Cooper_Alice 20.10.2009 18:38:33 | |
---|
Huom! Olet kirjoittamassa yli 136 päivää vanhaan ketjuun! - selvä. Haussa olisi sellaista piano, kitara tai saksofoni-vetoista jazzia, mieluusti pienellä kokoonpanolla. Ei freejazz-juttuja. Mitenköhän tän nyt osais selittää.. No, koittakaa te jazz-tietäjät opastaa funk-, ja rock-tielle eksynyttä! "Mun puhetyyli sammaltaa. Mun elämäntyylikin kyllä vähän sammaltaa" |
baron 20.10.2009 22:38:20 | |
---|
Cooper_Alice: - selvä. Haussa olisi sellaista piano, kitara tai saksofoni-vetoista jazzia, mieluusti pienellä kokoonpanolla. Ei freejazz-juttuja. Mitenköhän tän nyt osais selittää.. No, koittakaa te jazz-tietäjät opastaa funk-, ja rock-tielle eksynyttä! John Scofield, esim I'll Take Les You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
sub zero 20.10.2009 23:13:57 (muokattu 21.10.2009 00:46:30) | |
---|
Cooper_Alice:Haussa olisi sellaista piano, kitara tai saksofoni-vetoista jazzia, mieluusti pienellä kokoonpanolla. Ei freejazz-juttuja. Mitenköhän tän nyt osais selittää.. No, koittakaa te jazz-tietäjät opastaa funk-, ja rock-tielle eksynyttä! no nää vois olla helppoja jazz (tai osa vähän jazz-rock)-levyjä alkuunsa: Pat Metheny - Bright Size Life Freddie Hubbard - Red Clay Wes Montgomery - So Much Guitar Charlie Christian - The Genius of Electric Guitar (vähän vanhempaa...) John Scofield - Groove Elation (tai A Go Go, jos haluu funkahtavaa) Chick Corea - Friends mr. finland, walk on by, your ideapark dream.
mr. finland, walk on by, your alko store supreme |
zorro 20.10.2009 23:36:12 | |
---|
Cooper_Alice: - selvä. Haussa olisi sellaista piano, kitara tai saksofoni-vetoista jazzia, mieluusti pienellä kokoonpanolla. Ei freejazz-juttuja. Mitenköhän tän nyt osais selittää.. No, koittakaa te jazz-tietäjät opastaa funk-, ja rock-tielle eksynyttä! John Coltrane - Giant Steps Sonny Rollins - Saxophone Colossus Molemmissa on "helppoja" ja vaikeita, nopeita ja hitaita biisejä, ja ennen kaikkea loistavia sooloja. saundi lähtee tukasta! |
UnBrain 21.10.2009 21:16:34 | |
---|
ljöö.. |
Kiitokset kaikille, näköjään ymmärsitte juuri mitä hain. Erittäin hyvältä kuulostaa! "Mun puhetyyli sammaltaa. Mun elämäntyylikin kyllä vähän sammaltaa" |
El Hombre 31.10.2009 03:40:28 | |
---|
zorro: John Coltrane - Giant Steps Sonny Rollins - Saxophone Colossus Molemmissa on "helppoja" ja vaikeita, nopeita ja hitaita biisejä, ja ennen kaikkea loistavia sooloja. Jo-o, Giant Stepsia aloittelijalle..:) Jos nyt kuitenkin lähtis katsomaan vaikka jotain swingbiisejä ennen kuin aloittaa Coltraneopinnot tempossa 360bpm... |
baron 31.10.2009 09:56:26 | |
---|
El Hombre: Jo-o, Giant Stepsia aloittelijalle..:) Jos nyt kuitenkin lähtis katsomaan vaikka jotain swingbiisejä ennen kuin aloittaa Coltraneopinnot tempossa 360bpm... Levine esittää kirjassaan kuinka käyttökelpoinen pentatoninen asteikko on: Giant Stepsin selvittää kolmella sellaisella! You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
El Hombre 31.10.2009 13:21:33 | |
---|
baron: Levine esittää kirjassaan kuinka käyttökelpoinen pentatoninen asteikko on: Giant Stepsin selvittää kolmella sellaisella! Kyllä minullakin se kirja on. Mutta en kyllä tiedä osaisinko soittaa ko. biisiin hyvänkuuloista sooloa, tai yhtään mitään alkuperäisessä tempossa. Kitarallahan on helpo tehdä tätä "liikutanpa samaa sormitusta pitkin kaulaa"-juttua, toinen asia miten jazz ja hip se sitten on. Ehdottaisin mielumin swingstankkuja ja jos ne tuntuu liian korneilta modaalista matskua Milesilta tai vaikkapa Herbie Hancockilta, "So What", "Watermelon Man" yms. |
kimurantti1 31.10.2009 14:34:21 | |
---|
El Hombre: Kitarallahan on helpo tehdä tätä "liikutanpa samaa sormitusta pitkin kaulaa"-juttua, toinen asia miten jazz ja hip se sitten on. Hehe. :-) Tää on kanssa sellainen urbaani legenda, jota kuulee monien ei-kitaristien suusta aivan jatkuvasti. Soittoteknisesti se tavallaan onkin juuri niin yksinkertaista, että voidaan siirtää kättä vaan pieni terssi ylöspäin ja sahata samat jutut vaikka kaikkiin Giant Stepsin vaihdoksiin. Se mitä monet taas eivät tule ajatelleeksi on, että kitara on esimerkiksi pianoon verrattuna todella epävisuaalinen soitin, ja ylipäätään asioiden (soinnut, skaalat, arpeggiot jne) hahmottaminen kitaralla on paljon mutkikkaampaa kuin vaikkapa pianolla. Jos soitetaan vähän ripeämpää kamaa, niin sellainen käden siirtely ja hyppiminen ympäri otelautaa ei useinkaan tule kysymykseen, vaan kaikki on pakko pystyä hahmottamaan samasta asemasta, ja sormituksia yhdelle fraasille saattaa olla vaikka kymmenen erilaista. Plus että kitaralla vähänkään laajempien sointuarpeggioiden soittaminen ripeämmässä tempossa on plektratekniikan osalta todella haastavaa, ja vaatii aika kovaa tekniikkaa soittajalta, että niitä syheröitä pystyy soveltamaan improvisoinnissa. Toisilla soittimilla on sitten toiset jutut vaikeita. Tää nyt oli vaan tällainen ajatus joka pölähtää päähän joka kerta, kun kuulee puhuttavan, kuinka "yksinkertaisia" nää jutut kitaralla mukamas on. ;-) |
antnis 31.10.2009 15:47:20 | |
---|
Cooper_Alice: - selvä. Haussa olisi sellaista piano, kitara tai saksofoni-vetoista jazzia, mieluusti pienellä kokoonpanolla. Ei freejazz-juttuja. Mitenköhän tän nyt osais selittää.. No, koittakaa te jazz-tietäjät opastaa funk-, ja rock-tielle eksynyttä! Ite tykkään Roland Kirkistä kuin hullu puurosta, esim. -74 tehty Compliments Of The Mysterious Phantom tai -64 tehty I Talk With the Spirits ovat suositeltavia. Taustasta fiilistä ja SRV-likkejä päälle paskalla soundilla. |
El Hombre 31.10.2009 22:28:26 | |
---|
kimurantti1: Hehe. :-) Tää on kanssa sellainen urbaani legenda, jota kuulee monien ei-kitaristien suusta aivan jatkuvasti. Soittoteknisesti se tavallaan onkin juuri niin yksinkertaista, että voidaan siirtää kättä vaan pieni terssi ylöspäin ja sahata samat jutut vaikka kaikkiin Giant Stepsin vaihdoksiin. Se mitä monet taas eivät tule ajatelleeksi on, että kitara on esimerkiksi pianoon verrattuna todella epävisuaalinen soitin, ja ylipäätään asioiden (soinnut, skaalat, arpeggiot jne) hahmottaminen kitaralla on paljon mutkikkaampaa kuin vaikkapa pianolla. Jos soitetaan vähän ripeämpää kamaa, niin sellainen käden siirtely ja hyppiminen ympäri otelautaa ei useinkaan tule kysymykseen, vaan kaikki on pakko pystyä hahmottamaan samasta asemasta, ja sormituksia yhdelle fraasille saattaa olla vaikka kymmenen erilaista. Plus että kitaralla vähänkään laajempien sointuarpeggioiden soittaminen ripeämmässä tempossa on plektratekniikan osalta todella haastavaa, ja vaatii aika kovaa tekniikkaa soittajalta, että niitä syheröitä pystyy soveltamaan improvisoinnissa. Toisilla soittimilla on sitten toiset jutut vaikeita. Tää nyt oli vaan tällainen ajatus joka pölähtää päähän joka kerta, kun kuulee puhuttavan, kuinka "yksinkertaisia" nää jutut kitaralla mukamas on. ;-) Your preaching to the choir, brother. On tässä tullut kitaraa soitettua vähän vaille 20 vuotta. Sitä mieltä olen kyllä edelleen että jos joku tosissaan väittää Giant Stepsin olevan helppo biisi on joko A) yksinkertaistanut asioita rankalla kädellä josta esimerkkinä mainittu samat-jutut-eri-kohdista-menetelmä, tai B) ihan helvetin lahjakas. Edelleen: ei aloittelijaviulistille heti kättelyssä Paganinia lätkäistä, miksi sitten aloittelijajazzarille Giant Stepsia? |
kimurantti1 31.10.2009 22:39:51 (muokattu 31.10.2009 23:20:43) | |
---|
El Hombre: Your preaching to the choir, brother. Oho, my bad. On tässä tullut kitaraa soitettua vähän vaille 20 vuotta. Sitä mieltä olen kyllä edelleen että jos joku tosissaan väittää Giant Stepsin olevan helppo biisi on joko A) yksinkertaistanut asioita rankalla kädellä josta esimerkkinä mainittu samat-jutut-eri-kohdista-menetelmä-- Tää on tosiaan jännä juttu. Tää "samat jutut eri kohdista" on ihan järkevä neuvo ja monta kertaa se toimii, mutta yhtä monta kertaa tuntuu ettei sen avulla tule mitään järkevää. Henk. koht. mä en tota Giant Stepsia ymmärrä. Se on hiton vaikea biisi, mutta mun korviini se on myös hiton paska biisi, heh. Geneeristä kakkosvitosten ja dominanttisointujen siirtelyä pienen terssin välein. Ei esim. alkuperäisessä versiossakaan ole sooloissa mitään, mikä tekisi siitä mun korvissani jotenkin hienoa musaa. Edit: Ja näköjään tää oli jo toinen kerta kun tässä ketjussa asiasta mainitsin.. |
Zeeboo 31.10.2009 23:05:21 | |
---|
kimurantti1: Hehe. :-)... Veli todistaa väkevästi. Tuo näennäisvisuaalisuus on vähän semmonen/tämmöinen juttu. Onhan se niin, että sävellajin muuttuessa sormituksen ei tartte muuttua, ja mollipentatonisen perusloota on samanlainen vaikkapa F#:stä ja G:stä. Mun käsittääkseni kurssitutkinnoissa pitää edelleen osata asteikoita ja arpeggioita kurssista riippuen parin, kolmen oktaavin verran, mutta ihan jokaisessa laitoksessa ei vissiin arvota asemaa, josta nämä pitäisi soittaa. Tällä pääsee helposti sellaiseen liki-osaamiseen, eli yhden kun osaa, niin loput tulee vähän niinkuin kaupanpääliseksi kunhan aloitusääni löytyy. Noilla osaamisilla ei vielä kolmella pentatonisella giantsteppeihin järkevää soolos rakenneta. Itsellä oli jossain vaiheessa tapana ottaa randomilla joku asema ja soittaa siinä asemassa kaikki duurit ja jazz-mollit ja niden nelisointuarpeggiot vähän niinkuin warm-uppina. Kokeilin sitäkin, että soitin standardeja samalla ajatuksella, eli Real Bookista biisi ja sitä soitti satunnaisasemasta. Melkoista pässi-äksiisiähän tuollainen on, ja alkuun ihan hemmetin vaikeeta. Olisi varmaan kannattanut tehdä tuota ajatuksen kanssa enemmän, tiedä vaikkaolisi oppinut soittamaankin... "Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta." |
baron 01.11.2009 00:00:58 | |
---|
Mä oon luullut että muitakin soittimia kuin kitara joilla voi jatsia aloitella? You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
kimurantti1 01.11.2009 00:16:03 (muokattu 01.11.2009 00:45:14) | |
---|
baron: Mä oon luullut että muitakin soittimia kuin kitara joilla voi jatsia aloitella? Onkohan sulla jotain kitaristeja vastaan? :-) Kysynpä vaan, kun sulta on saman sävyistä tekstiä tullut aiemminkin, kun jazz- tai teoriapalstalla onkin keskusteltu muutaman viestin verran kitaransoitosta. Se on about yleisin soitin jota tän sivuston käyttäjät soittaa ja on ihan perusteltua olettaa, että joitain saattaa kiinnostaa nää jutut. Toistaiseksi kitara on ainoa soitin, josta mä osaan sanoa yhtään mitään, ja jonka kautta pystyn jotenkin konkretisoimaan näitä asioita. Sä voit sitten kantaa kortesi kekoon pianonsoiton osalta näissä keskusteluissa. Tai kerro ihmeessä vaikka trumpetista ja fonistakin jos osaat, mulla ei nimittäin niistä ole paljoakaan sanottavaa. Tai no yks juttu: Miles oli kunkkujen kunkku. ;-) |
baron 01.11.2009 01:06:11 | |
---|
kimurantti1: Onkohan sulla jotain kitaristeja vastaan? Näppäinhaitaria tarkoitin. Siinähän on sama idis kuin kitaralla: Kun opettelee yhden asteikon, kättä siirtämällä saa samalla sormituksella kaikissa muissa sävellajeissa. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Jucciz 11.11.2009 00:39:19 | |
---|
baron: Näppäinhaitaria tarkoitin. Siinähän on sama idis kuin kitaralla: Kun opettelee yhden asteikon, kättä siirtämällä saa samalla sormituksella kaikissa muissa sävellajeissa. Valitettavasti. Meidän haitaristi sanoo aina biisin alussa "joo, se lähtee tosta mustan vierestä". En jaksa enää nykyisin nauraa. |
sub zero 15.05.2010 17:49:40 (muokattu 15.05.2010 17:52:06) | |
---|
minusta tuntuu, ettei monista skaaloista ole mitään iloa esim tieto, että seiskasoinnun päälle voi soittaa miksolyydistä skaalaa... onko tästä nyt iloa? eroa sävelen perusduuriskaalaan on yhden nuotin verran eikä se välttämättä kuulosta monissa tilanteissa korvaani sen paremmalta. tuntuisi melkein luontevammalta opetella ilman skaaloja pelkän soinnun perusteella ottamalla vaikka soinnun pohjasävelen perusduuri/molliskaala lähtökohdaksi (puhun 1920-luvun jazzista, jos se vaikuttaa asiaan) en ole kännissä, en elä huumeessa, kirjoitan vaan viestini kovassa kuumeessa /
rölötysketjut ovat mulle aika vaikeita, aina ei voi aavistaa moderaattorin aikeita |
sub zero 15.05.2010 17:51:46 (muokattu 15.05.2010 17:54:58) | |
---|
Toinen asia: kappaleessa "struttin' with some barbecue" nuoteissa neuvotaan käyttämään Fmaj7 sointua heti aluksi. se kuulostaa kuitenkin kokonaan (joka nuotti) soitettuna todella huonolta. Kannattaisikohan siinä soittaa jotain muuta kuin koko maj7 sointu taustaksi? Samoin Dm7 kuulostaa erittäin huonolta kappaleessa. Ja itse asiassa moni muukin sointu. en ole kännissä, en elä huumeessa, kirjoitan vaan viestini kovassa kuumeessa /
rölötysketjut ovat mulle aika vaikeita, aina ei voi aavistaa moderaattorin aikeita |