Aihe: Pretty Woman/Kaunis Nainen
1 2 3
Mynthor
02.03.2004 23:26:15
Tätä mä just tarkotin,ei millään pahalla,pojjaat,vai että oikeen 30 vuotta on bassoa soiteltu?????Sori,tää menee yli mun ymmärryksen,mutta mä oonkin vaan vanha tanssimuusikko,joka tarvii NUOTIT, jos tarvii,ei tabeja,jotka ovet sangen kompelöitä livekäytössä:-)))

Voisiko joku ihan ystävällisesti nyt selittää vanhalle tyhmälle sedälle,MIKÄ tarkoitus tällä biisien kuten "Pretty Woman,Emma yms."tabeiksi laittamisella on teille,siis huvin vuoksiko te niitä teette vai muitten avuttomien(sori)avuksi,i don`t get it???

Anteeksi jo etukäteen.............................

Mikähän v...u sunkin ongelmasi on? Mikä helvetti sua siinä sapettaa, jos joku on aidosti kiinnostunut rytmimusiikin historian yksityiskohdista, just niistä jutuista mitä ei yleensä huomioida ja jotka lähemmässä tarkastelussa osoittautuvat todella hienoiksi.
Tuskin kukaan rupeaa mitään 7-sivuisia putkeen kirjoitettuja bassostemmoja tanssikeikalle kuljettamaan, korkeintaan sun kiusaksi! Kaikki varmaan tajuaa yksityiskohtaisen transkription ja komppi/keikkalapun eron.

i don`t get it???

En minäkään sun narinaa.
Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat.
WanhaWetäjä
02.03.2004 23:48:19 (muokattu 02.03.2004 23:48:53)

Mikähän v...u sunkin ongelmasi on? Mikä helvetti sua siinä sapettaa, jos joku on aidosti kiinnostunut rytmimusiikin historian yksityiskohdista, just niistä jutuista mitä ei yleensä huomioida ja jotka lähemmässä tarkastelussa osoittautuvat todella hienoiksi

Mä nyt jo kerkesin vähän kantaani selventämään,mutta kukin tehkööt mitä lystää,mun asiani eikä kenekään muunkaan ole arvioida mikä on mielekästä, mikä ei!

Kerro nyt kuitenkin mulle mitä hianouksia tämä kyseinen Pretty Woman JUURI SINUN mielestäsi sisältää,saadaan vähän syvyyttä aiheeseen?

Mä olen 46 v.,kuullut ja soittanut kyseistä kappaletta kyllästymiseen asti,mikä tekee juuri siitä biisistä jotain niin erikoista,siis basistin/bassolinjan kannalta???
poppamies
02.03.2004 23:52:14 (muokattu 03.03.2004 00:11:01)

Mä olen itse sitä sukupolvee että tabit on "UFO"osastoo...

No tästähän nyt vasta UFO juttu tuli...nimittäin jos maltat hetken niin ehkä huomaat että nuotithan minä olen tekemässä siitä kappaleesta. En ymmärrä mistä olet saanut sen mielikuvan että yrittäisin pakkosyöttää sinulle jotain harakanvarpaita? Siinä alapuolella on toki sama asia tabulatuurina (avuttomille), mutta jos häiritsee niin otan ne pois...

Mä olen 46 v.,kuullut ja soittanut kyseistä kappaletta kyllästymiseen asti,mikä tekee juuri siitä biisistä jotain niin erikoista,siis basistin/bassolinjan kannalta???

No nyt aletaan päästä asiaan. Kun tuo kappale kerra on sinulle noinkin tuttu niin toivoisin että soittaisit nuo minun nuotit läpi ja kertoisit minulle missä menee väärin...
P.S. Tuli vielä mieleen että kappale löi läpi vuonna 1964 Orbison'in laulamana tasaan 40 v. sitten...tosin en tiedä oliko joku toinen tehnyt sen kuuluisaksi jo 6 vuotta aikaisemmin...
"G-strings are for strippers"
M.i.k.key
03.03.2004 00:03:27

Mistä kappaleesta vaan tulisi edes yrittää tehdä musiikkia joka soittokerralla! Tuo on tainnut sulta unohtua jo aika monta vuotta sitten!
My name is Baron, M.i.k.key Baron
Neljä Ruuvia
03.03.2004 08:08:36
No lisätääns tähän soppaan vielä tää....Teoston sivuilta napsittua...
Kysymys: Onko sanoitusten ja sointumerkintöjen julkaiseminen nettisivuilla luvallista?

Vastaus: Nuottien ja laulujen sanojen laittaminen nettiin on teosten saattamista yleisön saataviin graafisessa muodossa. Siihen tarvitaan lupa oikeuksien haltijalta. Jos teos on kustannettu, luvan myöntää kustantaja, muussa tapauksessa tekijä. Kun julkaistavaksi suunnitellut teokset on valittu, tekijöiden yhteystietoja voi tiedustella Teoston asiakaspalvelusta. Suomen Musiikkikustantajat ry:n jäsenkustantamojen yhteystiedot löytyvät osoitteesta www.musiikkikustantajat.fi.

Oikein tai väärin ,näin sanoo laki.
poppamies
03.03.2004 09:29:14

...Oikein tai väärin ,näin sanoo laki...

No unohdetaan koko asia... ei taida tämä aiheuttaa kuin ärsytys- ja tavallista virkayskää... poistan sen linkin mun sivulle.
WanhaWetäjä
03.03.2004 12:18:14

Mistä kappaleesta vaan tulisi edes yrittää tehdä musiikkia joka soittokerralla! Tuo on tainnut sulta unohtua jo aika monta vuotta sitten!

Voi hellanlettas sentään........Oletkos paljonkin keikkaa tehnyt??Kaunis ajatus,mutta ei sitä aina jaksa eikä pysty "antaan parastaan",mutta kun on tarpeeksi rutiinia niin eiköhän ne keikat hoidu sillä,jos ei satu oleen se paras päivä noin muuten??

No me nyt ollaan ilmeisesti niin eri maailmoista...en mä ole mikään ryytynyt humppaukko jos sitä meinaat...vaikka ikää onkin!

Jos tanssimuusikko lähtis tolle linjalle,että joka hemmetin keikka,joka ainoasta biisistä, pitäs tehdä jotain elämää suurempaa taidetta,jokainen lappu pitäs olla yks yhteen pienintäkin piirtoa myöten, niin eihän siitä mitään tulisi!

Nuottien käyttötarkoitus tanssimusassa on helpottaa biisien soittamista/muistamista,jos joku haluaa kopsata huvikseen tai muiden iloksi bassolinjoja/tms.pilkuntarkasti,niin siitä vaan!

Mulla ei ole moiseen aikaa,eikä se tanssimusassa ole ollenkaan oleellista,välillä on pakko oikoa,muuten tulee niitä neljän sivun lappuja...
Kukko
03.03.2004 13:35:54

No unohdetaan koko asia... ei taida tämä aiheuttaa kuin ärsytys- ja tavallista virkayskää... poistan sen linkin mun sivulle.

Älä luovuta poppis, mulle on ainakin tuonu iloa sun tab:si, joten jatka vaan.Täällä on aina joku jotain vastaan...
"Viihdetaiteilijan työssä on ikävintä, kun joutuu selvinpäin mikrofonin takaa katselemaan, kun amatöörit ryyppää" -Irwin-
Neljä Ruuvia
03.03.2004 15:13:53
Älä luovuta poppis, mulle on ainakin tuonu iloa sun tab:si, joten jatka vaan.Täällä on aina joku jotain vastaan...

En mää sanonu että mä oon vastaan ,toinpahan vaan esiin asian tällasenkin puolen.
perkeles
03.03.2004 17:55:28
Siihen aikaan "tuottaminen"tais olla tuntematon käsitys
Suomenmaassa,toi Ränin Iist Virkinia on kyllä ehkä yks parhaita esimerkkejä siitä puolesta...kukahan siinä mahtaa bassoa kiusata?

alkuperäinen "se jokin" samaan nippuun
mitäs tilasit!
KMT
03.03.2004 17:56:43

alkuperäinen "se jokin" samaan nippuun

Kukas sen esittää?

Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä!
perkeles
03.03.2004 18:10:26
Kukas sen esittää?

no sitä mäkin mietin mutta tuloksetta
mitäs tilasit!
c64
03.03.2004 19:44:55
Oliskohan Beat-pete ja The Agents

Vai onko ollut sitä ennen jo joku esittäjä?

Ronny And The Loaferis -versiossa vuodelta -64 basso ainakin kuulostaa epävireiseltä. Tiedä sitten onko vika vanhassa nauhoituksessa. Kuulostaa myös kuin basisti soittaa välillä aivan väärin. Siihen aikaan ei varmaan ollut niin tarkkaa...
poppamies
03.03.2004 20:18:25

Ronny And The Loaferis -versiossa vuodelta -64 basso ainakin kuulostaa epävireiseltä. Tiedä sitten onko vika vanhassa nauhoituksessa. Kuulostaa myös kuin basisti soittaa välillä aivan väärin. Siihen aikaan ei varmaan ollut niin tarkkaa...

No nyt en tiedä puhutteko kotomaisesta vaiko ulkomaisesta.
Kappalehan on minun ymmärryksen mukaan Joan Baez'in ja hänhän teki siitä hitin. Tämä versio on ainakin mulle se "alkuperäinen".
M.i.k.key
04.03.2004 04:32:12
Voi hellanlettas sentään........Oletkos paljonkin keikkaa tehnyt??Kaunis ajatus,mutta ei sitä aina jaksa eikä pysty "antaan parastaan",mutta kun on tarpeeksi rutiinia niin eiköhän ne keikat hoidu sillä,jos ei satu oleen se paras päivä noin muuten??

No me nyt ollaan ilmeisesti niin eri maailmoista...en mä ole mikään ryytynyt humppaukko jos sitä meinaat...vaikka ikää onkin!

Jos tanssimuusikko lähtis tolle linjalle,että joka hemmetin keikka,joka ainoasta biisistä, pitäs tehdä jotain elämää suurempaa taidetta,jokainen lappu pitäs olla yks yhteen pienintäkin piirtoa myöten, niin eihän siitä mitään tulisi!

No hellat soikoon onhan noita tullut soitettua! Tuo ajatus minkä esitin on semmoinen mitä kaikkien kannattaa pitää mielessä. En tarkoittanut tätä henkikohtalaisesti teikäläiselle vaan yleisesti kaikille soittajille, sillä tuo on se ydinidea mikä erottaa soittajat soittajista! Itse sen verran huda-pop-rock yms. maailmoja seilanneena voin vain suositella tervettä itsekritiikkiä ja mietiskelyä musan henkilökohtaisesta merkityksestä!

Toki sattuu keikkoja joissa on vain pakko miettiä että tehdään rahat täällä ja "taide" muualla mutta pidemmän päälle se musan ydin (ainakin mulle) katoaa.

En myöskään tarkoittanut mitään 10-sivuisten transkriptioiden haukkana seuraamista vaan ylipäätäänsä semmoista musikaalista soittoa ja sitä "musan" tekemistä oli sitten keikka ja staili mikä hyvänsä! Se juuri sen hetken oma tulkinta on hyvissä käsissä vain hyvä asia.

Palataan kuule aiheeseen
My name is Baron, M.i.k.key Baron
poppamies
04.03.2004 07:39:10 (muokattu 04.03.2004 07:59:22)

Joskus myös ei ole mielekästä kopsata jotain kolmannen b-osan erilaisuuksia tarkkaan ylös. Tulee muuten kilometrin pituinen komppilappu...

Selvyyden vuoksi sanottakoon vielä että ei tuollaista puolentusinan sivun transkriptiota suinkaan ole tarkoitettu miksikään "komppilapuksi". Päinvastoin. Minun mielestä ei pidä olla ensimmäistäkään lappua keikalla. Ei täpliä eikä edes sointumerkintöjä. Jos ei osaa niitä kappaleita niin ehkä ei pitäisi lähteä sille keikalle ensinkään. Se työ tehdään kotona/treneissä. Siihen (lähinnä kotona harjoittelemiseen) niitä tarkkoja taranskriptiooita tarvitaan . Eikä haittaa vaikka siinä olisi ne kolmannen B-osan muunnokset mukana. Vaihtelu virkistää. Tosiasiahan tietenkin on että keikalla varmasti tulee soitettua tuollainen vähän "oma sovitus".
Joka tapauksessa. Tutkimalla tarkasti jonkun ehkä jo edesmenneen vaikkapa basistin tulkintaa jostain vanhasta kappaleesta rikastuu itsekin. Pääsee ikäänkuin sen basistin, olkoonpa sitten vaikka James Jamerson, sielunmaailmaan.
Kaikenkaikkiaan en usko että jonkun kappaleen nuottien läpikäyminen kotona on kenellekään haitaksi vaikka olisikin soittanut humppaa 30v. katkeruuteen asti.
Fuzzy Boner
04.03.2004 10:41:47 (muokattu 04.03.2004 11:16:31)
SENSUROITU.

En jaksakaan haastaa ;)
Hello Brothers; My name is Baron, Fuzzy Baron
El Condor
04.03.2004 12:42:40
No nyt en tiedä puhutteko kotomaisesta vaiko ulkomaisesta.
Kappalehan on minun ymmärryksen mukaan Joan Baez'in ja hänhän teki siitä hitin. Tämä versio on ainakin mulle se "alkuperäinen".

Ihan alkuperäinen Se jokin -versio on Gerry & The Pacemakersin "You´ve Got What I Like". On muuten ihan hirveä lassutus, Ronny & the Loafersinkin versio on paljon parempi.

Badding Rockersilla on mielestäni erittäin hyvä versio ko. kappaleesta.
poppamies
04.03.2004 13:01:41 (muokattu 04.03.2004 13:02:20)

Ihan alkuperäinen Se jokin -versio on Gerry & The Pacemakersin "You´ve Got What I Like".

No puhutaanko nyt "East Virginia" vaiko "Pretty Woman" kappaleesta. Rupean menemään sekaisin. Itse tarkoitin "East Virginia" kun mainitsin Joan Baez'in nimeä.
Tässä thredisä nimittäin käsitellään vaikka mitä asioita ;)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)