Aihe: Hyvä bassosärö! Mielipteitä kiitos! | |
---|
|
Elikkäs tarvisin sellaisen bassosärön mikä ei hävitä botnea (eihän sellaista taida oikeasti olla olemassakaan;)! Mut suositelkaa ihmeessä jos löytyy lähellekkään sellaista! Mulla on nyt ollut SansAmpin VT bass ja se on ollut kyllä paras bassosärö mihin olen itse törmännyt! Se mallintaa legendaarista Ampegin SVT putkivahvarin soundia ja särö on mielestäni todella hyvä! Toisena säröpedaalina mulla on ollut MXR Blowtorch, mutta siihen olen ollut todella pettynyt, särö kuulostaa ihan häiriintyneeltä surinalta mikä ei ole hyvä. Tarvisin myös vinkkejä miten ja millä laitteella voisin jakaa basson cleanin kanavan ja särökanavan erikseen, ettei se botne tosiaan häviäisi sieltä pohjalta. Vinkkejä kiitos! Haen uutta säröpurkkia ton MXR Blowtorchin tilalle! Se on toiminut mulla "softimpana" särönä tähän mennessä ja sille pitäisi löytää laadukkaampi korvaaja Keskustelu on vapaa kertokaa mielipiteitänne hyvästä bassosäröstä mikä ei hävitä botnea ja särön soundi on hyvä! Ja mielipiteitä myös siitä miten onnistuu tuon cleanin kanavan ja särökanavan jakaminen ja päällekkäin sijoittaminen. Kiitos! Ei jätkät jumalauta bileet meni yli! Onko muka näin? keikkahan meni helvetin hyvin! |
|
matsku: Elikkäs tarvisin sellaisen bassosärön mikä ei hävitä botnea (eihän sellaista taida oikeasti olla olemassakaan;)! Mut suositelkaa ihmeessä jos löytyy lähellekkään sellaista! Mulla on nyt ollut SansAmpin VT bass ja se on ollut kyllä paras bassosärö mihin olen itse törmännyt! Se mallintaa legendaarista Ampegin SVT putkivahvarin soundia ja särö on mielestäni todella hyvä! Toisena säröpedaalina mulla on ollut MXR Blowtorch, mutta siihen olen ollut todella pettynyt, särö kuulostaa ihan häiriintyneeltä surinalta mikä ei ole hyvä. Tarvisin myös vinkkejä miten ja millä laitteella voisin jakaa basson cleanin kanavan ja särökanavan erikseen, ettei se botne tosiaan häviäisi sieltä pohjalta. Vinkkejä kiitos! Haen uutta säröpurkkia ton MXR Blowtorchin tilalle! Se on toiminut mulla "softimpana" särönä tähän mennessä ja sille pitäisi löytää laadukkaampi korvaaja Keskustelu on vapaa kertokaa mielipiteitänne hyvästä bassosäröstä mikä ei hävitä botnea ja särön soundi on hyvä! Ja mielipiteitä myös siitä miten onnistuu tuon cleanin kanavan ja särökanavan jakaminen ja päällekkäin sijoittaminen. Kiitos! Jos Sansampista lähtee hyvät säröt, niin mihin tarvitset toista purkkia tarkalleen? EBS:n Valvedrivea voin suositella, säilyttää hyvin botnen, mutta mitään älyttömiä sirkkeleitä siitä ei lähde. Saman lafkan Multidrive on kuuleman mukaan myös kelpo purnukka. Botnen säilymisestä ei tosin tarvitse niin kantaa huolta jos meinaat sitä cleania soundiin sekoitella. Tuon särön ja cleanin yhdistämisen olen itse toteuttanut Bossin LS-2 line selectorilla. http://www.thomann.de/fi/boss_ls2_line_selector.htm Piuha sen inputtiin, särö lenkkiin ja piuha outputista ulos. Punaisella ja vihreällä namiskalla voi säädellä näiden kahden signaalin välistä tasapainoa. Yksinkertaista, mutta toimivaa. SG - "nicht only for the guys that likeAngus Young or Pete Townsend." -Thomann |
|
JartZA: Jos Sansampista lähtee hyvät säröt, niin mihin tarvitset toista purkkia tarkalleen? EBS:n Valvedrivea voin suositella, säilyttää hyvin botnen, mutta mitään älyttömiä sirkkeleitä siitä ei lähde. Saman lafkan Multidrive on kuuleman mukaan myös kelpo purnukka. Botnen säilymisestä ei tosin tarvitse niin kantaa huolta jos meinaat sitä cleania soundiin sekoitella. Tuon särön ja cleanin yhdistämisen olen itse toteuttanut Bossin LS-2 line selectorilla. http://www.thomann.de/fi/boss_ls2_line_selector.htm Piuha sen inputtiin, särö lenkkiin ja piuha outputista ulos. Punaisella ja vihreällä namiskalla voi säädellä näiden kahden signaalin välistä tasapainoa. Yksinkertaista, mutta toimivaa. Elikkä mulla toimii se VT bassa niin sanottuna "munakkampana" kertsisärönä ja sitten tuo "pliisumpi" särö on kokoajan siellä pohjalla perussärönä. Elikkä voitko selittää vielä tarkalleen miten piuhojen kytkennät menee ton LS-2 ja säröpurkin välillä. Mihin paikkaan se kannattaa "ketjussa" sijoittaa? Mulla on ne 2 säröä peräkkäin linkitetty ja vt bassista lähtee output vahvarille. Ei jätkät jumalauta bileet meni yli! Onko muka näin? keikkahan meni helvetin hyvin! |
|
T-REX Bass Juice on hyvä ja monipuolinen http://www.thomann.de/fi/trex_bass_juice.htm -"Mikäs mies te oikein olette?"
-"Setämies." |
himppe 23.10.2009 08:26:16 (muokattu 23.10.2009 08:28:00) | |
|
JartZA: Tuon särön ja cleanin yhdistämisen olen itse toteuttanut Bossin LS-2 line selectorilla. http://www.thomann.de/fi/boss_ls2_line_selector.htm Piuha sen inputtiin, särö lenkkiin ja piuha outputista ulos. Punaisella ja vihreällä namiskalla voi säädellä näiden kahden signaalin välistä tasapainoa. Yksinkertaista, mutta toimivaa. En ko. laitetta omista, mutta eikös vihreä ja punainen nappi vain säädä efektilenkkien läpi kulkeneen signaalin lähtövoimakkuutta. Mode-nappulan toimintomahdollisuuksia tutkailemalla tuosta saa kerralla läpi vain bypass- tai efektilenkin kautta kulkevan signaalin. Ei siis puhdasta ja särötettyä signaalia yhtäaikaa jota tässä kysyttiin. Korjatkaa toki jos olen väärässä. |
|
himppe: En ko. laitetta omista, mutta eikös vihreä ja punainen nappi vain säädä efektilenkkien läpi kulkeneen signaalin lähtövoimakkuutta. Mode-nappulan toimintomahdollisuuksia tutkailemalla tuosta saa kerralla läpi vain bypass- tai efektilenkin kautta kulkevan signaalin. Ei siis puhdasta ja särötettyä signaalia yhtäaikaa jota tässä kysyttiin. Korjatkaa toki jos olen väärässä. Kyllä siinä voi yhdistää (puhdas + efekti) yhdessä moodissa. Mä käytän Ls2:ta nimenomaan tuohon tarkoitukseen. |
|
balzary: Kyllä siinä voi yhdistää (puhdas + efekti) yhdessä moodissa. Mä käytän Ls2:ta nimenomaan tuohon tarkoitukseen. Ok, olin siis väärässä. Toi LS-2 olis sitten ilmeisen soiva peli moneenkin eri käyttötarkoitukseen kun sillä pystyy rakentamaan kaksi efektiluuppia ja vielä blendata niiden sekaan puhdasta signaalia. |
|
Mulla on vähän sellanen olo, et kaikissa bassolle tarkoitetuissa säröpurkeissa on nykyään toi blend-ominaisuus... Melkein valmistajasta riippumatta. T-kaupan kataloogistahan noi näkee... |
|
Kallekorvola: Mulla on vähän sellanen olo, et kaikissa bassolle tarkoitetuissa säröpurkeissa on nykyään toi blend-ominaisuus... Melkein valmistajasta riippumatta. T-kaupan kataloogistahan noi näkee... Multidrivessä moista ei ole, se kun ei murskaa noilla std ja tubesim moodeilla alakertaa ollenkaan. Eli hituloisen selkiyttääpi. Kamat kusee, ei ihmiset. |
|
matsku: Tarvisin myös vinkkejä miten ja millä laitteella voisin jakaa basson cleanin kanavan ja särökanavan erikseen, ettei se botne tosiaan häviäisi sieltä pohjalta. Vinkkejä kiitos! Mun mielestä ne pitää erottaa omiin vahvistimiinsa ja mielellään jakaa myös taajuuden suhteen siten, että alakerta on puhdas ja säröä ylempiin taajuuksiin. Toki silloin muuttujia on toisessa potenssissa, joten paketin hallinta on paljon vaikeempaa. Jokaisella (ja tän jälkeen tulee esimerkkejä poikkeuksia) basistilla joilla on hyvin hallussa ollut efektein toteutettu särösoundi on ollut hirvittävä läjä kamaa lauteilla (esim. Billy Sheehan, John Entwistle, etc.). Helpoimmalla pääsee kun ettii ittelle sopivimman bassosärön kokeilemalla, johon ei oikeen täältä saa vinkkejä, koska: a) makuja on monia b) kaikilla on erilaiset vehkeet c) laitteet toimii erilailla setupista riippuen, ei voi sanoo että joku säröpedaali toimii just sun setupissa. Halvimmasta päästä Bad Monkey on osoittanut mulla toimivaksi, ja sillä voi buustata alapäätä. Kalliimpi ratkaisu EBS:n multidrivekin on monesti kehuttu purkki. Alla molemmista linjatason mun tekemiä näytteitä: http://juki.1g.fi/mp3/Bad_Monkey/EB-0.mp3 http://juki.1g.fi/mp3/Bassottelua/4beat110_MultiDrive.mp3 Säröt toimii kuitenkin eri lailla vahvistimen ja kaapin kanssa mitä suoraan linjaa, joten noilla näytteillä ei selviä juuri mitään muuta kuin miten noi on käyttäytyneet ko. tilanteessa ja asetuksilla ja soittajalla. Ihan esimerkkinä itellä toimimattomasta säröstä, jota oli kehuttu monessa foorumissa on tässä: http://juki.1g.fi/mp3/Sekalaista/puolan_ihme_basso.mp3 Ihan hirvee soundi. Basso ja setuppi sama mikä tossa Bad Monkey näytteessä. |
kozmik 23.10.2009 13:03:37 (muokattu 23.10.2009 13:11:59) | |
|
Makuasioita tietysti, toisen häiriintynyt surina on nannaa toisen korville... Itsellä on tällä hetkellä käytössä Digitechin Bad Monkey ja Jacquesin Bat Fuzz, molemmista tykkään paljon. Bad Monkeysta lähtee lähinnä sellaista miedompaa säröä. Erillisten bass- ja treble-säätöjen ansiosta alapäätä riittää ainakin mun tarpeisiin. Bat Fuzzista lähtee taasen huomattavasti enemmän rähinää. Ei ihan kyllä vastaa omaa mielikuvaa fuzzista, jotain sinne päin kuitenkin. Fuzz-henkinen distortion ehkä. Joka tapauksessa tykkään soundista paljon. Blend-potikka löytyy, joskin vähimmilläänkin säröä on mukana aika paljon. Samaten löytyy kolmialueinen eq. Ja alapäätä riittää kyllä ainakin omaan makuun ihan tarpeeksi. Tältä kuulostaa mun käytössä Bad Monkey (menee päälle n. 6min kohdalla): http://www.youtube.com/watch?v=pW7qpIzY0Z8 Ja tältä Bat Fuzz (päälle n. 30sek kohdalla): http://www.youtube.com/watch?v=EUG54YcmvoA Mitään sen tarkempaa soundcheckiä ei noihin tehty, mikki vahvarin eteen ja treenisäädöillä eteenpäin. E: Sen verran piti vielä puffata, että Danelectron Fab Tone on myös aika muikeasoundinen pedaali jossa alapäätäkin riittää, ja kuinka ollakaan mulla on sellainen myynnissä... Siitä löytyy asiaa (ja soundinäyte) bassosäröt-FAQistakin. "Pimeinä aikoina uskonto sopii parhaiten ohjaamaan ihmisiä, aivan kuten sokea mies on paras opas säkkipimeänä yönä... Mutta kun päivä koittaa, on typerää käyttää oppaina sokeita vanhuksia." -Heinrich Heine |
|
matsku: Elikkä mulla toimii se VT bassa niin sanottuna "munakkampana" kertsisärönä ja sitten tuo "pliisumpi" särö on kokoajan siellä pohjalla perussärönä. Elikkä voitko selittää vielä tarkalleen miten piuhojen kytkennät menee ton LS-2 ja säröpurkin välillä. Mihin paikkaan se kannattaa "ketjussa" sijoittaa? Mulla on ne 2 säröä peräkkäin linkitetty ja vt bassista lähtee output vahvarille. Laitat bassosta piuhan LS_2:n inputtiin, sitten joko A tai B sendistä piuha siihen pliisumpaan säröön, pliisummasta säröstä VT:hen ja VT:stä piuha takaisin LS-2:n A tai B inputtiin, kumman nyt oletkaan valinnut, väliä sillä ei ole. Piuha LS-2:sta vahvistimeen ja LS-2 päälle moodi A+B. Nyt toinen signaali kulkee suoraan LS-2:n läpi ja toinen signaali (särötetty) menee särölenkin läpi. SG - "nicht only for the guys that likeAngus Young or Pete Townsend." -Thomann |
|
Bad Monkey tuli hetkeksi aikaa hankittua, kun kerran täällä sitä kehuskeltiin ja liiketestauksessa suht pienellä combolla kuulosti oikein kivalta murinamausteelta. Ihan mukavat, miedot maustesurinat siitä tosiaan lähtee, eikä se nyt ihan älyttömästi syönyt alapäätäkään, varsinkin kun sillä purkin low-potikalla sääteli oikein. Mutta ei se toiminut ollenkaan tuon mun putkimarsusetin kanssa siksi, että se lyttäsi signaalin ihan täysin. Dynamiikka katosi täysin. Tatsilla ei pystynyt juuri säätelemään enää saundi ja volaa, kuten olin loistavasti reagoivan putkikoneen kanssa tottunut. Ei väliä hiplasiko kieltä vai löikö täysillä, käytännössä sama saundi ja voimakkuus. Siinäpä sitten totesin ettei mistään purkista sellaisenaan löydy mulle oikeaa särösaundia. Ainoa hyvä vaihtoehto on bi-amping. Puhdas ja särökanava erikseen. No löytyipä sitten aika sattumaltakin mainio about 40W tehoinen Voima-keskusradioputkivahvistin 70-luvulta, josta saa todella mainiot putkirutinat ja -surinat. Sille DIY 1x15-kaappi kaveriksi ja avot. Tuosta lähtee loistavat särösaundit Marsusetin puhtaan, ison saundin kaveriksi. Tuossa näytettä. Bänditreeneissä erään tuoreen riffin jammailua ja hahmottelua. Äänitetty vaan ihan yhellä 57:lla keskeltä treenikämppää. http://maihinnousu.net/s/?song_id=5704 Setup siis seuraavanlainen: Gibson Thuderbird -beissi -> Boss Super Chorus (splittaa vain signaalin kahteen vahvariin. efekti ei päällä) -> Marshall JCM 800 + 412-kaappi (puhdas) ja Voima-vahvistin + 115-kaappi (särö) http://www.myspace.com/thegeorgedoubleuse
http://www.thegeorgedoubleuse.com |
|
matsku: Elikkäs tarvisin sellaisen bassosärön mikä ei hävitä botnea (eihän sellaista taida oikeasti olla olemassakaan;)! Mut suositelkaa ihmeessä jos löytyy Kiitos! Jos selailet tuonne taaksepäin niin löytyy monen monta keskustelua tästä aiheesta. EHX:n Bass Blogger ja Bass Big Muff kumpikaan ei kadota bottnea. Useita purnukoita on tullut kokeiltua ja noi välttää mulle. EBS:ää en ole (vielä;) testannut. Ja komppaan noita aikasempia lausuntoja; että eiköhän sitten se "unelma"-särö rakennella juurikin jumalattomilla kasoilla putki-vehkeitä &; jokaiselle särö-asteelle oma styrkkaripino jne, "The SOUND of VOLUME" |
|
Ensin tuli mieleen postata, että bassossa särö on ihan turha juttu. Sitten muistin Chris Squiren ja Geddy Leen soundin. Millä lie aikaan saatukaan, mutta rumpalin korvaan ne ovat olleet toimivimmat -ja jo 30-vuotta sitten tehdyt- särösoundit bassolle. Soundit, piuhat ja kajarit. |
molder 24.10.2009 10:11:59 (muokattu 24.10.2009 10:17:26) | |
|
hollmi-5: Ensin tuli mieleen postata, että bassossa särö on ihan turha juttu. Sitten muistin Chris Squiren ja Geddy Leen soundin. Millä lie aikaan saatukaan, mutta rumpalin korvaan ne ovat olleet toimivimmat -ja jo 30-vuotta sitten tehdyt- särösoundit bassolle. Squire ja Geddy Lee soittivat 30-vuotta sitten pääasiassa Rickenbackereilla joissa on omanlaisensa nasahtavan ärhäkkä saundi. ( Lemmy sitten erikseen) Varsinkin lujaa ja kovalla ätäkillä soitettaessa saundi murahtaa hienosti ; ja sitten putkinupit täysille ja kaappiseinämä hoitaa alapäät. Eiköhän tuon ajan bassostyrkkareissakin putkit kärisseet. Molemmat basistit vetävät väkevällä tatsilla josta tulee lätinää ja muroa jo basson mikeissä ; ilman pedaaleita tms. Onhan siellä joku basso-fuzz-boosteri voinut olla välissä?Mahtavalta kuulostaa, samaa mieltä. Geddyllä on "Exit..stage"-livellä yksi parhaita bassosaundeja mitä maailmassa on levylle tallennettu. Lisäisin tuohon listaan "saman osaston" Greg Laken ( King Crimson, ELP) ja John Wettonin (King Crimson mm.) vaikka eivät tainneet Rickenbackereilla soittaa. "The SOUND of VOLUME" |
|
molder: Squire ja Geddy Lee soittivat 30-vuotta sitten pääasiassa Rickenbackereilla joissa on omanlaisensa nasahtavan ärhäkkä saundi. ( Lemmy sitten erikseen) Varsinkin lujaa ja kovalla ätäkillä soitettaessa saundi murahtaa hienosti ; ja sitten putkinupit täysille ja kaappiseinämä hoitaa alapäät. Eiköhän tuon ajan bassostyrkkareissakin putkit kärisseet. Molemmat basistit vetävät väkevällä tatsilla josta tulee lätinää ja muroa jo basson mikeissä ; ilman pedaaleita tms. Onhan siellä joku basso-fuzz-boosteri voinut olla välissä?Mahtavalta kuulostaa, samaa mieltä. Geddyllä on "Exit..stage"-livellä yksi parhaita bassosaundeja mitä maailmassa on levylle tallennettu. Lisäisin tuohon listaan "saman osaston" Greg Laken ( King Crimson, ELP) ja John Wettonin (King Crimson mm.) vaikka eivät tainneet Rickenbackereilla soittaa. Lee ja Squire käyttivät molemmat Rickenbackereidensa stereoulostuloa, jolla saadaan vedettyä kaulamikki omaan ja tallamikki omaan vahvistimeensa. Tallamikin vahvarista sitten muroa vähäsen päälle ja aletaan olla bassosaundien taivaassa. Wetton taisi presarilla paiskoa kitaravahvaria käyttää säröjen tuottamiseen. SG - "nicht only for the guys that likeAngus Young or Pete Townsend." -Thomann |
|
molder: Geddyllä on "Exit..stage"-livellä yksi parhaita bassosaundeja mitä maailmassa on levylle tallennettu. Tässä ollaan asian ytimessä. En muista oliko Geddyllä vielä Ampegin läjä tuolloin, mutta soundi on aivan taivaallisen mehukas, jossa on hyvä särö. Vaikka rikuja on leimattu vain säröbassoiksi, niin totuus lie myös siinä, että niillä on paljon tehty hyvää särösoundia. |
2541 24.10.2009 13:59:19 | |
|
JartZA: Wetton taisi presarilla paiskoa kitaravahvaria käyttää säröjen tuottamiseen. Hiwattia käytti, mikä ei varsinaisesti ole pelkkä kitaravahvistin, vaan ns. jokapaikan vahvain. Crimsonin loppuaikoina '74 miehellä oli kolme nuppia (ilmeisesti DR103), kaksi 4x12" kaappia ja joku woofer -tyyppinen ratkaisu, eli veikkaan, että signaalia splitattiin tässäkin tapauksessa. http://www.dgmlive.com/image.php?id=981 |
2541 24.10.2009 14:02:35 | |
|
juki68: Tässä ollaan asian ytimessä. En muista oliko Geddyllä vielä Ampegin läjä tuolloin, mutta soundi on aivan taivaallisen mehukas, jossa on hyvä särö. Tällaiset kamat: Two BGW 750B power amps, two Ashley preamps, two 2 x 15 Thiele-design cabinets fitted with EVM speakers, two V4B Ampeg cabinets with JBL speakers, Yamaha solid state guitar amp. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|