BigPapa 26.10.2009 09:54:30 (muokattu 26.10.2009 10:00:10) | |
---|
Kahvia lisää äkkiä nopeesti. Taidankin palata takaisin jatkamaan omalla tyylilläni. Onneksi on oikeus siihen. Mitähän tää nyt sit....ainahan täällä on saanu vetää omalla tyylillä. Mikä ihmeen oikeus siihen nyt on sit tullu. For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton |
krk 26.10.2009 10:30:30 | |
---|
krk: Saa nähdä, tuleeko blyystausta... :-) Kuha: Ni, sellanen jossa on sininen lanka.
Teemassa pysyäkseni, langallakin voi olla väliä. Siis onko neidolla punapaula vai sininen kaula. :-)
|
Tuomo_ 26.10.2009 11:26:35 | |
---|
Mitähän tää nyt sit....ainahan täällä on saanu vetää omalla tyylillä. Mikä ihmeen oikeus siihen nyt on sit tullu. On se kummaa, kun pitää tähänkin tarttua. Eilinen meni jo, huomista en tunne, tänään on aika vetäistä yx blues. |
BigPapa 26.10.2009 11:34:18 | |
---|
tahtah: On se kummaa, kun pitää tähänkin tarttua. Eikös vaan olekin.... For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton |
haukkis 26.10.2009 11:53:08 | |
---|
Mulla on jotain taustoja, ei kauheen hyviä. Jos teillä on BLUES-taustoja, niin mulle voi laittaa, siis blues - ei funky, rock tai jazztaustoja ;-) Niin illalla sitten lähtee käyntiin.... |
padaa@dadaa! 26.10.2009 12:41:08 | |
---|
tahtah: Taidankin palata takaisin jatkamaan omalla tyylilläni. Onneksi on oikeus siihen. Hyvä. Antaa kaikkien kukkien kukkia. Muidenkin kuin Albert Järvisen kukkapaidan kukkien. |
Turhaa hommaa tämäkin!!!! Kauas on pitkä matka........ |
krk 26.10.2009 13:24:27 (muokattu 26.10.2009 14:45:56) | |
---|
velsa: Björninen, Lerche, ... Ei siinä mitään, riittävät ja vakuuttavat perustelut. E: ja ihan hvetin hykerryttävän hauskasti kerrottuna... |
blaekie 26.10.2009 13:32:41 | |
---|
velsa: Ja sanotaan nyt viel top 3 ulkomaan osasto ku joku sitä kumminki kysyy.... Lee Ritenour Pat Metheny Neil Schon Ai niin....ei ollu tarkoitus loukata ketään näillä MUN mielipiteillä!!! Missäs Kirk Hammet on tossa listassa 8) ? ai niin mut sehän ei vedäkkään koskaan jatslikkejä :) Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ... |
WanhaWetäjä 26.10.2009 13:34:09 (muokattu 26.10.2009 13:43:25) | |
---|
BigPapa: Eikös se WW kestä asiallista puhetta blues soolosta kun pitää alkaa het v.ttuilemaan. En koe mitenkään vittuilleeni, ehkä mulla on se harhakäsitys että jotkut blues/roots/rock-henkiset soittajat on vähän nurkkakuntasia, kuin myös eräät eivät kestä soittonsa arvostelua tippaakaan, varsinkaan jos arvostelija on eri alueelta. Kyllähän se blues sit vissiin on pienipäisten hommaa kun arvoisa tanssimuusikko näin toteaa. Mutta ainakin pystyn myöntämään, jos en jotain asiaa ymmärrä. No mitä sä et ymmärrä? En minäkään ajattele, että vedänpä tähän oikeen blues soolon, minä vaan soitan bluesia. En tiedä vittuiletko tarkoituksella, vai etkö tosiaan ymmärrä miten bluesia soitetaan. En vittuile ollenkaan, mä olen vissiin sit noita velsan mainitsemia "björre"-osastoja jotka vetää tyylitajuttomasti mitä sattuu, mutta ei se mitään. Voishan sitä vetää sitä pentatonista vaikka maailman tappiin mutta kun se on niin tylsän kuulosta pidemmän päälle!Jos se on bluesin syvin olemus niin olkoon, ei mun tarvi silleen vetää, ei sillä ettenkö ehkä osaisi, tuo ei ihan kauheesti vaadi harmoniatajua soittajalta, tekniikasta puhumattakaan, eihän? Pitäs varmaan ihan kokeilla tuota juttua? Mä lupaan seuraavaan skabaan soittaa pelkkää pentatonista bluesia, vaikka silleen että käsi on koko ajan samalla kohtaa otelautaa ettei vaan tule niitä erikoisia ääniä sekaan ;-) Minä ainakin yleensä improvisoin kaiken, enkä tosiaan mieti, että vedänpä tähän nyt tälläisen soolon mikä voisi mahdollisesti muistuttaa bluesia. Hei eiks tää ollut roots-skaba!!! No eiköhän nää skabat pääosin improvisoiden mene?Jotku tosin lainaa lickeja muualta, jotkut on petergreeneja, jotku järvisiä, claptoneita, jotku vetää suoraan omasta elämästä, jotkut hieroo juttuja pidempään ja harkiten. Sitä en oikeen käsitä että kaiken pitäs muistuttaa/olla bluesia?Esim tää tausta mikä nyt oli, antoi jo harmoniansa puolesta mahdollisuuden soittaa vaikka minkälaisia "teemoja", ja teemahan se on joku blueslickikin, tavallaan, en mä sotkis tähän klassisen musan teorioita sekaan. Korjataan nyt sen verran lausumaani että säkin ymmärrät ; roots-skaba 99 kyseessä ollen MUN mielestä sun soitossasi olis voinut olla vähän monipuolisemmin tarjolla erilaisia blueslickeja, ja kenties jopa jotain muunlaistakin harmoniaa ois voinut olla seassa, MUN mielestä ja näin tällä kertaa. Turha näistä on vääntää, mä olen ihan mieluusti se "erilainen nuori" näissä kuvioissa, vaikka sitten se tyylitajuton muusikkohuora tyyliin "björre" ;-) |
BigPapa 26.10.2009 13:40:22 | |
---|
Voishan sitä vetää sitä pentatonista vaikka maailman tappiin mutta kun se on niin tylsän kuulosta pidemmän päälle! Höpö, höpö....siin on kaikkia muitakin juttuja kuin pelkän pentatonisen vetäminen, alkaen fraseerauksesta, timestä, soundista, touchista....son silleen, että bluesin vaikeus on kenties siinä, että miten sen pentatonisen saa kuullostamaan mielenkiintoiselta.......toki bluesin kuuntelu on varmaan äärimmäisen tylsistyttävä kokemus sellaiselle, joka ei oo siitä kiinnostunut pätkääkään, eikä oikein tajua, että miksi ne vetää koko ajan tota "samaa".... For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton |
WanhaWetäjä 26.10.2009 14:01:00 | |
---|
BigPapa: Höpö, höpö....siin on kaikkia muitakin juttuja kuin pelkän pentatonisen vetäminen, alkaen fraseerauksesta, timestä, soundista, touchista.... Tottakai, kaikki soittaminen perustuu kokonaisuuteen ja monen asian yhteensovittamiseen. son silleen, että bluesin vaikeus on kenties siinä, että miten sen pentatonisen saa kuullostamaan mielenkiintoiselta No siinä on kieltämättä haastetta, mielenkiintonen skaba vois olla sellanen jossa soitettas muutama tahti ilman taustaa vaan yhtä pentatonista lickia, puhtaalla saundilla, ilman säröjä, kaikuja, saatas se pentatonisen syvin olemus esiin?Tyyli vois olla sinänsä vapaa, ja lickia sai vääntää mielensä mukaan ees taas. .......toki bluesin kuuntelu on varmaan äärimmäisen tylsistyttävä kokemus sellaiselle, joka ei oo siitä kiinnostunut pätkääkään, eikä oikein tajua, että miksi ne vetää koko ajan tota "samaa".... No just ton takia mä en kuuntele perinteistä bluesia, tai oikeestaan suurin syy on sen alueen äärettömän arvattavissa oleva harmoniapuoli.Sitten kun ne soittaa vielä niin saakutin rupisesti ja rujosti, se ottaa mun LA-hissi-hienoviritettyyn, täydelliseen musaan tottuneeseen hifikorvaan ;-) |
krk 26.10.2009 14:27:14 (muokattu 26.10.2009 14:36:43) | |
---|
WanhaWetäjä: ...mielenkiintonen skaba vois olla sellanen jossa soitettas muutama tahti ilman taustaa vaan yhtä pentatonista lickia, puhtaalla saundilla, ilman säröjä, kaikuja, saatas se pentatonisen syvin olemus esiin? Tyyli vois olla sinänsä vapaa, ja lickia sai vääntää mielensä mukaan ees taas. Ronnie Earlin "Blues Guitar with Soul" -opetus-DVD:llä on juuri tuollainen harjoitus. Kuulostaa Ronnien soittamana upealta ja tekisi todella hyvää monenkin LA-kitaristin tatsille. E: DVD:n nimi korjattu |
BigPapa 26.10.2009 14:28:51 (muokattu 26.10.2009 14:35:20) | |
---|
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton |
krk 26.10.2009 14:35:05 | |
---|
|
Manetti 26.10.2009 14:44:45 (muokattu 26.10.2009 14:55:25) | |
---|
WanhaWetäjä: Mä lupaan seuraavaan skabaan soittaa pelkkää pentatonista bluesia, vaikka silleen että käsi on koko ajan samalla kohtaa otelautaa ettei vaan tule niitä erikoisia ääniä sekaan ;-) Se vaikeus on kaiketi siinä että saa sen yksinkertaisesti kuulostamaan hyvältä. En tiiä onks tää "nurkkakuntaisuus" vaan meidän suomalaisten juttu? kyllä noi Larry Carltonit ym. tuolla ulkomailla ilmoittaa esikuvikseen ja innoittajikseen BB Kingin ja muut blues ukot, tai siis ylipäätään arvostavat bluesin soittamisen todella korkealle. Joku muu vois varmaan kertoa lisää esimerkkejä siitä, että kyllä nää fuusiokitaristitkin ammentaa myös siitä yhdestä ja samasta bluespadasta, kaiken muun lisäksi........8) http://www.youtube.com/watch?v=DEEfRqt95dw |
BigPapa 26.10.2009 14:53:04 (muokattu 26.10.2009 14:54:11) | |
---|
Mä lupaan seuraavaan skabaan soittaa pelkkää pentatonista bluesia, vaikka silleen että käsi on koko ajan samalla kohtaa otelautaa ettei vaan tule niitä erikoisia ääniä sekaan ;-) Tääkin vähän ihmetyttää, mä en osaa omaa soittoani oikein analysoida mut väittäisin että kyllä siellä muutakin on kuin mollipentaa, ja käsi liikkuu kaulalla. Esim tässä: http://maihinnousu.net/s/?song_id=4669 For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton |
krk 26.10.2009 15:35:03 | |
---|
Manetti: ... Joku muu vois varmaan kertoa lisää esimerkkejä siitä, että kyllä nää fuusiokitaristitkin ammentaa myös siitä yhdestä ja samasta bluespadasta, kaiken muun lisäksi........8) Kyllä kai koko afro-amerikkalainen rytmimusiikki ammentaa sieltä blueslaarista, joko suoraan tai enemmän tai vähemmän mutkien kautta. Tai voi se kyllä olla että ihan viimeisimmissä alakielimörkömetallimusassa on edetty tästä http://www.kajstenvall.com/1996/totvapa.jpg jo niin monen mutkan päähän että siellä ei aurinko enää puuvillapellolle paista. Aiheesta innostuen, jos joku ei ole nähnyt tätä jäsen panadolin profiilista löytyvää hienoa kuvaa, niin http://muusikoiden.net/dyn/users/13351.jpg Jäsen panadol kertoo, että tässä 1950-luvulla otetussa kuvassa on ilmeisen tylsistynyt bluesmuusikko John Lee Hooker kuuntelemassa jazzkriitikko ja musikokogi Marshall Stearnsin luentoa "Jazzin Juuret". Valokuvaaja Clemens Kalischer. Ja taululla siis näkyy sitä siemenlaarin alkupäätä... |
vox10 26.10.2009 15:51:05 | |
---|
BigPapa: Tääkin vähän ihmetyttää, mä en osaa omaa soittoani oikein analysoida mut väittäisin että kyllä siellä muutakin on kuin mollipentaa, ja käsi liikkuu kaulalla. Esim tässä: http://maihinnousu.net/s/?song_id=4669 sinänsä ihan ok veto! mutta ei siellä pientä kromaattisuutta lukuun ottamatta muuta kuin mollipentatoonista tule. |
BigPapa 26.10.2009 15:57:07 (muokattu 26.10.2009 16:01:14) | |
---|
vox10: sinänsä ihan ok veto! mutta ei siellä pientä kromaattisuutta lukuun ottamatta muuta kuin mollipentatoonista tule. No eipä siellä toisaalta muuta tarvi ollakaan. Mitä nyt duuripuolta hieman on mukana. Eikä mua toisaalta hirveesti anonyymien jutut kiinnosta. For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton |