Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ajatuksia täppäämisestä
1 2 3 4 5
aalataur
23.10.2009 18:10:14 (muokattu 23.10.2009 18:18:48)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkäs, mitä ajatuksia teillä on ko. tekniikasta? Onko parempi täpätä etusormella vai keskisormella? Ankkuroitko peukalolla täppäyskäden kaulan reunaan? Alaspäin vai ylöspäin täppäyslyönnit, ja miksi? Näkee meinaan molempia tapoja. Omasta mielestäni luontevaa täpätä ylöspäin koska silloin voi koukistaa täppäyssormea (sen sijaan että ojentaisi) kuten muissakin pull-offeissa tehdään. Huomannut että jotkut ankkuroi peukalolla otelautaan mutta sillon pitäis hävittää pleku hetkeksi jonnekin ja itselleni tämä on liian hankalaa. Eli pidän plekua samassa paikassa kuin pikatessakin, peukalon ja etusormen välissä ja täppään tämän vuoksi keskisormella. Esim. Michael Romeohan täppää etusormella, mihin hemmettiin se kadottaa sen plekun ja saa joka kerta sen ajoissa takaisin paikalleen?
 
Sitten sellainen yleinen huomio minkä tehnyt, että täppäyssormella on helpoin tehdä erilaisia kikkoja, koska se on vähemmällä työmäärällä kuin vasurin sormet. Tämän takia teen paljon tuplaiskuja oikean käden sormella, tai vaihtoehtosesti liu'utuksia ja venytyksiä, sillä on niin vähän hommaa että kerkee paremmin kikkailla, kun taas vasuri on täppäyksessä usein aika kovilla. Huomannut myös että vasemman käden matalinta säveltä soittava sormi kuolettaa seuraavaksi ohuimman kielen ikäänkuin "barre-otteella".. eli siis vasurin sormi mulla lepää niin kielen päällä ettei seuraavaksi ohuin kieli ei soi vahingossa. Oikein vai huijausta? Mitään väliähän tällä ei periaattessa ole jos joku pitää tota huijaamisena, mulle vaan helpoin tapa kuolettaa ylimääräiset kielet. Erityisesti vasurin pull-offeilla kun tapana nopeissa tempoissa osua siihen seuraavaksi ohuempaan kieleen ja jos sitä ei muteta mitenkään, se soi tahattomasti.
 
Sitten välillä mulla tuottaa vaikeuksia löytää sormilla oikeat asemat jos on laaja täppäys, on melkein pakko tehdä niin että toinen käsi opetellaan ulkoa ja se menee "sokkona" ja toista kättä katsoo että osuu oikeeseen nauhaväliin. Onko tää mahdollista opetella niin ettei tarvitse katsoa enää mitä tekee? Esim. Romeo löytää ne asemat ihan vitun nopeasti ja erehtymättömällä tarkkuudella vaikka miten laaja täppi olisi kyseessä. Ongelmahan on se ettei "molemmat päät" täppäyksestä mahdu näkökenttään jolloin pakko katsoa joko vasuria tai oikuria, toisen pitää mennä sokkona (esim. Mr. Big - Green-Tinted Sixties Mind alku). Mä en myöskään pysty täppäämään ex tempore vaan mun pitää opetella ne kuviot/nauhaetäisyydet näkömuistiin ulkoa. En voi siis lennosta vetää vaikka laajaa G-duuri täppiä, mun pitää opetella ulkoa paikat etukäteen että sormet löytää ajoissa paikkoihinsa. Kokemattomuutta vai väistämätöntä?
Krice
23.10.2009 18:24:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: Esim. Michael Romeohan täppää etusormella, mihin hemmettiin se kadottaa sen plekun ja saa joka kerta sen ajoissa takaisin paikalleen?
 
Tuosta näkee varsin selvästi missä plektra on täppäyksen aikana:
http://www.youtube.com/watch?v=YHgg3Eq63JA
 
Ongelmahan on se ettei "molemmat päät" täppäyksestä mahdu näkökenttään jolloin pakko katsoa joko vasuria tai oikuria, toisen pitää mennä sokkona (esim. Mr. Big - Green-Tinted Sixties Mind alku).
 
Luulenpa, että otelautakäden pitäisi kyllä muistaa aika hyvin asemat otelaudalta. Muutenkin kun oppii skaalat paremmin niin kyllähän ne oikeat nauhavälit alkaa löytymään.
 
Sellainen vinkki, että mitään "oikeaa" tapaa ei ole (paitsi se joka tuntuu itselle parhaimmalta), ja joskus voi jopa käyttää useita erilaisia tyylejä, eli esimerkiksi täpätä tilanteen mukaan joko etu- tai keskisormella.
 
John Titor
23.10.2009 18:26:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä ainakin aattelen että se on tosi siistii.
 
Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti.
Tonski
23.10.2009 18:29:17 (muokattu 23.10.2009 18:41:33)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: Esim. Michael Romeohan täppää etusormella, mihin hemmettiin se kadottaa sen plekun ja saa joka kerta sen ajoissa takaisin paikalleen?
 
Eikö se mee sillä keskisormen koukeroon vähän niinkun Gilbertillä?
 
Oikein vai huijausta?
 
En mä tiedä oikeen mikä tässä soittamisessa sitten lopukseen on sitä huijausta.. :D Jos tapa toimii itellä ja äänet saa ulos halutulla soundilla/käsissä ei oo jännitteitä niin hyvähän se vaan on että on joku varmistus sille ettei muilta kieliltä tuu häiriöääniä.. Näin siis ite näkisin.
 
Sitten välillä mulla tuottaa vaikeuksia löytää sormilla oikeat asemat jos on laaja täppäys, on melkein pakko tehdä niin että toinen käsi opetellaan ulkoa ja se menee "sokkona" ja toista kättä katsoo että osuu oikeeseen nauhaväliin. Onko tää mahdollista opetella niin ettei tarvitse katsoa enää mitä tekee? Esim. Romeo löytää ne asemat ihan vitun nopeasti ja erehtymättömällä tarkkuudella vaikka miten laaja täppi olisi kyseessä. Ongelmahan on se ettei "molemmat päät" täppäyksestä mahdu näkökenttään jolloin pakko katsoa joko vasuria tai oikuria, toisen pitää mennä sokkona (esim. Mr. Big - Green-Tinted Sixties Mind alku). Mä en myöskään pysty täppäämään ex tempore vaan mun pitää opetella ne kuviot/nauhaetäisyydet näkömuistiin ulkoa. En voi siis lennosta vetää vaikka laajaa G-duuri täppiä, mun pitää opetella ulkoa paikat etukäteen että sormet löytää ajoissa paikkoihinsa. Kokemattomuutta vai väistämätöntä?
 
Romeo on soittanu aika paljon.. :D Jos sä koettasit eka ottaa jonkun tietyn nauhavälin mistä sä näät sen skaalan/soinnun sävelet mitkä ois niinkun niitä "oikeita nuotteja". Täppäilet sillä välillä jotain muuta kun niitä samoja kuvioita siltä asteikolta tempolla ei niin väliä, sit kasvatat siitä pikkuhiljaa?
 
Toinen vois ehkä olla että jos sulla on tap/string skip -kuvio joka menee vaikka kieliltä A, G ja e, niin voit miettiä sitä arpeggiota silleen sointuna että lähtisitkin vaikka terssistä/kvintistä liikkeelle ja katot miten ne loput nuotit sais otettua kuitenkin niin että se licki pysyy suurinpiirtein samantyylisenä. Että on saman soinnun kuviolle lähtömahdollisuuksia useemmasta kohtaa niin tämä ei sit rajota improvisoinnissa, samalla lailla vaikka ois hyvä katsoa joku licki D- ja G-kieliltä lähteväks soinnun eri nuoteista. Luulisin et kaula alkaa pikkuhiljaa näkymään enemmän kokonaisena.
 
ihku
aalataur
23.10.2009 19:11:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

John Titor: Mä ainakin aattelen että se on tosi siistii.
 
Kiitoksia tästä korvaamattomasta tiedonjyväsestä ;D
zuppermuhle
23.10.2009 19:37:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Plektra katoaa keskisormen alle näin: http://tinypic.com/view.php?pic=11b6v6w&s=4 ja tulee takaisin sulavalla liikkeelllä.
 
Täppäysliike tulee ylöspäin koska koukistaminen tuntuu loogisemmalta kuin työntäminen. Peukku ottaa tukea kaulan sivusta(siis siitä missä sivumerkit on) ja kämmen vaimentaa turhat kielet. Silmät seuraa oikeaa kättä etupäässä.
 
Soittoa: http://www.mikseri.net/artists/veri_heavynsooloprojektit.65005.php
Tinippa84
23.10.2009 19:42:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä aihe!! Saiskohan ihan pysyväksi!?!?
 
Retaliation Syndicate - Thrash/Death
John Titor
23.10.2009 19:44:14 (muokattu 23.10.2009 19:56:07)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: Kiitoksia tästä korvaamattomasta tiedonjyväsestä ;D
 
Ole hyvä:D
 
Kaikille noille fyysisille jutuille, joista puhuit, on olemassa paikkansa, joskus saattaa olla näppärämpää tehdä se pull-off lattiaan, joskus kattoon päin, joskus tuki saattaa tuntua paremmalta, toisinaan sitä ei voi käyttää jne.
Senku vaan rupeltaa menemään ja pitää huolen siitä, että kroppa on rento, liikkeet pieniä ja soiton kvaliteetti on korkea, hyvä tulee.
 
Lähtökohtana se, että oikea kämmen ja vasemman käden alimmat sormet demppaa ne kielet, joita ei soiteta, mahdollisimman vähän työtä tehden ja kaikki sormet toimii niin kuin vasarat ylöspäin mentäessä ja alaspäin tultaessa tekevät riittävästi duunia jotta äänet soivat hyvin. Äänten rytmiseen ja dynaamiseen tasaisuuteen saa kiinnittää kovasti huomiota. Erityisesti täppisormea tulee helposti lätkittyä huolimattomasti sinne tänne pitkin kaulaa, niin että se ei oikeasti soita ääniä loppuun asti, sekä myöskin kieltenvaihdot vasemmalla kädellä jäävät perin heikoiksi helposti. Huolellista duunia niin jeejee.
 
Kannattaa tehdä samantyyppisiä perusharjoituksia kuin muidenkin tekniikoiden kanssa - soittaa asteikkoja (pentatoniset, blues-asteikot, duurit, mollit, moodit, kokosävelasteikko, kromaattinen, dimppa ja domppadimppa) ylös-alas, arpeggioita (sekä kolmi- että nelisointu-) ylös-alas, koko kaulan alueelta eri tavoin, sitten se korva-käsi/silmä-käsi-koordinaatio alkaa aueta. Eipä siinä sen kummempia.
 
Sellaisen voin kokemuksesta sanoa, että kannattaa opetella varsinkin kolmisointujen kohdalla aina yksi sormitus per käännös ja siirrellä sitä ympäri otelautaa (sen sijaan että yrittää esim. pysyä asemassa), asemanvaihdot ovat hiukan isompia, mutta hahmottaminen ja asioiden jäsentyminen on sairaan paljon iisimpää ja nopeempaa. Sitten kun ovat hallussa yksinään, niitä oppii kyllä yhdistelemäänkin. Lisäksi, asteikkolikeiksi voi ens alkuun ottaa perus-legatolikkejä, 3 ääntä per kieli -meininkiä, niihin saa mukavasti kvaliteettiä ja vauhtia vaihtamalla sen kolmannen sormen täppiin, siitä on selkeä hyöty. Sen jälkeen voi kelata 4 ääntä per kieli -likkejä, niissä täppäys toimii vidun hyvin.
 
Ota muutama Romeon soolo ylös levyltä, aika nopeesti ne sen peruspatternit tulee selviks. Oikeestaan niitä on vaan yks nelisoinnuissa (tai no on niitä yks toinenkin, mutta se ei tunnu olevan niin yleisessä käytössä). The Dark Chapter on hyvää matskua tutkittavaksi, esmes ekassa raidassa on jo vitun pitkä täpätty arpeggio-jakso.
Myös Greg Howella on mahtavia täppijutskia, ja Paul Gilbertiltä löytyy helvetin hyvin vedettyä, suht simppeliä kamaa. Unohtamatta Eddietä. Lisäks GG osaa kaiken.
 
Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti.
Kiksaus
23.10.2009 22:22:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

John Titor: Lisäks GG osaa kaiken.
 
Osaakohan se kävellä vetten päällä ja muutta sen viiniks? Oon aina miettiny sitä...
 
Mut aiheeseen. Täppääminen on kivaa ku sen osaa. Tosiaan noi Romeon arpeggiohommat on ihan vidun hyviä harjoituksia. Kantsii tsekata myös GG:n Creative Guitar 2 - Advanced Techniques, siinä on selitetty todella hyvin täppäämisen salat.
 
"Oh, what sad times are these when passing ruffians can say Ni at will to old ladies. There is a pestilence upon this land, nothing is sacred. Even those who arrange and design shrubberies are under considerable economic stress in this period in history."
Jucciz
23.10.2009 23:10:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

John Titor: Lisäks GG osaa kaiken.
 
Ei ny sentäs - vaikka paljon osaakin: parhaimpana esimerkkinä melkein kaikilta muilta soittajilta kuulostamisen.
 
Sam Hotman
23.10.2009 23:23:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuka on GG? :D
 
''rockilla saa pillua ja hevillä karvasia äijiä moshaamaan lavan eteen''- hibernance
pietari-poika
23.10.2009 23:24:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sam Hotman: Kuka on GG? :D
 
Oisko Guthrie Govan? Tai jotain sinne päin.
 
BigPapa
23.10.2009 23:24:32 (muokattu 23.10.2009 23:30:16)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sam Hotman: Kuka on GG? :D
 
Kutri Kovan ja kyllä se munsta kuullostaa ihan itteltäänkin. Diggaan:
 
http://www.youtube.com/watch?v=J503OvHWKko
 
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
JR
24.10.2009 01:23:51
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soita oikeella kädellä niin kuin vasemmalla, painat vaan sen nuotin minkä haluut kuulla.
 
Soita kitaraa kuin pianoa. Painat vaan nuotit mitä haluat kuulla, mitä eroo muka sillä että painatko oikeen vai vasurin sormella sen äänen kuuluviin?
 
Siihen että mihin plekun pistää... Aivan sama kunha se on heti käytettävissä kun haluaa.
 
Tossa hyvää täppäys matskuu jazz stankun muodossa:
http://www.youtube.com/watch?v=baDM3_6w8-E
 
"Milk can hurt you"
Snapo
24.10.2009 04:02:04 (muokattu 24.10.2009 04:02:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itellä on ollu tarkotuksena opetella vielä joskus tuo oikean käden asento, että se pleku sujahtaa sinne kesarin koukkuun sujuvasti ja äänet sais mutetettua kivasti. Nykyisin luisutan plekun etusormea pitkin sormen juureen etusormen ja peukun väliin. Tässä on ongelmana vaan se, että tuo mutettaminen on vähän hankalempaa.
 
Economy on köyhille.
Tonski
24.10.2009 12:08:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BigPapa: Kutri Kovan ja kyllä se munsta kuullostaa ihan itteltäänkin. Diggaan:
 
http://www.youtube.com/watch?v=J503OvHWKko

 
Samaa mieltä, musta Guthriella on kyllä oma tyylinsä että sen soiton kyllä osaa tunnistaa jos sitä kuulee.
 
JR:
Tossa hyvää täppäys matskuu jazz stankun muodossa:
http://www.youtube.com/watch?v=baDM3_6w8-E

 
Toi on sairasta.
 
ihku
aalataur
24.10.2009 18:34:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JR: Soita oikeella kädellä niin kuin vasemmalla, painat vaan sen nuotin minkä haluut kuulla.
 
Soita kitaraa kuin pianoa. Painat vaan nuotit mitä haluat kuulla, mitä eroo muka sillä että painatko oikeen vai vasurin sormella sen äänen kuuluviin?

 
Totta, paitsi pianossa ei tarvitse nyhtää koskettimia :P Voihan sitä myös alaspäin menevät sävelkulut soittaa periaatteessa hammer-onina jos osaa/pystyy/haluaa.
Fintrollx
25.10.2009 09:49:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sam Hotman: Kuka on GG? :D
 
Gustavo Guerra
 
"You can't kill heavy metal"
tender.insanity
25.10.2009 14:08:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiko Loureiro pistää plekun nätisti piiloon täppingissä:
 
http://www.youtube.com/watch?v=ymEmM2xnFUk
 
Bedcompany
25.10.2009 16:36:08 (muokattu 25.10.2009 16:43:27)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.youtube.com/watch?v=J503OvHWKko
 
Ihan kiva muuten, mutta ei tuossa kyllä täppäämistä ollut.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «