Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bach: Prelude 2 In C Minor
1
M_Rouge
24.10.2009 11:19:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Otin soittoon Johann Sebastian Bachin (Das Wohltemperirte Clavier) Preludin No 2 In C Minor (BWV 846893), ja hain nuotit tietenkin kätevästi seuraavasta osoitteesta:
 
http://www.free-scores.com/download-sheet-music.php?pdf=12127
 
Minua askarruttaa pari asiaa. Ensinnäkin nuotinnoksen ensimmäisessä tahdissa, bassoviivaston seitsemäs nuotti on ehkä merkattu väärin? Soittaessa se tuntuu tyhmältä - jos vertaa koko kappaleen rakenteeseen se tuntuu senkin puolesta väärältä?
 
Sitten haluaisin tarkastaa sellaisen hölmön perusasian kun kappale menee Eb mollissa niin alennetut sävelethän ovat B, A ja E. Sitten esim. tahdissa 10 löytyy E-nuotti jonka eteen on merkattu alennus vielä tilapäismerkein. Meinaako se kaksoisalennusta? Miksi tuo on merkattu noin? Soittelen omaksi ilokseni kaikenlaista musiikkia, enkä muista törmänneeni pitkään aikaan moiseen.
 
Kiitoset jo etukäteen!
 
ralliolli
24.10.2009 12:47:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

M_Rouge: Otin soittoon Johann Sebastian Bachin (Das Wohltemperirte Clavier) Preludin No 2 In C Minor (BWV 846893), ja hain nuotit tietenkin kätevästi seuraavasta osoitteesta:
 
http://www.free-scores.com/download-sheet-music.php?pdf=12127
 
Minua askarruttaa pari asiaa. Ensinnäkin nuotinnoksen ensimmäisessä tahdissa, bassoviivaston seitsemäs nuotti on ehkä merkattu väärin? Soittaessa se tuntuu tyhmältä - jos vertaa koko kappaleen rakenteeseen se tuntuu senkin puolesta väärältä?

 
Sen kuuluisi olla f.
 
Sitten haluaisin tarkastaa sellaisen hölmön perusasian kun kappale menee Eb mollissa niin alennetut sävelethän ovat B, A ja E. Sitten esim. tahdissa 10 löytyy E-nuotti jonka eteen on merkattu alennus vielä tilapäismerkein. Meinaako se kaksoisalennusta? Miksi tuo on merkattu noin? Soittelen omaksi ilokseni kaikenlaista musiikkia, enkä muista törmänneeni pitkään aikaan moiseen.
 
Sävellajihan on c-molli, ja tuo alennusmerkki voitaisiin laittaa sulkeisiin. Sama ilmiö tapahtuu muuten jo kolmannessa tahdissa.
 
"Vain tärkeitä kysymyksiä kannattaa pohtia 2500 vuotta - myös silloin kun lopullinen totuus ja täsmällinen tieto on saavuttamattomissa." (Tomi Mäkelä, Musiikin filosofia ja estetiikka, s. 450)
levesinet
24.10.2009 12:47:14 (muokattu 24.10.2009 13:10:13)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

M_Rouge: ensimmäisessä tahdissa, bassoviivaston seitsemäs nuotti on ehkä merkattu väärin?
 
Kyllä, heti ensimmäinen tahti on väärin, joten noihin nuotteihin saattaa kätkeytyä lisääkin virheitä.
 
alennetut sävelethän ovat B, A ja E.
 
Joo, tai h, a ja e, Abelius-Sikateemisemmin ilmaistuna.
 
Sitten esim. tahdissa 10 löytyy E-nuotti jonka eteen on merkattu alennus vielä tilapäismerkein. Meinaako se kaksoisalennusta? Miksi tuo on merkattu noin?
 
Se on vain es. Tavallinen alennusmerkki ei koskaan tarkoita kaksoisalennusta. Kaksoisalennusmerkki on erikseen. Alennusmerkki on laitettu ikään kuin selvyyden vuoksi, koska edellisessä tahdissa on e. Tällaisen muistutuksenomaisen alennusmerkin ympärille olisi voinut laittaa sulut, mutta ne olisivat vieneet enemmän tilaa, jota ei ole paljon tuossa 16-osanuottien seassa. Olisi sen voinut jättää poiskin.
 
Tässä on toiset ilmaiset nuotit, joihin voit verrata kyseenalaisia kohtia:
http://imslp.org/wiki/Well-Tempered … BWV_846-857_(Bach,_Johann_Sebastian)
 
BWV 846893
 
BWV 847
 
EDIT: Olinpas hidas. Jotenkin aavistin että näin käy. :D
 
M_Rouge
24.10.2009 17:23:00 (muokattu 24.10.2009 17:46:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sävellajihan on c-molli, ja tuo alennusmerkki voitaisiin laittaa sulkeisiin. Sama ilmiö tapahtuu muuten jo kolmannessa tahdissa.
 
Tarkoitin siis c-mollia. Olen opetellut nuo sävellajit duuri/molli periaatteella, eli Eb-duuri/Cm jne.. eli sähläsin vain.
 
Alennusmerkki on laitettu ikään kuin selvyyden vuoksi, koska edellisessä tahdissa on e. Tällaisen muistutuksenomaisen alennusmerkin ympärille olisi voinut laittaa sulut, mutta ne olisivat vieneet enemmän tilaa, jota ei ole paljon tuossa 16-osanuottien seassa. Olisi sen voinut jättää poiskin.
 
Kiitokset vastanneille infosta! En muista vähään aikaan nähneeni tuollaista "vielä erikseen alennettua" - ja jostain syystä olen missannut tuon kolmannen tahdin merkin.. hmm. No ajattelin joka tapauksessa varmistua asiasta ja täältä saa onneksi aina vastauksen ja varmistuksen asiaan!
 
Edit: Piti äsken sanoa, että taidampa mennä tästä lähtien nuotinhakureissulle kirjastoon. Luulisi että siellä ainakin nuotinnokset pitäisi olla oikein :o
 
Topi Nambur
25.10.2009 00:22:16 (muokattu 25.10.2009 00:37:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

M_Rouge: Otin soittoon Johann Sebastian Bachin (Das Wohltemperirte Clavier) Preludin No 2 In C Minor (BWV 846893) ...
 
Ou jeah, sanoi Mistör Bätsh. Minne suomalaisten kielitaito ja kielentaju on kadonnut? Ja entä eurooppalainen identiteetti?
 
Musik ist tönend bewegte Form, das auf fruchtbaren Boden fällt. Was? Quatsch! Nur wo Füchse und Hasen gute Nacht sagen.
M_Rouge
25.10.2009 10:04:56 (muokattu 25.10.2009 10:05:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ou jeah, sanoi Mistör Bätsh. Minne suomalaisten kielitaito ja kielentaju on kadonnut? Ja entä eurooppalainen identiteetti?
 
Ok. Oli hieman kiire eilen aamulla kun päätin väsätä nopeasti tuon kysymykseni. Tuli vähän jotain joka kielellä. Mutta pitänee tunnustaa hölmöyteni tässä asiassa, että en edes tiedä mikä tuo Das Wohltemperirte Clavier on suomeksi. The Well Tempered Clavier kyllä englanniksi. Kokotemperoitu piano? ;) Ja kun kyseessä on englanniksi: Prelude no:2 in C minor! Pitäisikö se sanoa suomeksi: Alkusoitto, numero kaksi c-molli? Tuon BWV:n copy pastasin nopeasti tuosta PDF dokumentista, ja tuli tuo koko syteemin numerot eikä juuri tuota kyseistä teosta.
 
Mutta hei.. niin kuin huomasin tuossa juuri kirjoittamassanikin, käytin esim. ilmaisua copy-pastasin... kieli elää ja se muuttuu ja siihen omaksutaan uusia aineksia eri kielistä. Samalla tavalla musiikkialan termistössä tilaa valtaavat anglo-amerikkalaiset termistöt. Scheissea vai? That's the way it is. Ovathan nuoret omaksuneet kielenkäyttöönsä, jopa tekstiviestikielessä syntyneitä ominaisia piirteitä. Kyllä tod. ovat. Oh yeah, babe!
 
Sävis
25.10.2009 12:21:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

M_Rouge: Ok. Oli hieman kiire eilen aamulla kun päätin väsätä nopeasti tuon kysymykseni. Tuli vähän jotain joka kielellä. Mutta pitänee tunnustaa hölmöyteni tässä asiassa, että en edes tiedä mikä tuo Das Wohltemperirte Clavier on suomeksi. The Well Tempered Clavier kyllä englanniksi. Kokotemperoitu piano? ;) Ja kun kyseessä on englanniksi: Prelude no:2 in C minor! Pitäisikö se sanoa suomeksi: Alkusoitto, numero kaksi c-molli? Tuon BWV:n copy pastasin nopeasti tuosta PDF dokumentista, ja tuli tuo koko syteemin numerot eikä juuri tuota kyseistä teosta.
 
Das wohltemperierte Klavier on suomeksi Hyvin viritetty klaveeri, mutta siitä on kyllä tapana käyttää alkuperäistä saksalaista nimeä. Prelude on suomeksi Preludi, vaikka se tarkoittaain alkusoittoa. Eli suomeksi nimi olisi J.S. Bach: Das wohltemperierte Klavier, Preludi nro 2, c-molli.
 
Mutta hei.. niin kuin huomasin tuossa juuri kirjoittamassanikin, käytin esim. ilmaisua copy-pastasin... kieli elää ja se muuttuu ja siihen omaksutaan uusia aineksia eri kielistä. Samalla tavalla musiikkialan termistössä tilaa valtaavat anglo-amerikkalaiset termistöt. Scheissea vai? That's the way it is. Ovathan nuoret omaksuneet kielenkäyttöönsä, jopa tekstiviestikielessä syntyneitä ominaisia piirteitä. Kyllä tod. ovat. Oh yeah, babe!
 
No joo, mutta kyllä sinfonia on edelleen sinfonia ja konsertto konsertto jne...
 
LIP MY STOCKINGS! LIP TEM!!!
mll
25.10.2009 14:16:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Topi Nambur: Ou jeah, sanoi Mistör Bätsh. Minne suomalaisten kielitaito ja kielentaju on kadonnut? Ja entä eurooppalainen identiteetti?
 
Kato kaikki on paljon hienompaa lontoon kielellä... Onkelmahan lienee se, että ihmiset saavat tänä päivänä kaiken netin ihmemaasta ja siellä asiat sattuvat useimmiten olemaan lontooksi.
 
M_Rouge
26.12.2009 12:19:59 (muokattu 26.12.2009 12:26:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisi vielä yksi kysymys tuosta Preludi numero 2:sta. Koskee oikean käden sormitusta tahdissa 13. Kyseinen kohta siis tökkii. Joissakin nuotinnoksissa oikean käden sormitus on merkattu (kuten YouTuben videoistakin näkee ihmisten soittavan) 5, 3, 2, 3, 1, 3, 2, 3.. Mutta kävin kirjastosta vartavasten ihan "oikeat" nuotit ja kohta on merkitty -, 1, 2, -, -, -, -, -.
 
Eli, onkohan kyseisessä kohdassa ykkönen ja kakkonen vaihtanut paikkaa, vai onko tuo todellakin tarkoitettu soitettavaksi noin, jolloin etusorpi hyppää peukalon yli ja keskisormi kurottautuu mustalle Bb koskettimelle? Toisaalta tuntuu järkevältä, mutta toisaalta oudolle. Aloitaisin siis tuon tahdin ensimmäisen sävelen tässä tapauksessa 4:lla.
 
Olisi tosi kiva jos joku teistä pianoneroista kertoisi miten soitatte itse kyseisen kohdan.
 
EDIT: Niin... siis nyt en hae sellaista vastausta, että pitää soittaa niin kuin parhaaksi tuntuu, vaan minua kiinnostaa onko merkinnässä virhe, vai onko ihan perusteltua soittaa kyseinen kohta nuoteissa esitetyllä tavalla - joka minusta tuntuu kutienkin oudolle. Toisaalta tämä "outo" tapa tuntuu toimivan paremmin...
 
Ondine
26.12.2009 12:39:44 (muokattu 26.12.2009 12:46:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis sormituksethan on laatinut joku kustantajan palkkaama kuka lie, ja hyvät sormitukset ovat nuoteissa harvassa. Pianistit laatii aina omaan käteen sopivat hyvät sormitukset. Paras näkemäni valmis sormitus on Ashkenazyn tekemä Musorgskin Näyttelykuviin: itse nuottikuvassa ei ole mitään sormituksia, vasta vihon takana on Ashkenazyn ehdotuksia, huom. ehdotuksia sormituksiksi. Soita niin kun hyvältä tuntuu, hehe.
 
Se 5 3 2 3 1 3 2 3 voi kuitenkin olla käytännöllinen koska sitten voit pitää kättä paikallaan eikä tarvis tuoda kakkosta peukun yli. Päästä 5 vähän irti ennen 3:a niin on helpompaa. En usko että siinä on tarkotettu että 3 menee b:lle.
 
Rantsu
27.12.2009 13:03:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

M_Rouge: Olisi vielä yksi kysymys tuosta Preludi numero 2:sta. Koskee oikean käden sormitusta tahdissa 13. Kyseinen kohta siis tökkii. Joissakin nuotinnoksissa oikean käden sormitus on merkattu (kuten YouTuben videoistakin näkee ihmisten soittavan) 5, 3, 2, 3, 1, 3, 2, 3.. Mutta kävin kirjastosta vartavasten ihan "oikeat" nuotit ja kohta on merkitty -, 1, 2, -, -, -, -, -.
 
Eli, onkohan kyseisessä kohdassa ykkönen ja kakkonen vaihtanut paikkaa, vai onko tuo todellakin tarkoitettu soitettavaksi noin, jolloin etusorpi hyppää peukalon yli ja keskisormi kurottautuu mustalle Bb koskettimelle? Toisaalta tuntuu järkevältä, mutta toisaalta oudolle. Aloitaisin siis tuon tahdin ensimmäisen sävelen tässä tapauksessa 4:lla.
 
Olisi tosi kiva jos joku teistä pianoneroista kertoisi miten soitatte itse kyseisen kohdan.
 
EDIT: Niin... siis nyt en hae sellaista vastausta, että pitää soittaa niin kuin parhaaksi tuntuu, vaan minua kiinnostaa onko merkinnässä virhe, vai onko ihan perusteltua soittaa kyseinen kohta nuoteissa esitetyllä tavalla - joka minusta tuntuu kutienkin oudolle. Toisaalta tämä "outo" tapa tuntuu toimivan paremmin...

 
Minä ymmärtäisin tuon sormijärjestysmerkinnän tarkoittavan: 5 (tai 4), 1, 2, 3, 1, 3, 2, 3. Eli sen peukun aliviemisellä tuossa kohdassa vältetään keskisormen siirto mustien koskettimien yli g:ltä d:lle, mikä on nopeassa tempossa vähän riskaabeli. Sitä voi sitten kokeilla, kumpi vaihtoehto tuntuu omalle kädelle vähemmän kömpelöltä.
 
Itse ajattelen, että mitä aloittelevampi pianisti, sitä huolellisemmin kannattaa tutkia ne nuottien sormijärjestykset, kyllä niissä usein joku ajatus kuitenkin on, vaikkei niiden laatija mikään maailmanluokan konserttipianisti olisikaan.
 
Soolon soittamista helpottaa, jos on edes itse sitä mieltä, että on jotain sanottavaa.
M_Rouge
27.12.2009 16:09:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitokset vastauksista!
Se 5 3 2 3 1 3 2 3 voi kuitenkin olla käytännöllinen koska sitten voit pitää kättä paikallaan eikä tarvis tuoda kakkosta peukun yli. Päästä 5 vähän irti ennen 3:a niin on helpompaa. En usko että siinä on tarkotettu että 3 menee b:lle.
 
Noin olenkin kyseisen kohdan soittanut. Mutta ongelma oli lähinnä siinä, kun edellisen tahdin samalla sävelellä/koskettimella käytin 4-sormea vitosen sijaan. Eli ongelma oli nimettömän vaihtaminen pikkurilliin. Kun tuossa sormituksessa on siis pakko käyttää pikkurilliä tahdin eka sävelellä, sillä nelosella ei oikein venyis. Mutta...
 
---
 
Minä ymmärtäisin tuon sormijärjestysmerkinnän tarkoittavan: 5 (tai 4), 1, 2, 3, 1, 3, 2, 3. Eli sen peukun aliviemisellä tuossa kohdassa vältetään keskisormen siirto mustien koskettimien yli g:ltä d:lle, mikä on nopeassa tempossa vähän riskaabeli. Sitä voi sitten kokeilla, kumpi vaihtoehto tuntuu omalle kädelle vähemmän kömpelöltä.
 
Varmaankin juuri noi. Nyt tuntuu toimivan. Kiitokset!! Enpä osannut ajatella noin.

Itse ajattelen, että mitä aloittelevampi pianisti, sitä huolellisemmin kannattaa tutkia ne nuottien sormijärjestykset, kyllä niissä usein joku ajatus kuitenkin on, vaikkei niiden laatija mikään maailmanluokan konserttipianisti olisikaan.
 
Olen samaa mieltä ja huomannut, että miettimällä sormituksia ja soittamalla biisit tarkasti niillä merkatuilla sormituksilla, opettaa todella paljon sujuvaa "kosketintyöskentelyä". Itse olen vasta pari vuotta soittanut aktiivisemmin (mitä nyt työkiireiltä ehtii), ja vieläkin tuntuu, että on hyvinkin tarvis seurata miten jutut olisi hyvä soittaa ns. oikein.
 
Skaalojen sahaaminen oikeilla sormituksilla on ollut minulle kaiken A ja O. Ilman sitä treeniä, soittais monet juoksutukset aivan varmasti päin P:tä. Nyt menevät automaattisesti oikein.
 
On muuten hyvä biisi tämä kyseinen kipale, ja hauska soittaa. Urkusoundeillakin kuulostaa kivalta vaikka pianobiisi onkin.
 
JPQ
29.12.2009 20:41:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

M_Rouge: Kiitokset vastauksista!
 
Noin olenkin kyseisen kohdan soittanut. Mutta ongelma oli lähinnä siinä, kun edellisen tahdin samalla sävelellä/koskettimella käytin 4-sormea vitosen sijaan. Eli ongelma oli nimettömän vaihtaminen pikkurilliin. Kun tuossa sormituksessa on siis pakko käyttää pikkurilliä tahdin eka sävelellä, sillä nelosella ei oikein venyis. Mutta...
 
---
 

 
Varmaankin juuri noi. Nyt tuntuu toimivan. Kiitokset!! Enpä osannut ajatella noin.

 
Olen samaa mieltä ja huomannut, että miettimällä sormituksia ja soittamalla biisit tarkasti niillä merkatuilla sormituksilla, opettaa todella paljon sujuvaa "kosketintyöskentelyä". Itse olen vasta pari vuotta soittanut aktiivisemmin (mitä nyt työkiireiltä ehtii), ja vieläkin tuntuu, että on hyvinkin tarvis seurata miten jutut olisi hyvä soittaa ns. oikein.
 
Skaalojen sahaaminen oikeilla sormituksilla on ollut minulle kaiken A ja O. Ilman sitä treeniä, soittais monet juoksutukset aivan varmasti päin P:tä. Nyt menevät automaattisesti oikein.
 
On muuten hyvä biisi tämä kyseinen kipale, ja hauska soittaa. Urkusoundeillakin kuulostaa kivalta vaikka pianobiisi onkin.

 
Hyvä sävellys toimii noin sanoisin ei aina mutta melkein.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
JPQ
29.12.2009 20:41:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

M_Rouge: Kiitokset vastauksista!
 
Noin olenkin kyseisen kohdan soittanut. Mutta ongelma oli lähinnä siinä, kun edellisen tahdin samalla sävelellä/koskettimella käytin 4-sormea vitosen sijaan. Eli ongelma oli nimettömän vaihtaminen pikkurilliin. Kun tuossa sormituksessa on siis pakko käyttää pikkurilliä tahdin eka sävelellä, sillä nelosella ei oikein venyis. Mutta...
 
---
 

 
Varmaankin juuri noi. Nyt tuntuu toimivan. Kiitokset!! Enpä osannut ajatella noin.

 
Olen samaa mieltä ja huomannut, että miettimällä sormituksia ja soittamalla biisit tarkasti niillä merkatuilla sormituksilla, opettaa todella paljon sujuvaa "kosketintyöskentelyä". Itse olen vasta pari vuotta soittanut aktiivisemmin (mitä nyt työkiireiltä ehtii), ja vieläkin tuntuu, että on hyvinkin tarvis seurata miten jutut olisi hyvä soittaa ns. oikein.
 
Skaalojen sahaaminen oikeilla sormituksilla on ollut minulle kaiken A ja O. Ilman sitä treeniä, soittais monet juoksutukset aivan varmasti päin P:tä. Nyt menevät automaattisesti oikein.
 
On muuten hyvä biisi tämä kyseinen kipale, ja hauska soittaa. Urkusoundeillakin kuulostaa kivalta vaikka pianobiisi onkin.

 
Hyvä sävellys toimii noin sanoisin ei aina mutta melkein.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Ondine
30.12.2009 19:25:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta ongelma oli lähinnä siinä, kun edellisen tahdin samalla sävelellä/koskettimella käytin 4-sormea vitosen sijaan. Eli ongelma oli nimettömän vaihtaminen pikkurilliin. Kun tuossa sormituksessa on siis pakko käyttää pikkurilliä tahdin eka sävelellä, sillä nelosella ei oikein venyis
 
Joo, niin se on, totta. Jos soitat tahdissa 12 4,3,2,3,1,3,2,3 laita vaan 4 tahdin 13 alussa as:lle 4,1,2,3,1,3,2,3, mutta vaihda sitten tahdin puolessa välissä 5:ksi eli jatkat 5,3,2,3,1,3,2,3. Tietysti!
 
Sormituksia oppii tekemään pikkuhiljaa, mutta jos ei tunnu mukavalta, keksi toinen vaihtoehto nuotissa lukeviin. Jos sulla on opettaja kysy hänen mielipidettään.
 
Bachin D-duuri preludikin on kiva samasta kirjasta.
 
Sergei Fallinen
10.01.2010 20:32:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tää nyt enempi liittyy pianonsoiton tekniikkaan, mutta tätä biisiä soittaessa tuli mieleen
 
esim. tahdit 16-17, vasen käsi, pitäiskö koko kättä työntää vähän eteenpä, eli itestä poispäin, että ylttää peukalolla As-säveleen, vai kääntää kämmentä ranteesta tommonen parikyt astetta vasemmalle, vaiko mahdollisesti pitää koko ajan sen verran takana että ylttää sormet koko ajan kaikille koskettimille, jollon tosin sormil 2-3 tulee aika ahdasta E:n ja F:n 'välikös'. Itestä toi eka tapa tuntus fiksuimmalta mut jotenkin vaan tuntuu höntiltä liikuttaa kättä pituussunnas tolla taval
 
toivottavasti tajusitte
 
Sergei Fallinen
10.01.2010 20:55:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ondine:
Bachin D-duuri preludikin on kiva samasta kirjasta.

 
fuugista puhumattakaan. Tosin haastavia on mulle. Toi C-molli fuuga vaikutti olevan helpoimmasta päästä (ts. ainut jota uskalsin koittaa) eikä siitäkään vielä mee monta tahtia sujuvasti. Mut hyvää kamaa ja noi kun osaa kaikki niin ei oo enää ihan alottelija
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «