Muusikoiden.net
17.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Rummuille 4 kanavainen gate/comp
1 2
Pacifig
23.10.2009 17:42:00
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli tarvitsisi hommata rumpukanavia varten gate/compura.
Pääasiassa sn, bd, tt x 2 ja live käyttö. Ei mikään yyberkallis mutta ei mitään lidl laatuakaan. Mahdollisimman kompaktin kokoinen tietenkin.
 
Mitä vermettä suosittelette?
 
Laittaiskohan kamat myyntiin.
Antti1
23.10.2009 17:44:09 (muokattu 23.10.2009 17:45:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pacifig: Mitä vermettä suosittelette?
 
Plugareita. Onko sen oikeasti ihan pakko olla monikanavainen rautavehje? Jos, niin mikä sun budjettisi on? Haetaanko tässä monta kanavaa Manleyta vai vähän Behringeriä parempaa?
 
E: Jaa eikun se olikin livekäyttöön. Livepalsta olis ollut varmaan vähän parempi vaihtoehto sitä ajatellen, luulen. Muut ehdotelkoot, mä odotan budjettia ja tarkempia vaatimuksia.
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
stnprkl
23.10.2009 18:36:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pacifig: Eli tarvitsisi hommata rumpukanavia varten gate/compura.
Pääasiassa sn, bd, tt x 2 ja live käyttö. Ei mikään yyberkallis mutta ei mitään lidl laatuakaan. Mahdollisimman kompaktin kokoinen tietenkin.
 
Mitä vermettä suosittelette?

 
Klark Teknik SquareDynamics.
8 kanavaa joko kompuraa tai geittia kanavakohtaisesti valittavana. XLR-liittimillä, joten kanavien linkkaaminen onnistuu ilman tutkintoa. Tekee sen minkä lupaa. Ite oon ollu tyytyväinen aina kun tommonen on eteen tuotu.
 
Viltsu audiokantaja
Harsu
24.10.2009 13:17:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osta meikältä tuo http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=357553
 
Ihan ok ja toimiva, vaikka behku onkin, itsella vain jäänyt käyttöä vaille.
 
Niq
24.10.2009 14:58:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Harsu: Osta meikältä tuo http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=357553
 
Ihan ok ja toimiva, vaikka behku onkin, itsella vain jäänyt käyttöä vaille.

 
No en nyt sanois. Ero johonkin DBX 266:n on kuin yöllä ja päivällä. DBX:stä saa soundin kun soundin aika nopsaan ruuvattua, mutta musta tuntuu että nuo behringerin potikat ei edes vaikuta mitään. Jotenkin semmonen tumpulan oloinen laite.
 
"I have a cunning plan" -Baldrick
jurpontor
24.10.2009 15:58:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niq: No en nyt sanois. Ero johonkin DBX 266:n on kuin yöllä ja päivällä. DBX:stä saa soundin kun soundin aika nopsaan ruuvattua, mutta musta tuntuu että nuo behringerin potikat ei edes vaikuta mitään. Jotenkin semmonen tumpulan oloinen laite.
 
Näinpä. Sen lisäks ton behkun mittarit mittaavat jotain ihan omaa juttuaan jolla ei tunnu hirveästi olevan tekemistä signaalin kanssa.
 
"Te ette osaa." -- Tattarisuon konttorin katsastusmies
Pacifig
26.10.2009 19:10:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, itsellä vähän samanlaisia kokemuksia noista behringereistä. Saa vääntää ja kääntää ja mitään ei oikeen tapahdu.
 
dbx olis kyllä varma ja hyvä valinta, mutta noista dbx:n 4-kanavaisista joutuu maksamaan yli 500€ helposti. Vähän halvemmalla kyllä selviäisi, jos ostaisi 2kpl 2 kanavaisia esim. noita dbx 266 xl:ä
 
Laittaiskohan kamat myyntiin.
Groovi
27.10.2009 09:32:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

DBX 266:n gate ei sitten ole mikään elämää suurempi ominaisuuksiltaan. Oikeastaan rumpukäytössä melko rimpula, kun käyttöliittymä ja säädöt on mitä on.
 
Laitetaan ensin kaikki täysille. Katsotaan sitten täytyykö jotain laittaa pienemmälle.
Kallekorvola
27.10.2009 12:05:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Groovi: DBX 266:n gate ei sitten ole mikään elämää suurempi ominaisuuksiltaan. Oikeastaan rumpukäytössä melko rimpula, kun käyttöliittymä ja säädöt on mitä on.
 
Musta tota 266 expanderia ei voi edes pitää geittinä... Eiköpä liene tarkoitettu suodattamaan hiljaista taustakohinaa...
 
Kunnollisesta, rumpukäyttöön hyvin soveltuvasta gatesta löytyy threshold-, attack-, hold-, ja releasesäädöt. Ja useimmiten range. Joissain toimivissa malleissa noita kaikkia ei ole, mutta mun mielestä ne on aika olennaisia... Toi Klarkin 8-kanavainen on kyllä aika hyvä. Sitä suosittelen.
 
Groovi
27.10.2009 13:25:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kallekorvola: Kunnollisesta, rumpukäyttöön hyvin soveltuvasta gatesta löytyy threshold-, attack-, hold-, ja releasesäädöt. Ja useimmiten range.
 
Näin on, eikä paha ominaisuus ole sekään että gaten laukaisevan äänen taajuuden voi rajata (eli keyed gate tai frequency sensitive, millä nimellä kukanenkin valmistaja sitä kutsuu).
 
Esimerkiksi Drawmerin raudasta löytyy toimivia laitteita jos tuo geittaus on erityisen tärkeä ominaisuus. Jos haluaa hyvän kompuran ja gaten neljälle kanavalle, niin melko usein joutuu hankkimaan 2 kpl 2 kanavaista laitetta.
 
Laitetaan ensin kaikki täysille. Katsotaan sitten täytyykö jotain laittaa pienemmälle.
Pacifig
28.10.2009 10:41:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Groovi: Näin on, eikä paha ominaisuus ole sekään että gaten laukaisevan äänen taajuuden voi rajata (eli keyed gate tai frequency sensitive, millä nimellä kukanenkin valmistaja sitä kutsuu).
 
Esimerkiksi Drawmerin raudasta löytyy toimivia laitteita jos tuo geittaus on erityisen tärkeä ominaisuus. Jos haluaa hyvän kompuran ja gaten neljälle kanavalle, niin melko usein joutuu hankkimaan 2 kpl 2 kanavaista laitetta.

 
Nuo Drawmerin raudat vaikuttaa aika mielenkiintoiselta. Näyttää myös siltä että ajateltu budjetti nousee reilusti, mutta ompahan taas kunnon laitteet.
 
Laittaiskohan kamat myyntiin.
Matsoni
28.10.2009 12:11:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pacifig: Joo, itsellä vähän samanlaisia kokemuksia noista behringereistä. Saa vääntää ja kääntää ja mitään ei oikeen tapahdu.
 
dbx olis kyllä varma ja hyvä valinta, mutta noista dbx:n 4-kanavaisista joutuu maksamaan yli 500€ helposti. Vähän halvemmalla kyllä selviäisi, jos ostaisi 2kpl 2 kanavaisia esim. noita dbx 266 xl:ä

 
aika paljonki halvemmalla (137e/kpl) vaikka kuten todettua noissa ei oikeeta gatea ole.
 
http://www.dv247.com/studio-equipme … -266xl-compressor-limiter-gate--914
 
Jucciz
28.10.2009 15:08:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös tuo 166 ole edes vähän parempi kuin 266?
 
Einherjar
28.10.2009 16:28:56 (muokattu 28.10.2009 16:29:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Eikös tuo 166 ole edes vähän parempi kuin 266?
 
On. Siinä ei alakerta tuhoudu niin pahasti ja gate & kompura toimii paremmin.
Omasta mielestä huomattavasti parempi jo tuon paremman alakerran takia. Limitteri tulee vielä hyvänä boonuksena.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Groovi
28.10.2009 20:57:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En mäkään laittais 266XL:ää esim. basarille tai bassolle. Toisaalta tuoko tuo 166 kompura mitään lisäarvoa tässä aloittajan tapauksessa, niin ehkä ei. Parempi soundihan siinä on, mutta ei se gate kummoinen ole ja limitterikin on tässä kohtaa aika hyödytön bonus.
 
Budjetistahan se lopulta on kiinni. Mä ehkä laittaisin 2kpl 2 kanavaisia tai yhden 4-kanavaisen Drawmerin gaten ja siihen kaveriksi joku hyvä 4 kanavainen kompura. Yhdistelmä laitteet on kuitenkin aina riisuttuja ominaisuuksiltaan ja esimerkiksi comp+gate laitteessa on yleensä ehkä hyvä kompura mutta onneton gate - tai päinvastoin. Kai se on siitäkin kiinni että 1-unitin räkkilaitteesta loppuu etulevystä tila nappuloille, jos siihen yrittää tunkea monta eri funktiota.
 
Tässä vaiheessa onkin hyvä kysyä, että miksi rummut tarvii livenä kompressoida? =)
 
Laitetaan ensin kaikki täysille. Katsotaan sitten täytyykö jotain laittaa pienemmälle.
Einherjar
29.10.2009 02:41:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Groovi: ...Yhdistelmä laitteet on kuitenkin aina riisuttuja ominaisuuksiltaan ja esimerkiksi comp+gate laitteessa on yleensä ehkä hyvä kompura mutta onneton gate - tai päinvastoin.
 
Tätä minä itse haluaisin päästä tyypittämään:
http://www.drawmer.com/products/combined-dynamics/dsl424.php
 
Maksaa oletettavasti omaisuuden, mutta nostaa luultavasti hymyä ainakin miksaajan korville :)
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
keskiorv
29.10.2009 08:57:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Einherjar: Tätä minä itse haluaisin päästä tyypittämään:
http://www.drawmer.com/products/combined-dynamics/dsl424.php
 
Maksaa oletettavasti omaisuuden, mutta nostaa luultavasti hymyä ainakin miksaajan korville :)

 
Pikavilkaisulla rapiat 700 euroa. Voi saada halvemmallakin jostain.
 
http://www.dv247.com/studio-equipme … 2-channel-compressor-limiter--47457
 
Groovi
29.10.2009 09:28:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo DS201 on ainakin gate-osastolta se ns. "teollisuus standardi". Eikä laatukamoissa kannata vierastaa käytettyjäkään laitteita jos uusien hintatasot hirvittää.
 
http://www.drawmer.com/products/pro-series/ds201.php
 
Laitetaan ensin kaikki täysille. Katsotaan sitten täytyykö jotain laittaa pienemmälle.
Pacifig
29.10.2009 11:59:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Groovi: Tässä vaiheessa onkin hyvä kysyä, että miksi rummut tarvii livenä kompressoida? =)
 
Omasta mielestä ei tarvitsekaan tai ainakin silloin kun ite on nappuloiden takana en kompressoi yhtään. Lähinnä tuo gate on se tärkein. Saa turhat vuodot, turhat soinnit pois (yms.) eli saa putsattua vähän taajuusalueita.
 
Nyt kun olen selaillut näitä laitteita niin taitaa mennä tuonne Drawmerin puolelle DS201/DSL424 tai vastaava...
 
Laittaiskohan kamat myyntiin.
Niq
29.10.2009 15:08:41 (muokattu 29.10.2009 15:10:32)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pacifig: Omasta mielestä ei tarvitsekaan tai ainakin silloin kun ite on nappuloiden takana en kompressoi yhtään. Lähinnä tuo gate on se tärkein. Saa turhat vuodot, turhat soinnit pois (yms.) eli saa putsattua vähän taajuusalueita
 
Jännä lähtökohta livemiksaukseen. Ymmärrän toisaalta pointtisi. Toisaalta en.
 
Mä ainakin teen tarvittavat toimet että bändi soi hyvin yleisölle. Aika monen harrastelijatason bändin rumpali tarvitsee kompuralla lanausta. Harvemmin se millenium-basari kolme vuotta vanhoilla kalvoilla soi hirveän hyvin. Varsinkin jos ei tekniikkakaan oo hirveän hyvässä hallinnassa vielä. Kompuralla saa sitä sointia lyhennettyä tai pidennettyä tarpeen mukaan. Joskus rummut, varsinkin hyvin viritetyt ja demppaamattomat soi tilaan nähden liikaa ja sitten lyhennetään, joskus taas on umpidempatut pahvilaatikkosoundit jotka pitää saada rokkaamaan ees jotenkin. Joskus hyvän rumpalin ja setin sattuessa kohdalle hyvässä tilassa, ei tarvitse kuin avata kanavat ja antaa mennä. Ne onkin yleensä vähän liian helppoja duuneja miksaajalle. :)
 
DBX266:sta on tullut sen verran paljon ruuvattua että on aika hyvä perstuntuma mitä mistäkin tapahtuu eihä enää tarvitse käydä rumpaleille sanomassakaan että demppaa vähän basaria, sen voi ihan itse tehdä kompuralla. Siihen gateenkin olen ollut ihan tyytyväinen, saa suurimman osan turhasta metelistä pois. Taajuussäädöt ja muut ois tietenkin kova juttu gatessa, mutta taas menee lisää aikaa soundcheckissä. Ehkä sit kun pääsee isojen poikien leikkeihin mukaan ja tsekataan basariakin puoli tuntia.
 
Miksaajan duuni kun ei oo mitään kädet puuhkassa ihmettelyä kun jätkät ei ookkaan mistään ogelista tai sormenheristelyä kun onkin soittajalla pikkusen vääriä ajatuksia soundeista. Sillä mennään mitä on ja tehdään yleisölle niin hyvät rokkimeiningit kun vaan bändistä ja kamoista irtoaa. Olen kyllä antanut keikan jälkeen usein bändeille palautetta, että mitä vois lähtösoundillisesti tehdä fiksummin jatkossa että show olis parempi. Ei kuitenkaan ennen keikkaa parane mennä laukomaan, menee helposti keikkafiilikset jos miksaajakaan ei oo sun puolella.
 
Sori, meni vähän avautumiseksi. :)
 
"An amateur practices until he gets it right. A pro practices until he can't get it wrong."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «