Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Aloitteleva "kotistudio" kysyy..
1 2
SudenUni
27.10.2009 22:01:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika paljon aiheeseen liittyvää asiaa on mutta niin paljon tekstiä ja niin paljon asian vierestä joten laitoin kysymyksen eli:
 
Olen ruennut itse tekemään musiikkia ja tarkoitus olisi siis tehdä itse pari levyä (demoatasoa siis)
 
Kumpiko vaihtoehto on parempi?
 
Hommaanko jotain tietokonesoftia ja läjän mikkejä vai useamman huntin maksavan digitaaliraiturin??
 
south_of_heaven
27.10.2009 22:08:55 (muokattu 27.10.2009 22:09:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tietokonetta käytettäessä tarvitset kuitenkin äänikortin, joka ollessaan ihan hyvä maksaa myös useamman huntin. Itse asiassa, ohjelmatkin maksavat monesti useamman huntin, esim. näen itseni yhä aloittelijana ja softiin on silti uponnut yli tonni...
 
Tosiasiassa kaikki riippuu siitä, mitä tahdot nauhoitella ja miten.
 
Life in plastic, it's fantastic!
SudenUni
27.10.2009 22:50:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

south_of_heaven: Tietokonetta käytettäessä tarvitset kuitenkin äänikortin, joka ollessaan ihan hyvä maksaa myös useamman huntin. Itse asiassa, ohjelmatkin maksavat monesti useamman huntin, esim. näen itseni yhä aloittelijana ja softiin on silti uponnut yli tonni...
 
Tosiasiassa kaikki riippuu siitä, mitä tahdot nauhoitella ja miten.

 
Idea kysymykseen onkin osittain siinä että kummallako saa parempaa jälkeä aikaan? Ja eikäs noita light versioita softista saa melko edullisesti?? Ideana olisi saada nauhoitettua mahdollisimaan hyvä laatuista materiaalia. Kitarat, basso, rummut, synat ja laulu. Raiturilla se tietenkin onnistuu ja kokemusta on mutta laatu ei ehkä niin hyvä kun tietokoneen läpi vedetty materiaali??
 
JPQ
28.10.2009 04:12:25 (muokattu 28.10.2009 04:13:24)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tietokone monipuolisempi ja joustavampi sanoisin myös hyvillä osilla (eivät kalliita edes halvimillaan) laadukkaampi. ja ilmaisena varsinkin PCelle löytyy paljon plugineita. ja softista löytyy tosiaan kevyt versioita joskus jopa äänikortin mukana josta ainakin Sonar LE on minusta todella käyttökelpoinen aloittamiseen. ja esimerkki kortista jossa tulee kun itsellä on Emu 0404 PCI versio.
ps. Sanoisin ainakin oma raituri (sen hetkisiin tietokoneisiini en saanut laatu äänikorttia omistamani melko laadukas kortti oli rikki noin 1993 vuoden ammattimalli pakko mainostaa (lisäksi kahden kotimaisen elokuvan ääniraidalla ja muuta ammatti käyttöä) ja raiturikin piti valita sen avulla joka ei tarvi tietokone yhteyteen ajuria) kohisi melkoisesti paljon halvempaan korttiin (jolla nyt äänitän arvio erosta on siinä 30db (huippujen tosin ei RMSän mukaan) ja nykykorttikin kärsii selvästi kun olen katsellut mikseristä kun olisi laadukaampi tulos paranisi lisää) nähden sanoisin oli jopa sillä rajalla että just ja just kuuluu kuunteluvoimakkuudellani jos kajari on vieressä ja tiedän etten kuuntele kovaa. Tuli paljon asian viereenkin olevaa anteeksi. Mutta lyhyesti kyllä tietokonetta ehdotoan.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Kumiankka
28.10.2009 07:32:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ilmeisesti monet harrastajat hommaa molemmat. Itse latasin Reaperin ja ihan halpis usb interfacella vaan testaillut ja hyvin tuntuu punksuneeraavan, lisenssi oli 50 harrastajille
 
Noita kaiken maailman "kevyt" softia saa toki muropaketin kylkiäisenä mutta itse ainakin hermostuin kun oli rajoitettu tekemisiä. Eihän reaper mikään cubase ole mutta koko ajan eteenpäin
 
SudenUni
28.10.2009 11:51:32 (muokattu 28.10.2009 11:54:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kumiankka: Ilmeisesti monet harrastajat hommaa molemmat. Itse latasin Reaperin ja ihan halpis usb interfacella vaan testaillut ja hyvin tuntuu punksuneeraavan, lisenssi oli 50 harrastajille
 
Noita kaiken maailman "kevyt" softia saa toki muropaketin kylkiäisenä mutta itse ainakin hermostuin kun oli rajoitettu tekemisiä. Eihän reaper mikään cubase ole mutta koko ajan eteenpäin

 
Mut murapaketin kylkiäinen riittää alkuun juuri siitä syystä että itse pääsee alkuun ja pääsee hieman kokeilemaan millaista materiaalia saa aikaiseksi. Ja jos ei innostu tarpeeksi niin raiturilla voi treenailla biisit ittekseen ja studiossa nauhoitus ja miksaus sekä masterointi. Mut mut... pitää tutkia.
 
Kitaranopettajani tuosta Sonarista mainitsikin....
 
Ja nuo monimutkaisemmat ohjelmat tyssäävät minun kohdalla todennäköisesti siihen että niiden käytön opettelemiseen menee ilmeisesti 1000 tuntia...???
 
Kalmo
28.10.2009 12:59:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuten siellä sun täällä olen mielipiteenäni ilmaissut:
 
Paras tapa aloittaa, on ostaa PC:hen niin hyvä äänikortti, kuin lompakko sallii, ja käyttää sen mukana tulevaa softaa.
 
Raiturilla vai tietsikalla parempaa jälkeä??
Paha mennä sanomaan. Onhan tietsikka venyvämpi ja monipuolisempi editointi-,
efektointi- ja softasyntikkamahdollisuuksien vuoksi. Mahdollisuus rajattomiin raitamääriin on sekä ilo että kirous. Itse audioäänityksessähän oleellista on äänitystilan, mikrofonien ja esim. A/D-konverttereiden laatu ja äänittäjän taito, riippumatta siitä, mikä on taltiointilaite.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
ganesha
28.10.2009 14:45:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

south_of_heaven: Tietokonetta käytettäessä tarvitset kuitenkin äänikortin, joka ollessaan ihan hyvä maksaa myös useamman huntin. Itse asiassa, ohjelmatkin maksavat monesti useamman huntin, esim. näen itseni yhä aloittelijana ja softiin on silti uponnut yli tonni...
 
Tosiasiassa kaikki riippuu siitä, mitä tahdot nauhoitella ja miten.

 
heh...
minäkin olen aloittelija (ainakin mitä äänitykseen tulee) ja tietokonepohjaisen "kotistudion" virittämiseen on mennyt rahaa jo niin perkeleesti ettei mitään järkeä! (okei, olin hölmö ja sorruin ProToolsiin = hyvästi rahat ja mielenterveys)
Digidesignin Rack Factory maksoi n. puolitoista vuotta sitten hieman vajaat 1500 euroa. noh, ajattelin ettei sitä tarvitse ikinä päivittää parempaan, että kyllä se omiin tarpeisiin riittää aivan mainiosti. Noh, sit ajattelin että 4 mikkikanavaa on aika vähän jos vaikka tekis mieli nauhoitella vähän esim. oikeita rumpuja. Okei, ostin kaveriksi Motun 8Pren, maksoi muistaakseni T-kaupassa about 500 euroa. Nyt on sit 12 mikkikanavaa.
Onhan tuo jo helvetinmoinen läjä rahaa harrasteluun, mut toisaalta onhan se vielä halvempaa kuin esim. sukelluskamat. Ostin siis ensin noi äänikortit ja softat ja sitten aloin kasaamaan konetta niitä varten...että varmasti sitten pelittää kunnolla.
Emolevyn ja prossun ostin huuto.netistä suht halvalla. Prossu on käytetty, emo oli uusi. en enää muista mitä noi tuli maksamaan, jotain reilu parisatkua ehkä. Muut osat sit tilasin uutena, niihin meni himpan alle 900 euroa. Kun paljastui että tuo saatanan PT on niin nirso softa noiden komponenttien suhteen, ettei mitkä tahansa halpisosat käy. Onneks sentään näyttö, näppis ja hiiri oli valmiina, muuten olis saanut köyhtyä varmaan vielä reilut viishunttia tjtn...
Eli pyöreästi noihin romppeisiin on mennyt yli kolme tonnia - noh, onhan se vielä suht vähän verrattuna johonkin toiseen harrastukseen.
Silti:
väkisinkin hiipii mieleen kerettiläinen ajatus, että jos olisin ostanut käytettynä jonkun keskitasoa paremman moniraiturin niin halvemmaksi olis varmaan tullut ja olisin päässyt tositoimiin heti, kun mikserikin olisi ollut jo vanhastaan nurkissa. Olisin lisäksi säästynyt monelta turhautumiselta ja raivonpuuskalta ja itsemurha-ajatuksilta joita väkisinkin tulee softia ja käyttiksiä asennettaessa, ja varsinkin plugareiden auktorisointien ja kaikenmaailman lisenssien kanssa pelatessa.
nytkin on sellainen luova tauko, että virtalähde kyykkäsi (okei, oma moka. ostin sittenkin liian pienen alun alkaenkin...), eikä taida olla rahaa ostaa uutta ihan heti.
joo, onhan tällainan tietokonehässäkkä skaalautuvampi, mutta hardis-raiturin kanssa tuskin tekisi mieli vetää ranteita auki :D
 
viina. hanuri. ja naiset.
Janie Jones
28.10.2009 15:24:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ganesha: heh...
Onhan tuo jo helvetinmoinen läjä rahaa harrasteluun, mut toisaalta onhan se vielä halvempaa kuin esim. sukelluskamat.D

 
Heh :)
 
Kyllä se siitä vielä iloksi muuttuu. Digitaalinen äänenkäsittely on ihanaa, kun sen oikein kunnolla oivaltaa. Muokattavuus; plugari- ja keinovalikoimat; se fakta, että asetukset säilyy käsittelykerrasta toiseen; verrattainen edullisuus kumminkin (rautana efektit ja kompurat tms. maksaisivat pirusti enemmän).
 
Winukka-puolella tosin kokemukseni mukaan joutuu tosiaan säätämään alkuunsa paljon ja vähän vielä sittenkin, ylipäätään aikalailla enemmän kuin maccien kanssa, mutta en nyt halua kääntää keskustelua taas siihen... Autorisoinnit ja muut kun saa pelittämään, niin pääsääntö on, että toimivaa kokoonpanoa ei kannata ihan heti päivitellä, ellei sitten tosissaan tunne tarvitsevansa softien uusia ominaisuuksia ym. Yhteensopivuudethan kannattaa tsekata tarkkaan valmistajien sivuilta ja keskustelupalstoilta aina etukäteen.
 
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
Janie Jones
28.10.2009 15:38:22 (muokattu 28.10.2009 15:45:46)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SudenUni: Mut murapaketin kylkiäinen riittää alkuun juuri siitä syystä että itse pääsee alkuun ja pääsee hieman kokeilemaan millaista materiaalia saa aikaiseksi. Ja jos ei innostu tarpeeksi niin raiturilla voi treenailla biisit ittekseen ja studiossa nauhoitus ja miksaus sekä masterointi. Mut mut... pitää tutkia.
 
Kitaranopettajani tuosta Sonarista mainitsikin....
 
Ja nuo monimutkaisemmat ohjelmat tyssäävät minun kohdalla todennäköisesti siihen että niiden käytön opettelemiseen menee ilmeisesti 1000 tuntia...???

 
Ketjun aloittajalle vois vielä sanoa, että demotasoisenkin kaman aikaansaamisen opetteluun menee joka tapauksessa hemmetisti aikaa, mutta on se palkitsevaakin - touhu tapaa viedä mukanaan.
 
Studiossa sun pitää kyllä joka tapauksessa käydä, yksin ei opi. Pitää kattoa vierestä ja ottaa muutenkin selvää, miten ammattilainen sen tekee. Itse olen ollut tekemässä vajaata kymmentä levyä, niistä viittä viimeistä on tehty enenevässä määrin kotistudiossa - mutta silti loppuunmiksattu yleensä ammattistudiossa. Vasta nyt alan luottaa omiin miksaustaitoihini sen verran, että voin kuvitella pärjääväni loppuviimeistelyssäkin jotenkuten ilman ammattilaisapua.
 
Jep, alkuun äänikortti ja kylkiäisenä tuleva softa, sitten kärsivällisyyttä ja satoja ja taas satoja tunteja opettelua ja raakaa työtä - se on hauskaa. Siitä tekemisestä itsestään on ainakin mulle tullut se tarkoitus, lopputulos on vain lopputulos.
 
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
south_of_heaven
28.10.2009 15:49:10 (muokattu 28.10.2009 15:50:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ganesha: heh...
minäkin olen aloittelija (ainakin mitä äänitykseen tulee) ja tietokonepohjaisen "kotistudion" virittämiseen on mennyt rahaa jo niin perkeleesti ettei mitään järkeä! (okei, olin hölmö ja sorruin ProToolsiin = hyvästi rahat ja mielenterveys)

 
Joo, mäkin tuossa vähän laskin niin onhan tuohon mennyt...
 
MacBook 900e + 2 ulkoista kovalevyä 150e (toinen käytettynä) + Logic Studio, S2.0, TH1 ja EWQLSO Silver, ynnä netin kautta ostetut plugarit 1100e, Focusrite 450e, midisyna 80e, monitorit+monitoriständit yht. 450e, kuulokkeet 150e, mikki 160e, kaikki muu roina ja rompe varmaan 300e hujakoilla.
 
Summa alkaa lähennellä 4000 euroa, vaikka ei edes puhuta pro-tason kamoista. Pois en vaihtaisi, mutta väkisin miettii, että mihin nuo olisi mennyt jos kotistudiointi ei olisikaan ollut ykkösenä listalla... Tää myös paljastaa sen kylmän tosiasian, miksi mun tili on jatkuvasti pohjalukemissa.
 
JPQ: (eivät kalliita edes halvimillaan)
 
Tämä pätee kyllä joka asiaan, hyvin sanottu. :)
 
Life in plastic, it's fantastic!
SudenUni
28.10.2009 16:10:49 (muokattu 28.10.2009 16:11:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Emolevyn ja prossun ostin huuto.netistä suht halvalla. Prossu on käytetty, emo oli uusi. en enää muista mitä noi tuli maksamaan, jotain reilu parisatkua ehkä. Muut osat sit tilasin uutena, niihin meni himpan alle 900 euroa."
 
No nyt on kyllä atk-ammattilaisena sanottava että jos sinulla on mennyt keskusyksinkön rakentamiseen yli 1000 euroa niin jotain on kyllä pielessä... Millainen mylly sinulla on? Ja nyt powerikin jo alhaalla tehojen vuoksi?? Ihmettelen suuresti... Jos minulle annettaisiin 1000euroa PC komponentteihin niin niillä saa kyllä sellaisen kokonaisuuden että ei varmaan lopu teho kesken millään kotistudio-ohjelmalla
 
JPQ
28.10.2009 16:28:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SudenUni: "Emolevyn ja prossun ostin huuto.netistä suht halvalla. Prossu on käytetty, emo oli uusi. en enää muista mitä noi tuli maksamaan, jotain reilu parisatkua ehkä. Muut osat sit tilasin uutena, niihin meni himpan alle 900 euroa."
 
No nyt on kyllä atk-ammattilaisena sanottava että jos sinulla on mennyt keskusyksinkön rakentamiseen yli 1000 euroa niin jotain on kyllä pielessä... Millainen mylly sinulla on? Ja nyt powerikin jo alhaalla tehojen vuoksi?? Ihmettelen suuresti... Jos minulle annettaisiin 1000euroa PC komponentteihin niin niillä saa kyllä sellaisen kokonaisuuden että ei varmaan lopu teho kesken millään kotistudio-ohjelmalla

 
riippuu millaista materiaalia äänittää ja eräät plugarit saa tehokkaankin pceen kyykkyyn kuulemma mutta yksi niistä ei edes itseä kiinnosta kunnon demot missä ? ja toisekseen se vähä mitä tullut kuultua ei oikeuta itselle hintaa edes.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
JPQ
28.10.2009 16:29:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

south_of_heaven: Joo, mäkin tuossa vähän laskin niin onhan tuohon mennyt...
 
MacBook 900e + 2 ulkoista kovalevyä 150e (toinen käytettynä) + Logic Studio, S2.0, TH1 ja EWQLSO Silver, ynnä netin kautta ostetut plugarit 1100e, Focusrite 450e, midisyna 80e, monitorit+monitoriständit yht. 450e, kuulokkeet 150e, mikki 160e, kaikki muu roina ja rompe varmaan 300e hujakoilla.
 
Summa alkaa lähennellä 4000 euroa, vaikka ei edes puhuta pro-tason kamoista. Pois en vaihtaisi, mutta väkisin miettii, että mihin nuo olisi mennyt jos kotistudiointi ei olisikaan ollut ykkösenä listalla... Tää myös paljastaa sen kylmän tosiasian, miksi mun tili on jatkuvasti pohjalukemissa.
 

 
Tämä pätee kyllä joka asiaan, hyvin sanottu. :)

 
Tarkoitin että halvalla saa jo käyttökelpoista.
ps. jääden hämmästelemään sitä että eräitä miksereitä tullut nähtyä teatteri piireissä mutta monetkin haukkuisi merkin takia ne lyttyyn. No live ääni ja studioäänitys onkin eri vaatimukset.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
SudenUni
28.10.2009 16:50:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No okei, nyt alkaa kuitenkin menemään aihe ohi alkuperäisen kysymyksen, joten palaanpa sitten tälläiseen... jos nyt päädynkin digitaalitallentimeen... Noita näkyy löytyvän 500 - 800eur hintaluokasta paljon, siis laitteet sisältävät miksaus mahdollisuuden sekä polttavan cd-aseman. Jos kunnolla oppii ja opettelee käyttämään niin saako noilla vehkeillä minkätasoista ääntä aikaiseksi? Kahdeksan raitaa riittää minulle.... sähkörummut, synat, laulu ja pirusti kitaroita....
 
ganesha
28.10.2009 18:59:11 (muokattu 28.10.2009 19:05:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SudenUni: "Emolevyn ja prossun ostin huuto.netistä suht halvalla. Prossu on käytetty, emo oli uusi. en enää muista mitä noi tuli maksamaan, jotain reilu parisatkua ehkä. Muut osat sit tilasin uutena, niihin meni himpan alle 900 euroa."
 
No nyt on kyllä atk-ammattilaisena sanottava että jos sinulla on mennyt keskusyksinkön rakentamiseen yli 1000 euroa niin jotain on kyllä pielessä... Millainen mylly sinulla on? Ja nyt powerikin jo alhaalla tehojen vuoksi?? Ihmettelen suuresti... Jos minulle annettaisiin 1000euroa PC komponentteihin niin niillä saa kyllä sellaisen kokonaisuuden että ei varmaan lopu teho kesken millään kotistudio-ohjelmalla

 
tällainen set-up:
 
Intel Core-2-Duo e6600-prossu (käytettynä, en muista mitä maksoi. ehkä huntin, ehkä alle...)
Asus P5W Deluxe Wi-fi emo (onhan tässä noita turhia ominaisuuksia mut sain "halvalla" :D)
2 x Seagate Barracuda 7200RPM 1TB SATA-kovot
4 GB keskusmuistia DDR2 800MHz
LG:n polttava DVD-asema (maksoi alle viiskymppiä)
Näytönohjain oli about 190 egee ja täysin ylimitoitettu musakäyttöön (ja varmaan pääsyyllinen miksi virtalähteessä ei sit riittänytkään vääntö...)
Zalmanin tuuletin (tuli prossun mukana käytettynä, joku helvetinmoinen mötikkä)
Antecin 500W virtalähde
 
niin joo...sit tohon päälle tuli vielä kaupasta Windows XP SP3:lla mikä maksoi jotain 150 eguu, taisin epähuomiossa laskea sen mukaan tuohon läjään...eipä tuo kasa halvaksi silti tullut...unohtuikohan tuosta jotain...
 
edit: ensimmäistä kertaa olin konetta kasaamassa (ja itse asiassa frendi sen mulle kasasi, koska en mä olis siitä läjästä saanut aikaiseksi lasta tai paskaa), ja vaikka jossain nörttifoorumeilla yritin nuuskia VARSINKIN tuota virtalähde-jutskaa niin metsäänhän se meni ja lahjakkaasti. Ei noi himopelaajat edes tajunneet miksi ihmeessä pitää olla ulkoinen äänikortti :D Nyt kun noita pahveja zoomailin tarkemmin, niin lukihan tuossa näytönohjaimen boksissa pienellä että virtalähteestä pitäisi irrota vähintään 550W tehoa, eli karvan verran jäi vajaaksi :( kyllä se hetken pelitti, nyt kone ei suostu käynnistymään ollenkaan. Eipä tuo nyt iso kustannuserä enää olisi uutta mötikkää ostaa, vituttaa vain repiä kaikki piuhat irti ja pyytää frendiä kytkemään kaikki taas uudestaan...
 
viina. hanuri. ja naiset.
SudenUni
28.10.2009 21:17:25 (muokattu 28.10.2009 21:20:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ganesha: tällainen set-up:
 
Intel Core-2-Duo e6600-prossu (käytettynä, en muista mitä maksoi. ehkä huntin, ehkä alle...)
Asus P5W Deluxe Wi-fi emo (onhan tässä noita turhia ominaisuuksia mut sain "halvalla" :D)
2 x Seagate Barracuda 7200RPM 1TB SATA-kovot
4 GB keskusmuistia DDR2 800MHz
LG:n polttava DVD-asema (maksoi alle viiskymppiä)
Näytönohjain oli about 190 egee ja täysin ylimitoitettu musakäyttöön (ja varmaan pääsyyllinen miksi virtalähteessä ei sit riittänytkään vääntö...)
Zalmanin tuuletin (tuli prossun mukana käytettynä, joku helvetinmoinen mötikkä)
Antecin 500W virtalähde
 
niin joo...sit tohon päälle tuli vielä kaupasta Windows XP SP3:lla mikä maksoi jotain 150 eguu, taisin epähuomiossa laskea sen mukaan tuohon läjään...eipä tuo kasa halvaksi silti tullut...unohtuikohan tuosta jotain...
 
edit: ensimmäistä kertaa olin konetta kasaamassa (ja itse asiassa frendi sen mulle kasasi, koska en mä olis siitä läjästä saanut aikaiseksi lasta tai paskaa), ja vaikka jossain nörttifoorumeilla yritin nuuskia VARSINKIN tuota virtalähde-jutskaa niin metsäänhän se meni ja lahjakkaasti. Ei noi himopelaajat edes tajunneet miksi ihmeessä pitää olla ulkoinen äänikortti :D Nyt kun noita pahveja zoomailin tarkemmin, niin lukihan tuossa näytönohjaimen boksissa pienellä että virtalähteestä pitäisi irrota vähintään 550W tehoa, eli karvan verran jäi vajaaksi :( kyllä se hetken pelitti, nyt kone ei suostu käynnistymään ollenkaan. Eipä tuo nyt iso kustannuserä enää olisi uutta mötikkää ostaa, vituttaa vain repiä kaikki piuhat irti ja pyytää frendiä kytkemään kaikki taas uudestaan...

 
Juu se riippuu todella paljon virtalähteen merkistä että paljonko sen todelliset tehot ovat. MOnet 450W virtalähteet ovat tehokkaampia kuin monet 550W vaikka ei uskoisi. Kannattaa lukea aina kyseistä powerista arvostelu ja hinta kerto myös paljon. Laadukkaat ovat huomattavasti hinnakkaampia, mutta myös huomattavasti parempia
 
Ostapa seuraavaksi joko Nexus tai Corsair ja miel yli 600W niin riittää pitkäksi aikaa eikä hintakaan vielä päätä pakota. Hieman ehkä Antecia kalliimpia
 
PIM
29.10.2009 12:26:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SudenUni: No okei, nyt alkaa kuitenkin menemään aihe ohi alkuperäisen kysymyksen, joten palaanpa sitten tälläiseen... jos nyt päädynkin digitaalitallentimeen... Noita näkyy löytyvän 500 - 800eur hintaluokasta paljon, siis laitteet sisältävät miksaus mahdollisuuden sekä polttavan cd-aseman. Jos kunnolla oppii ja opettelee käyttämään niin saako noilla vehkeillä minkätasoista ääntä aikaiseksi? Kahdeksan raitaa riittää minulle.... sähkörummut, synat, laulu ja pirusti kitaroita....
 
Minä kyllä neuvoisin tutustumaan Zoomin 400 euron R16:een, se on vähän kuin ulkoinen monikanavaäänikortti standalone raituriominaisuuksilla höystettynä.
 
http://www.thomann.de/fi/zoom_r16.htm
 
Bändikaveri hommas tollasen joku aika sitten ja pikaisen tutustumisen perusteella se on kyllä aivan käsittämättömän kova yhdistelmä monien erilaisten äänitystarpeiden kattamiseen tarkoitettuja ominaisuuksia. Jos tollasen hommaa niin mihinkään helvetin kauas metsään ei sen kanssa voi joutua oikein missään suhteessa ja ellei mulla olis ennestään jo ihan liiankin kanssa erilaisia äänityshärpäkkeitä niin olisi hommannut tollasen itellekin jo ajat sitten.
 
Rumpalia tarvittaisiin tamperelaiseen bilerockpop bändiin. Treenit Hatanpäällä n. kerran viikossa. Treenikseltä löytyy Rolandin sähkörummut eli omia kamoja ei tarvita.
4lp1
29.10.2009 22:30:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ganesha: *blaablaa*
Onhan tuo jo helvetinmoinen läjä rahaa harrasteluun, mut toisaalta onhan se vielä halvempaa kuin esim. sukelluskamat.D
*paljon lisää tekstiä*

Miiten sen nyt ottaa. Sukelluspaketti (Liivi + 12l/300bar pullo + suunnon regupaketti), vähän reilu 1k€. Siihen päälle märkäpuku, niin jossain 1300-1400€ paikkeilla. Eli Halvemmalla kuin tuo Digirack... :'PP.
Toki sitten rahaa saa uppoamaan kuivapukuun 1k€, tuplapulloihin, uusiin liiveihin, yms. Mutta sama pätee musassa, aina tarvitaan sitä vähän parempaa laajakalvokonkkaa, isompia genelecejä, useampia kanavia, parempia FX:iä (hw tai softa)...
Loputon kierrehän tämä harrastaminen on. Lähestulkoon kaikilla aloilla.
 
Itse kuitenkin olen äänittelyssä vasta noviisi, enkä koneeseenkaan saa kuin 2 kanavaa kerralla (joskin joku 8-porttinen FW olisi ostettava kun on rahaa).. Mikserissä on kuitenkin 10(kö??, ei ees muista. vaiko 12.) mikkietusta, joten säädöllä saa varsin monta mikkiä kiinni.
Rahaa on tähän kin saanut upotettu, äänkortti (Lexiconin Lambda), mikseri, monitorit, mikkejä kasa, kilometri piuhaa (+ multicore).. Ja kaiketi tuon mäkinkin voi osin laskea, äänityskoneeksi se hankittiin muun muassa.
 
Tjaa, itselläin pelikoneena (enään en kyl paljoo ehi pelaa) ja miksauskoneena on e6750:n (@~2,7GHz) päälle rakentuva kokoonpano, näyttiksenä on 8800Gt, ei nyt mikään syöpöin, mutta toisaalta ei mikään ihan turhakaan.
pari kovoa yms.. Ja hyvin pelaa Sonata III:n 500W:n powerilla. Jotain mätää on jossain. Ei koneen pitäs viedä idlenä (näyttis on aika idle musahommis) yli 350W, ellei se ole samalla lämpöpatteri..
 
Pitkät hiukset ja kitara, loppu sujuu kuin itsestään.
Juxa
30.10.2009 09:55:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SudenUni:
Ja nuo monimutkaisemmat ohjelmat tyssäävät minun kohdalla todennäköisesti siihen että niiden käytön opettelemiseen menee ilmeisesti 1000 tuntia...???

 
Jos vähänkin kokemusta joistain ohjelmista, niin esimerkiksi Cubasen perushommelit opit jo alle päivässä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «