Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vireenkorjailu
1
albert18
22.10.2009 19:25:50 (muokattu 22.10.2009 19:33:42)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noissa DAW-ohjelmissa on (ainakin jossain, onko Sonarissa?) vireen korjailuun tarkoitettuja työkaluja. Lisäksi niitä taitaa olla saatavilla VST-moduleinakin. Kysymyksessä olisi siis offline-sovellukset, joilla voi korjata jo äänitettyä raitaa.
 
Onko ne tarkoitettu enemmänkin viulistin avittamiseen kuin laulajan (luulen viulun olevan helpompi kuin ihmisen äänen)?
 
Voiko ihmisen äänenkorkeutta (pitch) muokata sieltä täältä laulun keskeltä, ilman että lopputulos on luonnoton.
 
Tein tuossa juuri ensimmäisen virtuaalisen yhteislaulun Johanna Kurkelan kanssa (Häävalssi). Kolmas otto oli jo jotakuinkin, mutta kun mun osuuden kuuntelee yksinään, on matkalla epävarmoja kohtia, joita pitäis hieman tuunata.
 
Onko vaan joko opeteltava laulut kunnolla tai sitten äänitettävä riittävästi materiaalia, joista saksii yhden kunnollisen.
 
Albert
 
Avoid activities that can cause damage to your files, your computer or yourself.
Antti1
22.10.2009 20:27:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Parempi vaihtoehto: opettele laulamaan. Huonompi vaihtoehto: käytä sitä Sonarin mukana tulevaa Rolandin korjaushärdelliä. Löytyy joko edit-valikosta create v-vocal clip, taikka sitten valitsemalla clipit ja painamalla ctrl + v.
 
Eikä sen plugarin tarvii olla offline, se on taas ihan eri juttu. Mä luulen, että sä haluat kuitenkin reaaliaikaisen plugarin, muttei sitä ole mikään pakko käyttää äänittäessä, eikä edes kannata.
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
albert18
22.10.2009 21:46:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos Antti tuosta Sonar vinkistä. Täytyykin kokeilla.
 
Eikä sen plugarin tarvii olla offline, se on taas ihan eri juttu. Mä luulen, että sä haluat kuitenkin reaaliaikaisen plugarin, muttei sitä ole mikään pakko käyttää äänittäessä, eikä edes kannata.
 
Luulis että oflline-tyyppinen on varustettu tarkemmalla laskennalla, joten lopputulos olisi sitten sen mukainen. Parempi kuin alkuperäinen:)
 
Mihin tuota reaaliaikaisuutta tarvitsee.
Mä en ole erityisen kiireinen ja mulle sopii vallan mainiosti että PC:n hoitaessa hommiaan, niin mä keskityn johonkin muuhun.
 
Albert
 
Avoid activities that can cause damage to your files, your computer or yourself.
JPQ
22.10.2009 22:03:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisäksi tämän sortin efekti realiaikaisena vaikea olla laadukkaasti tehty jos minä yhtään noista kaavoista tajuan.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
albert18
23.10.2009 10:57:06 (muokattu 23.10.2009 11:03:38)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulipahan kokeiltua Rolandin korjaushärdelliä. Tosin lukematta minkäänlaisia ohjeita.
 
Pieni korjaus menee ihan ok. Sellainen alle puoli sävelaskelta. Mutta sävelaskeleen verran korjattaessa, se muuttaa ääntä jo oleellisesti toisenlaiseksi, eikä voi käyttää. Eikä tarvikaan.
 
Täytyy vielä opetella käyttämään tuota kunnolla, niin kyllä sillä jotain tekee. Luulisin.
 
Täällä kun laulelee kerrostalossa, on jatkuvasti päällä varovainen äänentuotto, mikä ei ole hyväksi vireelle. Eipä noi juuri erotu kun bändi on mukana, mutta soolona raitaa toistaessa ne tekee kiusaantuneen olon.
 
Albert
 
PS. Onko noita olemassa parempiakin?
 
Avoid activities that can cause damage to your files, your computer or yourself.
Antti1
23.10.2009 11:30:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

albert18: Onko noita olemassa parempiakin?
 
Autotune ja Melodyne oikeastaan. Ei nekään tee luonnollisen kuuloista korjailua hirveän suurilla muutoksilla, mutta voi eroa toki olla jonkun verran. Jos laulu heittää yli puolisävelaskeleen, niin sitten on muutenkin syytä harkita laulajan vaihtoa. :)
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
John Titor
23.10.2009 11:41:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

albert18:
Täytyy vielä opetella käyttämään tuota kunnolla, niin kyllä sillä jotain tekee. Luulisin.
 
Täällä kun laulelee kerrostalossa, on jatkuvasti päällä varovainen äänentuotto, mikä ei ole hyväksi vireelle. Eipä noi juuri erotu kun bändi on mukana, mutta soolona raitaa toistaessa ne tekee kiusaantuneen olon.
 
Albert

 
Käy studiossa laulamassa. Kaikki edellämainitut ongelmat poistuvat.
 
Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti.
CarlosJones
23.10.2009 12:47:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

V-Vocal on sonarissa ihan ok nopeisiin ja pieniin korjauksiin. Ei oikein toimi isommissa pätkissä. Isommat kannattaa hoitaa Melodynellä.
 
MoreK
23.10.2009 20:23:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CarlosJones: V-Vocal on sonarissa ihan ok nopeisiin ja pieniin korjauksiin. Ei oikein toimi isommissa pätkissä. Isommat kannattaa hoitaa Melodynellä.
 
Kerrotko vähän lisää? Missä kohti Melodyne pesee V-Vocalin? Käyn pian läpi melko hyvän laulaujan biisejä alusta loppuun Sonarilla. Isoja ongelmia ei ole, pientä viilausta. Kannattaako harkita Melodyneä?
 
Ukko
24.10.2009 11:47:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MoreK: Kerrotko vähän lisää? Missä kohti Melodyne pesee V-Vocalin? Käyn pian läpi melko hyvän laulaujan biisejä alusta loppuun Sonarilla. Isoja ongelmia ei ole, pientä viilausta. Kannattaako harkita Melodyneä?
 
Kannattaa jos vireen korjaamiselle on tilausta. Riippuu vähän laulajan äänestä voiko sillä tehdä isompiakin juttuja. Joillain onnistuu ja joillain ei.
 
COVS jäsen nro 6
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «