Aihe: Shure Beta 52A vai AKG D112?
1 2
Mikael
23.10.2009 14:48:29 (muokattu 23.10.2009 15:13:39)

DrmBug: Itsekään en tykännyt Beta 52:sta. Vaikka miten sijoitteli mikkiä ja viritti basaria, niin ei tuntunut mieluista soundia löytyvän. Nyt on ollut jonkin aikaa Beyerdynamicin Opus 99. Olisi pitänyt tehdä vertailutesti :). Tykkään kyllä Opuksesta. Maltillisempi, ja perushyvän soundin löytäminen on aika helppoa.

Vertailuksi käyrää:

http://recordinghacks.com/images/gr … dynamic/Opus-99-frequency-graph.png

Kandee muuten huomata että toi käyrä on mitattu 1m etäisyydeltä. Suuntaavalla mikillä ja läheltä kohdetta proximity-efekti buustaa alakertaa aika reippaasti (vrt. noi yllä olevien mikkien käppyrät) ja ton mikin kohdalla se onkin otettu nimenomaan huomioon niin, että vapaassa kentässä korostusta ei alakerrassa ole.

Mä diggaan enemmän neutraaleista mikeistä jolloin sieltä kuuluu enemmän sen rummun ominaisluonne. Esim Sennheiser MD421 on aivan loistava, vaikkakin äänimiehelle toki hieman haastavampi kuin valmiikis eq:tetut bassarimikit. Siltkin on kivempi itse päättää siitä eq:sta aina kunkin rummun mukaan, eikä jättää sitä ratkaisua mikkitehtaan insinöörille...
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Vieno
23.10.2009 17:04:15
Sen verran vielä haluan kommentoida, että ammattimies vääntää hyvän saundin melkeimpä millä vehkeillä tahansa. Tavisten käytössä olevilla kamoilla ja taidoilla B52 on varmempi valinta varsinkin jos tykkää hieman jytämmästä bassarisaundista, niin kuin juuri itse tykkään.
Saundiin vaikuttaa kuitenkin tosi paljon se minkälaisista kamoista ääni tulee ulos ja minkälaiset laitteet (eq:t, kompurat, jne) on mikkipiuhan toisessa päässä käytössä plus se tyyppi mikä niitä laitteita käyttää ja vielä tietenkin se itse rumpu.

Tällä hetkellä olen siinä onnellisessa asemassa, että meillä on keikolla pöydän takana äärimmäisen ammattitaitoinen jäbä. Ekaa kertaa saundtsekissä kyselin, että minkälaista mikkiä sinne basariin työnnetään, niin vastaus oli, että ihan sama, laita se mistä itse tykkäät.. No sit sinne tungettiin vielä betan lisäksi eräs toinenkin mikki mutta ei siitä sen enempää..

Mutta summasummarium: Shurea suosittelen tän ketjun aloittajalle! Varsinkin kun kyseessä on hieman raskaampaa soitantaa.
Tracer
23.10.2009 19:17:26
Asialliseen kysymykseen asiallisia vastauksia. Hieno homma, kiitoksia!
Niin kuin tiesinkin, molemmilla on kannattajansa, eikä ihan metsään mennä kummallakaan. Valitsenkin siis... Saa tätä juttua vielä jatkaakin, jos joku keksii lisää jotain älykästä.
Ainoa heikkouteni on äärimmäinen nopeus
Mikael
23.10.2009 19:40:10 (muokattu 23.10.2009 19:44:08)

hollmi-5: En ole tuota käyttäny bassorummussa. En muista muidenkaan käyttäneen. Tomeissa on ollut keikalla ja studiossa minulla monesti. Hieno klassikko, mutta ei ihan jokapojan mikkilaukku ole näitä pullollaan, kun hinta on viidensadan paikkeilla.

Etkös sä tykkää AC/DC:stä? Ainakin sillä uudella levyllä on bassari äänitetty osin MD421:llä ja osin AKG D12:lla (+ subkickillä) :D

http://www.soundonsound.com/sos/jan09/articles/itfraser.htm

Kyl 421 on ihan paljon käytetty mikki myös bassarille, varsinkin studiossa... Monet live-miksaajat tykkäävät noista valmissoundisista kun ne on niin nopeita ja siinä on useammin kiirus. Lisäksi kun tilat ja PA:t on usein mitä on niin ymmärrän kyllä... ja totta on ettei se ole halvimmasta päästä (366 T-kaupassa) mut sit taas toisaalta se on todella monikäyttöinen dynaaminen ja sopii hienosti moneen muuhunkin asiaan kuin vain bassariin.
hollmi-5
23.10.2009 19:51:53
Mikael: Etkös sä tykkää AC/DC:stä? Ainakin sillä uudella levyllä on bassari äänitetty osin MD421:llä ja osin AKG D12:lla (+ subkickillä) :D

http://www.soundonsound.com/sos/jan09/articles/itfraser.htm

Tykkään. AC/DC:n uudella levyllä bassorumpu kuulostaa todella siltä, miltä se akustisen setin kohdalla kuulostaa. Kiitos tiedosta...

Kyl 421 on ihan paljon käytetty mikki myös bassarille, varsinkin studiossa... Monet live-miksaajat tykkäävät noista valmissoundisista kun ne on niin nopeita ja siinä on useammin kiirus. Lisäksi kun tilat ja PA:t on usein mitä on niin ymmärrän kyllä... ja totta on ettei se ole halvimmasta päästä (366 T-kaupassa) mut sit taas toisaalta se on todella monikäyttöinen dynaaminen ja sopii hienosti moneen muuhunkin asiaan kuin vain bassariin.

MD421 on ollut kauhean kauan markkinoilla. Muutama muukin mikrofoni yhtä pitkään. Tämä kertoo siitä, että ennen tehtiin hyvää myös äänitys(ja toisto)kamapuolella.
Soundit, piuhat ja kajarit.
Mikael
23.10.2009 20:00:54

hollmi-5: Tykkään. AC/DC:n uudella levyllä bassorumpu kuulostaa todella siltä, miltä se akustisen setin kohdalla kuulostaa. Kiitos tiedosta...

Tätä mä just meinaan. Sitä voi sit verrata aika monen nykyhevilevyn B52-soundiin...
hansakemanelius
23.10.2009 20:03:51

hollmi-5: Tykkään. AC/DC:n uudella levyllä bassorumpu kuulostaa todella siltä, miltä se akustisen setin kohdalla kuulostaa. Kiitos tiedosta...

MD421 on ollut kauhean kauan markkinoilla. Muutama muukin mikrofoni yhtä pitkään. Tämä kertoo siitä, että ennen tehtiin hyvää myös äänitys(ja toisto)kamapuolella.

Tuosta vaan tarjouksia kehiin:
http://global.ebay.com/Sennheiser_M … i_und_XLR-Adapter/220497152073/item
Twistkompilla pärjää pitkälle...
TN.
23.10.2009 20:28:32
Pari studio sessiota oon vetäny 421:sellä ja kummallaki kerralla testattiin edellämainittuja.AKG toimii lattiatomissa hyvin.
Mikael
23.10.2009 20:37:03

hansakemanelius: Tuosta vaan tarjouksia kehiin:
http://global.ebay.com/Sennheiser_M … i_und_XLR-Adapter/220497152073/item

Noi vanhemmat kermanväriset on todella hyviä (mulla on 2 kpl). Jotenkin sellanen tunnelma että yläpää olis vähän jotenkin siistimpi ja avoimempi kuin noissa uusissa. Tosin tietty riippuu kunnosta kuten kaiken vanhan kohdalla. Aika moni noista on jo ihan lopussa... mut koska mikki on edelleen tuotannossa niin niihinpä saa varaosia :D
hollmi-5
23.10.2009 20:58:22
Mikael: Noi vanhemmat kermanväriset on todella hyviä (mulla on 2 kpl). Jotenkin sellanen tunnelma että yläpää olis vähän jotenkin siistimpi ja avoimempi kuin noissa uusissa. Tosin tietty riippuu kunnosta kuten kaiken vanhan kohdalla. Aika moni noista on jo ihan lopussa... mut koska mikki on edelleen tuotannossa niin niihinpä saa varaosia :D

Tuo on rautaa. Varaosia mikkiin, jota on valmistettu yli 35 vuotta. Tulee heti mieleen esim. meidän bändin aktiivisubbanen, jonka valmistus siirrettiin Kiinaan ja palaneen elementin tilalle tilattua on odotettu jo kaksi kuukautta... Sori ot...

Meillä on edelleen Shuren 565SD- mikrofoneja (joka korvattiin 58-mallilla) käytössä. Ja siitä tuliki mieleeni, että SM57 toimii myös bassorummussa, jos muta ei ole. Niitä kun yleensä on.
Soundit, piuhat ja kajarit.
Kailis
24.10.2009 06:23:43 (muokattu 24.10.2009 06:24:06)

http://www.mikseri.net/artists/?id=106982

Instrumentarium biisi äänitetty rummut pelkillä laulumikeillä. Setti on Premier -70 20"X14", 14"X14", 12"x7" ja joku paskavirveli. Rumpalikin on kiikun kaakun, mutta vitsi että tuo tila johon luotettiin soi kauniisti.
Danko
24.10.2009 08:39:55

Kailis: http://www.mikseri.net/artists/?id=106982

Instrumentarium biisi äänitetty rummut pelkillä laulumikeillä. Setti on Premier -70 20"X14", 14"X14", 12"x7" ja joku paskavirveli. Rumpalikin on kiikun kaakun, mutta vitsi että tuo tila johon luotettiin soi kauniisti.

ja senhän kuulee, että rintalastassa tuntuva alin oktaavi puuttuu bassorummusta täysin.
keltainen on uusi punainen (+4 = -16 dBFS)
Krille
24.10.2009 09:14:47
hollmi-5: Tuo on rautaa. Varaosia mikkiin, jota on valmistettu yli 35 vuotta. Tulee heti mieleen esim. meidän bändin aktiivisubbanen, jonka valmistus siirrettiin Kiinaan ja palaneen elementin tilalle tilattua on odotettu jo kaksi kuukautta... Sori ot...

Meillä on edelleen Shuren 565SD- mikrofoneja (joka korvattiin 58-mallilla) käytössä. Ja siitä tuliki mieleeni, että SM57 toimii myös bassorummussa, jos muta ei ole. Niitä kun yleensä on.

Minulla on kanssa 565SD mikki,se metallivärinen klassikko..Olen käytttänyt sitä virvelimikkinä monta vuotta..Omani on ostettu joskus 70 luvulla..toimii hienosti..
Bassarissa on beta 52..
Även på svenska..
Groovi
25.10.2009 00:53:55
Kailis: http://www.mikseri.net/artists/?id=106982

Millä se tila äänitettiin?
Laitetaan ensin kaikki täysille. Katsotaan sitten täytyykö jotain laittaa pienemmälle.
hansakemanelius
25.10.2009 02:47:19

isoaarne: Ääni AKG D112:lle. Itsellä juuri myös hankintalistalla.

D112 löytyy kapsäkistä mutta Beta 91:stä tulee aina käytettyä. Hyvä soundi ja helppo
käyttää kun ei tarvitse telinettä, johon solisti kuitenkin kompastuu.
Twistkompilla pärjää pitkälle...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)