Aihe: Downpicking nopeaksi ja kestäväksi
1 2 3 4 5
Fintrollx
22.10.2009 20:56:10

Tilulilu96: http://www.youtube.com/watch?v=abHUigYaHRw

kohassa 3:45 alkaa aika jumalaton mättö

Jumalaton mättö
"You can't kill heavy metal"
Larzes
23.10.2009 22:07:05
Jumalaton mättö.. :D

Nopeusha tossa on jotai samaa luokka kuin master of puppetsin riffissä, ei siis kovin nopea edes.. Tai oli se nopea puol vuotta sitten :P
Paskaa soittoa jo vuodesta 2008
d3monilaama
23.10.2009 22:14:14
Larzes: Jumalaton mättö.. :D

Nopeusha tossa on jotai samaa luokka kuin master of puppetsin riffissä, ei siis kovin nopea edes.. Tai oli se nopea puol vuotta sitten :P

No ei siitä kyllä hidasta saa edes vuosikymmenen päästä.

Onhan sitä nopeampaakin kamaa, mutta perkeleen nopea se Puppetsikin on.
Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista.
aalataur
23.10.2009 23:56:22

Mitäs Puppetsia nopeampia/vaikeampia metallibiisejä niitä on? Siis alaspikkauksen kannalta? Omista kuuntelusuosikeista ei meinaan tule mieleen yhtään. 216 on kovin tempo missä tuota jatkuvaa 8-osaa on ja löytyy juuri MoP:sta. Extremen Warheadsissa mitä myös soittanut on kanssa 216. Monissa Metallican biiseissä on tuossa 200 tuntumassa.

Onhan noita varmaan vaikka millä mitalla esim. jonkun The Facelessin tuotannossa.. Mikä olis sellanen pieni pykälä vaikeempaan Puppetsin jälkeen?
d3monilaama
24.10.2009 00:10:13
aalataur: Mikä olis sellanen pieni pykälä vaikeempaan Puppetsin jälkeen?

Triviumin uusimmalla lätyllä esim Like Callisto To A Star In Heaven tai Insurrection tulee ekana mieleen. Molemmat perusvirebiisejä vaikka muu levy seiskoilla onkin soitettu. Ei varmasti häviä Puppetsille temmossa ja vähän erilaisia kuvioita on.
Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista.
lefa79
24.10.2009 01:46:16
aalataur: Mitäs Puppetsia nopeampia/vaikeampia metallibiisejä niitä on? Siis alaspikkauksen kannalta? Omista kuuntelusuosikeista ei meinaan tule mieleen yhtään. 216 on kovin tempo missä tuota jatkuvaa 8-osaa on ja löytyy juuri MoP:sta. Extremen Warheadsissa mitä myös soittanut on kanssa 216. Monissa Metallican biiseissä on tuossa 200 tuntumassa.

Onhan noita varmaan vaikka millä mitalla esim. jonkun The Facelessin tuotannossa.. Mikä olis sellanen pieni pykälä vaikeempaan Puppetsin jälkeen?

Mä aina hehkutan noita anthraxin biisejä, mut mun mielestä ne toimii aika hyvin komppikouran reeninä, etenkin Belladonnan aikanen tuotanto. En tiedä kappaleiden tempoista, mutta ihan reippaasti saa pikata ainakin mm. seuraavissä kipaleissa:
caught in a mosh
Belly of the beast
Be all, end all
Make me laugh
Antisocial
Indians
N.F.L
oiva tumpeloinen
24.10.2009 01:54:37
aalataur: Mitäs Puppetsia nopeampia/vaikeampia metallibiisejä niitä on? Siis alaspikkauksen kannalta? Omista kuuntelusuosikeista ei meinaan tule mieleen yhtään. 216 on kovin tempo missä tuota jatkuvaa 8-osaa on ja löytyy juuri MoP:sta. Extremen Warheadsissa mitä myös soittanut on kanssa 216. Monissa Metallican biiseissä on tuossa 200 tuntumassa.

Mä vieläkin jaksan ihmetellä, että jos sulla on sen verran tiukka ranne, että vedät laukkakomppeja noinkin nopeasti, niin miten sulla voi olla suoran soittaminen niin vaikeaa. Laukkaamisessahan kovin usein on 2/3 tavarasta nopeampaa kuin tuommoisessa suorassa 8-osassa. Puhumattakaan muutenkaan enemmän motoriikkaa vaativasta touhusta.

Se mun piti vielä ihmetellä, että soitatko sä ihan joka ikisen äänen down pikkaamalla tuossa Batteryssa? Sinne ei siis johonkin laukan väliin lipsahda yhtään ylöspäin vetoa?
Sam Hotman
24.10.2009 02:19:07 (muokattu 24.10.2009 02:22:46)
Katsoppa semmonen biisi kun Municipal Waste - Sadistic Magician. Siinä on mielestäni aika kova pala vedettäväksi downpickauksella. Meinaan siis biisin kahta ensimmäistä riffiä. Loput riffeistä menee sitten aikalailla sahaus treenin puolelle.

E: Sepulturan Inner Self on kanssa aikamoista tykitystä.
''rockilla saa pillua ja hevillä karvasia äijiä moshaamaan lavan eteen''- hibernance
JamesHetfield
24.10.2009 14:07:24

oiva tumpeloinen: Mä vieläkin jaksan ihmetellä, että jos sulla on sen verran tiukka ranne, että vedät laukkakomppeja noinkin nopeasti, niin miten sulla voi olla suoran soittaminen niin vaikeaa. Laukkaamisessahan kovin usein on 2/3 tavarasta nopeampaa kuin tuommoisessa suorassa 8-osassa. Puhumattakaan muutenkaan enemmän motoriikkaa vaativasta touhusta.

Se mun piti vielä ihmetellä, että soitatko sä ihan joka ikisen äänen down pikkaamalla tuossa Batteryssa? Sinne ei siis johonkin laukan väliin lipsahda yhtään ylöspäin vetoa?

Ei kai sitä laukkakohtaa kukaan sentään pysty pelkillä downstrokeilla soittamaan? :)

Tuossa Batteryssa siis sahaten nuo laukkakompit niin, että ranteella on sama edestakasvauhti kuin vetäis 8-osia downstrokella tempoon 192... sitten sinne väliin vaan niitä upstrokeja aina välillä.:)
www.myspace.com/mutterimusic www.myspace.com/tipna http://www.myspace.com/damagingfallout
laakeri
24.10.2009 14:51:08
aalataur: Mitäs Puppetsia nopeampia/vaikeampia metallibiisejä niitä on? Siis alaspikkauksen kannalta? Omista kuuntelusuosikeista ei meinaan tule mieleen yhtään.

http://www.youtube.com/watch?v=JCChDiXVl6w

Ei tuohon kyllä varmaan kannata tähdätäkään, kitaristilla kuulemma meinasi ranne hajota tuosta riffistä.
JamesHetfield
24.10.2009 17:18:07

laakeri: http://www.youtube.com/watch?v=JCChDiXVl6w

Ei tuohon kyllä varmaan kannata tähdätäkään, kitaristilla kuulemma meinasi ranne hajota tuosta riffistä.

Jotain Nilen youtube-pätkää katoin joskus, näytti Sandersin ja Toler-Waden sahaustekniikka olevan aika käsi lukossa vetämistä, että saattaishan se rennommalla tekniikalla vedettynä ihan hyvin toimiakin.:)
www.myspace.com/mutterimusic www.myspace.com/tipna http://www.myspace.com/damagingfallout
aalataur
24.10.2009 17:39:28 (muokattu 24.10.2009 17:52:44)

oiva tumpeloinen: Mä vieläkin jaksan ihmetellä, että jos sulla on sen verran tiukka ranne, että vedät laukkakomppeja noinkin nopeasti, niin miten sulla voi olla suoran soittaminen niin vaikeaa. Laukkaamisessahan kovin usein on 2/3 tavarasta nopeampaa kuin tuommoisessa suorassa 8-osassa. Puhumattakaan muutenkaan enemmän motoriikkaa vaativasta touhusta.

No siis eihän Batterya nyt herran jumala downpikkaamalla kokonaan soiteta :D Laukassa ihan normaali alternate pikkaus.. eli kaikki 8-osat soitan alaspäin ja ne 16-osanuotit mistä se laukka sitten muodostuu aina ylöspäin. Eihän sitä nyt saatana hullukaan soita alaspäin joka iskua? :D Vai mitä tarkoitat, en nyt ihan ymmärtänyt...

http://www.youtube.com/watch?v=AOje5eecMMI

Siis ihan tuolleinhan Battery soitetaan (kohdasta 3:49 eteenpäin) tosin itse soitan kaikki vitossoinnut alaslyönneillä ko. biisissä kun Kirka tossa soittaa pari kvinttiä ylöspäin lyömällä. Tuohan on ihan alkulämmittelykamaa verrattuna MoP:iin mutta eihän nyt suatana laukkoja downpikata :D Siis JOKA iskua :D ??? Mitähäh? O__o

Siis siis.. mitä hain tuolla Batterylla, oli se ettei ehkä kannata soittaa pelkästään downdowndownpikkausta koska jos ei koskaan reenaa ylöspikkauksia niin tekniikka jää yksipuoliseksi. Ja mun mielestä uppikkailu auttaa myös downpikkailuun, koska kyllähän sä downpikkauksessakin siirrät plekua ylöspäin väistäen samalla kieltä, jotta voit sitten lyödä uuden alaslyönnin. Tämä "väistöliike" tulee ketterämmin jos on soittanut niitä upstrokejakin. IMO. Luulisin.

Tossa on aika nopiaa downpikkausta: http://www.youtube.com/watch?v=8n4QcDTTaIE Hassusti vaan äijä niiskuttelee tahdissa, ei vissiin henki kulje oikein noiden rypistysten aikana :D
Fintrollx
24.10.2009 18:35:06

Sam Hotman:

E: Sepulturan Inner Self on kanssa aikamoista tykitystä.

Sepulturan kaikki, eihän Max paljoo muutaku downpikkaa :)
"You can't kill heavy metal"
oiva tumpeloinen
24.10.2009 19:28:31
aalataur: No siis eihän Batterya nyt herran jumala downpikkaamalla kokonaan soiteta :D Laukassa ihan normaali alternate pikkaus.. eli kaikki 8-osat soitan alaspäin ja ne 16-osanuotit mistä se laukka sitten muodostuu aina ylöspäin. Eihän sitä nyt saatana hullukaan soita alaspäin joka iskua? :D Vai mitä tarkoitat, en nyt ihan ymmärtänyt...

Siis siis.. mitä hain tuolla Batterylla, oli se ettei ehkä kannata soittaa pelkästään downdowndownpikkausta koska jos ei koskaan reenaa ylöspikkauksia niin tekniikka jää yksipuoliseksi. Ja mun mielestä uppikkailu auttaa myös downpikkailuun, koska kyllähän sä downpikkauksessakin siirrät plekua ylöspäin väistäen samalla kieltä, jotta voit sitten lyödä uuden alaslyönnin. Tämä "väistöliike" tulee ketterämmin jos on soittanut niitä upstrokejakin. IMO. Luulisin.

No nyt me aletaan päästä siihen, mitä mä ajattelinkin. Ja vaikkakin olen osittain samaa mieltä "monipuolisen" treenaamisen iloista, niin mun kuitenkin tekisi mieli väittää, että down picking eroaa alternatesta käytännössä tekniikkana sen verran erilaisia, että tuommoisesta batterysta ei ole niin paljon iloa minkään MOPin soittoon.

Tekniikoiden erilaisuudella tarkoitan siis sitä, että alternatessa pyritään saamaan molempien suuntien iskut mahdollisimman tasaiseksi keskenään ja samalla kovin usein liikeratoja pieniksi. Kun taas alaspäin runttaamisessa tulee ns. lyömäsoitinefekti, eikä sillä haeta läheskään yhtä "smoothia" lopputulosta. Jos nyt vielä käytännössä yritetään selvittää, niin alternatessa kovin usein pikkauksen "raakuutta" säädellään sillä, miten syvältä plärä louhii kieltä, kun taas alaspäin pikkaamisessa käytetään enemmän rannetta (toiset käsilihaksia pidemmältäkin). Muutenkin sun käden asennon täytyy noissa tekniikoissa olla erilaiset, jotta plärä ei osu kieliin ylöspäin noustessa.
aalataur
25.10.2009 08:50:38

Mjaa.. vaikea analysoida omaa tekniikkaa. Kuitenkin en mä downpickingissä nykyään soita mitenkään sen kovempaa tai fyysisemmin, pyrin pitämään liikkeen samanarvoisena ja soundin samankuuluosena kuin upstroke/alternate, ja mahdollisimman pientä ja taloudellista liikettä.
Räkkipeli
25.10.2009 14:31:27
Miks porukka haikailee koko ajan jotain jo tehtyjä biisejä? Tehkää ite.

Esim. toi 'vaikeampi aste' MOPista. Tee itse vaikka muutama vähän hankalampi riffi samaan tempoon, ja sitten nopeempaan tempoon.
"Foorumeiden pahimpia trolleja on ne, jotka osaa ja tietää paljon, mutta esittävät mielipiteensä faktoina." -IJarro
Tilulilu96
25.10.2009 18:20:18
METAL FOR LIFE!
aalataur
26.10.2009 19:47:03 (muokattu 26.10.2009 19:50:37)

Räkkipeli: Miks porukka haikailee koko ajan jotain jo tehtyjä biisejä? Tehkää ite.

Esim. toi 'vaikeampi aste' MOPista. Tee itse vaikka muutama vähän hankalampi riffi samaan tempoon, ja sitten nopeempaan tempoon.

Tää on tietty totta :D Oikeestaan näin olen tehnytkin, mutta mietin vaan jotain sellaista oikeen tarttuvaa rässiklassikkoa mitä jaksaisi metronomin kanssa pitkään hieroa.. esim. Metallican riffit on niin hyviä että niitä jaksaa.. ja voihan niitäkin aina nopeuttaa.

Ja ja.. mun mielestä koko threadissa on se ongelma, että upstroke on ihan yhtä tärkeä osa soittamista kuin downstroke. Yksipuolinen tekniikka tulee jos soittaa pelkkää downpikkausta. Thrash-komppikitaristille tämä voi tietysti hyvinkin riittää. Mutta ite treenaan esim. tota MoP:ia ja muita thrash-kkassikoita välillä niin että soitan pelkillä upstrokeilla ne "pelkää-downstrokea" -kohdat. Ihan yhtä tärkee asia minusta ja sitä vähän ihmettelen kun joku sanoi että downpikkaus on jotenkin ihan eri tyylinen soittotapa kuin alternate, ei se mun mielestä ole kuin toinen puoli alternatesahauksesta, toinen puoli vaan jätetään soittamatta. Tuo upstrokeilla downpikkauksen sijaan komppailu havainnollistaa hyvin tämän. Melko samalta se pitäisi saada kuulostamaan kuin downstrokenakin, ja siitä syystä käden asento/liike/plekun kulma on oltava myös suhtlailla sama. Ei sen käden musta tarvii sen enempää heilua, vaikka onhan se lavalla ehkä näyttävämpää.
viny
26.10.2009 19:52:55
Ite ainakin pystyn soittamaan pelkästään ylöspäin yhtä nopeesti kuin alaspäinkin ja siit on aika paljon hyötyä noissa riffeissä missä täytyy useampiakin kieliä soittaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)