Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Modattu putkivahvistin (ko?)
1
Apaas
24.10.2009 12:23:17 (muokattu 25.10.2009 09:37:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyseessä Peavey 5150. Avattiin eilen, mielessä asentaa biasmodi (10K trimmerin ja n.6,8K vastuksen sarjakytkentä erään kokan jalkoihin kiinni). Löydettiin mittauspisteet, ja paikka mihin asentaa tuo kytkentä.
 
Laitan omiin kuviin kuvan kohdasta,katsokaa sitä.
 
Vakiona vehkeessä kuuluisi olla osat järjestyksessä vasemmalta oikelle. 15K vastus(joka otetaan irti kyseisessä modissa. Se ei kuvassa näy koska se jää konkan taakse.Pilkistää vähän.)--->konkka--->konkka--->konkka.
 
Mutta kuten kuvasta näkyy, ensimmäisen konkan jalkoihin on selvästi jälkeenpäin kytketty muistaakseni 21K vastus. Sinisen värinen vastuts. Sitä luokkaa se ainakin oli. Juotoksia läheltä katsoessa se on minusta liian hutkastu tehtaan tekemäksi.
 
Muuntajaa/putken jotain napaa mittaillesa tuli 37mA. En tosiaan itse ollut mittaamassa, en millään muista pistä tuo luku tuli. Siksi luvuksi minä kaikki ilmoittaa vahvistimensa kuumuuden. "Biasoin 5150n 35 milliampeeriin".
 
Edellinen omistaja sanoi ostaneensa musaliikkesta uutena, eikä käyttänyt kun putkien vaihdossa Uraltonella. Hän oli siellä kysynyt pitäiskö biasoida kuumemmaksi, vastauksena "eeääähh ei sitä tarvia".
 
Osaako joku vähän valaista tilannetta. Mikä tuo vastus on? Onko se yksi tapa biasoida vehe kuumemaks? Minä en itse ollut mittaajana, vaan minua pätevämpi kaveri. Sillä nämä selitykseni saattaa vähän haparoida.
 
Kiitos!
 
Edit.Vähän selvennystä
 
päänahka
24.10.2009 14:50:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan tuo selvästi lisätty tuohon. Voi olla, että sillä on nimenomaan tiputettu biasjännitettä, ja näin biasoitu putket kuumemmiksi. Äkkiä tiirailtuna näyttäisi että se on laitettu jännitteenjaon alemman puoliskon vastuksen kanssa rinnan, eli tekisi juuri tuon edellä mainitun. Jännä sinänsä että siinä kohtaa on vielä konkka, mutta ei kai siinä mitään.
 
Hanene lailaa lailaa luua.
okabass
24.10.2009 16:26:12 (muokattu 24.10.2009 19:14:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ton 'perheen' koneita ollut viime aikoina muutama juuri bias-modin takia. En vaan muista tarkkaan arvoja, koska teen ne yksilöllisesti koneen mukaan. Muistaakseni bias oli - 55 V:n luokkaa. Eli säädin ne sinne 60 % tuntumaan (anodihäviötehomaksimista).
 
37 mA?
 
Siis kaikille putkille (4), toiselle puoliskolle (2) vai yhdelle putkelle?
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
Apaas
24.10.2009 22:48:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun on pakko myöntää etten itse muista yhtään mistä kaverini sen 37mA mittasi. Enkä muista saiko laskemalla jotain luvuista vai mittaamalla. Arvotukseksi jää,kuka on tuon on modannut ja missä, edellinen omistaja sanoi ostaneensa musaliikkestä uutena. Liekkö musaliike kusettanut ja myynyt käytetyn vehkeen jonka edellinen omistaja on modannut.
 
SirElwood
24.10.2009 23:05:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Apaas: Liekkö musaliike kusettanut ja myynyt käytetyn vehkeen jonka edellinen omistaja on modannut.
 
Tai edellinen omistaja sinua...
 
Tympee Huttunen
25.10.2009 08:59:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SirElwood: Tai edellinen omistaja sinua...
 
Itse veikkaan, että Uraltonella on tuota biasia säädetty ihan hyvää hyvyyttään ilman lisämaksua, tai sitten on jonkinlainen kommunikointiongelma ollut jossain kohdalla.
Apaas
25.10.2009 09:07:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SirElwood: Tai edellinen omistaja sinua...
 
Voi olla hyvin mahdollista sekin. Jännä kusetus sinäänsä, modista kun yleensä mainitaan myynti-ilmoituksessa nostamassa hintaa, se kun on aika yleinen sisojen parissa. Siis että monet sen tekee jokatapauksessa.
 
Mäkin vähän luulisin että Uraltonen tekemä ja sen informaatio on mennyt ohi asiakkaalta sitten.Eipä se mitään,modiahan mä olin itsekkin siihen haluamassa,se nyt on siinä sit! Ainut miinus että se ei ole säädettävä.
 
Pitää laittaa mailia Uraltonelle viikolla ja kysästä että onko tuttu. En oleta että muistaisivat tapauksen,vaan kytkentätavan.
 
Kiitoksia kaikille! Huvittavintahan tässä on, että olin rupeamassa modaamaan modattua 5150a koska se kuulosti "vakiolle". Että modin jälkeen olisi parempi. No, korva kuulee välillä mitä silmä näkee, sano joku viisaasti kamapuolella. Siso pysyy kiinni tää ei enee kummittele mielessä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «