Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitarahuolto
1
DrDot
23.10.2009 16:05:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitäisi löytää pätevä kitarahuolto pääkaupunkiseudulta. Tarkoitus olisi madaltaa nylonkielisen kitaran kieliä.
 
tbnoer
23.10.2009 23:13:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kielten madallus on erittäin yksinkertainen operaatio. Voit viedä kitaran minne vaan missä huoltoja tehdään ja tulos varmasti tyydyttää.
 
Itse vein ekan kitarani huoltoon samanlaista operaatiota varten. Katsoin sivusta kun kaveri hoiti homman vartissa. Sen jälkeen olen tehnyt sen itse kolmelle kitaralle.
 
Ohje: Kielet irti. Tallapala irti. Aseta hiomapaperi tasaiselle kovalle pinnalle ja hinkkaa tallapalan pohjasta hieman tavaraa pois. Tallapala takaisin koloon. Kielet kiinni. Kokeile ja toista tarvittaessa. Liikaa ei kannata ottaa pois :)
 
DrDot
24.10.2009 09:54:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä tuossakin on sen verran liikkuvia osia, että se voi mennä puihin. Esim. missä suhteessa madalletaan tallan ja satulan puolelta.
Kerran vein yhden sähkökitaran säädettäväksi, kun olin lukenut, että halpa sähkis kannattaa säädättää. Kun tulin kotiin, niin kielet rämisivät jatkuvasti nauhoihin. Sen jälkeen opettelin säätämään sen itse. Onneksi ei ollut peruuttamaton operaatio.
 
tbnoer
24.10.2009 11:02:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Satulan uria ei välttämättä tarvitse syventää jos kieli ei ole liian korkealla ensimmäiseen nauhaan nähden (yli puoli milliä on jo varmaan liikaa). Jos kieli on korkealla nauhaan nähden niin sitten tarttis jotain tehrä. Itse veistin puukolla uria syvemmäksi yhdestä romukitarasta kun ei ole sopivia viiloja siihen hommaan :) Ja hyvä tuli. Tätä en tietenkään suosittele jos kitara on vähänkään arvoinen.
 
Jos satulan uria pitää viilata niin sitten ehkä veisin huoltoon.
 
Jos pääsee pelkällä tallan hionnalla niin katso kuinka korkealla kielet ovat 12-nauhan kohdalta. Arvoi tarvittava madalluksen määrä ja kerro se kahdella niin saat määrän joka tallasta pitää hioa pois.
 
Ei tätä oikeastaan voi kämmätä jos vaan tekee maltilla ja ottaa materiaalia tallasta pois mieluummin liian vähän kerrallaan kuin liikaa. Jos menee ketuiksi ja kielet rämisee niin sitten vaan esim muovista tai jostain pientä livekettä tallan alle, että saa kielet korkeammalle ja voi soitella sen aikaa kunnes uusi talla saapuu postissa :)
 
karikko
30.10.2009 18:13:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos et oo viel löytäny kitarahuoltoa niin tossa on aivan loistopaikka.Itse käytän kitaroitani ainoastaan Juhan pajalla.
http://www.lottonen.com/
 
jra
01.11.2009 20:14:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kunnon pajalla tulee varmasti kerralla kuntoon. Jos kuitenkin kiinnostusta riittää opetella tekemään itse, niin jätä nykyiset varmuuden vuoksi semmoisenaan talteen ja tilaa vaikka täältä uudet luu- tms. aihiot:
http://www.beatman.fi/product_catalog.php?c=120&page=2
Nuo pikkuosat tulee tuolta kirjemaksulla.
 
Aihioissa on tietysti hommaa jotta saa sopiviksi ja tarvitsee muutaman kokoista pientä viilaa ja hiomapaperia. Alle kympillä hommasta saattaa selvitä, mutta lopputulos on tietysti kiinni siitä kuinka paljon aikaa ja vaivaa työhän haluaa laittaa.
 
Jos pajalle vie, niin kannattaa miettiä etukäteen millaiset kielten korkeuden ja tatsin haluaa ja mitä kieliä aikoo käyttää. Hyvä säätäjä nuo tietysti kysyykin.
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «