Aihe: One män pand liksat?
1 2 3 4 5 6 7 8 9
thekimble
23.10.2009 13:31:41

Mies ja akustinen kitara hommissa pyytelen kaikkea juomapalkan ja 300 euron väliltä/bileet riippuen vähän onko "tilaaja" tuttu tai joku ravitsemusliike.
Hauskaakin on ollut, kun kerran pyysin puolituttua maksamaan n.4 tunnin keikasta jotain "omantunnon mukaan", niin viikon päästä tilille rapsahti kokonaiset 20 euroo.
Illalla hilpeenä kaljaa, aamulla hilpeenä kaljaa.:sananlasku remix
KanttoriPiiparinen
23.10.2009 14:26:28
thekimble: Mies ja akustinen kitara hommissa pyytelen kaikkea juomapalkan ja 300 euron väliltä/bileet riippuen vähän onko "tilaaja" tuttu tai joku ravitsemusliike.
Hauskaakin on ollut, kun kerran pyysin puolituttua maksamaan n.4 tunnin keikasta jotain "omantunnon mukaan", niin viikon päästä tilille rapsahti kokonaiset 20 euroo.

Juu... Näitä "tuttuja" riittää soittajalle legio, varsinkin silloin kun tämä vanha hyvä "ystävä" on järjestämässä synttäreitä tai muita kissanristiäisiä. Palkaksi tarjotaan usein: -Viinaa niin että maksa kelluu... Vasta viimeisen kymmenen vuoden aikana olen oppinut laistamaan tämän tyyppiset soitannot. Kerran pyysin tämmöistä pyytäjää miettimään asentaisiko hän esimerkiksi astiakaapin keittiööni pelkällä jurripalkalla. Ei kuulemma asenna. Rahaa pitää löytyä.

On tietysti eri asia soitammeko kylään tulleilleille kavereillemme, vai nimenomaisesta tilauksesta. Tilatulla keikalla alkaa mittari raksuttaa ja asenne muuttuu heti ammattimaiseksi, toisin kuin kaverin kotibileissä ja tämän rajan veto on erittäin hankalaa.

Kuinka te arv. kollegani olette ratkaisseet tämän asian?
Ei tämä tästä enää pahemmaksi voi muuttua.
isojussi
23.10.2009 14:37:18
half: Ei pitäis niin, mutta me kyllä mennään alle 700:lla eurolla vitutti se sua tai ei.

Markalla saa markan tavaran. Ei se multa pois ole - se on teiltä itteltä pois.
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
Lennu
23.10.2009 14:41:10

isojussi: Markalla saa markan tavaran. Ei se multa pois ole - se on teiltä itteltä pois.

Eihän se oikeasti näin ole. Kyllä monesti kympilläkin saa markan tavaran.
Olen ymmärtänyt Black Metal -filosofian perimmäisen ytimen.
isojussi
23.10.2009 14:56:27
artope: Komp komp.

Ei mikään ihme, ettei tanssikeikoilla enää usein nää oikeita orkestereita, kun triot polkee hintoja.

Noi mun mainittemat oli siis bruttopalkkapotti matkakuluineen max noin 200 km:n etäisyydelle (suurin osa eteläsuomea). Myyjän kate sitten päälle tarpeen mukaan. Se jäi selventämäti.

Eikä se mua vituta vaikka halvemmalla meettekin. Arvaan ettei aina edes tessin kaikki pykälät toteudu.

Silti uhootte, kuinka saatanan kovia keikkareiskoja olette ja eritoteten ootte ensimmäisinä itkemässä ja vittuilemassa omb-hommista.

Menkää uhoon niille, jotka on kaiken uhallakin ja oman selkänahkansa kustannuksella tapellu sen työehtosopimuksen eteen. Kehtaatteko?

Ei se mua vituta, jos myytte trionne omb:n hinnalla ja luultavasti allekin. Säälittää. Kerskukaa vaan keikkamäärillänne ja ihmetelkää mun kalenteria. Teitin pitääkin tehrä neljä keikkaa siinä kun mää yhden. Se on pojat kuus per viikko läpi vuoden. Siis teitille.

No niin - taas marttakerhon tabupiirin hyssyttelyjaos kohta syyttää mua keikkaliksoilla rehentelystä.

Eiköhän se oo sillai, että palkkoja käsittelevässä ketjussa kuulukin puhua palkoista.
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
Lennu
23.10.2009 15:07:01

isojussi: Näyttää siltä, että monen soittajan mielestä pitäis markalla saada kympin tavara.

En mä usko, kuluttajan mielestä mielumminkin.
baron
23.10.2009 15:07:32

KanttoriPiiparinen: On tietysti eri asia soitammeko kylään tulleilleille kavereillemme, vai nimenomaisesta tilauksesta. Tilatulla keikalla alkaa mittari raksuttaa ja asenne muuttuu heti ammattimaiseksi, toisin kuin kaverin kotibileissä ja tämän rajan veto on erittäin hankalaa.

Kuinka te arv. kollegani olette ratkaisseet tämän asian?

Yksi mun soittajatuttavani oli ratkaissut homman hienosti. Se oli synttäreilleen raijannut soittimet ja PA:t valmiiksi ja kun vieraiksi kutsutut muusikot olivat saaneet tarpeeksi viinaa ne ryntäsi stagelle ja alkoi soittaa vaikka olisi vähän esteltykin.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Lennu
23.10.2009 15:09:30

baron: Yksi mun soittajatuttavani oli ratkaissut homman hienosti. Se oli synttäreilleen raijannut soittimet ja PA:t valmiiksi ja kun vieraiksi kutsutut muusikot olivat saaneet tarpeeksi viinaa ne ryntäsi stagelle ja alkoi soittaa vaikka olisi vähän esteltykin.

Sama kaverin häissä. Ja kyllä sitä mekkaloitiinkin ja lystiä oli.
isojussi
23.10.2009 16:05:40
Lennu: Sama kaverin häissä. Ja kyllä sitä mekkaloitiinkin ja lystiä oli.

Niin no noihan on taas omia juttujansa ja enempi hauskanpitoo, ko työtä.
Lennu
23.10.2009 16:11:16

isojussi: Niin no noihan on taas omia juttujansa ja enempi hauskanpitoo, ko työtä.

Tottahan toki.
baron
23.10.2009 16:16:19

isojussi: Niin no noihan on taas omia juttujansa ja enempi hauskanpitoo, ko työtä.

Kyllähän mun tutut on keksineet: Jos ne pyytää mut soittamaan, se maksaa. Jos ne pyytää kylään, piano on paikalla ja juottaa mulle viinaa, mä soitan, tahtoi ne tai ei.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
KanttoriPiiparinen
23.10.2009 17:23:34
baron: Kyllähän mun tutut on keksineet: Jos ne pyytää mut soittamaan, se maksaa. Jos ne pyytää kylään, piano on paikalla ja juottaa mulle viinaa, mä soitan, tahtoi ne tai ei.

Näinhän siinä tuppaa helposti käymään. Joskus siinä tulee ehkä hieman lauleltuakin.
Ei tämä tästä enää pahemmaksi voi muuttua.
Timi
23.10.2009 17:35:00
isojussi: Ei mikään ihme, ettei tanssikeikoilla enää usein nää oikeita orkestereita, kun triot polkee hintoja.

Noi mun mainittemat oli siis bruttopalkkapotti matkakuluineen max noin 200 km:n etäisyydelle (suurin osa eteläsuomea). Myyjän kate sitten päälle tarpeen mukaan. Se jäi selventämäti.

Eikä se mua vituta vaikka halvemmalla meettekin. Arvaan ettei aina edes tessin kaikki pykälät toteudu.

Silti uhootte, kuinka saatanan kovia keikkareiskoja olette ja eritoteten ootte ensimmäisinä itkemässä ja vittuilemassa omb-hommista.

Menkää uhoon niille, jotka on kaiken uhallakin ja oman selkänahkansa kustannuksella tapellu sen työehtosopimuksen eteen. Kehtaatteko?

Ei se mua vituta, jos myytte trionne omb:n hinnalla ja luultavasti allekin. Säälittää. Kerskukaa vaan keikkamäärillänne ja ihmetelkää mun kalenteria. Teitin pitääkin tehrä neljä keikkaa siinä kun mää yhden. Se on pojat kuus per viikko läpi vuoden. Siis teitille.

No niin - taas marttakerhon tabupiirin hyssyttelyjaos kohta syyttää mua keikkaliksoilla rehentelystä.

Eiköhän se oo sillai, että palkkoja käsittelevässä ketjussa kuulukin puhua palkoista.

Hihii!Ja pitsapalkkapumput kuolaa ko miten jotku saa oikeeta rahnaakin! :()
Vaikea.Mutta varma!
half
23.10.2009 18:43:50
isojussi: Markalla saa markan tavaran. Ei se multa pois ole - se on teiltä itteltä pois.

Mitä vittua sä länkytät? Mitä sä meidän tekemisistä TIEDÄT? Miten se on meiltä pois?
Jos vedämme keikan alle 700e esim. 650e niin mielestäni se on 650e enemmän kuin 0e. Sitä paitsi tämä ketju on OMB liksat. Tavaapa se vielä pari kertaa ja sitten alat laskea OMIA pennosiasi.
COVS jäsen N:o 5
isojussi
23.10.2009 20:02:14
No niin - eka veti herneen nenään.

Hyvä. Ihan tarkoituksella provosoin - tosin ehkä vähän turhan asiallista äijää, mutta itteppä ekaks täkyyn tartuit.

Nää on niin tärkeitä juttuja, että niitä pitää miettiä myös suurella tunteella.

Ei mulla Half oo millään muotoa mitään sua vastaan - päin vastoin. Ihan oikeeksi proammaesaksi tiedän ja tunnustan.

MUTTA: OMB-liksat pitää ehdottomasti peilata isompiin kokoonpanoihin, joiden liksat pitää peilata taas niitä isompiin jne jne...

Jotenkin vaan tuntuu olevan hyvinkin yleisenä menttaliteettina jäädä apaattisena "tuleen makaamaan", eli hyväksyä alihinta- / nipinnapintessikeikat.

Jo aiemmin perustelin miten se, että kaiiki lähtis tekeen paremmalla hinnalla vähemmän duunia, auttais koko kenttää työtilanteen parantamisessa, mutta se jäi painottamatta, että se vaatii selkärankaa ja kylmäpäisyyttä eritoten karaoke-dj-omb-duo-trio-osastolta. Selkäänpuukottamisen ja omaan napaan tuijottamisen pitää loppua. Täytyy osata nähdä isompia kokonaisuuksia, josta se oma "akti" on vaan pieni osa.

Kyllä ne hinnanpolkijat äkkiä keikkamyyjltä loppuu, kun ryhtiliikkeeseen saadaan tarpeeksi suuri pääjoukko.
half
23.10.2009 20:57:57
Niinpä, arvaa useinko meiltä kysytään: Teettekö duona? Vastaus on ehdoton ei. Koko ryhmä on ainoa vaihtoehto, take it or leave it. Voisimmehan tietysti tehdä duona jonkun tikku-takku säkättäjän kanssa, mutta se ei ole ME. Bändimme on tuotteemme, jota myydään eikä se, että MÄÄ pääsen keikalle. Siksi emme voi oikein tehdä tuurauksiakaan, paitsi hyvin lyhyellä varoitusajalla. Tällaisten huonojen soittajien ainoa keino on kehittää toimiva kokonaisuus, hyvät soittajat voivat toimia yksilöinä ja vetää mitä vaan ja kenen kanssa vaan. Seurauksena on hyvä yhteishenki, joka toivottavasti heijastuu myös keikoilla.
pekkajau
23.10.2009 22:45:56 (muokattu 23.10.2009 22:46:29)
Muutaman kerran olen tässä lähiaikoina käynyt vaan "soittamassa" yhdessä paikkallisessa eläkeläismummokerhossa haitarilla muutamat yhteislaulut jne...Vanhoja mukavia ihmisiä ja tilaisuuksissa aina ja hyvä, lämmin ja innostunut tunnelma. Omat leipomukset tarjolla mummoilla aina. Ei viitsi rahaa pyytää näiltä tai ryhtyä minimipalkoista tms. tässä yhteydessä puhumaan. Eipä tuosta ole kyllä itselle mitään kulujakaan. Olenkohan liian inhimillinen?
http://www.youtube.com/watch?v=MwHWbsvgQUE
half
23.10.2009 22:52:25
pekkajau: Muutaman kerran olen tässä lähiaikoina käynyt vaan "soittamassa" yhdessä paikkallisessa eläkeläismummokerhossa haitarilla muutamat yhteislaulut jne...Vanhoja mukavia ihmisiä ja tilaisuuksissa aina ja hyvä, lämmin ja innostunut tunnelma. Omat leipomukset tarjolla mummoilla aina. Ei viitsi rahaa pyytää näiltä tai ryhtyä minimipalkoista tms. tässä yhteydessä puhumaan. Eipä tuosta ole kyllä itselle mitään kulujakaan. Olenkohan liian inhimillinen?

Et mielestäni, vaan erittäin hieno ja humaani ihminen.
Timi
23.10.2009 23:13:31
half: Niinpä, arvaa useinko meiltä kysytään: Teettekö duona? Vastaus on ehdoton ei. Koko ryhmä on ainoa vaihtoehto, take it or leave it. Voisimmehan tietysti tehdä duona jonkun tikku-takku säkättäjän kanssa, mutta se ei ole ME. Bändimme on tuotteemme, jota myydään eikä se, että MÄÄ pääsen keikalle. Siksi emme voi oikein tehdä tuurauksiakaan, paitsi hyvin lyhyellä varoitusajalla. Tällaisten huonojen soittajien ainoa keino on kehittää toimiva kokonaisuus, hyvät soittajat voivat toimia yksilöinä ja vetää mitä vaan ja kenen kanssa vaan. Seurauksena on hyvä yhteishenki, joka toivottavasti heijastuu myös keikoilla.

Voihan mooses!Justiinsa tuota yhteishenkilinjaa mekin olemme pitäneet. Anteron ja Tapanin kanssa.Yhdessä mennään vaikka paskaan!
Vaikea.Mutta varma!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)