Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Stratoon bajamainen kaula?
1
MuzaK
23.02.2009 09:28:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tykkään kovasti Fender Baja Telecasterin kaulaprofiilista ja ennen kaikkea sen paksuudesta. Omat stratot tuntuu Bajan jälkeen rimpuloilta ja olis kiva kun sama tatsi löytyisi eri kitaroihini.
Mitkä strato-mallit omaa bajamaisen erityisen paksun soft V -kaulan? Tai muuten vaan melkein tuuman paksun kaulan ekan nauhan kohdalta?
 
weelie
23.02.2009 10:51:00 (muokattu 23.02.2009 10:52:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

bajamaisuudesta ei hajuakaan. Mutta syvä tai veemäinen kaula voisi löytyä japsimalleista (viiskytluvun reissuet), vanhoista Jimmie Vaughan kitaroista, Claptonin mallista, '56 reissuesta (baseball bat), Stevie Ray Vaughan mallista, vanhoista Jeff Beck malleista, joistain Hank Marvin malleista... jne.
 
Useastihan telessä on syvempi kaula. Enemmän U, kun D, siis.
 
'Music is not a sport, there's no competition' (Ronnie Earl)
McNulty
23.02.2009 11:03:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi mahdollisuus on myös teettä haluamallasi soitinrakentajalla "irtokaula" Stratoon, jolloin kaulaprofiilin voi valita itse. Eli voit viedä Baja-Telen mitattavaksi ja Straton kaula tehdään sen pohjalta tms.
 
Tämähän toki maksaa, mutta monesti vähemmän kuin kokonaan uusi kitara. Etenkin jos siulla on jo hyvä runko, hyvällä hardwarella ja muulla höystettynä, niin tuo kaulan teettäminen voi olla hyväkin vaihtoehto.
 
giddyup!
Dunga
23.02.2009 11:03:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Warmothilta vois kans löytyä sopivaa kaulaa. Bajan profiiliin voisi sopia lievän V:n omaava Boat neck, joka on tuuman ekalta nauhalta ja 12. myös tuuman.
 
http://www.warmoth.com/Guitar/images/necks/contours/boat.jpg
 
War... war never changes.
tommi3
23.02.2009 11:04:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...Mitkä strato-mallit omaa bajamaisen erityisen paksun soft V -kaulan? Tai muuten vaan melkein tuuman paksun kaulan ekan nauhan kohdalta?...
 
Omien kokemusten mukaan tuossa edellä mainitussa Jimmie Vaughan -stratossa ja 50's Classic Player -stratossa on "bajamainen" kaula. Molemmissa on soft-v profiili ja 9,5" radius kuten Bajassakin
 
:I
Dunga
23.02.2009 11:13:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ragai: Omien kokemusten mukaan tuossa edellä mainitussa Jimmie Vaughan -stratossa ja 50's Classic Player -stratossa on "bajamainen" kaula. Molemmissa on soft-v profiili ja 9,5" radius kuten Bajassakin
 
Omaan käteeni 50's Classic playerissä oli kyllä huomattavasti ohuempi kaula kuin bajassa.
 
War... war never changes.
weelie
23.02.2009 17:53:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

USA custom guitars kuvailee asioita näin:
Fatback - C Shape 1"
Boat Contour - SSV 1"
Texas Blues - Asymmetrical .860"
Texas Blues Brother - Hard V tapered to a C around the 9th fret. Usually anywhere from .830"-.850"
Slow Hand - Medium V - around .860"-.870"
The '54 - .850" Soft V going to a C with a .090"+ taper
The '63 - Our most popular contour! "C" shape around .820" - .830"
E.B. Contour - Asymmetrical .850"
 
We also can do a full 1" thick and an even thicker Super Fatback or as we like to call it the "J.W. Holmes" contour (just over 1" - $50 extra).
 
http://www.usacustomguitars.com/contours.html
 
'Music is not a sport, there's no competition' (Ronnie Earl)
Corto
27.10.2009 22:57:10 (muokattu 27.10.2009 22:58:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä vähän lainaan vanhaa ketjua, kun just sama kysymys polttelee mieltä.
 
weelie: bajamaisuudesta ei hajuakaan. Mutta syvä tai veemäinen kaula voisi löytyä japsimalleista (viiskytluvun reissuet), vanhoista Jimmie Vaughan kitaroista
 
Päteekö tämä siis uusimpiinkin Jimmie Vaughan -stratoihin? Bajan kaulaa olen liikkeissä kokeillut ja erittäin hyväksi havainnut, mutta nyt myös tuo JV strato houkuttaisi. En vain ole vielä musaliikkeistä löytänyt juuri sitä stratomallia. Nyt olenkin kahden vaiheilla, että ostaako Baja tele vai Jimmie Vaughan strato. Baja olisi kelpo peli ja sopivan paksulla kaulalla. Mutta toisaalta stratoa ei vielä mun kitara-arsenaalista löydy, joten kyllähän sekin kovasti houkuttaisi.
 
Entä mites 70-lukulaisten reissue-stratot (MIM), eikös noissa ole yleensä se U-mallin paksu kaula?
 
"Float away, little butterfly. Just flutter away. I got a gig in Vegas." -Buddy
BigPapa
27.10.2009 23:08:38 (muokattu 27.10.2009 23:09:48)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Corto: Mä vähän lainaan vanhaa ketjua, kun just sama kysymys polttelee mieltä.
 

 
Päteekö tämä siis uusimpiinkin Jimmie Vaughan -stratoihin? Bajan kaulaa olen liikkeissä kokeillut ja erittäin hyväksi havainnut, mutta nyt myös tuo JV strato houkuttaisi. En vain ole vielä musaliikkeistä löytänyt juuri sitä stratomallia. Nyt olenkin kahden vaiheilla, että ostaako Baja tele vai Jimmie Vaughan strato. Baja olisi kelpo peli ja sopivan paksulla kaulalla. Mutta toisaalta stratoa ei vielä mun kitara-arsenaalista löydy, joten kyllähän sekin kovasti houkuttaisi.
 
Entä mites 70-lukulaisten reissue-stratot (MIM), eikös noissa ole yleensä se U-mallin paksu kaula?

 
http://www.kitarapaja.com/pics/ntms1_800_600.JPG
 
FENDER JIMMIE LEE VAUGHAN TEX-MEX STRATOCASTER: 2-Tone Sunburst, Gigbag, 3.48kg... 795e
 
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
MadMatt
28.10.2009 06:29:12 (muokattu 28.10.2009 06:35:20)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Corto:
Päteekö tämä siis uusimpiinkin Jimmie Vaughan -stratoihin? Bajan kaulaa olen liikkeissä kokeillut ja erittäin hyväksi havainnut, mutta nyt myös tuo JV strato houkuttaisi. En vain ole vielä musaliikkeistä löytänyt juuri sitä stratomallia. Nyt olenkin kahden vaiheilla, että ostaako Baja tele vai Jimmie Vaughan strato. Baja olisi kelpo peli ja sopivan paksulla kaulalla.. .

 
Unohda JV jos Paksua kaulaa haet.
 
Itselläni oli Jimmie Vaughan strato jonka ostin uutena muistaakseni 2006. Ainakin siinä oli ohkainen kaula, ohuin kaikista koskaan omistamistani stratoista. Bajan ja JV:n kaulat edustavat paksuuksia verrattaessa enemmänkin kaulojen ääripäitä joissa ei ole muuta yhdistävää tekijää kuin soft V profiili.
 
SBA
Corto
28.10.2009 09:07:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MadMatt: Unohda JV jos Paksua kaulaa haet.
 
Bajan ja JV:n kaulat edustavat paksuuksia verrattaessa enemmänkin kaulojen ääripäitä joissa ei ole muuta yhdistävää tekijää kuin soft V profiili.

 
No hö. Ei tullu minusta vieläkään stratomiestä. Taidan sitten edelleen pysyä telessä ja hommata sen Bajan.
 
"Float away, little butterfly. Just flutter away. I got a gig in Vegas." -Buddy
Hotlicks
28.10.2009 09:58:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä muuten johtuu, ettei nuita V-mäisiä kauloja löydy ruusupuuotelaudalla? Onko tuo joku perinnehomma, eli kun ei aikoinaan tehty, niin ei tehdä nytkään... Vai enkö vaan osaa etsiä? Toistaiseksi ratkaistu juurikin teettämällä, muttei aina jaksais.
 
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä!
Corto
28.10.2009 10:21:03 (muokattu 28.10.2009 10:29:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä, mistä johtuu. Itselläni on sellainen lapiokoura, että moderni C ohuella profiililla (eli se nykypäivän standardi) ei vaan istu kouraan, sama miten kämmen- ja kyynärpääasentoa yrittää korjailla. Kyllä ohuellakin kaulalla soittaa, mutta paksu kaula rasittaa ainakin mulla otekättä paljon vähemmän.
 
Edit: niin juu, Fenkkujen V-mallisista ruusupuuotelaudoistahan oli kyse. Mä vaan paasasin itse paksujen kaulojen vähäisyydestä ylipäänsä.
 
"Float away, little butterfly. Just flutter away. I got a gig in Vegas." -Buddy
MuzaK
28.10.2009 11:49:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla kävi lopulta niin että ostin käytetyn Allpartsin kaulan stratooni ja se tuntuu hyvältä omaan tassuun vaikka on vielä paksumpi ja pyöreämpi kuin Bajan kaula. Suosittelen Allpartsia hyvänä vaihtoehtona! Ja jos kaula tuntuu liian paksulta, sitä voi siklilla ja hiomapaperilla ohentaa, no big deal!
 
weelie
28.10.2009 13:37:20 (muokattu 28.10.2009 13:37:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Allpartsin kaulat käytännössä on fender japan kauloja. Mulla on ollut pari keppiä jossa on ollut se allparts RW FAT -kaula, ja se on kyllä ihan hyvä malli se.
 
'Music is not a sport, there's no competition' (Ronnie Earl)
mattim
28.10.2009 15:37:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Void: Omaan käteeni 50's Classic playerissä oli kyllä huomattavasti ohuempi kaula kuin bajassa.
 
Epätieteellisten mittausteni (baja mitattu kaupassa) mukaan tuo ero on about 1,5 mm ekalta nauhalta ja 1 mm 12 nauhalta.
 
Matti
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «