Aihe: One män pand liksat?
1 2 3 4 5 6 7 8 9
KanttoriPiiparinen
22.10.2009 10:11:22
hvinnamo: Kaikkein pahin on tilaisuus jossa on 20 ukkoa,2 naista ja pahimmillaan ulkolaisia puolet.Sitten pitäis soittaa tanssimusiikkia.Silloin tulee sellainen tunne että kun pääsis vitun nopeesti pois täältä ja mitä vittua nää edes elävällä musiikilla tekee?? Ja yleensäkin on huomattavasti mukavampi soittaa kun porukkaa tanssii, oli soittajia sitten kuinka monta tahansa.

Tuntuu olevan ammattimies tämä hvinnamo, niin tutun tuntuista tekstiä suoltaa. Nämä valkokaulus-herraseurueet osaavat olla tosi rasittavia ja kypsyvät vasta valomerkin välittömässä läheisyydessä. Silloin lauletaan sulassa sovussa vaikka mörri-möykkyä ja kaikilla on hyvä mieli.

Toinen OMB:n kauhun paikka on joidenkin artistien/bändien biisien sitkeät vaatijat. -Osaaks soittaa Led Zeppeliiniä? Ja kun ei yksin taitu, ollaan niin huonoa soittajaa että. Isommalla kokoonpanolla on edes jonkinlaista pelivaraa hoitaa haulit himaan ja tarjota edes jotain asiaa sivuavaa.

Sitten näistä liksoista: Soitin -80 luvulla flyygeliä Turun Hamburger-Börsissä hintaan 600 mk/ilta. Tuli ohjelmatoimisto väliin. Nimeä mainitsematta, kaikkihan tämän kuitenkin tietävät. Hinta tippui puoleen. Niin tippui motivaatiokin ja lopettelin homman vähin äänin.
Ei tämä tästä enää pahemmaksi voi muuttua.
mack the knife
22.10.2009 10:30:44
Toinen OMB:n kauhun paikka on joidenkin artistien/bändien biisien sitkeät vaatijat. -Osaaks soittaa Led Zeppeliiniä? Ja kun ei yksin taitu, ollaan niin huonoa soittajaa että. Isommalla kokoonpanolla on edes jonkinlaista pelivaraa hoitaa haulit himaan ja tarjota edes jotain asiaa sivuavaa.

Mitä tuosta kauhistelee. Sanoo vaan että en. Jos rupeaa perustelemaan, niin sitten kyllä joutuu selittelemään.
COVS n:o 1.
baron
22.10.2009 10:45:52

mack the knife: Mitä tuosta kauhistelee. Sanoo vaan että en. Jos rupeaa perustelemaan, niin sitten kyllä joutuu selittelemään.

Tuo on monessa muussakin asiassa hyvä vastaus: Simppeli "ei" ilman perusteluja.
Jos perustelee, joku voi alkaa kinata perusteluista.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
WanhaWetäjä
22.10.2009 13:45:37

baron: En mä tiedä miksi mutta jotkut on niin tyytyväisiä että tilaavat toistuvasti.

Mutta 17 eri bändiä?Mites paljon noita keikkoja on per bändi/kk?

Jos sä oot hyvä soittaja niin miksi sulla ei ole kivoja hyvin palkattuja keikkoja riittävästi lähiympäristössä?

Ei mulla ole suhteita, enkä ole koskaan pyörinyt ns "piireissä", esim Treen kaupungin kokkareissa soittaa usein samat äijät eli osa on näitä wanhoja telkkarimuusikoita, jos heilläkään ei ole tarpeeksi hyväpalkkasia vetoja niin miten mulla vois olla?
En tiedä Treella yhtään julkista mestaa missä noita kivoja hyvin palkattuja keikkoja olisi, privapuolen juttujahan nuo on pääosin.Onhan täällä solistipaikkojakin mutta eihän noissa saa kummosta liksaa kukaan.Solistibändeissä rivisoittajan liksat on välillä 170-300€, ja usein tuo on vieläpä totaali, eli brutto lienee luokkaa 150-250€, poikkeuksiakin toki on, molempiin suuntiin, laskutavasta riippuu mitä noista jää käteen.
Mistäkö tiedän?No kun olen kysynyt suoraan aika monelta soittajalta mitä he saavat, myös joiltakin ombeilta/trubilta, ei nää liksahommat ole mitään suuria salaisuuksia.

Mä en ole hyvä soittaja ollut koskaan ja sellaseksi en varmasti tule vaikka treenaisin sormet verillä, jos sä tunnet olevasi hyvä ja saat osin sen takia noita keikkojasi niin sehän on hyvä juttu.Mitä näistä väitteleen.
baron
22.10.2009 14:54:46

WanhaWetäjä: Mutta 17 eri bändiä?Mites paljon noita keikkoja on per bändi/kk?
Rautalankaa: Soittajia/bändi. Lisää sana "soittajalla". Mä luulin että se oli sat sapienti.

jos sä tunnet olevasi hyvä ja saat osin sen takia noita keikkojasi niin sehän on hyvä juttu.Mitä näistä väitteleen.

En mä kuvittele olevani hyvä soittaja enkä oo koskaan sitä väittänyt.
Jos sun egosi pönkittäminen vaatii itsekehun lisäksi mun soittotaidon jatkuvaa mollaamista niin jatka ole hyvä, se on vähintä mitä voin hyväksesi tehdä.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
AnselmiMaa
22.10.2009 20:00:25
Vittu isoja miehiä ja jätkät sen ku poraa!! Ihimesakkia ja tietty rahasta!
Laittakaa omalle sivulle palkkaus per keikka nii jää aikaa tapella siitä soittotaidosta.

Arki 190 ja la 210 (sisältäen pvärahat) miinus verot, keikka-auton kulut maksaa muu ja sama muu yöpymiset.
Paljo tai vähä, mut pystyn maksamaan lainat ja laskut ja hakeen perheelle kaupasta ruokaa.
Nätti homma ja joojoo, pidän tunkkini!!
Ei muutaku ei anna periksi ja huumori yllä ja eiku lisää paskaa housuun!
half
22.10.2009 20:12:48
AnselmiMaa: Vittu isoja miehiä ja jätkät sen ku poraa!! Ihimesakkia ja tietty rahasta!
Laittakaa omalle sivulle palkkaus per keikka nii jää aikaa tapella siitä soittotaidosta.

Arki 190 ja la 210 (sisältäen pvärahat) miinus verot, keikka-auton kulut maksaa muu ja sama muu yöpymiset.
Paljo tai vähä, mut pystyn maksamaan lainat ja laskut ja hakeen perheelle kaupasta ruokaa.

Komp, komp.
COVS jäsen N:o 5
jon lord
22.10.2009 20:43:11
AnselmiMaa: Vittu isoja miehiä ja jätkät sen ku poraa!! Ihimesakkia ja tietty rahasta!

Samaa mieltä. Mulla on helvetin pieni palkka ja paljon töitä, mutta en valita täällä enkä kotona. Itse olen osani valinnut ja olen tyytyväinen siihen.
Minä en ymmärrä sitä että joka kerta rahasta tulee väittely. Kauhea pätemisen tarve kehua keikkaliksoilla ja puolet niistäkin kehuista on täyttä paskaa. Niin 1980 €/ kk ei tarvitse salailla.
COVS jäsen N.o 3
pekkajau
22.10.2009 23:38:34
jon lord: Samaa mieltä. Mulla on helvetin pieni palkka ja paljon töitä, mutta en valita täällä enkä kotona. Itse olen osani valinnut ja olen tyytyväinen siihen.
Minä en ymmärrä sitä että joka kerta rahasta tulee väittely. Kauhea pätemisen tarve kehua keikkaliksoilla ja puolet niistäkin kehuista on täyttä paskaa. Niin 1980 €/ kk ei tarvitse salailla.

Tästä plussat! Eipä ole viime aikoina tullut vastaan oikein ketään ihan pelkällä tanssisoitoilla itsensä elättävää soittajaa näillä leveysasteilla. Tarkemmin ajateltuna ei ketään!
http://www.youtube.com/watch?v=MwHWbsvgQUE
Tankero
23.10.2009 01:57:16
KoskPaavo: Sama täällä, tai no kahden käden sormilla voin laskea ne päätoimiset soittoveljet jotka olen viimeisen parin vuoden aikana tavannut.

On niitä kuulemma nähty jossain.
Humppajyrä
isojussi
23.10.2009 05:23:24 (muokattu 23.10.2009 06:10:19)
jon lord: Samaa mieltä. Mulla on helvetin pieni palkka ja paljon töitä, mutta en valita täällä enkä kotona. Itse olen osani valinnut ja olen tyytyväinen siihen.

Kappas - toinen "rohkee". Mun hinnathan oli jo aiemmin tässä ketjussa.

Nyt kyllä tosin huomauttaisin, että tän ketjun aihehan nimenomaan on palkkaus.

Sitäpaitti niin kauan, kun siitä ei uskalleta puhua, niin kauan hinnat on ja pysyy kuralla. Näistä PITÄÄ VOIDA puhua suuttumatta - yleensä vaan ne, jotka vetää herneen nenään on niitä, jotka innokkaimmin hintoja polkee.

Sitä en tosin ymmärrä, että jos paheksuu hinnanpolkijoita ja kertoo samalla omat liksansa, se on heti pätemistä ja kerskailua. Sehän vasta pätemistä onkin, kuin kehutaan kauheilla keikkamäärillä, jotka on tehty aslle torihintojen.

En mä näitten ajatusteni kanssa onneks yksin oo. Juuri juttelin asiasta erää kovasti arvostamani todella pitkän linjan eturivin tanssimuusikon kanssa ja hän oli kovastikin samoilla linjoilla mun kanssa.

Tärkein asia oli, että työehtosopimuksesta ei saisi missään tilanteessa tinkiä pisaraakaan. Pitäisi olla selkärankaa olla ottamatta sen alle tarjottuja keikkoja.

Surullisintahan tässä on, että nää hommat on ihan soittajat itte kussu. (tää hänen - ei minun suustani).

Kohta joku ärähtää, että kyllä niistä tesseistä kuule kiinni pidetään ja silti jossain toisessa kohdassa samat naamat selittää ummet ja lammet, miks kukaan ei maksa kenellekään mistään oikeesti tessiä kokonaisuudessaan....

Niijja samat niljakkeet itkee kun päntit on niin pieniä ja omb:t polkee hintoja ynnä karaoke vie keikat....

No mites sen palkan pitäs sit määräytyä?

Kaikki voinemme olla yhtä mieltä siitä, että palkkauksen määrää orkesterin markkina-arvo ja lähtökohtanahan on pidettävä sitä, että KUKAAN ammatikseen tahi ammattimaisesti - olkoonkin sitten keikkamääriin katsomatta pää- tai sivutoiminen - ei tee keikkaa alle alan minimin. ja aivan sama, onko ne just niitä, mitä tessi eritoten koskee tai niihin verrattavia (lavat, laivat, privaatit, jne), sillä kyseessä on alan MINIMI, joka velvoittaa myös MORAALISESTI.

Siis MINIMI. Tessin mukainen palkkaus on minimi, jonka alle ei mennä hyväntekeväisyyttä tai satunnaisia ystävänpalveluksia ym lehmänkauppoja lukuunottamati, mutta ne on niin marginaalihommia, että niistä ei haittaa alalle oo.

Markkina-arvon eli vetovoimanhan määrittelee pääosin orkestrin koko, laatu ja julisuuskuva. Näin ollen nipinnapin minimin saa nevöhööd umpitohelossa bussilastillisessa soittava topin turjake ja kovimman perskohtasen liksan saa stadionitkin täyteen vetävä, yksinesiintyvä kohujulkkisihmelapsivirtuoosi.

Tästä päästään taas siihe, että jos trio tekee juuri ja juuri tessillä, ollaan jo joko hinnanpolkemisen tai sitten umpisurkeusmitäänsanomattomuuden rajamailla, duolla raja on jo ylitetty ja omb:llä se on jo raakaa vittuilua.

Todellisuudessa kyse kai lienee enempikin ajattelemattomuudesta ja varmasti osin saamattomuudestakin.

Aatelkaa nys saatana maalaisjärjelläkin: kaikille piisais enempi keikkoja, kun jokanen aattelis, että mieluummin vähemmän hyvänhintasia, kun enemmän pilkkahintasia keikkoja.

Laskennallinen yhtälö on esitetty aiemmin tässä ketjussa - noudattakaa sitä, rakkaat soittajasiskot ja -veljet.
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
sabian
23.10.2009 07:39:46
isojussi: Aatelkaa nys saatana maalaisjärjelläkin: kaikille piisais enempi keikkoja, kun jokanen aattelis, että mieluummin vähemmän hyvänhintasia, kun enemmän pilkkahintasia keikkoja.

Laskennallinen yhtälö on esitetty aiemmin tässä ketjussa - noudattakaa sitä, rakkaat soittajasiskot ja -veljet.

Se on fakta että AINA tulee se omb/duo/trio etc. joka tekee halvemmalla kuin oma tarjous ollu. Eikä sille mitään voi. Aivan sama asia on se että meikäläinen kun tekee timpurin hommia oikeeks työks ja jonkun tarjouksen kun jätän jostain rempasta niin aina välillä tulee mutinaa hinnasta että voi miten kallis. "Naapurin siskon poika pääsi justiin ammattikoulusta,se tekis puolet halvemmalla." No naapurin siskon poika saa mun puolesta sitten tehdä homman. Asiakkaalla on oikeus valita, hän on maksaja kuitenkin. Hommia tulee ja hommia menee.
Jos hinta ei miellytä niin ottakoon jonkun muun,sama soittohommissa. En mä yöunia siittä menetä jos joku tekee halvemmalla.
isojussi
23.10.2009 07:51:44
sabian: Se on fakta että AINA tulee se omb/duo/trio etc. joka tekee halvemmalla kuin oma tarjous ollu. Eikä sille mitään voi. ... Jos hinta ei miellytä niin ottakoon jonkun muun,sama soittohommissa. En mä yöunia siittä menetä jos joku tekee halvemmalla.

Juu juu - eipä vuodatukseni ollutkaan suunnattu meitille, jotka emme polje hintoja.
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
KoskPaavo
23.10.2009 09:09:09
Mun eläke on puolet tuosta jonlordin palkasta, repikää siitä.
Humppamuseon intendentti
hvinnamo
23.10.2009 10:59:15
Mun eläke on alle 300e/kk.Sillä pitäis pärjäillä.
isojussi
23.10.2009 11:17:59
hvinnamo: Mun eläke on alle 300e/kk.Sillä pitäis pärjäillä.

Enpä oo omaani tällä hetkelä uskaltanu ees tarkastaa. YELiä tars kai pikkuhiljaa korotella.

Mutta alkuperäiseen aiheeseen.

Edellisen vuodatukseni perusteelle ei omb:llä paranis pahemmin alle 350 €:n tehä.

Ja jos mennään samalla periaatteella, niin duolla alle 500 €:n ja triolla alle 700.
half
23.10.2009 12:32:08
hvinnamo: Mun eläke on alle 300e/kk.Sillä pitäis pärjäillä.

Öö, tota saako sen postissa toisinaan tulevan eläkepaperin kertoman summan päälle jonkun kansaneläkkeen tai jotain. Onhan paljon, etenkin naisia, jotka ovat ikänsä työskennelleet kotona. Itsellä oli viimeksi n. 750e muistaakseni ja sekin on kertynyt enimmäkseen vuosia sitten.
half
23.10.2009 12:33:19
isojussi: Enpä oo omaani tällä hetkelä uskaltanu ees tarkastaa. YELiä tars kai pikkuhiljaa korotella.

Mutta alkuperäiseen aiheeseen.

Edellisen vuodatukseni perusteelle ei omb:llä paranis pahemmin alle 350 €:n tehä.

Ja jos mennään samalla periaatteella, niin duolla alle 500 €:n ja triolla alle 700.

Ei pitäis niin, mutta me kyllä mennään alle 700:lla eurolla vitutti se sua tai ei.
artope
23.10.2009 13:00:10

half: Ei pitäis niin, mutta me kyllä mennään alle 700:lla eurolla vitutti se sua tai ei.

Komp komp.
"Pelimanni kolmannessa polvessa. Toisessa polvessa kuluma"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)