![]() 26.10.2009 16:29:37 | |
---|---|
Bluesissa improvisaatio on esimerkiksi jazziin verrattuna hyvin yksinkertaista, koska se perustuu pääasiassa blues-skaalaan, joka on lähes sama kuin mollipentatoninen skaala. Näiden skaalojen hienous piilee siinä, että kappaleen sävellajin pääsävelessä soitettuna niitä voi käyttää samasta asemasta koko bluesin sointukulun läpi. Näin ollen skaalaa ei tarvitse lainkaan vaihtaa sointujen vaihtuessa tai ylipäänsä koko kappaleen aikana. Tuli tässä noin viikko pari sitten huomattua uusia ulottuvuuksia pentatonisessa skaalassa, että sitä tosiaankin voi myös "vaihtaa sävellajia" kesken kappaleen. Jos nyt vaikka perinteistä I - IV - V kiertoa noudatetaan. Sanotaan nyt vaikka, että kappale on bluesia E:stä, eli soinnut ovat E, A ja H. Voi siis soittaa sävellajin pääsävelessä E-molli- ja/tai duuripentatonista, jota voi käyttää vaikka koko kappaleen ajan, aivan kuten lainaamassani tekstissä sanotaan. MUTTA, jos haluaa värikkäämpää ilmaisua soitolleen, voi myös käyttää A-molli- ja/tai duuripentatonista A-soinnun soidessa ja H-molli- ja/tai duuripentatonista H-soinnun soidessa. Hyvä esimerkki on Hurriganesin Red River Rock, jossa Järvinen soittaa sooloa yhdessä kohdassa E-soinnun soidessa E-mollipentatonista, vaikka muuten kappaleen pääsävellaji on A. Nerokasta ja maukasta. 8D Mun teoriantietämys ei kuitenkaan ole mitään eksaktia, että korjatkaa, jos oon esittänyt jotain asiaa väärin... "Valkoinen mies on viisas sen sähkön kanssa, mutta mitäs sitten tehdään kun sähkö loppuu?" - Albert Järvinen | |
![]() 26.10.2009 16:44:18 (muokattu 26.10.2009 18:43:52) | |
Jummilaut ko hyvä tausta...tohon on hyvä rusikoida vaikka mitä pentatonista....8DDDDD For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton | |
![]() 26.10.2009 16:45:00 (muokattu 26.10.2009 16:45:57) | |
Nyt on sitten juhlakilpailu käynnissä ja tausta on - mitäs muuta kuin sitä ihteään, hidasta bluesia. Olkaa hyvät ja nauttikaa soitosta! edit: oho olipas papa nopea, viiden minuutin kuluttua tulee varmaan soolokin ;-) | |
![]() 26.10.2009 17:26:06 | |
haukkis: Nyt on sitten juhlakilpailu käynnissä ja tausta on - mitäs muuta kuin sitä ihteään, hidasta bluesia. Olkaa hyvät ja nauttikaa soitosta! edit: oho olipas papa nopea, viiden minuutin kuluttua tulee varmaan soolokin ;-) Tausta on ihan hyvä mutta kenties se olisi hieman lyhyempänä ollu jytympi?? Ei tarvis ihan niin monta väärää ääntä sinne soittaa. | |
![]() 26.10.2009 18:28:15 (muokattu 26.10.2009 18:29:18) | |
Manetti: Se vaikeus on kaiketi siinä että saa sen yksinkertaisesti kuulostamaan hyvältä. Pitää koettaa... En tiiä onks tää "nurkkakuntaisuus" vaan meidän suomalaisten juttu? kyllä noi Larry Carltonit ym. tuolla ulkomailla ilmoittaa esikuvikseen ja innoittajikseen BB Kingin ja muut blues ukot, tai siis ylipäätään arvostavat bluesin soittamisen todella korkealle. Nurkkakuntaisuudella tarkotin lähinnä tiettyjä henkilöitä mm tällä palstalla ja mun mielestä heidän hassunkurisen luutuneita kapean sektorin ajatuksia soittamisesta. Mitä tulee Larry C:n ja nänen vaikuttajiinsa, olis aika outoa jos jenkkilässä syntynyt kitaristinalku ei kuuntelisi noita juttuja? Onnex noin, ettei ruvennut kantria soittaan! Carltonhan on vissiin aika paljon siirtynyt hissiosastoista bluesiin, hyvinhän se sitäkin vetää, puritaanit ei varmaan diggaa kun se on just sellanen bluesepäuskottava "soittohuora", mitä lie kaikkee potaskaa soitellut rahasta, hyi hyi..., "iskelmiäkin", mm Lionell Ritchien "Hello":ssa on Larryn kitarasoolo, kuin myäs Steely Danin kiekoilla on hän vieraillut, kuin myös "Hill Street Blues":n tunnarin pitkässä versiossa LC vetelee surutta ja rahasta hienon hissisoolon pois kuleksimasta ;-) Larry on Ameriikan Björre, mä diggaan kyllä ihan kympillä, ja molempia ;-) Joku muu vois varmaan kertoa lisää esimerkkejä siitä, että kyllä nää fuusiokitaristitkin ammentaa myös siitä yhdestä ja samasta bluespadasta, kaiken muun lisäksi........8) No varmaan kaikki populäärimusa ammentaa jossain kohtaa bluesista, en mä sitä kiellä, se ei vaan tee siitä perusblyysistä mun korvaan yhtään sen mielenkiintosempaa, mä kuuntelen mieluummin siitä jalostettuja tuotteita ;-) | |
![]() 26.10.2009 18:31:15 (muokattu 26.10.2009 18:43:16) | |
No varmaan kaikki populäärimusa ammentaa jossain kohtaa bluesista, en mä sitä kiellä, se ei vaan tee siitä perusblyysistä mun korvaan yhtään sen mielenkiintosempaa, mä kuuntelen mieluummin siitä jalostettuja tuotteita ;-) Eikös se ruuan loppujaloste ole p.ska. Mitä Carltoniin tulee niin on sellainen hieno levy kuin L.A Reggae, Johnny Riversin LP, missä Carlton vetelee hienoo tavaraa. Nurkkakuntaisuudella tarkotin lähinnä tiettyjä henkilöitä mm tällä palstalla ja mun mielestä heidän hassunkurisen luutuneita kapean sektorin ajatuksia soittamisesta. Mitä .elvettiä, onkos se jotain nurkkakuntaisuutta jos roots-skabassa soitetaan bluesia? For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton | |
![]() 26.10.2009 18:38:15 (muokattu 26.10.2009 19:30:55) | |
No varmaan kaikki populäärimusa ammentaa jossain kohtaa bluesista, en mä sitä kiellä, se ei vaan tee siitä perusblyysistä mun korvaan yhtään sen mielenkiintosempaa, mä kuuntelen mieluummin siitä jalostettuja tuotteita ;-) Mulla on vähän sama. En tosin omaksu tommosia antipatioita siihen aitoon ja alkuperäiseen kuten sinä, mutta mulle blues on musiikin paras mauste, mutta paras musiikki ei ole pelkästään puhdasta bluesia. Diggaan siis todella kun muuntyyppiseen musaan upotetaan sinisiä kulkuja, säveliä ja tunnelmia. Ja mun mielestä arki-ihmisestä lähtöisin olevan musiikin kuten bluesin pitää pystyä kehittymään kansan mukana. Blues kertoo elämästä ja jokanen saa kertoa sen miten vaan, vaikka samasta laatikosta tai vaihtaen skaalaa joka soinnun kohdalla. Vaikka blues on ehkä teoreettisesti määritelty sointuprogressioin, on se munmielestä silti jotenkin laajempi käsite. | |
![]() 26.10.2009 18:45:55 | |
Hyvä esimerkki on Hurriganesin Red River Rock, jossa Järvinen soittaa sooloa yhdessä kohdassa E-soinnun soidessa E-mollipentatonista, vaikka muuten kappaleen pääsävellaji on A. Nerokasta ja maukasta. 8D Jep! näytä nyt wanhawetäjä närhen munat ku jotaa pullistelet siel Ride On Mules. | |
![]() 26.10.2009 19:03:20 (muokattu 26.10.2009 19:05:32) | |
WanhaWetäjä: Nurkkakuntaisuudella tarkotin lähinnä tiettyjä henkilöitä mm tällä palstalla ja mun mielestä heidän hassunkurisen luutuneita kapean sektorin ajatuksia soittamisesta. Katohan välillä peiliin ja mieti, kellä täällä on luutuneita kapean sektorin ajatuksia soittamisesta...8) Mitä tulee Larry C:n ja nänen vaikuttajiinsa, olis aika outoa jos jenkkilässä syntynyt kitaristinalku ei kuuntelisi noita juttuja? Onnex noin, ettei ruvennut kantria soittaan! Ai tää onkin maantieteellinen juttu....8) mitä vikaa kantrissa on? http://www.youtube.com/watch?v=DEEfRqt95dw | |
![]() 26.10.2009 19:08:29 (muokattu 26.10.2009 19:20:36) | |
Mitähän se Larry-setä tässä sanoo: http://www.youtube.com/watch?v=9D5MMF1K6xo Ja tässä on tää Carltonin B.P blues...B.P ....BigPapa? http://www.youtube.com/watch?v=yw5jFbholCM For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton | |
![]() 26.10.2009 20:12:19 | |
Kyllä roots-osastoon jotenkin toi blues ja kantrikin mielestäni kuuluu. Tuntuu vähän hassulta että täällä täytyy tällaisista vääntää. Väistämättä tulee mieleen että se joka ei noita diggaa on täällä vähän väärässä paikassa. Ilman mitään vttuilua se voisi olla WW hyvä idea että perustat tonne jazz-puolelle oman skaban. Lupaan tulla sinne joskus vetään jonkun standardin pohjalta jazz-tyyppistä harrastajasoittoa. | |
![]() 26.10.2009 20:29:08 | |
Manetti: Katohan välillä peiliin ja mieti, kellä täällä on luutuneita kapean sektorin ajatuksia soittamisesta...8) Joka jumalan aamu joutuu kattoon peiliin, se masentaa kyllä. Jos mä en jaksa kuunnella perusbluesia niin ei se mun musakäsitystäni myöskään kovasti kavenna?Mä kuuntelen paljon sellasta musaa missä tuo "blues" on selkeesti läsnä, vähän niinku tuo Arcin totesi, mutta siinä mitä mä kuuntelen on muitakin juttuja, juurikin harmoniapuolella.Tais olla Lasse Mårtenson kun lauloi "kaikessa soi blues", kai se vähän noin menee.Kolmen soinnun duuribluesia mä en vaan jaksa kuunnella, no joitain Carlton&Ford-osatoja oon kyllä kuunnellu, kiva sitä on soittaa kyllä, vaikkei niin oikeaoppisesti ja kirjan mukaan osaiskaan ;-) Aika useinhan ns fanaatikot/puritaanit ovat niitä joilla on vaan se yks juttu, alueesta riippumatta?Hevipuolella on kavereita jotka vihaa jatsia, klasaripuolella taas niitä jotka ei mitään muuta musaa hyväksy, rautalangasta puhumattakaan...no joo, tuskin tällä palstalla on ihan oikeita puritaaneja tuossa mielessä. Ai tää onkin maantieteellinen juttu....8) mitä vikaa kantrissa on? No varmaan osittain on, täällähän pikkuskidille saatetaan lyödä haitari kouraan, tai siitä tulee joku tangopaavo... perinteet ovat varmaan vähän eri alueissa? Kantria ois kans kiva osata soittaa, vaikka sitä onkin kauhee kattella, vaan mulla ei taitu tuo hybridipikkaus yhtään, joku motoriikkajuttu vissiin.Tai pitäs varmaan alkaa treenaan tuotakin. | |
![]() 26.10.2009 20:55:50 | |
krk: Ilman mitään vttuilua se voisi olla WW hyvä idea että perustat tonne jazz-puolelle oman skaban. ilman sarvia ja hampaita..... tätä mäkin oikeastaan ihmettelen ...että WW, kun tää blyys nyt selvästi näyttää tökkivän ja aiheuttavan sulle paiseita ja pahaa oloa, eikä sun korvat meinaa millään kestää näitä pentanonisia, harmonia köyhiä kuvioita ja sua inhottaa tän palstan nurkkakuntaisuus sekä luutuneet kapean sektorin ajatukset...ym niin...miksi ihmeessä sä roikut täällä? Luulis että sun tasoisella lahjakkaalla ammattisoittajalla olis muutakin tekemistä kun seurata jotain palstaa, missä soitetaan sellaisia kuvioita joista ei pidä ja jossa on sellaisia ihmisiä joita on vaikea sietää? Nojoo..... jokainen tietty taplaa tyylillään. http://www.youtube.com/watch?v=DEEfRqt95dw | |
![]() 26.10.2009 21:05:45 | |
Manetti: ilman sarvia ja hampaita..... tätä mäkin oikeastaan ihmettelen ...että WW, kun tää blyys nyt selvästi näyttää tökkivän ja aiheuttavan sulle paiseita ja pahaa oloa, eikä sun korvat meinaa millään kestää näitä pentanonisia, harmonia köyhiä kuvioita ja sua inhottaa tän palstan nurkkakuntaisuus sekä luutuneet kapean sektorin ajatukset...ym niin...miksi ihmeessä sä roikut täällä? Luulis että sun tasoisella lahjakkaalla ammattisoittajalla olis muutakin tekemistä kun seurata jotain palstaa, missä soitetaan sellaisia kuvioita joista ei pidä ja jossa on sellaisia ihmisiä joita on vaikea sietää? Nojoo..... jokainen tietty taplaa tyylillään. Kyllä musta on ollu hirmusen piristävää kun wanhawetäjä on osallistunu näihin rootsskaboihin, just sen takia että se vetää jutut omalla tyylillään, eikä yritä matkia ketään. Siinä tulee semmoista erilaista ja piristävää näkemystä näihin hommiin. Eikä ole wanhan wetäjän soolot ainakaan skaban tasoa yhtään huonontanu, enempi päinvastoin, että sen puoleen. Kyllä erilaisia näkemyksiä ja mielipiteitä saa olla. | |
![]() 26.10.2009 21:23:13 | |
Korggari: Kyllä musta on ollu hirmusen piristävää kun wanhawetäjä on osallistunu näihin rootsskaboihin, just sen takia että se vetää jutut omalla tyylillään, eikä yritä matkia ketään. Siinä tulee semmoista erilaista ja piristävää näkemystä näihin hommiin. Eikä ole wanhan wetäjän soolot ainakaan skaban tasoa yhtään huonontanu, enempi päinvastoin, että sen puoleen. Kyllä erilaisia näkemyksiä ja mielipiteitä saa olla. Joo...kyllä täällä tilaa on. Ja todella hyvää showta nää Jätkät (mm. WW ja Baba) täällä vetää, varsinkin näissä keskusteluissa : ) Kiva on seurata että mitähän seuraavaksi tapahtuu. Tää on vähän kuin Kauniit ja Rohkeet :D Hyvä tausta Haukkiksella. Tohon kävis esim. Have You Ever Loved a Woman Pitänee yrittää saada jotain aikaiseksi kun on tullu pari skabaa huilailtuu. ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... | |
![]() 26.10.2009 21:27:26 | |
Korggari: Kyllä musta on ollu hirmusen piristävää kun wanhawetäjä on osallistunu näihin rootsskaboihin, just sen takia että se vetää jutut omalla tyylillään, eikä yritä matkia ketään. Siinä tulee semmoista erilaista ja piristävää näkemystä näihin hommiin. Eikä ole wanhan wetäjän soolot ainakaan skaban tasoa yhtään huonontanu, enempi päinvastoin, että sen puoleen. Kyllä erilaisia näkemyksiä ja mielipiteitä saa olla. No voi shitti, eihän se että on saanu vaikutteita jostain, tarkoita sitä, että matkisi jotain. Jos vaikutteet kuuluu niin ne kuuluu. WW on ihan musikaalinen jäbä, mutta minkä ihmeen takia pitää sit alkaa v.ttuilemaan niille jotka soittaa bluesia isolla sydämellä. Tunteiden ilmaisu kitaralla on ilmeisesti huono juttu? Mulla ainakin on bluesia ihan riittävästi ja se tulee kitaran kautta ulos. For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton | |
![]() 26.10.2009 21:28:05 (muokattu 26.10.2009 21:32:00) | |
blues guitar: Joo...kyllä täällä tilaa on. J Totta kai on tilaa...ja saa olla erilaisia mielipiteitä, minä kerroin juuri omani. http://www.youtube.com/watch?v=DEEfRqt95dw | |
![]() 26.10.2009 21:35:27 | |
BigPapa: No voi shitti, eihän se että on saanu vaikutteita jostain, tarkoita sitä, että matkisi jotain. Jos vaikutteet kuuluu niin ne kuuluu. WW on ihan musikaalinen jäbä, mutta minkä ihmeen takia pitää sit alkaa v.ttuilemaan niille jotka soittaa bluesia isolla sydämellä. Tunteiden ilmaisu kitaralla on ilmeisesti huono juttu? Mulla ainakin on bluesia ihan riittävästi ja se tulee kitaran kautta ulos. BigPapa mä sanon sulle että mä arvostan sun soittoa tosi paljon ( esim. tuo sun nykyinen rootsskaba veto on omassa lajissaan mun mielestä tosi kova ), mutta pakko vaan sanoa että arvostan korkeelle myös ton wetäjän soittelut, kyllä sekin on ihan kova jäbä näissä hommissa, mutta sitä en vaan jaksa ymmärtää miksi teijän pitää aina olla täällä tukkanuottasillanne ? Mun mielestä ei kenenkään tartte tykätä toisen soitteluista, ei tosiaankaan ole pakko, mutta mun mielestä jokaisella on oikeus vetää just semmonen soolo minkä se haluaa mihin hyvänsä taustaan, mutta ei kenenkään ole tosiaankaan pakko siitä tykätä, mutta turha kai tommosista asioista on ruveta riitaa rakentamaan ? | |
![]() 26.10.2009 21:37:04 (muokattu 26.10.2009 21:41:19) | |
Korggari: BigPapa mä sanon sulle että mä arvostan sun soittoa tosi paljon ( esim. tuo sun nykyinen rootsskaba veto on omassa lajissaan mun mielestä tosi kova ), mutta pakko vaan sanoa että arvostan korkeelle myös ton wetäjän soittelut, kyllä sekin on ihan kova jäbä näissä hommissa, mutta sitä en vaan jaksa ymmärtää miksi teijän pitää aina olla täällä tukkanuottasillanne ? Mun mielestä ei kenenkään tartte tykätä toisen soitteluista, ei tosiaankaan ole pakko, mutta mun mielestä jokaisella on oikeus vetää just semmonen soolo minkä se haluaa mihin hyvänsä taustaan, mutta ei kenenkään ole tosiaankaan pakko siitä tykätä, mutta turha kai tommosista asioista on ruveta riitaa rakentamaan ? No kuka ja kekkä täällä dissaa , mitä ja ketä? Eräskin vuosipäivä tässä lähestyy ja kyllä se mun soittoon vaikuttaa. Tunteiden välittäminen on bluesissa se olennainen juttu, ei se jumalauta että mitä fidun alt skaalaa tai jotain muuta hevonhuttua vedät. Mun mielestä bluesia ei voi teeskennellä. For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton | |
![]() 26.10.2009 21:54:14 | |
Hyvä henki täällä, vähän niin kuin meillä duunissa :DDDD. Ei muuta kuin kitarat laulamaan ja katse kohti tulevaa. Ainakin ilmojen puolesta bluesin pitäisi tässä skabassa taittua. Sen verran on ollut synkkää ulkona. Eilinen meni jo, huomista en tunne, tänään on aika vetäistä yx blues. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)