Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Uusia putkia Mesaan
1 2
Vladi
26.10.2009 16:08:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei ja hoi taas! Pahoitteluni jatkuvista threadeista koskien vahvariani. Nyt kun näyttää siltä että en tuosta nupista pääse eroon kirveelläkään(tai no sillä kyllä pääsis, mutta ehkä se olis mukavempi vaan myydä) niin ajattelin kokeilla uusia putkia, josko sillä soundi tukevoittuis.
 
Löysin tuommoisesta firmasta kun Eurotubes pari valmista settiä Express 5:50:lle. Tässäpä settien kuvaukset:
 
Mesa Express 5-50 Standard Retube.
Price: 84.50_
Description: This kit for the 5-50 uses a matched pair of the JJ 6L6GC's for power along with four standard ECC83S and a balanced ECC83S for the phase inverter for a warmer and sweeter tone. Please let us know in the comment box on the check out page if your amp is a head or a combo.

 
Tämä on ilmeisesti "standardi" setti, mutta muuttaa soundia hieman paremmaks.
 
Mesa Express 5-50 High Gain Option.
Price: 96.50_
Description: Need a little more gain for your 5-50? This kit uses a matched pair of the JJ 6L6GC's for power along with three hand picked high gain ECC83S's for V1, V2 and V3, one standard ECC83S for V5 along with a balanced ECC83S for the phase inverter in V4. Please let us know in the comment box on the check out page if your amp is a head or a combo.

 
Tää jälkimmäinen on joka kiinnosti. Eräällä foorumilla joku oli kysellyt tuosta setistä, tilannut semmoisen ja kertonut kokemuksistaan. Kuulema hieman poistaa tuon expressin ns. "kireää" dynamiikka jolloin esim. legatojen soittaminen helpottuu. Samalla soundin pitäis kuulema tukevoitua ja yläpäähän tulla heleyttä.
 
Kaipaisin nyt teidän neuvoja, koska itse en putkista tiedä paljoakaan. Jos kerran kohtaloni on pitää tämä laitois, niin käytän kaikki keinot sen soundin parantamiseen. Eli mitä m.netin putkiekspertit sanoo, voisko tuollaisella kombinaatiolla saada kuvauksen mukaista muutosta aikaan? Ja toinen tärkeä kysymys on, että pystyykö vastaavanlaisia putkia ostamaan ihan täältä suomenmaalta?
 
Kiitos ja paljon. :)
 
Vladi
 
Kyllä se siitä.
pekurides
26.10.2009 16:30:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taitaapi olla ihan perus JJ putkia mitä saa täältäkin melkein joka musaliikkeestä n.10€ kipale ja päättärit sen parikymppiä vai mitähän siellä uraltonen sivuilla ovatkaan.
 
Etusistahan ei ollut muuta mainintaa kuin tyyppi ecc83 mikä sama kaikilla valmistajilla, JJ:stä päättäreiden osalta puhuttiin niin...
 
Tuo JJ:n saundi sitten ihan makuasioita, itse en niitä ainakaan tukevasaundiseksi luonnehtisi, tummahkot ja pehmeämmät ehkäpä ja hiukan scuupattumman oloisella keskialueella ennemmin, joihinkin vaffareihin kyllä sopivat jos alunperin liian kirkas tai sirisevä saundi...
 
Perus tung-solia ja T.A.D etuseen itse ehdottaisin.
 
Niin, ja ei putkien vaihtokaan ole kuin hienosäätöä loppupeleissä että ei välttämäti paljoa tapahdu.
 
They see me rollin, they hatin.
Shredator
26.10.2009 19:50:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekurides:
Niin, ja ei putkien vaihtokaan ole kuin hienosäätöä loppupeleissä että ei välttämäti paljoa tapahdu.

 
Juurikin näin. Putkilla saa lopulta vain hienosäätöä perussoundiin. Jos se perussoundi ei miellytä, niin sitte kannattaa vaihtaa vahvaria.
 
Ite en kyllä voi suositella Mesoihin JJ:tä en sitten millään. Päättäriin mieluiten Svetlanaa ja etuseen esim Tung-Solia. Itsellä on itse asiassa tällä hetkellä V1+V4 Tung-Sol ja loput Mesan omia etusia. Toimii todella hyvin! Pelkkä Tung-sol -armada oli liian pistävä, mutta toimivat loistavasti V1-slotissa.
 
"Tärkeintä on se, ettei tee musiikissa lainkaan virheitä."
Vladi
26.10.2009 20:04:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Shredator: Juurikin näin. Putkilla saa lopulta vain hienosäätöä perussoundiin. Jos se perussoundi ei miellytä, niin sitte kannattaa vaihtaa vahvaria.
 
Ite en kyllä voi suositella Mesoihin JJ:tä en sitten millään. Päättäriin mieluiten Svetlanaa ja etuseen esim Tung-Solia. Itsellä on itse asiassa tällä hetkellä V1+V4 Tung-Sol ja loput Mesan omia etusia. Toimii todella hyvin! Pelkkä Tung-sol -armada oli liian pistävä, mutta toimivat loistavasti V1-slotissa.

 
Luulenpa että tää on just me tiä haen, tietynlaista pistävyyttä siis. Soundi jää liian pyöreäks ja epäleikkaavaks nykyisellään, osittain johtuu varmaankin myös kaapin elementeistä (v60).
 
Eli pääteputkiin ei tarvis koskea ja v1:seen ja v4:seen Tung-Solia? Onkos toi v4 joku erikoisslotti, luin sieltä forumilta jotain että tolla putkella on jotain tekemistä vaiheenkäännön kanssa. Osaako joku valaista vähän etusputkien sielunelämää? :)
 
Kyllä se siitä.
Mr. Speed
26.10.2009 20:18:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Luulenpa että tää on just me tiä haen, tietynlaista pistävyyttä siis. Soundi jää liian pyöreäks ja epäleikkaavaks nykyisellään, osittain johtuu varmaankin myös kaapin elementeistä (v60).
 
Eli pääteputkiin ei tarvis koskea ja v1:seen ja v4:seen Tung-Solia? Onkos toi v4 joku erikoisslotti, luin sieltä forumilta jotain että tolla putkella on jotain tekemistä vaiheenkäännön kanssa. Osaako joku valaista vähän etusputkien sielunelämää? :)

 
Koeta saada siihen V60:sen tilalle V30. Oma ENGL Stankku oli myös melkoinen tuhnu.
 
Telecaster ja Flying V ovat rumia kitaroita.
pekurides
26.10.2009 20:22:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Luulenpa että tää on just me tiä haen, tietynlaista pistävyyttä siis. Soundi jää liian pyöreäks ja epäleikkaavaks nykyisellään, osittain johtuu varmaankin myös kaapin elementeistä (v60).
 
Eli pääteputkiin ei tarvis koskea ja v1:seen ja v4:seen Tung-Solia? Onkos toi v4 joku erikoisslotti, luin sieltä forumilta jotain että tolla putkella on jotain tekemistä vaiheenkäännön kanssa. Osaako joku valaista vähän etusputkien sielunelämää? :)

 
vittu joo, pitkät sepostukset bittiavaruuteen.....
 
http://www.tubeampdoctor.com/index.php?cPath=21_60_63
 
Highradet etuseen niin pyöreys ja epäleikkaavuus on historiaa toisin kuin JJ:t voivat jopa korostaa nitä negatiivisesti muhjuuntuvana alakertana.
 
They see me rollin, they hatin.
Vladi
26.10.2009 20:34:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekurides: vittu joo, pitkät sepostukset bittiavaruuteen.....
 
http://www.tubeampdoctor.com/index.php?cPath=21_60_63
 
Highradet etuseen niin pyöreys ja epäleikkaavuus on historiaa toisin kuin JJ:t voivat jopa korostaa nitä negatiivisesti muhjuuntuvana alakertana.

 
Eli näitä(http://www.tubeampdoctor.com/produc … id=34bc30d9424a46842a2c6f6ab720da33) v1:seen ja v4:seen ja avot? Voisipa kokeilla. Eivät ole kalliitakaan.
 
Kyllä se siitä.
jarmo vh
26.10.2009 20:43:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeile tuollaisiakin:
 
http://shop.ebay.com/?_from=R40&_tr … rft+ecc83&_sacat=See-All-Categories
 
Hyvän soundin antavat, kestäviä ovat ja edullisiakin vielä. Toisaalta en minä Mesaa tunne joten se tästä kommentista.
 
Saattaa sitä joskus tarvita.
Shredator
26.10.2009 21:51:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi:
 
Eli pääteputkiin ei tarvis koskea ja v1:seen ja v4:seen Tung-Solia? Onkos toi v4 joku erikoisslotti, luin sieltä forumilta jotain että tolla putkella on jotain tekemistä vaiheenkäännön kanssa.

 
Taitaa olla tuo Expressissä vaiheenkääntäjä. Mun MK IV:ssä se on vasta V5.
 
"Tärkeintä on se, ettei tee musiikissa lainkaan virheitä."
Vladi
26.10.2009 21:56:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Shredator: Taitaa olla tuo Expressissä vaiheenkääntäjä. Mun MK IV:ssä se on vasta V5.
 
Tarviikos sen putken olla millään lailla erikoinen?
 
Kyllä se siitä.
Wespa
26.10.2009 22:00:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Tarviikos sen putken olla millään lailla erikoinen?
 
Ei tarvii mutta aika monessa pelissä, varsinkin high gain -sellaisissa on usein hyötyä jos se on 12AT7/ECC81 tai 5751.
 
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
Shredator
26.10.2009 22:03:17 (muokattu 26.10.2009 22:03:47)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Tarviikos sen putken olla millään lailla erikoinen?
 
Osa porukasta taitaa käyttää ecc81:stä vaiheenkääntöön, jolloin yleissoundi selkenee hiukan, kun gainia on vähemmän. Mutta siitä ei taida olla ratkaisua ongelmaasi...
 
E. Hidas
 
"Tärkeintä on se, ettei tee musiikissa lainkaan virheitä."
pekurides
26.10.2009 22:09:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Eli näitä(http://www.tubeampdoctor.com/produc … id=34bc30d9424a46842a2c6f6ab720da33) v1:seen ja v4:seen ja avot? Voisipa kokeilla. Eivät ole kalliitakaan.
 
V1,V2,V3 .....hmm. sain juuri inspiraation ja tilasin nämä'
http://www.tubeampdoctor.com/produc … php?cPath=21_60_63&products_id=1964
 
sekä tämän:
http://www.tubeampdoctor.com/product_info.php?products_id=1749
 
Postikulut yht.8,50€ .
 
.... eli tuleepi vielä V4 ja V5 :=)
 
No, mutta totuuden nimissä pakko mainita että en muista kuinka oma Mesa studio preamp tykkäsi TAD:ista , telefunkkenit siinä saundasivat parhaimmilta ja muistaakseni Framuksessakaan ei oikein TADit toimineet mutta ENGL e570 kanssa nää highgrade tadit jyräävät ja keskialueet todella tanakat ja atäkki kohdillaan.
Eivät niin riipivät tai kylmät kuin tung-solit.
 
Tosin..... yhden miähen mielipide tämäkin vain:)
 
They see me rollin, they hatin.
pekurides
26.10.2009 22:12:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Shredator: Osa porukasta taitaa käyttää ecc81:stä vaiheenkääntöön, jolloin yleissoundi selkenee hiukan, kun gainia on vähemmän. Mutta siitä ei taida olla ratkaisua ongelmaasi...
 
E. Hidas

 
Juu, tästä piti itsekin mainita ennekuin katosivat.... bi t it.. . .
 
Itse juurikin tykännyt eniten ecc81 juurikin vaihenkääntönä.
 
Pehmentävät ja poistavat riipivyyttä sopivasti mutta ei vaikuta niin paljoa atakkiin ja gainiin kuin aikaisemmissa sloteissa.
 
Joissain artikkelissa kerrottiin myös että vaiheenkäännön läpi kulkee suurin virta että kannattaa laittaa siihen kunnon putki ja se vaikuttaa enemmän saundiin kuin moni uskookaan.
 
They see me rollin, they hatin.
jarmo vh
26.10.2009 22:45:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joissain artikkelissa kerrottiin myös että vaiheenkäännön läpi kulkee suurin virta että kannattaa laittaa siihen kunnon putki ja se vaikuttaa enemmän saundiin kuin moni uskookaan.
 
Vaiheenkääntäjäksi voin suositella Siemensin E81cc tai Ecc81. Yhdellä saattaa pärjätä loppuelämän. Löytyy edullisesti Huuto.netistä, olen hankkinut kyseiseltä mieheltä muutamia putkia ja homma toimii luotettavasti:
 
http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=118290364
 
Saattaa sitä joskus tarvita.
spacemonkeyevolution
26.10.2009 22:48:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä ei nyt putkiin liity, koska a) kuten joku jo täällä sanoi ja myös omat kokemukset putkien vaihdosta ovat notta ei järkyttäviä eroja noilla saa aikaiseksi ja b) itse näkisin/arvioisin ongelman olevan enemmän kaappipuolella. Ootko kokeillut jollain toisella kaapilla tuota mesaa? Mulle jäi aika kylmät fiilikset tuosta ko. englin kaapista, jotenkin kolkko soundi siinä oli läsnä vaikka miten vahvarin nupikoista väänteli. En tiedä miten noiden elementtien vaihtaminen vaikuttaa tilanteeseen, mutta että kannattaa harkita ja kokeilla myös muiden valmistajien kaappeja tuon expressin alla.
Vladi
26.10.2009 22:52:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

spacemonkeyevolution: Tämä ei nyt putkiin liity, koska a) kuten joku jo täällä sanoi ja myös omat kokemukset putkien vaihdosta ovat notta ei järkyttäviä eroja noilla saa aikaiseksi ja b) itse näkisin/arvioisin ongelman olevan enemmän kaappipuolella. Ootko kokeillut jollain toisella kaapilla tuota mesaa? Mulle jäi aika kylmät fiilikset tuosta ko. englin kaapista, jotenkin kolkko soundi siinä oli läsnä vaikka miten vahvarin nupikoista väänteli. En tiedä miten noiden elementtien vaihtaminen vaikuttaa tilanteeseen, mutta että kannattaa harkita ja kokeilla myös muiden valmistajien kaappeja tuon expressin alla.
 
Tämä on ollu toinen vaihtoehto jota oon miettiny. Kaappi sinänsä on jykevä ja laadukkaan oloinen, heitin huvikseni nuo sen elementit torille jos joku vaikka ostais ja ite laittaisin tilalle v30:set. En oikein tiiä muita hyviä 212-kaappeja tässä hintaluokassa eikä oikeen oo rahaa investoida mihinkään rectokaappiin.
 
Kyllä se siitä.
Mr. Speed
26.10.2009 23:12:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Tämä on ollu toinen vaihtoehto jota oon miettiny. Kaappi sinänsä on jykevä ja laadukkaan oloinen, heitin huvikseni nuo sen elementit torille jos joku vaikka ostais ja ite laittaisin tilalle v30:set. En oikein tiiä muita hyviä 212-kaappeja tässä hintaluokassa eikä oikeen oo rahaa investoida mihinkään rectokaappiin.
 
Tuo V60 kaappi taitaa olla se suurin syy. Tosiaan. Itselläni oli V60:sillä ollu 412Stankku ENGL, ja se ei kyllä säväyttänyt yhtään.
 
Telecaster ja Flying V ovat rumia kitaroita.
Vladi
26.10.2009 23:15:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mr. Speed: Tuo V60 kaappi taitaa olla se suurin syy. Tosiaan. Itselläni oli V60:sillä ollu 412Stankku ENGL, ja se ei kyllä säväyttänyt yhtään.
 
Mitähän vaihtoehtoja olis? Tuosta kaapista vois saada ehkä sen 300e enkä tiiä onko mulla paljoa varaa laittaa lisää, hyvällä tuurilla 100e lisää. Siinä hintaluokassa ois varmaanki toi orangen kaappi ainakin, mutta en ehkä oranssia väriä sulata jos ei oo orangen nuppikin...
 
Kyllä se siitä.
duc
26.10.2009 23:20:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Mitähän vaihtoehtoja olis? Tuosta kaapista vois saada ehkä sen 300e enkä tiiä onko mulla paljoa varaa laittaa lisää, hyvällä tuurilla 100e lisää. Siinä hintaluokassa ois varmaanki toi orangen kaappi ainakin, mutta en ehkä oranssia väriä sulata jos ei oo orangen nuppikin...
 
Eihän sitä uutta kaappia ole pakko hommata, vaihdat vaan elementit vanhaan. Helppo homma, ja voi vaikka vaihtaa aluksi toisen ja kuunnella toimiiko V30 & V60 hyvin yhteen.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «