Aihe: Keskustelua Roots-skabasta Vol III
1 2 3 4 510 11 12 13 1427 28 29 30 31
BigPapa
25.10.2009 17:50:17 (muokattu 25.10.2009 18:03:41)

jotenkin tässä toi teemapuoli oli vähän tasapaksu

Tähän nyt haluaisin sanoa ja kysyä että mikä teema? Eihän tossa ollu teemaa ollenkaan vaan bluesin soittamista. Mikä se semmonen teemahärdeli on mikä pitäis olla aina näihin sooloihin rakennettuna, ei jummarra. Kun vedetään blues sooloa niin silloin vedetään blues sooloa ja jätetään teemat sellaseen musaan ja kokonaisiin biiseihin mihin ne kuuluu, mun mielestä.

onks tossa joku phaseri?

Tota, ei, oli sellanen ku Univibe. No tavallaan se on phaserityyppinen rotating speaker efekti.
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
Xsä
25.10.2009 18:53:31
Johan tästä nyt soppa kehkeytyi. Tarkoitus ei ollut pahoittaa kenenkään mieltä. Toisin sanoin BigPapan soolo oli tällä kertaa omassa lajityypissään ansiokas, mutta kisan taustaa vasten se ei mielestäni ihan päässyt oikeuksiinsa. Tapani kommentoida kieltämättä on käsitettävissä vittuiluksi ja oli harkitsematonta, pyydän anteeksi.

"Punaisin lanka" juttu menee sitten näin: lanka siis löytyy, mutta ns. tarinankerronta voisi olla hiukan vahvempi, tai mitä hyvänsä vertauskuvaa haluaa käyttää. Tarkoitus ei ollut sanoa, että kaverilla on ajatus aivan hukassa - melkein päinvastoin.
latuska90
25.10.2009 20:07:38 (muokattu 25.10.2009 20:08:06)

velsa: Latuska kuulosti alussa hetken aikaa ihan nuorelta Claptonilta!!!!!
Se ei ole huono asia se!!!!!!

Kiitoksia vaan lämpimästä kommentista. Tästä se sitten lähtee, eri kitaristien tyylien omaksumista pikku hiljaa.

Mut nyt mun pitäs ruveta treenaamaan kunnolla komppaamista, sillä hyviä komppikitaristeja tarvitaan, ja jota minä en todellakaan ole. Sooloilla voi aina, mutta komppaamista ei voi sivuuttaa.

Tottahan toki perus blues/rock'n'roll-shuffle ja vitossointujen rämpytys menee vaikka unissaan (jopa todella hyvin), mut kokonaisten sointujen ja eri rytmitysten kanssa tulee ainakin mulla ongelmia. Eli mun on vaikeaa kompata tyylikkäästi niinkin helppoja kappaleita kuin Hurriganesin An Awful Crime tai My Only One. Jotain rämpytystä saan aikaan, mutta en MITENKÄÄN niin tyylikästä komppausta kuin noissa em. biisien levyversioissa. Bänditreeneissä tää mun soittoni kompastuskivi tulee esiin.
"Valkoinen mies on viisas sen sähkön kanssa, mutta mitäs sitten tehdään kun sähkö loppuu?" - Albert Järvinen
krk
25.10.2009 20:45:03 (muokattu 25.10.2009 20:48:01)

latuska90
krk:
Aloittava komppiosuus ei oikein mun korvilla kuultuna tahtonut istua taustan kanssa. Välisoitot kompin välissä ei tahtoneet nekään oikein...
MaQ:
Hyvin lähtee. PALJON mielekkäämpää komppia kuin krk:lla, että näin sitä pitää...

Kiitoksia kovasti, yritän ottaa opiksi tästä "Komppauksen Mestari puhuu oppipojalle" -kannustuksesta, mutta toisaalta tekisi mieli ottaa huomioon myös seuraava itsensä piisin tekijän jokseenkin päinvastainen kommentti

kiippariippa
krk Erittäin hyvin taustaan sopivaa vätkytystä. Tämän sorttinen tyyli mulla itselläni soi päässä kitaran osalta tota taustaa kuunnellessa

Oi nuoruus! Oi ehdottomuus! :-)
padaa@dadaa!
25.10.2009 21:06:21

Mukavasti on palautetta tullut tällä kertaa.

latuska90: sickboy:
LeoFender:
Valitettavasti tää ei vaan toimi. Töksähtelevää ja taimi paljolti hukassa. Loppuosan soundi vähemmän miellyttävä.

Se tiedetään että taimi on hukassa. Loppuosan soundi...tarkoitettiinko tässä liian hätäisiä fraaseja vai soundia itseään: mahonkilankku+fuzz face. Albertilla ei tainnut moisia olla.

WanhaWetäjä:
Leo Fender - aika samat perusteet kuin edellisessä, saundinvaihto/panoroinnit eri laitoihin oli ihan jees idea, pikkasta epävirettä tossa ihan lopussa

Hyvä ettei panorointiratkaisua lytätty täysin. Joitakin kokeiluja tein kysymys-vastaus -tyyppisellä jutulla, mutta jotenkin tuntui oudolta kilpailla itsensä kanssa joten vain yksi vaihto. Epävireasiaan en osaa sanoa, kun veto on tehty lainakitaralla, jossa oli uudet kielet, voi olla joku nuotti on tiputtanut kesken soiton.

Illu:
LeoFender - Leksa petraa, toimiva saundi, pikkusen varmuutta ja tarkkuutta vaan peliin vielä.

Mukava kuulla kuulla että jotain kehitystä olisi tapahtunut. Itse en ole yhteenkään vetoon ollut täysin tyytyväinen, mutta kun ei taivu niin ei taivu.

LeoFender: mukavaa roots-henkistä yritystä, tarkkuutta vaan peliin

Itse en niinkään mieti sitä että nyt tehdään rootsia. Tällaisia vetoja teen kun muuta en osaa. Allan Holdsworthin tyylillä soittaisin jos osaisin.

Xsä:
LeoFender - Enimmäkseen hyvää juttua, soitto kaipaa lisää varmuutta.

Kyllä, kilometrejä lisää mittariin.

tahtah: Soundi blues, timehäikkää oli havaittavissa. Loppupuolella oli hyviä pyörityksiä.

Pyrin pitämään yleensä melko perussoundin. Kerran kokeilumielessä käytin melkoisen prosessoitua soundia (hi-gain-muljutin-delay) ja siitä tuli noottia että soitto hukkuu.

krk: Roots 99
LeoFender
Taimissa hakemista. Ideat ok, soundi suorastaan hyvä, toteutusta vaan skarpimmaksi.

Rakentavaa palautetta. Kiitos ja hatunnosto.
BigPapa:
LeoFender: Tässä on joku timejuttu vai mikä se olis. Latenssi? Mutta selvää parannusta nuottien osalta. Lopussa yllättävä soundi vaihdos.

Sama kun joku edellä kuvasi, eli jonkun fraasin kaari jaa ikäänkuin päälle, ja irtoaa timesta.
krk
25.10.2009 21:45:17

Onnittelut haukkis!

Saa nähdä, tuleeko blyystausta... :-)
MaQ
25.10.2009 21:46:45
Jee jee haukkis! klap klap ja onnittelut...

Kas kun kukaan ei ääneen maininnut mistä alkupään ideat varastin. WW ku mainitsi niistä 80 luvun tv sarjoista niin mulla lähti jo aikasemmin pohjan eka kuuntelulla
soimaan päässä melodioita tästä...

http://www.youtube.com/watch?v=yevI8xCAKuc

Kuumehouruissa vetelin jotenka paras terä oli pois ja ilmeisen hyvin sitten sotkin
kun ei kukaan heristelly sormea :D

Mutta paras ja mun henkilökohtanen suosikkisarja kautta aikain!
Kuha
25.10.2009 21:47:17

krk: Onnittelut haukkis!

Saa nähdä, tuleeko blyystausta... :-)

Ni, sellanen jossa on sininen lanka.
BigPapa
25.10.2009 21:55:30

Onnittelut Haukkikselle.
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
Tuomo_
25.10.2009 22:05:46
Hyvä Haukkis! Pallinaamaksi pallinaamojen paikalle. Onnittelut.
Eilinen meni jo, huomista en tunne, tänään on aika vetäistä yx blues.
BigPapa
25.10.2009 22:47:43 (muokattu 25.10.2009 22:52:38)

tahtah: Hyvä Haukkis! Pallinaamaksi pallinaamojen paikalle. Onnittelut.

Täytyy jatkaa ens skabassakin tota bluesin ilosanoman jakamista ja soolon sovittamis työtä. Se on nimittäin skaba numero 100, eli tavallaan juhlaskaba sekin.
latuska90
25.10.2009 22:57:10

BigPapa: Täytyy jatkaa ens skabassakin tota bluesin ilosanoman jakamista ja soolon sovittamis työtä. Se on nimittäin skaba numero 100, eli tavallaan juhlaskaba sekin.

Nyt olis kunnon ränttätänttä-fiilis taas kerran. Eli rokettirollia olis mukavaa päästä uuteen skabaan reväyttämään. Joku Red River Rock-tyyppinen olis nastaa. Mut haukkis päättää...
"Valkoinen mies on viisas sen sähkön kanssa, mutta mitäs sitten tehdään kun sähkö loppuu?" - Albert Järvinen
haukkis
25.10.2009 23:04:38
Kiitos kamut! Täähän tuntuu hyvältä.

Oikeat suomalaiset ei paljon voittoa tuuleta, koska se on ylpeyden merkki ja ylpeä ei saa olla! Minä kuitenkin tuuletan, koska tuntuu hyvältä... YESSS!

Mullehan tää blues on vähän niinkuin henki ja elämä - jostain syystä. Ehkä se on ainoa tapa, millä pystyn ilmaisemaan itseäni. Ja tota vibraa on hehkutettu niin paljon, että pari sanaa siitäkin: aloitin bluesin soiton ja kuuntelun jo n. 13 v. iässä, ihmettelin BB:n, Freddien, Albertin ja Buddyn tapaa värisyttää sitä ääntä. Jostain sain tietää, että harjoittelemalla sen oppii, ja tosiaan harjoiteltu on - nyt ehkä semmoiset rapiat 40 vuotta, välilä enemmän, välillä vähemmän. Nuorena yritin soittaa jotain muutakin, mutta eihän siitä mitään tullut, joten back to the roots, niinkuin sanotaan. Kun ei osaa muuta kuin bluesia niin ei voi mitään (onko se sitten kaikkein helpoin tyylilaji - sitä voi miettiä).

Mulla on itseluottamus soitossa viime aikoina vähän horjunut, mutta osallistumiset näihin skaboihin mukavien veijareiden kanssa on saanut aikaan jotain. Se, että nauhoittaa jokaisen soolon ja kuuntelee, vaikka kuinka kuulostaa paskalta, niin sitä kautta se kehitys lähtee. Ja vetoihin olen aina tehnyt lukemattomia ottoja, usein ihan kymmeniä, sieltä ne sitten löytyy. Bändisoitossa usein biisit ja soolot menee, ja sitä luulee soittaneensa tosi makeesti, mutta mutta, kun nauhoitat kaiken, niin käsitys muuttuu, ja se auttaa kehittymään.

Vuodatus olikin melkoinen - hämmästyin itsekin - mutta joskus pitää vaan antaa palaa.....

YESS YESS ja uutta skabaa tulee huomisen aikana (viimeistään).

Kiitos kaverit!
WanhaWetäjä
26.10.2009 00:00:08

BigPapa: Tähän nyt haluaisin sanoa ja kysyä että mikä teema?

Teema on se mitä sä soitat, on se sitten sitä pentatonista tai ei.

Eihän tossa ollu teemaa ollenkaan vaan bluesin soittamista.

Kyllä siinäkin voi olla teema, jopa varsin monimuotoinen, vaan jos se on sitä samaa pentatonista "bluessooloa"koko ajan niin voi voi!En mä pysty ajatteleen asioita ja soittamista noin suppeesti ; "vedänpä tähän oikeen bluessoolon!"...

Mikä se semmonen teemahärdeli on mikä pitäis olla aina näihin sooloihin rakennettuna, ei jummarra. Kun vedetään blues sooloa niin silloin vedetään blues sooloa ja jätetään teemat sellaseen musaan ja kokonaisiin biiseihin mihin ne kuuluu, mun mielestä.

Sulla on paljon asioita mitä et jummarra, niin on kyllä mullakin, yksi on se tän palstan tiettyjen tahojen puritaninen pienipäisyys/nurkkakuntaisuus, kuin myös että jos joku, varsinkin minä, sanoo jotain sinua itseäsi ei niin miellyttävää asiaa soitostasi niin sä vedät aina herneet!Etkö sä kestä sitä että nää on makuasioita, ei aina voi olla kaikkien mieleen?Monen mielestä sä esitit tässä skabassa parastasi, mun mielestä et, edellisessä vedit pajon paremmin, monipuolisemmin, MUN mielestä.

Tota, ei, oli sellanen ku Univibe. No tavallaan se on phaserityyppinen rotating speaker efekti.

No kuulosti enivei 70-luvun phaserilta, ei mitenkään huono asia sinänäsä.
Illu
26.10.2009 00:39:37 (muokattu 26.10.2009 00:39:54)
Onnea haukkiksella ja kiitokset kommenteista kaikille. Ajattelin tohon omaan yritelmääni tokaan kiertoon vetää vähän räväkämmän jutun, sellasen varsinaisen soolo-osuuden, mutta kun ei vaan irronnut. Niinpä jatkettiin samaa raahallista kaavaa junnaten loppuun asti.
Siinä missä minä apua tarvin, siinä on ihmisapu turhaa.
velsa
26.10.2009 02:55:03 (muokattu 29.10.2009 01:49:20)

Turhaa hommaa!!!!
Kauas on pitkä matka........
BigPapa
26.10.2009 08:06:20 (muokattu 26.10.2009 08:33:10)

Eikös se WW kestä asiallista puhetta blues soolosta kun pitää alkaa het v.ttuilemaan.

Teema eli johtoaihe on lähinnä länsimaisessa taidemusiikissa käytetty musiikillinen rakenneosa, jonka muunnelmista eli variaatioista on koottu musiikkiteos.

Varsinkin varhaisemmassa länsimaisessa taidemusiikissa teema esiintyy useimmiten kappaleen alussa, ja toistuu vähintään kerran lähes muuntumattomana kappaleen aikana. Teeman käsittely, toistumisjärjestys, ja toistumistiheys ovat olennainen osa sävellysmuodon määrittämistä. Esimerkiksi sonaattimuotoisessa kappaleessa on kaksi tai kolme teemaa, pääteema ja sivuteema, usein lisäksi lopputeema, jotka esitellään alussa, sen jälkeen niitä kehitellään variaatioita ja lopuksi, kertausjaksossa, ne kerrataan.

Blues on tietynlaisiin sointukaavoihin ja asteikkoihin kytkeytynyt musiikintyyli, joka ei ole muuttunut perusolemukseltaan oleellisesti, mutta jota on eri aikoina soitettu hyvin erilaisilla soittimilla ja kokoonpanoilla.

Blues-soitto perustuu yleensä enemmän tai vähemmän improvisaatioon. Tämän suhteen on vaihtelua artistien välillä. Improvisaatio nojaa usein vahvasti artistin omaksumiin nuottien pätkiin, joista soolot yhdistellään. Tällaisia lyhyitä pätkiä kutsutaan englanniksi nimityksellä "lick". Bluesissa improvisaatio on esimerkiksi jazziin verrattuna hyvin yksinkertaista, koska se perustuu pääasiassa blues-skaalaan, joka on lähes sama kuin mollipentatoninen skaala. Näiden skaalojen hienous piilee siinä, että kappaleen sävellajin pääsävelessä soitettuna niitä voi käyttää samasta asemasta koko bluesin sointukulun läpi. Näin ollen skaalaa ei tarvitse lainkaan vaihtaa sointujen vaihtuessa tai ylipäänsä koko kappaleen aikana.

Melodisesti bluesia luonnehtii duuriasteikon alennetun terssin, kvintin ja septimin ("blue notes") käyttö. Blue noteksi kutsutut nuotit mahdollistavat ilmaisun keskeiset kohdat erityisesti kadenssien ja melodioiden aikana. Nämä nuotit korvaavat luonnollisen asteikon nuotit taikka lisätään asteikkoon, kuten mollipentatonisen asteikon yhteydessä, jossa alennettu terssi korvaa luonnollisen terssin, alennettu septimi korvaa luonnollisen septimin ja alennettu kvintti lisätään luonnollisen kvartin ja kvintin väliin. Bluesin sointukuluissa toonika-, subdominantti- ja dominantti-soinnut soitetaan usein harmonisina seiskoina.

Kyllähän se blues sit vissiin on pienipäisten hommaa kun arvoisa tanssimuusikko näin toteaa. Mutta ainakin pystyn myöntämään, jos en jotain asiaa ymmärrä.

En mä pysty ajatteleen asioita ja soittamista noin suppeesti ; "vedänpä tähän oikeen bluessoolon!"...

En minäkään ajattele, että vedänpä tähän oikeen blues soolon, minä vaan soitan bluesia. En tiedä vittuiletko tarkoituksella, vai etkö tosiaan ymmärrä miten bluesia soitetaan. Minä ainakin yleensä improvisoin kaiken, enkä tosiaan mieti, että vedänpä tähän nyt tälläisen soolon mikä voisi mahdollisesti muistuttaa bluesia.
Hei eiks tää ollut roots-skaba!!!
krk
26.10.2009 08:14:35

velsa:
Hyvä.....mä olin jo hetken huolissani ku täällä joku jossain skabassa mainitsi juuri tämmöisen mun iisimmän vedon muistuttavan Björnistä......siihen en oikeesti oo pyrkiny koskaan ja se on kaikesta taitavuudestaan huolimatta ollut aina mun ihan top 3 kotimainen inhokki Peter Lerchen ohella.....ei minkään valtakunnan tyylitajua , kaikki musa vedetään L.A stailin semijatsiksi/ spedelattariksi..... sopi tai ei.....siis MUN mielestä!!!!
8D

Tunnustan, minähän se olin joka sua björnismäisestä tatsista aikanaan kehuin. Siltä se mun korvaan silloin kuulosti. Pahoittelen jos tuli traumaa :-)

Jaa Lerchekin, mielenkiintoista, kuka se kolmas on?

Onko tässä makuasiassa kysymys ehkä soiton rockuskottavuudesta?
kiippariippa
26.10.2009 09:01:45
Oikeat suomalaiset ei paljon voittoa tuuleta, koska se on ylpeyden merkki ja ylpeä ei saa olla! Minä kuitenkin tuuletan, koska tuntuu hyvältä... YESSS!

Oikea meininki! :)

Ja samalla kiitokset kaikille kommenteista ja pisteistä.
- balanssit täysille -
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)