Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Apua tarvitaan
1
akuleo
22.10.2009 17:07:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin eilen uuden wah-pedaalin Dunlop MC-404 CAE Wah: in. Omistan myös Boss MT-2: Metal Zone säröpedaalin. Noh wah-pedaalia koettaessani tämän säröpedaalin kanssa huomisinkin, että kun pedaalin asettaa matalille kanaville (taka kenoon) häiviää äänet lähes kokonaan. Sama ongelma ei esiinny, kun laitan säröt suoraan putkicombostani (Fender Super Champ XD).
 
Tarvitsisinkin apua saadakseni säröpedaali toimimaan wah-pedaalin kanssa. Pedaalit eivät ilmeisesti sovi kovin hyvin yhteen, mutta ainakin wah-pedaaleissa on paljon säärövaraa. Mitä pitäisi siis tehdä? Mieluiten jättäisin säätämättä wah-pedaaliani, mikäli ongelmasta pääsee jollakin muulla tavalla.
 
Kokemattomana olen sellaisia päätelmiä tehnyt, ettei säröpedaalini vahvista matalia ääniä tarpeeksi, sillä vahvistimesta saatava särö toimii ihan hyvin wahin kanssa ja oletettaviasti antaa niille jonkinlaista lisäpotkua. Eli vikaa pitäisi löytyä myös säröpedaalistani. Mieluiten säätäisinkin sitä. Voisiko esim. pedaalin äänenvoimakkuutta lisätä niin, ettei se vaikuta korkeisiin ääniin?
 
mvirta
22.10.2009 17:27:48 (muokattu 22.10.2009 17:34:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varmistetaan nyt vielä että kamppeet ovat järjestyksessä kitara->wah->särö->vahvistin?
 
E:Niin ei kai tää mikään laki ole mutta järjestys voi vaikuttaa jotain. Itse asiassa mun Dunlopin ohjeet kyllä näköjään suosittelee laittamaan fuzzin ennen wahia joten tiedä näistä.
 
Shut Up 'n Play Yer Guitar
akuleo
22.10.2009 19:02:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen jo yrittäny järjestyksenvaihtoa, muttei auttanut.
 
Borlag
22.10.2009 19:12:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös tuossa se sivussa oleva potikka ole tuota volume boostia varten, eli jos väännät sen nollille, tottakai äänenvoimakkuus tippuu. Se itse "keinuva lauta" osa on se jolla itse waakkua ohjataan.
 
Anteeksi jos ymmärsin ongelmasi täysin väärin...
 
akuleo
22.10.2009 19:20:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No et nyt täysin väärin sillä totakin yritin, mutta se korottaa samalla myös yläkanavien voimakkuutta, joten joo saan alakanavat kuulumaan, mutta kun laudan nojaa etukanaville murhaan korvani. Toivoisin sellaista kuuloystävällistä ratkaisua, sellaista että pystyy asettamaan wah: in alakanaville ilman äänenvoimakkuus laskee.
 
Borlag
22.10.2009 19:23:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

akuleo: No et nyt täysin väärin sillä totakin yritin, mutta se korottaa samalla myös yläkanavien voimakkuutta, joten joo saan alakanavat kuulumaan, mutta kun laudan nojaa etukanaville murhaan korvani. Toivoisin sellaista kuuloystävällistä ratkaisua, sellaista että pystyy asettamaan wah: in alakanaville ilman äänenvoimakkuus laskee.
 
Se on yleinen volume boost, eli tuo kuulostaa että poljin tekee juuri sen mitä sen pitäisikin tehdä. Ellen väärin ymmärtänyt, haluat wah käyttöön isomman säätöalueen bassoalueella, tämän saat aikaiseksi muuttamalla sen polkimen rattaan asentoa, toinen suunta on ylä-äänien puolelle, toinen alaäänille.
 
McNulty
22.10.2009 19:27:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä kanavista me nyt puhutaan? Taajuudet vai mitähäh?
Mä en ole vielä saanut itselläni ainuttakaan Runlopin vaakkua toimivaan "järkevästi", eli siten että wahin suorittama filtteröinti kuulostaisi koko säätöalueella hyvältä. En etenkään niin että soundi olisi toimiva sekä puhtaalla, että särösoundilla.
 
Vaihdoin suosiolla valmistajaa ja hyvä tuli. Musikaalinen wahi alataajuuksilta ylärekisteriin asti, hukkumatta särösoundilla (p)onnettomaksi. Trust RMC and you are gold baby!
 
"Begreifen des Bewußtseins ist Streben nach Wissen"
Jucciz
22.10.2009 21:18:05 (muokattu 22.10.2009 21:19:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Havaittu äänenvoimakkuus tippuu kun wah polkaistaan kantapääasentoon: ihmiskorva on herkempi keski- ja ylätaajuuksille eli kun ne wah-pedaalin ala-asennossa leikataan pois, kuulostaa jäljelle jäävä soundi hiljaisemmalta. Tietty viimeistään tuo Metal Zone pilaa koko paketin, vaikka käytössäsi olisi jokin huippuwah, vaikkapa RMC.
 
Otsikko oli muuten surkea. Vastasinpa silti itse kysymykseen suht asiallisesti tällä kertaa.
 
akuleo
23.10.2009 07:22:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nooh otsikko oli vähän mitä oli, pakko kyllä myöntää, mutta asiaan. Arvelinkin vian löytyvän siitä säröpedaalista, mutta kai tässä nyt jotain voi tehdä? Tarkoitan, että pedaali kun toimii vallan mainiosti suoraan combosta säädetyn särön kanssa. Tahtoisinkin myös säröpedaalin särön toimivan, koska siinä on suurempi säädeltävyys. Eli voisiko säröpedaalia jotenkin muokata niin, että siinä oleva volume "säädin" nostaisi matalien äänien tasoa enemmän kuin korkeiden. Sillä kyllähän ne matalat äänet alkaa kuulua, kun ääntä nostaa, mutta korkeat äänet nousee siinä mukana ja silloin wahin käyttö on epämiellyttävää, kun meinaa pää räjähtää.
 
akuleo
23.10.2009 15:51:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaahas noniin eli on nyt sellaista tpahtunut, että ongelmani on itse korjannut itsenäs yön aikana eli kun aamulla wahiani taas kokeilin se toimi oikein mallikkaasti. Jännää että joskus sattuu näinkin päin yleensä kaikki hajoaa yön aikana itsestään. Mutta kiitokset vaivannäöstä ja pahoittelut aiheuttamastani häiriöstä.
 
lukeman
23.10.2009 16:45:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

akuleo: Ostin eilen uuden wah-pedaalin Dunlop MC-404 CAE Wah: in.
 
Mistä ostit tuon ja paljonko oli hintaa?
 
Myynnissä hyväkuntoinen Blade R3 91. "Kiire"!
Lunnu
23.10.2009 16:58:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

akuleo: Jaahas noniin eli on nyt sellaista tpahtunut, että ongelmani on itse korjannut itsenäs yön aikana eli kun aamulla wahiani taas kokeilin se toimi oikein mallikkaasti. Jännää että joskus sattuu näinkin päin yleensä kaikki hajoaa yön aikana itsestään. Mutta kiitokset vaivannäöstä ja pahoittelut aiheuttamastani häiriöstä.
 
Yön aikana korviin kertyneen vahan filtteröivä vaikutus?
 
Nostalgy is not what it used to be
akuleo
24.10.2009 16:32:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lukeman: Mistä ostit tuon ja paljonko oli hintaa?
 
Levytukusta 220€: llä johdon kanssa. Thomannista lähtee 198€ plus postikulut. Aattelin kuitenkin ostaa täältä Suomesta, kun ei hintaa tullut likaa ja jos tulee ongelmia ne on helpompi hoitaa. Missään muualla en tähän pedaaliin ole törmännyt, enkä oikeastaan tiennyt edes olemassaolosta ennen, kuin myyjä suositteli.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «