Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Lankkukitaran puiden valinnasta
1 2 3
s151669
01.10.2009 10:02:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noniin,
 
tarkoitus on värkätä Bo Diddley tyylinen laatikkokitara. Kaula on hyllyssä, Sunsmilen kamaa. Lankku tarvitsisi valita.
 
Vintillä on 'jokunen' metri sekalaista mäntylankkua, joista huvittaisi tuo loota tehdä. Mitenkä valitsen saatavilla olevista puista parhaat tähän käyttöön ? Koputtelen jollain (millä ?) ja kuuntelen sointia ? Onko oksista muuta kuin kosmeettista haittaa ?
 
Antikitarasankari
Puavali
01.10.2009 12:14:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s151669: Noniin,
 
tarkoitus on värkätä Bo Diddley tyylinen laatikkokitara. Kaula on hyllyssä, Sunsmilen kamaa. Lankku tarvitsisi valita.
 
Vintillä on 'jokunen' metri sekalaista mäntylankkua, joista huvittaisi tuo loota tehdä. Mitenkä valitsen saatavilla olevista puista parhaat tähän käyttöön ? Koputtelen jollain (millä ?)

 
Rystysillä vaikka.
 
ja kuuntelen sointia ? Onko oksista muuta kuin kosmeettista haittaa ?
 
Oksa heikentää vetolujuutta, eli älä ainakaan kaulataskun kohdalle jätä. Joissain paikoin oksankohta voi olla jopa komistus.
 
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
ilmaseppa
08.10.2009 10:52:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Männystä en tiedä, mutta itse tein aikoinaan kopan sähkikseen kuusesta. Sinänsä toimii ihan hyvin, mutta sen pinnan saaminen tasaiseksi oli kotityökaluilla hankalaa. Havupuissa kun on valtava kovuusero sen tumman ja vaalean vuosirenkaan välillä. Jäi pakostikkin pintaan aaltomaisuutta. Muuten puut voivat olla mitä tahansa, ihan kaikkein pehmeimpiä puita lukuunottamatta (balsa yms. ;)). Puu vaikuttaa saudiin ja ulkonäköö, joten näin saadaan aikaan erittäin persoonallisia soittimia.
 
Mistä muista puista, tai yleensä materiaaleista olette soittimia tehneet?
 
Seppä Ilmarinen
s151669
08.10.2009 11:01:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmm - pihalla olisi polttopuuksi meneviä kuusen paloja. Pitäisiköhän sahata sopiva pala ja odotella kuivumista. Kuinka tuollainen kannattaa kuivata jottei halkea ?
 
Antikitarasankari
ilmaseppa
08.10.2009 11:47:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Halkeamisriski kuivatessa pienenee huomattavasti, kun liimaat paksut paperit palojen päihin. Tälleen saa isotkin pölkyt kuivattua kokonaisina.
 
Seppä Ilmarinen
Antti1
08.10.2009 11:52:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos sulla on tuoretta kuusta vielä pihalla ja aiot pölkystä ruveta kuivattamaan, niin menee melko kauan. Perus nyrkkisääntö kuivumisessa pihalla sateelta suojattuna pölkylle n. 1cm per vuosi paksuudessa. Sen jälkeen se pitäisi saada vielä sitten kuivattua sisätiloissa, kuivatusuunissa tms. lopulliseen kuivuuteensa, joka sekin ottaa aikaa.
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
s151669
08.10.2009 12:30:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuoretta ja tuoretta - on pystyynkuivunutta jokusen vuoden pystyssä kuivana seissyttä, parhaillaan sateessa kastuvaa :-)
 
Mutta voisihan tuosta muutaman palan laittaa jemmaan. Jotain puuhaa tulevillekin vuosille siis.
 
Antikitarasankari
Antti1
08.10.2009 12:33:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s151669: Tuoretta ja tuoretta - on pystyynkuivunutta jokusen vuoden pystyssä kuivana seissyttä, parhaillaan sateessa kastuvaa :-)
 
No jos se siellä sateessa kastuu, niin melko sama onko tuoretta tai ei. Märkää se on silti, puu imee vettä aika iloisesti "kuolleenakin". Sama kuivatusprosessi edessä kuitenkin.
 
Mutta voisihan tuosta muutaman palan laittaa jemmaan. Jotain puuhaa tulevillekin vuosille siis.
 
Pistä reilusti ylikokoisia paloja, koska puu kuivuessaan kutistuu ja temppuilusta huolimatta todennäköisesti myös käyristyy ja halkeaa enempivähempi.
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
jyrki_i
10.10.2009 23:13:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osta saunanlauteisiin tarkoitettua oksatonta tervaleppää ja laminoi niistä body-aihio. Tulee takuulla parempi runko kuin mistään männystä. Minun omakuvista näet kolme kitaraa, joiden rungot on tervaleppälaudasta.
 
Antti1
11.10.2009 00:36:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jyrki_i: Tulee takuulla parempi runko kuin mistään männystä.
 
Tota, mihin tämä väittämä perustuu? Mä ainakin diggailen melkolailla mun classic vibe -telestäni, jonka runko on oksatonta mäntyä.
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
Jymi
12.10.2009 23:26:03 (muokattu 12.10.2009 23:28:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Tota, mihin tämä väittämä perustuu?
 
Samaa minäkin ihmettelen. Itse tekisin siitä männystä tai kuusesta jos sitä valmiiksi on. Toki pinta on hieman vaikeampi saada tasaiseksi, mutta eipä se kovin hankalalta tuntunut, kun 335:een kuusikannen tein. Ja onhan noita kuusikansia akustisissakin vaikka kuinka paljon, ja niissä on kyllä hieno tasainen lakkapinta.
 
Jos lepästä tekee, niin suosittelen hommaamaan saman tien lankkuna, ettei tarvitse lautoja liimailla päällekkäin. Leppälankkua saa yleensä aika kivuttomasti paikallisista puutavaraliikkeistä.
 
s151669
13.10.2009 07:23:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jymi: Toki pinta on hieman vaikeampi saada tasaiseksi, mutta
 
eipä sillä välttämättä niin väliäkään. Lankut ovat sateessa komeasti harmaantuneita ja maaliroiskeita päälleen saaneita -> alkuperäinen visio oli jättää pinta sellaiseksi kuin se on nyt, eli tehdä ulkoisesti melko rujo keppi. Jos kovin jää näkyviin puhdasta pintaa työstön jälkeen, niin siihen voi aina tehdä 'sunburstin' nestekaasuliekillä. Saa nyt sitten nähdä, miten mieli muuttuu kun homma etenee. Kun nyt saisi edes homman aloitettua :-)
 
Antikitarasankari
pardy
16.10.2009 21:41:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jyrki_i: Osta saunanlauteisiin tarkoitettua oksatonta tervaleppää ja laminoi niistä body-aihio. Tulee takuulla parempi runko kuin mistään männystä. Minun omakuvista näet kolme kitaraa, joiden rungot on tervaleppälaudasta.
 
Tuota. Minkä helvetin takia pitää tehdä noin vaikeasti kun puukaupasta saat lankun amerikanleppää muutamalla kympillä josta väsäät jopa kolme ns. two-piece bodyaihiota?
 
Millä perusteella laudelauta on mielestäsi parempaa kuin mänty? Oksattomuus on järkevä kriteeri missä tahansa puussa ja kuiva, oksaton ja pihkaton mänty toimii siinä missä mikä tahansa muukin puu.
 
jyrki_i
21.10.2009 14:53:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pardy: Tuota. Minkä helvetin takia pitää tehdä noin vaikeasti kun puukaupasta saat lankun amerikanleppää muutamalla kympillä josta väsäät jopa kolme ns. two-piece bodyaihiota?
 
Itse en ole tuollaista puukauppaa löytänyt. Kerro, mistä löytyy ja mihin hintaan? Onko se "muutama kymppi" lähempänä 50 vai 100 euroa? Silloin kun rakensin ekan kitaran 2004, kiersin Tampereen puutavaraliikkeet läpi. Puukeskus Pyhäojankulma 3:ssa oli ainoa, jossa oli muuta kuin tavanomaista rakennuspuuta, ja muistaakseni hinnat oli kyllä jotain muuta kuin "muutamia kymppejä". Yhtä kitaraa varten on turha ostaa montaa metriä lankkua, jos vaikka osoittautuu huonoksi, niin lopuilla ei tee mitään.
 
MPU
21.10.2009 21:05:26 (muokattu 21.10.2009 21:07:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hakalan puutukku Lahdessa ainakin. Siellä teilläpäin Korpi-instruments myy halvahkoa leppää, 30 euroa/bodi.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
pardy
21.10.2009 22:04:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jyrki_i: Itse en ole tuollaista puukauppaa löytänyt. Kerro, mistä löytyy ja mihin hintaan? Onko se "muutama kymppi" lähempänä 50 vai 100 euroa? Silloin kun rakensin ekan kitaran 2004, kiersin Tampereen puutavaraliikkeet läpi. Puukeskus Pyhäojankulma 3:ssa oli ainoa, jossa oli muuta kuin tavanomaista rakennuspuuta, ja muistaakseni hinnat oli kyllä jotain muuta kuin "muutamia kymppejä". Yhtä kitaraa varten on turha ostaa montaa metriä lankkua, jos vaikka osoittautuu huonoksi, niin lopuilla ei tee mitään.
 
No tuo mainittu Hakalan puutukku. Ei luulisi myöskään olevan ainoa Suomessa. Noilla raksapuukaupoilla en ole edes jaksanut käydä kun olen aina ostanut Hakalalta isommiksi tarpeiksi kerralla.
 
Yhtä kitaraa varten ei montaa metriä kannatakaan ostaa, mutta nää hommat on vähän semmosia että harvoinpa ne siihen yhteen jää. Ja ite kun saa siitä puukaupan lankkupinosta valita niin ei takuulla osoittaudu huonoksi. Miten se muka voi "osoittautua" huonoksi? Jos näkee päältä että "jaa, tuossa on oksa", niin ei muuta kuin siitä pala sellaiseen bodyyn johon tulee maali. Jos haluaa vaikkapa burstin tai muun läpinäkyvän pinnan niin valkkaa lankusta semmosesta kohtaa palat missä ei ole oksia. Kokonaisessa lankussa saattaa olla yksittäisiä huonoja kohtia mutta nekin voi välttää tarkalla valinnalla.
 
Kun sahaa rungon muotoon ja tulee niitä hukkapaloja niin nekin voi vielä nuuka kaveri liimata kasaan ja niistä saa yhden bodyn joka on sitten justiin semmonen kun itse käyttämäsi metodi.
 
Ja se muutama kymppi on tosiaan lähempänä sitä 50 euroa. Itse en ainakaan muista sen enempää ikinä amerikanleppälankusta maksaneeni. Vajaan pätkän kun ostaa niin siitä saa takuulla sen 1-2 bodya eikä hinta takuulla nouse yli 30e.
 
Les Fender
22.10.2009 00:24:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse en ole tuollaista puukauppaa löytänyt.
 
Kyllähän noita löytyy, mainittujen lisäksi vaikkapa http://www.fiskarslaatupuu.fi/fi/ http://www.viilukeskus.fi/fin/default.htm http://www.lauta.fi/ jos itse ei halua hakea niin alueen soitinrakentajat ym... Mielestäni soittimen tekemisen vaiva on niin iso että käyttäisin pienen hetken aikaa kunnon materiaalin hankkimiseen.
 
"Living is easy with eyes closed!"
s151669
22.10.2009 13:37:42
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Les Fender: Mielestäni soittimen tekemisen vaiva on niin iso että käyttäisin pienen hetken aikaa kunnon materiaalin hankkimiseen.
 
Juu. Toinen kysymys sitten onkin, mitä se kunnon materiaali on.
 
Vanerit ja lastulevyt eivät kyllä sovellu hommaan. Toisaalta leppää ja mahonkia on käytetty ns. joka paikassa, mistä syystä olisi mielenkiintoista kokeilla jotain ihan muuta. Koskapa mäntyä on saatavilla, ja mäntyiset telet kuulemma toimivat, en varsinaisesti näe mitään syytä, miksen voisi kokeilla männystä tekemistä.
 
Kuitenkin, puiden soinnillisista ominaisuuksista mitään ymmärtämättä, haluaisin sieltä vintiltä kaivaa juuri sen mäntylankun palan, mistä saa parhaan mojon :-)
 
Kaulahan oli jo jokatapauksessa jotain kiinanvaahteraa, joka ainakin kiinan es335-koppaan naitettuna toimii omaan makuun ihan hyvin.
 
Antikitarasankari
varakeef
22.10.2009 14:26:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s151669: Koskapa mäntyä on saatavilla, ja mäntyiset telet kuulemma toimivat, en varsinaisesti näe mitään syytä, miksen voisi kokeilla männystä tekemistä.
 
Pinecasterit eivät kyllä useinkaan ole tätä meidän mäntyä, eivätkä läheskään aina minkäänlaista mäntyä, vaan kyseessä on laaja joukko mitä erilaisimpia havupuulajeja. (Ylipäätään Amerikassa puulajien kirjo on paljon eurooppalaista laajempi, koska siellä vuorijonot ovat pohjois- eteläsuuntaisia ja lajit ovat päässeet pakenemaan mannerjään tieltä törmäämättä Alppeihin...)
 
Se, että pinecaserit toimivat ei siksi tarkoita, että mäntycaster toimisi yhtä hyvin.
 
Tämä kotimainen mänty on aika pehmeää syiden välistä ja aika kovaa syitten reunoista. Lisäksi siinä on paljon pihkataskuja. Kyllä siitä voi kuitenkin lankkukitaroita tehdä, työstämisessä on omat haasteensa.
 
Itse tein yhden hirviön mäntyliimapuulevystä, mutta siinä ainakin kaulataskun osalta materiaali on osoittautunut turhan pehmeäksi. Ihan kuin se antaisi jotenkin periksi - kielet tuntuvat olevan ain edellistä kokeilua korkeammalla... Ehkä paksummalla lankulla olisi toiminut paremmin. Tai sitten tulkitsen tilannetta jotenkin väärin.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
s151669
22.10.2009 14:31:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Pinecasterit eivät kyllä useinkaan ole tätä meidän mäntyä, eivätkä läheskään aina minkäänlaista mäntyä, vaan kyseessä on laaja joukko mitä erilaisimpia havupuulajeja.
 
Tuohan alkaa jo kuulostaa vähän samalta, kuin mahonkilajien kanssa.
 
Tämä kotimainen mänty on aika pehmeää syiden välistä ja ....
 
Itse tein yhden hirviön mäntyliimapuulevystä, mutta siinä ainakin kaulataskun osalta materiaali on osoittautunut turhan pehmeäksi. Ihan kuin se antaisi jotenkin periksi

 
Juurikin tällainen tieto on arvokasta. Eli puhuu vahvasti ainakin bulkkimännyn käyttöä vastaan. Eri juttu siis lienee, jos löytää jostain hitaasti kasvanutta hitaasti kuivatettua, toisinsanoen kovempaa kuin pikakasvatettu.
 
Leppäkään ei kyllä liene niitä kovimpia puita ?
 
Pitää sitten vissiin laittaa noista kuusenpätkistä jotain jemmaan.
 
Antikitarasankari
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «