan, jos ei saa kiksejä muustakin kun valmiista kitarasta - fiilikset pitää löytyä niin suunnnitelusta, jahkailusta, pähkäilystä, tekemisestä, epäonnistumisista ja korjauksista ja miljoonista eri työvaiheista ennen sitä valmistumista.
s151669
03.11.2009 14:45:00

Juzzu: Harrastuksenomainen kitaranrakennus on pelkkää vaivaa alusta loppuun, aikaakin menee pirusti. Ei tuota kannata tehdä ollenkaan, jos ei saa kiksejä muustakin kun valmiista kitarasta - fiilikset pitää löytyä niin suunnnitelusta, jahkailusta, pähkäilystä, tekemisestä, epäonnistumisista ja korjauksista ja miljoonista eri työvaiheista ennen sitä valmistumista.

Nimenomaan. Jos siis haluaisin tehdä perinteitä noudattavan kepin, niin tokihan hakisin asiaankuuluvat puut. Nyt vain huvittaisi kokeilla jotain muuta. Onhan täällä nähty jerrykannukitarakin... Menee pieleen jos menee, tappiota tulee lankunpätkän verran ja senkin voi polttaa takassa :-) Sitten sovitellaan sama kaula toisiin puihin.
Antikitarasankari
Little Savage
03.11.2009 15:39:46
Juzzu: Ei niitä pilalle saa kun hätäilemällä ja tekemällä asioita ennen kuin miettii.

Sulla on onnistuneet kitaprojektit hyvällä prosentilla. Plussaa siitä! Turha kuitenkaan kaupata yhdellekään faijan kanssa kellarissa kitaraa rakentavalle teinille sellasta ajatusta että kannattaa ostaa loimuvaahterat sun muut Gotohit ekaa projektia varten.

Ne teininien kitarat joita täälläkin olen nähnyt niin yhdenkään kohdalla työlaatu ei ole ollu niin huikaiseva jotta ois voinu sanoa että kitaraan olisi pitäny laittaa paremmat osat.

Eri asia alkaako 30+ vuotias tekemään kitaraa kun joku pentu joka haluaa päästä soittamaan heti.

Se on aika pieni joukko kuitenkin jotka onnistuu ekalla kertaa iästä riippumatta. En mä pitäs tuotosta kovin onnistuneena jos jotain on pitäny korjata. Laittamalla jotain viilua kaulaliitokseen tms... Suomessa kuitenkin on paremmat mahdollisuudet onnistua kun kurssit on halpoja.
ÄÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄÄ.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)